Kiihdytysrikastus kylmänä
Moderator: Masi_K
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Nyt kun mainittiin nuo hifi tekijät, kuiten polttoaineen lämpötilä. Tuli siitä mieleeni tuo E85:sen viskositeetti.."E85 viskositeetti on isompi kuin bensalla" tullaisen löysin eräältä foorumilta...Pitääkö paikkaansa? Kuinka paljon ero? Onko jollakin kertoa käytänön kokemuksia /teorioita, miten pitäisi huomata ruuttauksessa?
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Viskositeetin erolla ei ole merkitystä, paitsi pumpun tuottoon, normaalisti lämpötilallakaan** ei kovin suurta merkitystä.
Mittauksessa hiukan eri asia, kun tyypillisesti pyritään tarkkuuteen ja pienellä määrällä lutraillaan, jolloin lämpötila saattaa muuttua paljonkin.
T deg C / vol
-10 / 1.03
0 / 1.01
20 / 0.99
40 / 0.97
Mittauksessa hiukan eri asia, kun tyypillisesti pyritään tarkkuuteen ja pienellä määrällä lutraillaan, jolloin lämpötila saattaa muuttua paljonkin.
T deg C / vol
-10 / 1.03
0 / 1.01
20 / 0.99
40 / 0.97
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Lämpötila vaikuttaa siis ominaispainoon, mutta ruiskutettavaan määrään ei. Ellei polttoaine ole "kuumaa" ja mittalasissa sitten jäähdy ennen lukeman ottamista.
Enemmän lämpö vaikuttanee suuttimien toimintaan (siis nopeuteen), joten mahdollisimman vähän turhaa lämmittämistä.
Toistan itseäni..... DT:n mittaus "helpommin"/nopeammin.
Mittaa ensin tuoton jollain lineaarisella alueella olevalla PW:llä (vaikka 3ms), riittävällä pulssimäärällä (mittalasin asteikko?). Tästä lasketaan tuotto kyseisellä PW:llä/min.
Sitten 100% auki tuoton "sopivalla ajalla", että taas mittalasilla onnistuu.
Ja tästä saadaan laskettua aika, millä teoreettisen tuoton mukaan olisi tuo edellinen määrä saatu ruutattua
-> näiden kahden erotus = DT.
Näin ei välttämättä tule ihan sama tulos, kuin tuolla Excel"linjalla", mutta mielestäni varmempi ja vähintään yhtä oikea.
Jos puhtia riittää, voihan tuon useammallakin pulssinleweydellä tehdä.
Ja ihan vähän topokistakin... skoopilla katsomaan, onko rikastukset tosiaan niin suuria, kuin säädöt kertoo?
Enemmän lämpö vaikuttanee suuttimien toimintaan (siis nopeuteen), joten mahdollisimman vähän turhaa lämmittämistä.
Toistan itseäni..... DT:n mittaus "helpommin"/nopeammin.
Mittaa ensin tuoton jollain lineaarisella alueella olevalla PW:llä (vaikka 3ms), riittävällä pulssimäärällä (mittalasin asteikko?). Tästä lasketaan tuotto kyseisellä PW:llä/min.
Sitten 100% auki tuoton "sopivalla ajalla", että taas mittalasilla onnistuu.
Ja tästä saadaan laskettua aika, millä teoreettisen tuoton mukaan olisi tuo edellinen määrä saatu ruutattua
-> näiden kahden erotus = DT.
Näin ei välttämättä tule ihan sama tulos, kuin tuolla Excel"linjalla", mutta mielestäni varmempi ja vähintään yhtä oikea.
Jos puhtia riittää, voihan tuon useammallakin pulssinleweydellä tehdä.
Ja ihan vähän topokistakin... skoopilla katsomaan, onko rikastukset tosiaan niin suuria, kuin säädöt kertoo?
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Itsekkin olen epäillyt että onko pulssin leveys "todellisuudessa" sitä mitä tuner studio väittää..perustuen siihen kun muutan kylmä lisäystä 10->15ms ei eroa edes huomaa..ja mieltäisin että soppaa tulisi niin paljon lisää että motin luulisi tukehtuvan.. Täytyypä testailla kunhan saa skoopin haltuun..
Vai voisiko kyse olla tästä?(mega manuaalista hieman lyhennettynä)
To illustrate, suppose you have established that your engine produces the lowest MAP reading at an idle pulse widths of 1.2 milliseconds, and your opening time is 1.0 milliseconds.
MegaSquirt can only change fuel by 0.1 milliseconds at a time.
Now if the net effect of the enrichments change by 2%, the pulse widths don't change at all. Even if they change by 49%, nothing changes. But once they change by 50%, the pulse widths suddenly changes to 1.3 seconds.
So the next leaner possibility is 1.1 seconds, and the next richer is 1.3 seconds. However 1.3 milliseconds is not 1.3/1.2x100% = 8.3% richer, instead it is (1.3-1.0)/(1.2-1.0) = 50% richer! The mixture becomes very, very rich, and the engine runs poorly.
To confuse your tuning efforts further, it may be that you are already near a threshold, so that a small change in one parameter makes a very big change in the air/fuel ratio in one direction, but no difference at all in the other direction!
And making matters worse is the fact that many high-performance engines will want even lower pulse widths at cruise than at idle, compounding the tuning problems and introducing more driveability issues. A system with a very short pulse widths like this will be difficult to tune. It will appear not to respond at all to enrichments over a certain range of a parameter (say IAT), then suddenly it will seem to change so drastically that you seem to require an entire new set tuning values.
Ottaen huomioon että kyseessä vielä enemmän tarkkuutta vaativa E85..
EDIT: Olisiko tässä selitys myös sqruit/cycle metodin toimimattomuuteen dead time arvoa hakiessa?
Vai voisiko kyse olla tästä?(mega manuaalista hieman lyhennettynä)
To illustrate, suppose you have established that your engine produces the lowest MAP reading at an idle pulse widths of 1.2 milliseconds, and your opening time is 1.0 milliseconds.
MegaSquirt can only change fuel by 0.1 milliseconds at a time.
Now if the net effect of the enrichments change by 2%, the pulse widths don't change at all. Even if they change by 49%, nothing changes. But once they change by 50%, the pulse widths suddenly changes to 1.3 seconds.
So the next leaner possibility is 1.1 seconds, and the next richer is 1.3 seconds. However 1.3 milliseconds is not 1.3/1.2x100% = 8.3% richer, instead it is (1.3-1.0)/(1.2-1.0) = 50% richer! The mixture becomes very, very rich, and the engine runs poorly.
To confuse your tuning efforts further, it may be that you are already near a threshold, so that a small change in one parameter makes a very big change in the air/fuel ratio in one direction, but no difference at all in the other direction!
And making matters worse is the fact that many high-performance engines will want even lower pulse widths at cruise than at idle, compounding the tuning problems and introducing more driveability issues. A system with a very short pulse widths like this will be difficult to tune. It will appear not to respond at all to enrichments over a certain range of a parameter (say IAT), then suddenly it will seem to change so drastically that you seem to require an entire new set tuning values.
Ottaen huomioon että kyseessä vielä enemmän tarkkuutta vaativa E85..
EDIT: Olisiko tässä selitys myös sqruit/cycle metodin toimimattomuuteen dead time arvoa hakiessa?
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Nyt on kokeiltu 0.7 DT:llä, säädetty sen jälkeen koko ve taulukko uusiksi. Mutta motti toimii yhtä hyvin ja huonosti kuin ennenkin, eli kylmä kiihtymis ongelmat jatkuvat. Sellaisella säädöllä saa ongelman pois kun laittaa Warm up rikastustuksen riittävän isolle..mutta silloin seos tyhjä käynnillä ja tasakkaasulla 10 luokkaa.. Eli mitä porukalla näyttäää seos (tasakaasulla) kun motti kylmmänä (veden lämpötila 20c' luokkaa)? itse olen aina pyrkinyt säätämää kylmä käynninkin lähelle 14. Voisiko vika olla jossain warm up rikastukseen liittyvässä..kenties säätäjässä itsessä?
"MegaSquirt can only change fuel by 0.1 milliseconds at a time." pitääkö tämä paikkaansa vielä MS2extrassa? miksi tuner studiossa ja sen logeissa kuitenkin näkyy tarkempi luku?
"MegaSquirt can only change fuel by 0.1 milliseconds at a time." pitääkö tämä paikkaansa vielä MS2extrassa? miksi tuner studiossa ja sen logeissa kuitenkin näkyy tarkempi luku?
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Uudessa Tunerstudiossa on toi WarmUp Enrichment Auto-Tune, ootko kokeillut onko mitään hyötyä.
http://tunerstudio.com/index.php/produc ... ue-analyze
http://tunerstudio.com/index.php/produc ... ue-analyze
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Näyttäähän seosmittarisi varmasti oikein?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Mun mielestä tuo koskee MS1:stä kakkonen ja kolmonen pystyy tarkempaan säätöön.gerhard wrote:"MegaSquirt can only change fuel by 0.1 milliseconds at a time." pitääkö tämä paikkaansa vielä MS2extrassa? miksi tuner studiossa ja sen logeissa kuitenkin näkyy tarkempi luku?
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
niin, tuota etkös käytä kuitenkin E85 polttoaineena, etkä normi bensaagerhard wrote:Nyt on kokeiltu 0.7 DT:llä, säädetty sen jälkeen koko ve taulukko uusiksi. Mutta motti toimii yhtä hyvin ja huonosti kuin ennenkin, eli kylmä kiihtymis ongelmat jatkuvat. Sellaisella säädöllä saa ongelman pois kun laittaa Warm up rikastustuksen riittävän isolle..mutta silloin seos tyhjä käynnillä ja tasakkaasulla 10 luokkaa.. Eli mitä porukalla näyttäää seos (tasakaasulla) kun motti kylmmänä (veden lämpötila 20c' luokkaa)? itse olen aina pyrkinyt säätämää kylmä käynninkin lähelle 14. Voisiko vika olla jossain warm up rikastukseen liittyvässä..kenties säätäjässä itsessä?

itse olen ainakin säädellyt "viina koneet" tuonne 10 AFR pintaan, laihemmalla kuin 12 AFR ei oikein tunnu edes pysyvän käynnissä enää... ja kylmällä koneella E85:lla jotain 8 AFR...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Kyllähän seosmittari näyttää afr 14 oli se viinaa tahi bensaa. Eriasia on sitten onko mittarin näyttö kalibroitu viinan skaalaan. Ero on vain siinä normaalisti että päästääkseen esim afr 14 aan, on pitänyt polttoainetta ruiskuttaa jo sen nyrkkisäännön verran enemmän.Höylä wrote:
niin, tuota etkös käytä kuitenkin E85 polttoaineena, etkä normi bensaaeli tuo 10 AFR olis silloin lähempänä oikeaa... 14 AFR on E85 ihan liian laihalla joka tapauksessa...
itse olen ainakin säädellyt "viina koneet" tuonne 10 AFR pintaan, laihemmalla kuin 12 AFR ei oikein tunnu edes pysyvän käynnissä enää... ja kylmällä koneella E85:lla jotain 8 AFR...
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Niin eli mittarit on jättetty "kalibroimatta" sen kummemmitta E85:selle,. Siitä syystä, kun tunerstudiosta ei löydy tukea 9.8 stokiometriselle systeemille..?? (eli puhelen bensan lukemista, vaikka viina onkin kyseessä[tälläkin foorumilla moneen kertaan jauhettu asia])mittarin oikeelisuudesta ei sen varmempaa tietoa, kun että mittari vuoden vanha plx. ja dynörullilla, kun oli toinen laajakaista kiinni niin ei ainakaan tullut puheeksi, että näyttäs "outoja" lukemia..
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Elkääpä ny alkako sekoileen noilla E85 arvoilla vaan pidät sen normaalin bensa AFR asetukset siinä megassa ja laajakaistamittarissa niin kaikki on ihan hyvin
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
madi wrote:Elkääpä ny alkako sekoileen noilla E85 arvoilla vaan pidät sen normaalin bensa AFR asetukset siinä megassa ja laajakaistamittarissa niin kaikki on ihan hyvin
ok. mutta älkää sitten myöskään puhuko mistään "14 AFR" lukemista E85 yhteydessä, vaan muuntakaa se mittarin näyttämä vastaamaan sitä E85 seosta...(näytti mitä näytti, niin AFR ilmoitetaan AINA kyseessä olevan polttoaineen mukaan, eikä mitään tyyliin "pensan asetuksilla, mutta viinaa poltetaan ja mittari näyttää 14")
pirustako sitä täällä toisessa päässä tietää mistä lukemasta oikeasti puhutaan, kun ei sitä kristallipalloa ole tullut vieläkään hankittua...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Nyt ilmeisesti teitte muuttoksia että aluperäinen msg ei nään piä paikkaanssa? Mutta oliko RegFuel muutettu uusille suuttimille?
Toinen mikä voisi olla, pa. paineen nostaminen.
Paljonko muuten säästää kun ajaa e85? siinähän huomattavasti vähemmän energia sidottuna. Ja sitten, puolet haihtuu tankkattaessa
ilmaan joka taas automaatti ottaa taltten
Toinen mikä voisi olla, pa. paineen nostaminen.
Paljonko muuten säästää kun ajaa e85? siinähän huomattavasti vähemmän energia sidottuna. Ja sitten, puolet haihtuu tankkattaessa
ilmaan joka taas automaatti ottaa taltten

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
E85:sella säästämisellä ei ole kokemusta,mutta jos jollakulla on yhtä edullista ja vaiavatonta yli 100octaanista polttoainetta tiedossa niin kiinnostuneita ollaan?(vaikka laskisi miten €/kilojoule/litra/kilometri). reg fuelit ennallaan ja pitäisi olla kunnossa? "Toinen mikä voisi olla, pa. paineen nostaminen." <-ei aukene???
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Sentakia pitäs aina kun autossa käytetään muuta kuin bensaa, käyttää ilmoitettuina seosarvoina Lambdaa.Höylä wrote:madi wrote:Elkääpä ny alkako sekoileen noilla E85 arvoilla vaan pidät sen normaalin bensa AFR asetukset siinä megassa ja laajakaistamittarissa niin kaikki on ihan hyvin
ok. mutta älkää sitten myöskään puhuko mistään "14 AFR" lukemista E85 yhteydessä, vaan muuntakaa se mittarin näyttämä vastaamaan sitä E85 seosta...(näytti mitä näytti, niin AFR ilmoitetaan AINA kyseessä olevan polttoaineen mukaan, eikä mitään tyyliin "pensan asetuksilla, mutta viinaa poltetaan ja mittari näyttää 14")
pirustako sitä täällä toisessa päässä tietää mistä lukemasta oikeasti puhutaan, kun ei sitä kristallipalloa ole tullut vieläkään hankittua...
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
jep. silloin ei ole enää niin suurta tulkinnanvaraa olemassa (tiedetään ainakin, että ollaan "oikealla alueella" seoksien kanssa)Masi_K wrote:
Sentakia pitäs aina kun autossa käytetään muuta kuin bensaa, käyttää ilmoitettuina seosarvoina Lambdaa.
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Oletko Höylä laittanut asetukset tuner studiossakin vastaamaan e85 stokiometristä (AFR taulukot, tuner studion seosmittarin lukemat....) ihan mielenkiinnosta kyselen, onko se edes mahdollista? itse kun en osannut niin jätin joka mittarin näyttämään samaa.. selkeyden vuoksi.. ..mutta väärinhän se jossain vaiheessa ymmärrettiin 

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
kyllä ne muistaakseni ihan sitä viinan stokiometristä näytti, tosin siitä on jo aikaa yli 2 vuotta, kun tuon viinan kanssa viimeksi pelleilingerhard wrote:Oletko Höylä laittanut asetukset tuner studiossakin vastaamaan e85 stokiometristä (AFR taulukot, tuner studion seosmittarin lukemat....) ihan mielenkiinnosta kyselen, onko se edes mahdollista? itse kun en osannut niin jätin joka mittarin näyttämään samaa.. selkeyden vuoksi.. ..mutta väärinhän se jossain vaiheessa ymmärrettiin

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Niin niin eikös sitä e85 ja pallokärki suuttimilla ajeltu. Nosta polttoaineen painetta niin rikastukset voi pian joutua laskeman normaalin tasoon. Tässä kun ei mainittu päineesta mitään - "ne on tarkistettu"gerhard wrote:E85:sella säästämisellä ei ole kokemusta,mutta jos jollakulla on yhtä edullista ja vaiavatonta yli 100octaanista polttoainetta tiedossa niin kiinnostuneita ollaan?(vaikka laskisi miten €/kilojoule/litra/kilometri). reg fuelit ennallaan ja pitäisi olla kunnossa? "Toinen mikä voisi olla, pa. paineen nostaminen." <-ei aukene???

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Paine 3bar (ilman alipainetta).paineiden kanssa kikkailu ei vaan tunnu järkevältä. siinä mielessä että kyllä säätöjen pitäisi toimia jos todellisia arvoja käytetään...voi sitten vaan tulla toisaalla ongelmallisiksi sellaiset "vilpit".. Perusteeksi vielä ettenpä ole megamanuaalista löytänyt sellaista kohtaa jossa sanottaisiin "jollei se toimi, nosta painetta." Miten pallokärkisyys liittynee asiaan? Enkä ole kuullut että nykyisissä Flex fuel autoissa olisi kahta tankkia. bensaa kylmäkäyntiin jne. muutenkin petroilin vertaaminen E85: seen kuulostaa kaukaiselta...
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Sanotaan näin jos se olisi niin "helppoa" kaikki tekisivä hypridejä yms..
Minun mielestä pallokärki neulalla sumu pisaroitu herkemmin kun joutuu pallon kanssa oleman kosketuksessa. Ja onhan sellainen suutin halvempi ostattaessa muutenkin. Itse huomasin 95E10 käytäessä aika lailla nykivä kyytiä antava polttoane. Välikaasulla sekä kylmänä toimii jotenkin oudosti. Sitä en huomannut tarkistaa onko pellin alla kaasuveijeri vai sähköinen potikka " mikäli jos jalka kramppa huomaamatta"
Jos nostat polttoainepainetta niin luonollisesti joutuu ruiskutuksen määrä pienentämään myöskin suuttimen sumu paranee. Mutta näissäkin on olemassa painerajat. Mutta luulen tosiaan paineen nostatamalla ongelman ainakin vähentyvän, ihan noin vaan näkemättä siun teknistä kokonpanoa

Minun mielestä pallokärki neulalla sumu pisaroitu herkemmin kun joutuu pallon kanssa oleman kosketuksessa. Ja onhan sellainen suutin halvempi ostattaessa muutenkin. Itse huomasin 95E10 käytäessä aika lailla nykivä kyytiä antava polttoane. Välikaasulla sekä kylmänä toimii jotenkin oudosti. Sitä en huomannut tarkistaa onko pellin alla kaasuveijeri vai sähköinen potikka " mikäli jos jalka kramppa huomaamatta"

Jos nostat polttoainepainetta niin luonollisesti joutuu ruiskutuksen määrä pienentämään myöskin suuttimen sumu paranee. Mutta näissäkin on olemassa painerajat. Mutta luulen tosiaan paineen nostatamalla ongelman ainakin vähentyvän, ihan noin vaan näkemättä siun teknistä kokonpanoa

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
"Sähköinen potikka"? ilmeisesti ei kuitenkkaan megaruutta moottorin ohjauksena kyseisessä autossa? kun ei ole tullut tietooni että purkiin saisi sähköistä kaasuläpän käyttöä? Muilla kokemuksia vaikeuksista saada ruuttaa toimimmaann 95E10:lllää
?

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Jep jep... Ihan varmasti...kamski wrote:Minun mielestä pallokärki neulalla sumu pisaroitu herkemmin kun joutuu pallon kanssa oleman kosketuksessa.
Sitä - sumun ts. pienemmän pisarakoon muodostamista varten, karan edessä on pienireikäinen hajoitinlevy.
Perinteisessä 'pintle' (EV1, EV6) tyyppisessä suuttimessa, neulan kärjessä on levennys, joka hajottaa pisarakokoa pienemmäksi.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Nyt on ajettu tuo timoS vinkkaama tuner studion automaatti säätö WU-rikastukselle...eikä se generoinut kuin muutaman %yksikön eroja... Ja vastaus löytyi ilmeisesti siihenkin mitä seoksen pitäisi näyttää kylmänä: Tuner studio käyttää AFR tablen lukuja tavoitteenaan (no on siellä jotain pieniä korjaimia mutta ei mielestäni oleellisia näillä keleillä).
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
ihmetyksen aiheena nyt miksi motti menee rikkaalle kaasulta nostaessa? viläpä ilman kiihdytys rikastusta.
tässä video joskin tosi sumeeta ajoittain..mutta käsikirjoitus suurin piirtein: motti suht kylmänä, vapaalla kaasutellaan(eikä mitään kaasu pohjaan niin nopeasti kuin pystyy..vaan ihan hillitysti eikä edes pohjaan) ja aluksi TPS threshold ~1000 (eli kiihdytys rikastus ei kytkeydy lainkaan) ja sitten se muutetaan normaaliksi 80 jolloin ongelma pysyy ihan samana. tuosta sitten lähdin ajelemaan kokeilin eri deccell arvoja ja ihmetyksekseni sain huomata että sai laittaa jopa 45% lukeman ja meno tuntui mukavalta.. sitten kokeilin että tuo aluksi kokeilemani homma käyttäytyy lähes samoin myös kuumana mutta ei yhtä rajusti..
https://www.dropbox.com/s/j4khjkl1kj57p ... 195237.mp4
tässä video joskin tosi sumeeta ajoittain..mutta käsikirjoitus suurin piirtein: motti suht kylmänä, vapaalla kaasutellaan(eikä mitään kaasu pohjaan niin nopeasti kuin pystyy..vaan ihan hillitysti eikä edes pohjaan) ja aluksi TPS threshold ~1000 (eli kiihdytys rikastus ei kytkeydy lainkaan) ja sitten se muutetaan normaaliksi 80 jolloin ongelma pysyy ihan samana. tuosta sitten lähdin ajelemaan kokeilin eri deccell arvoja ja ihmetyksekseni sain huomata että sai laittaa jopa 45% lukeman ja meno tuntui mukavalta.. sitten kokeilin että tuo aluksi kokeilemani homma käyttäytyy lähes samoin myös kuumana mutta ei yhtä rajusti..
https://www.dropbox.com/s/j4khjkl1kj57p ... 195237.mp4
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Oiskohan että läpän mennessä kiinni moottori tarvii hiukan eritavalla polttoainetta kuin sama rpm kuormituksella. Myöskin deccel arvoilla on merkitystä paljon. Koita säätää deccel aluksi vaikka kokonaan pois. Olettaen että kartta on kunnossa muuten. Sitten decceliä voi vähän kerralla lisätä. Paikallaan on vaan vähän turhaa hommaa. Niin ja tälläiset säädöt tehdään mun mielestä kuumalla koneella jotta ym sumusta takaisin pisaroitumiset jne olisivat vähäisimmät.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Eli tälläinen käytös olisi megaruutalle normaalia? Tällä hetkellä ainoana verrokkina vilderin vakio ooppelin moottorin ohjaus (laajakaista lambdalla) eikä siinä moista esiinny... Ja eihän tuota saanut pois vaikka moottori kuuma ja decell arvo niinkin raju kuin 50% (jos ohje arvot liikkuu max85%). Ja kun decellin ottaa vallan pois niin käväisee vain vieläkin rikkaammalla. Miksi paikallaan on turhaa hommaa? Pitäisi motin silloinkin toimia.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Kannattaa säätää ensin kartta täysin kohdilleen myös siellä alipaineilla. Ei sitä ooppelin karttaakaan kahdessa illassa viilattu kohdalleen.
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Nimeomaan näin. Pitää aina muistaa diy ruiskuissa että se ei osaa MITÄÄN ennenkuin sen sille kertoo.teg wrote:Kannattaa säätää ensin kartta täysin kohdilleen myös siellä alipaineilla. Ei sitä ooppelin karttaakaan kahdessa illassa viilattu kohdalleen.
Meinasin edelliseen postaukseeni kertoa että itellä kesti deccelin hieronta ekassa projektissa viikkoja. Tämä siksi koska eka piti ite opiskella, saada kartta kohdalleen, saada accel enrichment järkeväksi ja sitten deccel.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII