Page 3 of 3

Posted: Wed Sep 08, 2010 19:29
by teg
Vaatinee MS3X:n mutta onnistunee.

Posted: Wed Sep 08, 2010 19:39
by kamski
Jürgen wrote:Mitkä ovat MS1 / MS2 extra-koodien erot?
Koodit ovat toinen toista rajuimmat. Ja joka suhteessa.

Posted: Wed Sep 08, 2010 19:59
by Jürgen
kamski wrote:
Jürgen wrote:Mitkä ovat MS1 / MS2 extra-koodien erot?
Koodit ovat toinen toista rajuimmat. Ja joka suhteessa.
Tarkoitin lähinnä eroja toiminnassa tai niissä ominaisuuksissa mitä niillä saadaan käyttöön?

...prkl kun osaisi kirjottaa sen mitä tarkoittaa :roll:

Posted: Wed Sep 08, 2010 20:04
by teg

Posted: Fri Sep 10, 2010 14:05
by keitsi

Posted: Sun Sep 12, 2010 10:58
by Teersen Joonas
nyt alkaa vaikuttaa siltä että taidan päätyä ehkä ms2:seen, mutta kumpi levy ois parempi V3.0 vai V3.57

kattelin tuota edellistä linkkiä ja siellä on MS2/Extra 1.0, MS2/Extra 2.0, MS2/Extra 2.1 onko kyseessä sama prosessori eri koodilla vai onko noita prosessoreita kolmea erilaista? onko järkevin laittaa tuo extraversio 2.1?

mites kun nyt olen lukenut tuota megamanuaalin suomennosta läpi niin onko siitä hyötyä käytettäessä ms2:sta? päteekö esim tuo alla oleva manuaalista suoraan lainattu teksti ms2:seen

1. Aloita PWM time threshold 1.0 ms ja PWM current limit 75%(30% jos käytät
Flyback board:ia).
2. Kun moottori käy tyhjäkäyntiä, pienennä PWM current limit:iä 1% pykälin, kunnes
tyhjäkäynti huononee. Muista painaa send to ECU jokaisen muutoksen jälkeen. Tällä
arvolla PWM current limit on liian suuri ja suuttimet eivät enää aukea kokonaan.
3. Tämän jälkeen suurenna PWM current limit arvoa 5 %:lla, jotta suuttimet aukeavat
kokonaan.
4. Pienennä PWM time thresholdia 0.1 ms pykälin, kunnes tyhjäkäynti huononee.
5. Suurenna PWM time thresholdia 0.3 ms.
6. Toista kohdat 2:sta eteenpäin.

Posted: Sun Sep 12, 2010 16:38
by teg
3.0 on mielestäni parempi harrastelijalle, koska se on läpiladotuilla komponenteilla.

Juu ja nuo ovat vain koodiversiota ja tuo ohje käynee ms2:llekkin. Laita korkeaohmiset suuttimet, niin ei tarvitse murehtia tuosta ohjeestata.

Posted: Sun Sep 12, 2010 18:17
by Teersen Joonas
OK eli taidan päätyä sitten ms2 extraan V3.0 levyllä.

tarkotus kyllä ois käyttää matala ohmisia suuttimia kun löytyy hyllystä moiset 550cc
autossahan on alunperin etuvastukset niin jos käytän niitä niin joutuuko noita pwn asetuksia laittamaan

Posted: Sun Sep 12, 2010 19:16
by Höylä
etuvastuksia käyttämällä pääsee eroon tuosta PWM jutusta...

Posted: Sun Sep 12, 2010 21:25
by teg
Juu joutuu PWM asetukset joutuu säätään, mutta eipä se oo paha rasti ja tuon 3.0 levyn kanssa ei ole hajoamisesta pelkoa.

Posted: Sun Nov 07, 2010 11:39
by Mazza
Terve vain, Megakansa!

Tähän topicciin taitaa mahtua myös minun kyselyni.

Eli alkuviikosta lähtee mega-efille tilaus, ja nyt tarttis miettiä tarkkaan, mitäkö sieltä mukaan ottaa.

Kokoonpanona tulee olemaan Fiat 127 903cc ohv-koneella, kierroskoneeksi viritettynä. Kaasuläppänä 50mm japanintuote, suuttimia joko 2kpl imutorven sivuille tai 1 isompi keskelle. Pakokaasuja haistelee karvalakkilambda, ja sytkää tulee todennäkösesti hoitamaan tuo VAG hukkakipinäpuola sytkäyksiköllä. Asentotiedot hoidetaan VR-anturilla.

Ajatuksena on ottaa tuo MS1 V3.0, koska hintaeroahan tuohon V2.2:seen ei juuri jää, kun ei tarvi tuota VR-modiakaan ilmeisesti tehdä? Vai onko V3.0 kuitenkaan niin paljoa parempi, että siihen kannattaa tuhlata?

Tuohon sytkänohjaukseenhan tarvitsen lisäksi 1kpl sykäkiviä?

Lisäksi ajattelin ottaa johtosarjatarvikkeet, eli DB37-liittimen, kuoren ja johtosarjan. Liittimet suuttimille yms. löytyy itseltä.

Mitä muuta välttämätöntä teillä tulis mieleen?

Ja vielä lisäkysymys, että mistä autoista löytyy avoimia ilmuilman lämpöantureita?

Kiittäen ja kumartaen,
Mazza

Posted: Sun Nov 07, 2010 12:58
by Höylä
Mazza wrote:
Ja vielä lisäkysymys, että mistä autoista löytyy avoimia ilmuilman lämpöantureita?
hanki tälläinen... on perusvarma ja toimii ahdetussa ja ahtamatomassa... lisäksi easythermistä löytyy tuolle valmiit kartat...

Image

Posted: Sun Nov 07, 2010 14:00
by Mazza
Sillä mää sitä kyselin, että ko työpaikan pihalla ois hehtaari purettuja autoja, vaan ko ei viittis joka autosta käyä ruuvaamassa anturia kokeeksi irti. :lol:

Joku vois sanoa, ettei kannata säästellä kun rojektin kokonaishinnassa se on niin pieni raha, mutta jos aina valittee sen kalliimman tien, tulee rojektin hinnaksi lopulta 15000€ sen 10000€:n sijaan. :roll:

EDIT: Vai tarviiko tuo VAG-hukkispuola ollenkaan sytkäkiviä?

Posted: Tue Nov 09, 2010 14:58
by Mazza
Noniin, sieltä sitte tulee MS1 v3.0, kasa ylimääräsiä komponentteja modeja varten ja metritolkulla johtoa ja suoja- ja kutistesukkaa. Eiköhän niillä jotain saa aikaseksi - savua ainaski, jos ei muuta. Valmiiksi hankittuna on VR-anturi, pari vaihtoehtosta kaasuläppää (50mm ja 70mm) ja suuttimia. Vielä pitäis pumppu, hukkispuola ja parit anturit hakea... :)

Posted: Wed Dec 08, 2010 17:11
by Teersen Joonas
Nyt kuitenkin näyttää siltä että päädyn ms1 V3.0 levyllä (pitää laittaa sitte joskus se ms2 prosessori jos tarvii)

mitä tuosta hi res koodista nyt sitte puuttuu muuta kuin dual table VE?
ei ole vielä selvinny, että voinko käyttää matalaohmisia suuttimia auton omien etuvastuksien kanssa?

tarkotus ois laittaa boschin 2x2 hukkakipinäpuola ilmeisesti oikea numero on 0 221 503 407, pitääkö paikkansa?

kuinka pitkälle tuossa riittää kipinäteho? kyseessä on siis 1.6l ahdettu kone josta tarkotus ottaa n.300hv ulos eli litra tehot lähentelee 200hv.
jos ei riitä niin onko mahdollista käyttää jotain kipinänvahvistinta, jos on niin mitä?

kun puhutaan sytkäkivestä niin tarkoittaako se sytysyksikköä? jostain olen lukenut että tuon hukkakipinän kanssa pitäisi käyttää jotain 200 loppuista boschin yksikköä ja jostain silmiin tarttui vb921 sytkäkivi, miten nuo em. sytkäkivet eroaa toisistaan tai kumpi on "oikea" sytkäkivi tuon boschin 2x2 hukkakipinäpulan kanssa?

Mazdan omassa jakajassa on nelisakarainen pyörä ja pitäisi olla hall anturi, mutta tarkotus ois päästä eroon koko jakajasta koska siinä on mm. alipaineella toimiva ennakonsäätö ja laittaa triggeröinti kampuralle. olisko sopiva pyörä esim 12-1 ja hall anturiksi Honeywell 1GT101DC, vai?

mitäs muuta sytkä sitten vaatii, jäikö jotain olennaista puuttumaan ja minkälaisia muutoksia nämä vaatii tuohon V3.0 levylle?

paljon kysymyksiä aloittelijalla joihin toivoisin jopa hieman rautalanka tyylisiä vastauksia :oops: :lol:

Posted: Wed Dec 08, 2010 18:49
by Vauhtivaunu
Teersen Joonas wrote: mitä tuosta hi res koodista nyt sitte puuttuu muuta kuin dual table VE?
ei ole vielä selvinny, että voinko käyttää matalaohmisia suuttimia auton omien etuvastuksien kanssa?

Kyllä viimeisimmässä Hi_res koodissa DT:kin on jos sitä joku kaipaa... Se mikä Hi_resistä puuttuu on suuttimien PWM-ohjaus mutta matalaohmisia suuttimia voi käyttää Hi_res koodin kanssa kun laittaa etuvastukset. Eli vastaus kysymykseen: kyllä.
Teersen Joonas wrote: tarkotus ois laittaa boschin 2x2 hukkakipinäpuola ilmeisesti oikea numero on 0 221 503 407, pitääkö paikkansa?

kuinka pitkälle tuossa riittää kipinäteho? kyseessä on siis 1.6l ahdettu kone josta tarkotus ottaa n.300hv ulos eli litra tehot lähentelee 200hv.
jos ei riitä niin onko mahdollista käyttää jotain kipinänvahvistinta, jos on niin mitä?

kun puhutaan sytkäkivestä niin tarkoittaako se sytysyksikköä? jostain olen lukenut että tuon hukkakipinän kanssa pitäisi käyttää jotain 200 loppuista boschin yksikköä ja jostain silmiin tarttui vb921 sytkäkivi, miten nuo em. sytkäkivet eroaa toisistaan tai kumpi on "oikea" sytkäkivi tuon boschin 2x2 hukkakipinäpulan kanssa?
Kyllä siinä 407-puolassa kipuna riittää. Tarvitset vain sytytysyksikön (eli "kiven") joka ei rajoita virtaa alle 10 ampeerin. VB921 rajoittaa virran automaattisesti 7 ampeeriin. ISL9V-sytytyskivistä löytyy tarpeeksi jerkkua.

Se boschin oma 200-loppuinen yksikkö on ihan hyvä valinta, tosin mulla ei ole tarkkaa tietoa onko siinä virranrajoitusta.

Ja jos tuntuu että kipinä loppuu tuolla puolalla niin DIYautotunella on IGN-1a puola jossa riittää paukkua todistetusti 250hv/pytty. Eli neloskoneessa 1000hv... Niitä tietysti tarvitaan yksi jokaiselle sylinterille.
Teersen Joonas wrote: olisko sopiva pyörä esim 12-1 ja hall anturiksi Honeywell 1GT101DC, vai?

mitäs muuta sytkä sitten vaatii, jäikö jotain olennaista puuttumaan ja minkälaisia muutoksia nämä vaatii tuohon V3.0 levylle?
12-1 honeywellin hallin kanssa toimii oikein hyvin. Ainakin niissä laitteissa joihin olen niitä asentanut :D

V3-levylle pitää tehdä sytytys-yksikön (=kiven/kivien) ohjaukset samallalailla kun v2.2:seenkin. Hall-anturille samat jutut optopiiriin kuin v2.2:sessa.

Ne on huomattavasti helpompi toteuttaa siihen V3-levyyn koska suunnitteluvaiheessa on otettu nuo muutostarpeet huomioon ja optopiirin muokkauksesta on V3-kasaamisohjeissa jo valmis ohje sekä sytkälähtöjen rakentamista varten levyssä proto-alue.

Posted: Fri Dec 10, 2010 3:09
by Teersen Joonas
mistähän tuommosen ISL9V-sytytyskiven vois hommata vai tarvinko 2kpl sytkäkiviä jos laitan sen 2x2 hukkakipinäpuolan?

ilmeisesti tuo ISL9V ja VB921 sytkäkivi tulee megan boksin sisälle ja se boschin 200 loppunen ei tule?

Posted: Fri Dec 10, 2010 15:27
by Vauhtivaunu
Teersen Joonas wrote:mistähän tuommosen ISL9V-sytytyskiven vois hommata vai tarvinko 2kpl sytkäkiviä jos laitan sen 2x2 hukkakipinäpuolan?
tarvitset 2kpl ja niitä on esim. Protopartsilla: ISL9V5036

Teersen Joonas wrote: ilmeisesti tuo ISL9V ja VB921 sytkäkivi tulee megan boksin sisälle ja se boschin 200 loppunen ei tule?
Juuri näin.

Re: Megan valinta, vinkkejä

Posted: Mon Mar 28, 2011 19:12
by jokuuu
Etäs sitten vastusten kanssa käytetäänkö sytkäkivessä 330ohm vai 680ohm vastusta hukkakipinä puolan kanssa? :shock: