Page 3 of 3

Posted: Tue Jul 21, 2009 18:54
by JaniM
Hmm, eikös tuo bank2 pidä olla kans päällä vai muistinko väärin.

Posted: Tue Jul 21, 2009 19:08
by mick
hankala nyt muuttaa kun ei saa yhteyttä boksiin... Jännite tulee perille, maatakin saa. Mistähän alkaisi vikaa etsimään? Käytin boksin auki jälleen, ei näyttäisi silmämääräisesti mitään olevan rikki. Eikä haise palaneelle. Releboksin kimppuun seuraavaksi.

Posted: Tue Jul 21, 2009 19:45
by mick
Tarkistin välijohdon, se on ok. Kummatkin boksit käytin auki, ei mitään silmiinpistävää vikaa. Kasasin boksit, asensin paikalleen. Mittailin jännitteitä. Puolan A ja B kanavasta releboksilta mittasin 12 volttia, samoin suuttimien jännitesyöttö kohdasta. Suuttimien ohjauspuoleltakin löytyy se +12V. Tämä on kait ok, eikö vain? Suutin suihkuttaa silloin kun tuo ohjauspuoli vetää maihin, olenko oikeassa?

Vref näytti nollaa. Boksi ei vilauta mitään valoja kun kytkee virrat päälle, tietokoneelle ei muodostu yhteyttä. Bensapumpun rele ei kytkeydy. Menee hermot.

Posted: Tue Jul 21, 2009 19:56
by mick
Koska ne 5A suuttimien sulakkeet olivat palaneet, niin voisiko olla että olisi boksista palanut jotain muuta samalla? Mikä osa boksissa ohjaa suuttimia? Voisiko sitä jotenkin mitata?

Posted: Tue Jul 21, 2009 21:03
by JaniM
http://www.megamanual.com/ms2/pcb.htm
Tuossa kaaviot.
Mut jos sulla ei tule 5v sinne boksiin, niin silloin on mennyt virransyötöstä regulaattori tai jokin diodi sököks. Mittaa boksin sisältä sieltä protoareasta että tulee se +5v suunnilleen. Jos ei niin sitten vika virransyötössä.

Jos suuttimien sulakkeet kärtsännyt, niin saattaa olla ohjainlutikka mennyt, mutta tsekkaa nyt eka virransyöttö.

Posted: Tue Jul 21, 2009 21:54
by mick
Juu pitää mitata huomenna illalla, jos vain kerkeän. Huominen töitä koko päivän, samoin torstai. Perjantaina olis ollu aamupäivästä lähtö. Joten taitaa jäädä haaveeksi BIF tuolla. Äyh.

Posted: Tue Jul 21, 2009 22:09
by mick
Mikä osa se regulaattori noista on? Tai mikä zeneri/diodi vois olla se rikkoontunut? Kun tietää mitä hakee, niin vois vielä keretä saada kuntoon...
Image

Posted: Wed Jul 22, 2009 6:57
by JaniM
U5 se regu. Diodeja huono arvata. Mutta tuossa piirikaavioissa on nuo merkitty mitkä kuuluu siihen piiriin.

Posted: Wed Jul 22, 2009 16:34
by mick
Proto-alueelta mittasin jännitteen +5 nastasta, 0 volttia näytti.
Tinailin kaiken piirilevyltä uudestaan, ei vaikutusta.

Minkä mallinen regu tuo on, jos vaikka jostain purkuosasta sattuisi löytymään? Kun ei tuossa kikkareen päällä lue mitään..?

/muoks:
Eiku lukeehan siinä, en vain saa selvää! LM29XXXX, eli mitähän tuossa lukee :D

Posted: Wed Jul 22, 2009 18:05
by mick
http://www.diyautotune.com/catalog/lm29 ... p-201.html
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... -5.0.shtml
Tuo lienee se regu mikä ehkä rikki? Soittokierrosta kehiin...

Voisko jossain PC-virtalähteessä olla tuommosta? Vai onko tuolla jotain erikoisominaisuuksia, mitä ei sellaisesta löydä?

Kannattaisiko jatkoa varten kytkeä pieni lyijyhyytelöakku syöttämään jännitettä megalle, ja lataus varsinaisesta auton järjestelmästä isovirtaisen diodin kautta? Jotain suotokonkkaa vielä..?

Posted: Wed Jul 22, 2009 19:07
by mick
Löysinpäs muutaman, perkele! Kohta pääsee kokeilemaan oliko vika tuossa.
Eli TA7805S http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... a/4144.pdf
Maksimivirta 1A, kun tuolla omallaan oli maksimivirta 500mA. "Suitable for CMOS, TTL, the other digital IC:s power supply" eli kai tuon pitäs käydä..?
Sama jalkajärjestyskin!

Posted: Wed Jul 22, 2009 21:01
by mick
Mittailinpas jännitteitä uudestaan taas. Eli releboksilta pinnista 28 lähtee +12V, menee välijohtoon jonka ms-päästä mittasin +12V. Eikös ms:ssä mene pinni 28 tuonne TIP125 transistorin keskijalkaan? Sieltä mittasin, niin 0.8V näytti. Juotin irti molemmat TIP125 trankut, ja edelleen 0.8V jännite siellä!

Jännitehän haarautuu tuosta pin28:lta myös diodeille(kunnossa, kuvassa D10 ja D11), diodille(kunnossa, kuvassa D3)...

Mihin se +12V hukkuu?

Epäilin jo että tuo DB37 liitin olisi rikki, mutta ei tunnu olevan. Mittasin senkin.

/lisäys:
niin ja menee se jännite tuolle varistorillekkin, eli MOV1, kuinkas tämä mitataan?

Sulakkeet F1 ja F2 mitattu, ehjiä.

Posted: Wed Jul 22, 2009 22:07
by mick
D12 zener on oikosulussa! Mutta voiko yksi viallinen komponentti tiputtaa jännitteen noin alas ilman että savu nousis?

Ja mistä helkkarista minä uuden zenerin saan? 1N4749ADICT-ND Diode Zener 24V 1W 5% DO-41

Uskaltaako tuota purkkia kokeilla päälle ilman tuota feneriä?

Posted: Wed Jul 22, 2009 22:41
by SamiH
Mulla on joskus jäänyt just saman diodin jalkaan tinauksen yhteydessä pieni tinaklöntti joka maadoitti. Tuo on ainakin tarkistamisen arvoinen juttu. Voihan se diodikin tosin olla hajalla.

Posted: Wed Jul 22, 2009 22:43
by mick
Mittasin sen irrallaan varmistaakseni, ja oikosulussa on. Eli kysymys kuuluu: uskallanko kokeilla ilman tuota? Ei käyntiin, vaan ihan vain jännitteitä päällä.

Posted: Wed Jul 22, 2009 23:26
by mick
Pari rohkaisuolutta, toteaminen että mitä tässä voi enään hävitä. Kokeilin boksia ilman zeneriä, JA SE TOIMII!!!!

Nyt on pakko kaivaa vaikka kiven alta uusi zener tuohon! Ja pitää rakennellä lyijyhyytelöakusta, isosta diodista ja kelasta hieman häiriönsuodatusta...

Posted: Thu Jul 23, 2009 1:39
by mick
Tekasin tässä pikkuisen häiriönsuotopaketin... Eli auton akulta menee johto kolmelle rinnan kytketylle 12A diodille(jäähdytys kuparilevyllä), diodeilta piuha kahdelle rinnan kytketylle konkalle(15V 120 000uF kumpikin), josta lähtee paksukäämisen kelan läpi jännite MegaSquirtille. pitäs olla häiriöt karisteltu pois, vai mitä sanotte?

Aamupäivästä kytken paketin paikalleen. Tulee siis tuohon akulta releboksille -väliin. Kokeilen jälleen käynnistää auton. Saapa nähdä kuinka käy...

Posted: Thu Jul 23, 2009 7:55
by teg
Jonkin verran se auttaa, MIKÄLI ne häiriöt tulevat sitä johtoa pitkin ;)

Posted: Thu Jul 23, 2009 8:13
by mick
Käynnistin, ja auto käy. Mutta oudosti. prö-prö-prö-prö-prööm-prö-prö-prööm jne, joku rele hakkaa samassa tahdissa, rpm näyttää välillä nollaa, ennakoita 36 ja jotain... Hitto kun ei ole tuon tutumpi tuo ohjelma vielä, niin ei oikein edes tiedä mitä tietoja seurata...

Niin joo, kuinkas tuota bensakarttaa tulisi lukea? :D
Ja miten sitä säädetään, huh?

"Ei synkassa" valo vilkkuu, mistä tuo johtuu?

http://picasaweb.google.fi/mikael.holap ... 1686124018
Siinäpä olisi videopätkä käynnistyksestä...

Posted: Thu Jul 23, 2009 9:40
by mick
Muutin HALL-anturin johdon menemään auton ulkopuolella, että ei pitäisi häiriötä ottaa mistään. Vaan ei vaikutusta :(

Posted: Thu Jul 23, 2009 12:58
by mick
Säätelin nyt Hall-anturia. 3mm irti trikkeripyörästä aiheuttaa enemmän pätkimistä, ja paukkaa putkessa. Nyt sopii 0.65 liuska väliin, mutta silti pätkii...

Voisko siellä boksilla olla jokin ylösvetovastus tms väärän kokoinen?

Posted: Thu Jul 23, 2009 13:42
by mick
Lainaus ihan toisesta keskustelusta:
Turbiini wrote:Koita pistää kuormitus vastus anturin rinnalle, vaimentaa kummasti häiriöitä tosin valitettavasti myös signaali heikkenee. mulla aluksi oli induktio anturi ilman kuormitus vastusta ja signaali sekos jo joutokäynnillä 1kohm ja kiersi ongelmitta 6000, 500ohm niin signaali oli jo täysin puhdasta mutta alle 500rpm liian heikko joten ei saanu käyntiin vastksen kansa. Tuos sun tapauksessa voi jo 2kohm auttaa asiaa.
Tuossa puhutaan muistaakseni VR-anturista, mutta voiskohan jostain tuommosesta olla jotain apua?

Ainiin, WUE on, WUE off välkkyy ja rele naputtaa samaan tahtiin... Mikäs tuo on?

Posted: Thu Jul 23, 2009 13:47
by teg
Minkä kokoinen se ylösvetovastus on? Mikä hall anturi sinulla olikaan? Onhan triggeripyörä anturin speksien mukainen?

Ota MS2:Sta alkuun kaikki noisefiltterit pois päältä, jos ne päällä oli. Jos ne eivät ole olleet päällä, niin koita laittaa jokin päälle. :)

Posted: Thu Jul 23, 2009 14:00
by mick
teg wrote:Minkä kokoinen se ylösvetovastus on? Mikä hall anturi sinulla olikaan? Onhan triggeripyörä anturin speksien mukainen?

Ota MS2:Sta alkuun kaikki noisefiltterit pois päältä, jos ne päällä oli. Jos ne eivät ole olleet päällä, niin koita laittaa jokin päälle. :)
Hall anturi on se "kimppatilaus" hall( viewtopic.php?t=3116&postdays=0&postorder=asc&start=0 )
Trikkeri on 36-1, ja pitäs toimia yhteen.

Ylösvetovastus on 165ohmia

Posted: Thu Jul 23, 2009 14:15
by teg
Hui..onpa pieni ylösveto. Laita nyt ainakin tuplasti suurempi. Jotain 3-400 ohmista ylöspäin 1 kilo-ohmiin saakka.

Millaiset mitat (paksuus, hampaan koko, halkaisija) triggerillä on?

Posted: Thu Jul 23, 2009 14:16
by mick
Mittasin MegaSquirtilta jännitteen, 12V kun virrat päällä ja auto sammuksissa, 9-10V kun auto käynnissä. Joo, laturikin on rikki... Mutta Voiko tuo alhainen jännite aiheuttaa pätkimisen ja releen raputuksen?

Posted: Thu Jul 23, 2009 14:18
by teg
Jännite kun tippuu tarpeeksi, niin mega resetoituu. Luultavasti FP rele siellä naksuu.