Page 3 of 7

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Jun 16, 2011 19:37
by JaniM
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... htm#2coils

Tuossa tököttää asetukset ja mitkä ledit käyttöön.

Eikös sulla ole 36-1 trikkeri?
36 ja -1 asetuksiin.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sat Aug 06, 2011 8:55
by mxu
Osaiskohan joku antaa vinkkiä mitä seuraavaksi tarkistaisi...

Kyseinen puola käytössä ja kilo-ohmin pulup- vastukset ledien kannassa. skoopilla katsottu puolan et liittimeen tulee n. 2,3 msekunnin pulssi 4,8v mut puola ei sytytä (tämä kummassakin kanavassa). Puola on purkaamolta eli ei ihan satavarma et kunnossa eikä oo naapurustossa vastaavan puolan omaavaa kulkinetta. Saako sitä jotenkin mittaamalla todettua ehjäksi/rikkinäiseksi.

Pulssin nousu tekee hieman jännitepiikkiä pulssin alkuun. Kuinka paljon, en osaa sanoa. Skooppi on vanhempi kuin minä... Kipinää on siis koitettu output test modessa. (dwell 4ms) Puolan liittimeltä mitattu 12v ja maadoitus, ne on ok.

Ms 2, V3.0
koneena vw (kr) 1.8 16v g-ahtimella, tulpat vag 1.8 20vt vakiot. tulpanjohdot tuon 16v vakiot.

Edit.

Tämä selvisi, pulup-kytkentä ei toiminut oikein.
Kiitokset ajasta ja kärsivällisyydestä JaniM

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Aug 25, 2011 17:09
by Fear
Siis hetkinen, vaatiiko tuo puola nyt toimiakseen tuon JaniM:n viimeisessä viestissä postaaman kytkennän tuolla VB921:lla, jotta saa kaksi uloslähtöä sytytykselle? Itse kasasin megan tuolla aiemmalla ohjeella, missä neuvottiin käyttämään 750 ohmin vastusta ylösvetona D14:lta. Pitääkö vielä avata boksi ja muuttaa jotta saa spark A ja spark B:lle omat uloslähdöt vai häh?

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Aug 25, 2011 17:46
by JaniM
Siis otikon mukainen puola ei tarvitse VB sytkäkiviä.
Vaan 5v ohjauksen, joita on tuolla aikasemmin kerrottu linkeissä.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Sep 08, 2011 17:39
by Fear
Väännetäänhän nyt jälleen kerran rautalangasta tämä;

Mulla on nyt boksissa laitettu piuha D14:ta 5v protoon ja sieltä IGN nastaan, välissä mainittu 750 ohmin vastus. Eli näin Image

Tuleeko tuolla tavalla sytkälähtö (Spark A) siis nastaan 36? Ja mistä toinen signaali puolan ohjaukseen, pitääkö tehdä samanlainen kytkentä D15 ja siitä piuha esim. db nastaan kuusi, kuten tässä? Image

Vai molemmat D14 ja D15 + 750 ohmin vastukset ja vetää piuhat db:n vapaille nastoille ja sieltä suoraan puolalle?

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Fri Sep 09, 2011 11:40
by Benkku
Fear wrote:...Itse kasasin megan tuolla aiemmalla ohjeella, missä neuvottiin käyttämään 750 ohmin vastusta ylösvetona D14:lta.
Niin siis kytkentäkuvassa tuo on oikein, mutta henkilö - joka sitä viestissään selitti, kuvasi kytkennän kyllä väärin.

Ylösveto jännitetasoon on pelkkä ylösveto, ilman mitään diodin kanssa tehtäviä sarjakytkentöjä.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sun Oct 30, 2011 12:16
by VesQ
Jepjep.

On ollut mystinen ongelma Ediksen kanssa johon ei ole vuosiin löytynyt ratkaisua niin ajattelin heivata nuo edis-romppeet pois ja siirtyä 12-1 pyörään hall- anturilla. Puolaksi meinasin tuollaista Volkkarin puola+ohjain pakettia niin säästyy sytkäkiviltä ja erillisiltä yksiköiltä sekä ennenkaikkea saa mahdollisia häiriöitä pienmmäksi

Mitenkäs nyt kun joudun johtosarjan muutenkin teurastamaan lähes uusiksi niin nuo megalta puolalle tulevat johdot. Siellähän siis kulkee 5v signaalia joka ei pitäisi aiheuttaa eikä ottaa vastaa häiriöitä ? Eli tarvitseeko noiden johtojen olla suojattua. Entä johdon paksuus, ilmeisti riittää ihan vaikka 0,5mm2-0,75mm2 kun ei kaiketi virtaa kulje nimeksikään

Tuo Hall-anturi kaiketi tarvitsee ainakin sen suojatun johdon ? Varastosta löytyisi jotain 3x0.5mm2+suojasukka johtoa, käykö tuo noille molemmille

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Wed Nov 16, 2011 22:40
by 140ypower
jatkan ketjua tälläisellä amatööri kysymyksellä. elikkäs ostin valmiiksi kasatun ms1v3.0 niin voinko kytkeä sen kuvan mukaisesti? elikkä voin turvallisesti laittaa tuon 12v tuohon 2 pinniin? :oops: http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_ ... ilPack.pdf

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Nov 17, 2011 7:06
by JaniM
Juu, otat syötön releen takaa ja sulake väliin. Releen ohjauksen vois ottaa bensapumpun ohjauksesta.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Nov 17, 2011 18:30
by kamski
Bosch 0221503407 hukkakipinäpuola kuulemma turbo käyttöön hyvä. Sellainen on lojunut laatikossa kohta 2 vuotta :D Mihinkä tehoihin asti sellainen riittää. Lueskelin jostain että piisaa johonkin 1,2 bar asti?? Eikös kyseinen puola tarkoitettu vapari moottoreihin..
Riitäkös sellainen hukkakipinä esim. 200hv/litra tehoihin?

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Fri Nov 18, 2011 8:22
by ArttuH
Kipinän tehon riittäminen riippuu niin monesta tekijästä, että ihan mahdotonta sanoa etukäteen mihin ahtopaineeseen tai tehoon joku riittää. Kyllä tuolla Boschin puolallakin pitäisi aika pitkälle päästä. Tiedän, että paljon heikommillakin sytkävehkeillä on päästy noin 300hp/litra tehoihin.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Wed Nov 23, 2011 23:40
by kamski
Juu täyty kokeilla ensin sillä hukkakipinällä. Kun kerran sellainen puola löytyy jo valmiiksi.
Mut sitten en keksinyt mikä sytkä vois olla viellä huonompi kuin mitä minulla tällä hetkellä. Joku kärjellinen jakaja vanhalla kondensaattorilla vai? hii :mrgreen:

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Fri Dec 09, 2011 13:05
by HSuomi
Minkäs kokonen sulake on passeli tälle puolalle?

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Fri Dec 09, 2011 13:09
by JaniM
15A varmaan aika passeli. Rajoittaa 10A tuo sytkäohjain.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sat Dec 17, 2011 20:51
by VesQ
Olisikohan ideoita ongelmaan...

Tänään yritin saada käymään tota harrastepeliä mutta kipinää ei tule tuollaisella Volkkarin puolalla

Eli Mega 1 v2.2 Honeywellin hall anturilla 12-1 pyörä. Anturi on niin että kun kone on 120 astetta ennen ykk niin anturi on 1. hampaan kohdalla puuttuvan jälkeen. Trigger angle on asetettu 120(75+45), trigger A 1 ja B 7 trigger returnit 0

Puolalle on lähdöt D17 ja D19 tällä kytkennällä

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG

Spark inverted YES.

Kierrostieto tulee startatessa ok ja pysyy tasaisena. Kokeilin ensin ilman puolaa ja huomasin että D19 ledi paloi koko ajan ja D17 vilkutti kierrosten mukaan. Oli käynyt käpy ja olin kytkenyt tuon prossun navasta 2n4033 trankulle menevän johdon vahingossa suoraan eli tuo 1k vastus jäi välistä pois. Korjasin ja ledi ainakin toimii nyt samoin kun D17 eli ledit vilkuttaa vuoronperään startatessa kierrosten mukaan

Jos laitan Spark inverted NO niin ledit palaa kokoajan, iverted yes niin ei pala ja vilkkuu startatessa.
Puolalle tulee 5V ohjausjohtoihin silloin kun ledi palaa ja kun ei pala niin 0. +12V ja maa ok
Dwell asetukset 6.0ms ja 3.0ms minimi latausajaksi taisi jäädä 0.5ms kun ohjeissa oli että 0.1ms alkuun, voiko vaikuttaa

Ennakkoasetuksia kokeilin vähän kaikkia, kartan mukaan ja kiinteällä jne

Virrat oli pitkään päällä ja kokeilin taas startata niin olin muka näkevinäni yhden tai kaksi heikkoa kipinää tulpan päässä mutta ei muuta

Mikä voisi olla ?, loppuu ideat, olisiko puolassa jotain vikaa, voiko testata jotenkin

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sat Dec 17, 2011 23:46
by kamski
Hyvä että jotain eloa RPM:ssä. Onko trankku 2n4033 varmasti oikein kytketty..

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sun Dec 18, 2011 17:23
by VesQ
Jep eli 2N4033 on kytketty tämän mukaan oikein

http://www.st.com/internet/com/TECHNICA ... 003090.pdf

Testailin vähän ja jos spark inverted on Yes niin puolan ohjaukseen tulee 5Vja ledit palaa kokoajan. Startatessa ledit vilahtelee vuoron perään sammuksiin,
Spark inverted No niin ledit ei pala, ja startatessa vilahtelevat vuoronperään, kun virrat päällä puolalle tulee 0V

Silloin kun ledit palaa niin puolan johtoihin tulee 5V

Kokeilin seuraavaa, spark inverted no eli ledit palaa koko ajan. Nyt kun otin ohjaus johdot puolasta irti ja virtojen ollessa päällä nopeasti kosken ohjausjohdolla puolan pinniä niin tulpat räiskäisee kipinää, sama juttu puolan toisella puoliskolla. Mutta kun käännän spark inverted yes eli ledit ei pala ja johtoihin tulee 0V niin kun räppää puolan pinniiin kiinni niin antaa jälleen kipinän ??

Eli puola toiminee ihan ok mutta ohjauksessa jotain mätää ?

Kumpi tilanne pitäisi olla kun virrat kytketty päälle, pitääkö puolan johtoihin tulla 5V ja kipinä lyödään kun 5V "loppuu" vai normaali tilanteessa 0V ja kun käy 5V niin lyö kipinän ?

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sun Dec 18, 2011 21:15
by kamski
Oliko siis joku tällainen puola kyseessä.
http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_ ... ilPack.pdf

Kuulostaa ihan järkevältä.
Spark inverted No niin ledit ei pala, ja startatessa vilahtelevat vuoronperään, kun virrat päällä puolalle tulee 0V

Silloin kun ledit palaa niin puolan johtoihin tulee 5V


Ja jonka jälkeen jos valittu sapark inverted YES: niin sytkä päätteet palaa poroksi. Ilmeisesti vielä niin päin, että riittää kun virrat on pelkästään päällä.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Mon Dec 19, 2011 7:42
by ArttuH
VesQ wrote: Kumpi tilanne pitäisi olla kun virrat kytketty päälle, pitääkö puolan johtoihin tulla 5V ja kipinä lyödään kun 5V "loppuu" vai normaali tilanteessa 0V ja kun käy 5V niin lyö kipinän ?
Puola toimii niin, että ensiössä kulkee virta kun ohjaukseen tulee 5V jännite ja ja kipinä tulee kun ohjaus menee 0V:iin. Mutta Megaan kytkettynä tuossa ohjauksessa pitäisi olla 0V kun virrat on päällä eikä kone pyöri. Mega pistää ohjauksen päälle dwell-ajan verran ennen kipinän hetkeä. Eli "spark inverted"-asetus on oikein silloin kun ohjauksessa on 0V kun kone ei pyöri.

Jos puola antaa kipinää käsin ohjausta pätkimällä ja ledit vilkkuu startatessa, niin luultavasti tuossa sytkälähtöjen kytkennässä on jotain vikaa. Oletko mitannut nuo ohjauksen jännitteet puolan ollessa kytkettynä?

Testaillessa muuten kannattaa olla varovainen, ettei käräytä puolaa. Se ei välttämättä kestä jos ohjaus jää pidemmäksi aikaa päälle. Testailun ajaksi voi puolan +12V syöttöpiuhaan laittaa vaikka ajovalopolttimon sarjaan. Sen pitäisi rajoittaa puolan virta turvalliselle tasolle niin, että kipinää kuitenkin saa aikaiseksi. Polttimosta näkee myös näppärästi jos puolan ohjaus jää päälle.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Mon Dec 19, 2011 18:46
by VesQ
Kyllä kyllä

En keksinyt mikä tuossa ohjauksessa mättää, voi tietysti olla että transistorit saanneet siipeensä ?. Illalla viellä kokeilin niin muutin kytkennän nyt niin että lähtö on otettu ledin jalasta ja ledin jalan ja +5v välillä on 750ohm vastus. Nyt tuntuu toimivan ja kipunaa tulee
Eli siis näin
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ut5V22.GIF

Ennakonkin sain suht kohdalleen mutta viimeinen hienosäätö jäi tekemättä kun ajoituslampun johto mokoma päätti sulaa pakosarjaan

Nyt jäin vaan tätä kirjoittaessa miettimään että toimiiko tuo puola oikein noin ?

Korvakuulolla tuntuisi käyvän suht ok mutta tyhjäkäynnillä tuntuu että jää syttymättä ehkä 1-2 sek välein, tai syttyvän huonommin melkeen seoksesta riippumatta

Vähän sivukysymyksenä tähän niin minkälaisia tulpanjohtoja ja tulppia pitäisi käyttää kys puolan kanssa
Nyt taitaa olla R tulpat paikallaan kun edelliset pääsi uimaan bensassa, johdot ~6kohm jostain BMWstä

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Mon Dec 19, 2011 20:55
by kamski
Se trankku oli varmasti kiinalaisesta kopio. :)
Kuparijohdot tekee varmaan häiriöitä. Itse just päivitin tuon Bosch hukkakipinän ja laitoin siihen jotkut resistanssi silikonijohdot ja denson iridium tulpat.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sun Jan 01, 2012 11:28
by t_muikku
http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_ ... ilPack.pdf

Onko puolan +12v ja - johtojen väliin pakko laittaa tuota 10uF konkkaa, niinkuin tuossa yllämainitussa kytkentä ohjeessa on?

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sun Jan 01, 2012 14:18
by PQatPIT
t_muikku wrote:Onko puolan +12v ja - johtojen väliin pakko laittaa tuota 10uF konkkaa, niinkuin tuossa yllämainitussa kytkentä ohjeessa on?
Ei ole pakko mutta todellakin kannattaa, se syö ison osan häiriöistä. Itse laitan kaikkiin johtosarjoihin mitä teen, oli sytytysjärjestelmä minkälainen vaan ja oli ecun merkki ja malli mitä vaan.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Mon Jan 02, 2012 12:12
by t_muikku
PQatPIT wrote:
t_muikku wrote:Onko puolan +12v ja - johtojen väliin pakko laittaa tuota 10uF konkkaa, niinkuin tuossa yllämainitussa kytkentä ohjeessa on?
Ei ole pakko mutta todellakin kannattaa, se syö ison osan häiriöistä. Itse laitan kaikkiin johtosarjoihin mitä teen, oli sytytysjärjestelmä minkälainen vaan ja oli ecun merkki ja malli mitä vaan.
Millaista konkkaa olet käyttänyt johtosarjoissasi (Jännite yms.)?

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Jan 05, 2012 1:13
by PQatPIT
t_muikku wrote:Millaista konkkaa olet käyttänyt johtosarjoissasi (Jännite yms.)?
Jotain nopeata muovieristeistä mallia. Yleensä jotain 100v ja vähintään 470nF. Esimerkki:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=5768

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Jan 05, 2012 2:49
by Benkku
Jep, oltava polariteetiton eli keraaminen- tai polyesterikonkka. Laittaisin kuitenkin 'dekadia' suuremman eli 2.2uf. Joissakin suurentaminen jopa 4.7 uf saakka pienentää häiriöitä.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Jan 05, 2012 17:18
by _P_
Jännitekestoa laittaisin reilusti enemmän kuin 100V, ainakin 400Vdc.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Jan 05, 2012 17:31
by HSuomi
_P_ wrote:Jännitekestoa laittaisin reilusti enemmän kuin 100V, ainakin 400Vdc.
Miksi?

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Jan 05, 2012 17:39
by _P_
Koska jännite puolan alapäässä nousee suhteellisen korkeaksi juuri ennen kuin kipinä syttyy. Arvo riippuu mm. puolan muuntosuhteesta ja jännitteestä joka tarvitaan kipinän sytyttämiseen sillä hetkellä (lämpötila, sylinteripaine, ilmavälin suuruus ym.).

Sopivia suuruusluokkaa konkan jännitekestolle voi katsoa puolan ohjaamiseen tarkoitettujen transistorien datalehdiltä. Niissä ilmoitetaan jännite johon komponentin sisäinen ylijännitesuoja koettaa jännitettä rajoittaa. Maksimiarvo kannattaa katsoa esimerkiksi 10-15A virralla. Suuruusluokka on yleisesti 300-500V. Saman jännitteen tulisi konkan kestää.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Jan 05, 2012 18:42
by Benkku
Ei se piikki ensiöjännitepuolella aivan noihin lukemiin nouse. Luokkaa 100-150 volttia on riittävä. Jännitekeston myötä myös konkan koko kasvaa melko paljon.