Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by JaniM »

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... htm#2coils

Tuossa tököttää asetukset ja mitkä ledit käyttöön.

Eikös sulla ole 36-1 trikkeri?
36 ja -1 asetuksiin.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
mxu
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Nov 17, 2009 18:29
Contact:

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by mxu »

Osaiskohan joku antaa vinkkiä mitä seuraavaksi tarkistaisi...

Kyseinen puola käytössä ja kilo-ohmin pulup- vastukset ledien kannassa. skoopilla katsottu puolan et liittimeen tulee n. 2,3 msekunnin pulssi 4,8v mut puola ei sytytä (tämä kummassakin kanavassa). Puola on purkaamolta eli ei ihan satavarma et kunnossa eikä oo naapurustossa vastaavan puolan omaavaa kulkinetta. Saako sitä jotenkin mittaamalla todettua ehjäksi/rikkinäiseksi.

Pulssin nousu tekee hieman jännitepiikkiä pulssin alkuun. Kuinka paljon, en osaa sanoa. Skooppi on vanhempi kuin minä... Kipinää on siis koitettu output test modessa. (dwell 4ms) Puolan liittimeltä mitattu 12v ja maadoitus, ne on ok.

Ms 2, V3.0
koneena vw (kr) 1.8 16v g-ahtimella, tulpat vag 1.8 20vt vakiot. tulpanjohdot tuon 16v vakiot.

Edit.

Tämä selvisi, pulup-kytkentä ei toiminut oikein.
Kiitokset ajasta ja kärsivällisyydestä JaniM
Fear
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Tue Nov 30, 2010 18:35
Location: Kuopio

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Fear »

Siis hetkinen, vaatiiko tuo puola nyt toimiakseen tuon JaniM:n viimeisessä viestissä postaaman kytkennän tuolla VB921:lla, jotta saa kaksi uloslähtöä sytytykselle? Itse kasasin megan tuolla aiemmalla ohjeella, missä neuvottiin käyttämään 750 ohmin vastusta ylösvetona D14:lta. Pitääkö vielä avata boksi ja muuttaa jotta saa spark A ja spark B:lle omat uloslähdöt vai häh?
"Life is 2 short, so live it to the max!"

~ Aircooled Vv Beetle Cabrio -68 ~
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by JaniM »

Siis otikon mukainen puola ei tarvitse VB sytkäkiviä.
Vaan 5v ohjauksen, joita on tuolla aikasemmin kerrottu linkeissä.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Fear
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Tue Nov 30, 2010 18:35
Location: Kuopio

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Fear »

Väännetäänhän nyt jälleen kerran rautalangasta tämä;

Mulla on nyt boksissa laitettu piuha D14:ta 5v protoon ja sieltä IGN nastaan, välissä mainittu 750 ohmin vastus. Eli näin Image

Tuleeko tuolla tavalla sytkälähtö (Spark A) siis nastaan 36? Ja mistä toinen signaali puolan ohjaukseen, pitääkö tehdä samanlainen kytkentä D15 ja siitä piuha esim. db nastaan kuusi, kuten tässä? Image

Vai molemmat D14 ja D15 + 750 ohmin vastukset ja vetää piuhat db:n vapaille nastoille ja sieltä suoraan puolalle?
"Life is 2 short, so live it to the max!"

~ Aircooled Vv Beetle Cabrio -68 ~
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Benkku »

Fear wrote:...Itse kasasin megan tuolla aiemmalla ohjeella, missä neuvottiin käyttämään 750 ohmin vastusta ylösvetona D14:lta.
Niin siis kytkentäkuvassa tuo on oikein, mutta henkilö - joka sitä viestissään selitti, kuvasi kytkennän kyllä väärin.

Ylösveto jännitetasoon on pelkkä ylösveto, ilman mitään diodin kanssa tehtäviä sarjakytkentöjä.
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by VesQ »

Jepjep.

On ollut mystinen ongelma Ediksen kanssa johon ei ole vuosiin löytynyt ratkaisua niin ajattelin heivata nuo edis-romppeet pois ja siirtyä 12-1 pyörään hall- anturilla. Puolaksi meinasin tuollaista Volkkarin puola+ohjain pakettia niin säästyy sytkäkiviltä ja erillisiltä yksiköiltä sekä ennenkaikkea saa mahdollisia häiriöitä pienmmäksi

Mitenkäs nyt kun joudun johtosarjan muutenkin teurastamaan lähes uusiksi niin nuo megalta puolalle tulevat johdot. Siellähän siis kulkee 5v signaalia joka ei pitäisi aiheuttaa eikä ottaa vastaa häiriöitä ? Eli tarvitseeko noiden johtojen olla suojattua. Entä johdon paksuus, ilmeisti riittää ihan vaikka 0,5mm2-0,75mm2 kun ei kaiketi virtaa kulje nimeksikään

Tuo Hall-anturi kaiketi tarvitsee ainakin sen suojatun johdon ? Varastosta löytyisi jotain 3x0.5mm2+suojasukka johtoa, käykö tuo noille molemmille
140ypower
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sun Aug 09, 2009 13:53
Location: karvia

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by 140ypower »

jatkan ketjua tälläisellä amatööri kysymyksellä. elikkäs ostin valmiiksi kasatun ms1v3.0 niin voinko kytkeä sen kuvan mukaisesti? elikkä voin turvallisesti laittaa tuon 12v tuohon 2 pinniin? :oops: http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_ ... ilPack.pdf
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by JaniM »

Juu, otat syötön releen takaa ja sulake väliin. Releen ohjauksen vois ottaa bensapumpun ohjauksesta.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by kamski »

Bosch 0221503407 hukkakipinäpuola kuulemma turbo käyttöön hyvä. Sellainen on lojunut laatikossa kohta 2 vuotta :D Mihinkä tehoihin asti sellainen riittää. Lueskelin jostain että piisaa johonkin 1,2 bar asti?? Eikös kyseinen puola tarkoitettu vapari moottoreihin..
Riitäkös sellainen hukkakipinä esim. 200hv/litra tehoihin?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by ArttuH »

Kipinän tehon riittäminen riippuu niin monesta tekijästä, että ihan mahdotonta sanoa etukäteen mihin ahtopaineeseen tai tehoon joku riittää. Kyllä tuolla Boschin puolallakin pitäisi aika pitkälle päästä. Tiedän, että paljon heikommillakin sytkävehkeillä on päästy noin 300hp/litra tehoihin.
Arttu
GSX1100 -85
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by kamski »

Juu täyty kokeilla ensin sillä hukkakipinällä. Kun kerran sellainen puola löytyy jo valmiiksi.
Mut sitten en keksinyt mikä sytkä vois olla viellä huonompi kuin mitä minulla tällä hetkellä. Joku kärjellinen jakaja vanhalla kondensaattorilla vai? hii :mrgreen:
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by HSuomi »

Minkäs kokonen sulake on passeli tälle puolalle?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by JaniM »

15A varmaan aika passeli. Rajoittaa 10A tuo sytkäohjain.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by VesQ »

Olisikohan ideoita ongelmaan...

Tänään yritin saada käymään tota harrastepeliä mutta kipinää ei tule tuollaisella Volkkarin puolalla

Eli Mega 1 v2.2 Honeywellin hall anturilla 12-1 pyörä. Anturi on niin että kun kone on 120 astetta ennen ykk niin anturi on 1. hampaan kohdalla puuttuvan jälkeen. Trigger angle on asetettu 120(75+45), trigger A 1 ja B 7 trigger returnit 0

Puolalle on lähdöt D17 ja D19 tällä kytkennällä

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG

Spark inverted YES.

Kierrostieto tulee startatessa ok ja pysyy tasaisena. Kokeilin ensin ilman puolaa ja huomasin että D19 ledi paloi koko ajan ja D17 vilkutti kierrosten mukaan. Oli käynyt käpy ja olin kytkenyt tuon prossun navasta 2n4033 trankulle menevän johdon vahingossa suoraan eli tuo 1k vastus jäi välistä pois. Korjasin ja ledi ainakin toimii nyt samoin kun D17 eli ledit vilkuttaa vuoronperään startatessa kierrosten mukaan

Jos laitan Spark inverted NO niin ledit palaa kokoajan, iverted yes niin ei pala ja vilkkuu startatessa.
Puolalle tulee 5V ohjausjohtoihin silloin kun ledi palaa ja kun ei pala niin 0. +12V ja maa ok
Dwell asetukset 6.0ms ja 3.0ms minimi latausajaksi taisi jäädä 0.5ms kun ohjeissa oli että 0.1ms alkuun, voiko vaikuttaa

Ennakkoasetuksia kokeilin vähän kaikkia, kartan mukaan ja kiinteällä jne

Virrat oli pitkään päällä ja kokeilin taas startata niin olin muka näkevinäni yhden tai kaksi heikkoa kipinää tulpan päässä mutta ei muuta

Mikä voisi olla ?, loppuu ideat, olisiko puolassa jotain vikaa, voiko testata jotenkin
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by kamski »

Hyvä että jotain eloa RPM:ssä. Onko trankku 2n4033 varmasti oikein kytketty..
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by VesQ »

Jep eli 2N4033 on kytketty tämän mukaan oikein

http://www.st.com/internet/com/TECHNICA ... 003090.pdf

Testailin vähän ja jos spark inverted on Yes niin puolan ohjaukseen tulee 5Vja ledit palaa kokoajan. Startatessa ledit vilahtelee vuoron perään sammuksiin,
Spark inverted No niin ledit ei pala, ja startatessa vilahtelevat vuoronperään, kun virrat päällä puolalle tulee 0V

Silloin kun ledit palaa niin puolan johtoihin tulee 5V

Kokeilin seuraavaa, spark inverted no eli ledit palaa koko ajan. Nyt kun otin ohjaus johdot puolasta irti ja virtojen ollessa päällä nopeasti kosken ohjausjohdolla puolan pinniä niin tulpat räiskäisee kipinää, sama juttu puolan toisella puoliskolla. Mutta kun käännän spark inverted yes eli ledit ei pala ja johtoihin tulee 0V niin kun räppää puolan pinniiin kiinni niin antaa jälleen kipinän ??

Eli puola toiminee ihan ok mutta ohjauksessa jotain mätää ?

Kumpi tilanne pitäisi olla kun virrat kytketty päälle, pitääkö puolan johtoihin tulla 5V ja kipinä lyödään kun 5V "loppuu" vai normaali tilanteessa 0V ja kun käy 5V niin lyö kipinän ?
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by kamski »

Oliko siis joku tällainen puola kyseessä.
http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_ ... ilPack.pdf

Kuulostaa ihan järkevältä.
Spark inverted No niin ledit ei pala, ja startatessa vilahtelevat vuoronperään, kun virrat päällä puolalle tulee 0V

Silloin kun ledit palaa niin puolan johtoihin tulee 5V


Ja jonka jälkeen jos valittu sapark inverted YES: niin sytkä päätteet palaa poroksi. Ilmeisesti vielä niin päin, että riittää kun virrat on pelkästään päällä.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by ArttuH »

VesQ wrote: Kumpi tilanne pitäisi olla kun virrat kytketty päälle, pitääkö puolan johtoihin tulla 5V ja kipinä lyödään kun 5V "loppuu" vai normaali tilanteessa 0V ja kun käy 5V niin lyö kipinän ?
Puola toimii niin, että ensiössä kulkee virta kun ohjaukseen tulee 5V jännite ja ja kipinä tulee kun ohjaus menee 0V:iin. Mutta Megaan kytkettynä tuossa ohjauksessa pitäisi olla 0V kun virrat on päällä eikä kone pyöri. Mega pistää ohjauksen päälle dwell-ajan verran ennen kipinän hetkeä. Eli "spark inverted"-asetus on oikein silloin kun ohjauksessa on 0V kun kone ei pyöri.

Jos puola antaa kipinää käsin ohjausta pätkimällä ja ledit vilkkuu startatessa, niin luultavasti tuossa sytkälähtöjen kytkennässä on jotain vikaa. Oletko mitannut nuo ohjauksen jännitteet puolan ollessa kytkettynä?

Testaillessa muuten kannattaa olla varovainen, ettei käräytä puolaa. Se ei välttämättä kestä jos ohjaus jää pidemmäksi aikaa päälle. Testailun ajaksi voi puolan +12V syöttöpiuhaan laittaa vaikka ajovalopolttimon sarjaan. Sen pitäisi rajoittaa puolan virta turvalliselle tasolle niin, että kipinää kuitenkin saa aikaiseksi. Polttimosta näkee myös näppärästi jos puolan ohjaus jää päälle.
Arttu
GSX1100 -85
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by VesQ »

Kyllä kyllä

En keksinyt mikä tuossa ohjauksessa mättää, voi tietysti olla että transistorit saanneet siipeensä ?. Illalla viellä kokeilin niin muutin kytkennän nyt niin että lähtö on otettu ledin jalasta ja ledin jalan ja +5v välillä on 750ohm vastus. Nyt tuntuu toimivan ja kipunaa tulee
Eli siis näin
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ut5V22.GIF

Ennakonkin sain suht kohdalleen mutta viimeinen hienosäätö jäi tekemättä kun ajoituslampun johto mokoma päätti sulaa pakosarjaan

Nyt jäin vaan tätä kirjoittaessa miettimään että toimiiko tuo puola oikein noin ?

Korvakuulolla tuntuisi käyvän suht ok mutta tyhjäkäynnillä tuntuu että jää syttymättä ehkä 1-2 sek välein, tai syttyvän huonommin melkeen seoksesta riippumatta

Vähän sivukysymyksenä tähän niin minkälaisia tulpanjohtoja ja tulppia pitäisi käyttää kys puolan kanssa
Nyt taitaa olla R tulpat paikallaan kun edelliset pääsi uimaan bensassa, johdot ~6kohm jostain BMWstä
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by kamski »

Se trankku oli varmasti kiinalaisesta kopio. :)
Kuparijohdot tekee varmaan häiriöitä. Itse just päivitin tuon Bosch hukkakipinän ja laitoin siihen jotkut resistanssi silikonijohdot ja denson iridium tulpat.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by t_muikku »

http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_ ... ilPack.pdf

Onko puolan +12v ja - johtojen väliin pakko laittaa tuota 10uF konkkaa, niinkuin tuossa yllämainitussa kytkentä ohjeessa on?
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by PQatPIT »

t_muikku wrote:Onko puolan +12v ja - johtojen väliin pakko laittaa tuota 10uF konkkaa, niinkuin tuossa yllämainitussa kytkentä ohjeessa on?
Ei ole pakko mutta todellakin kannattaa, se syö ison osan häiriöistä. Itse laitan kaikkiin johtosarjoihin mitä teen, oli sytytysjärjestelmä minkälainen vaan ja oli ecun merkki ja malli mitä vaan.
PQ
t_muikku
Megasquirttaaja
Posts: 63
Joined: Mon Dec 28, 2009 19:19
Location: Lieksa

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by t_muikku »

PQatPIT wrote:
t_muikku wrote:Onko puolan +12v ja - johtojen väliin pakko laittaa tuota 10uF konkkaa, niinkuin tuossa yllämainitussa kytkentä ohjeessa on?
Ei ole pakko mutta todellakin kannattaa, se syö ison osan häiriöistä. Itse laitan kaikkiin johtosarjoihin mitä teen, oli sytytysjärjestelmä minkälainen vaan ja oli ecun merkki ja malli mitä vaan.
Millaista konkkaa olet käyttänyt johtosarjoissasi (Jännite yms.)?
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by PQatPIT »

t_muikku wrote:Millaista konkkaa olet käyttänyt johtosarjoissasi (Jännite yms.)?
Jotain nopeata muovieristeistä mallia. Yleensä jotain 100v ja vähintään 470nF. Esimerkki:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=5768
PQ
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Benkku »

Jep, oltava polariteetiton eli keraaminen- tai polyesterikonkka. Laittaisin kuitenkin 'dekadia' suuremman eli 2.2uf. Joissakin suurentaminen jopa 4.7 uf saakka pienentää häiriöitä.
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by _P_ »

Jännitekestoa laittaisin reilusti enemmän kuin 100V, ainakin 400Vdc.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by HSuomi »

_P_ wrote:Jännitekestoa laittaisin reilusti enemmän kuin 100V, ainakin 400Vdc.
Miksi?
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by _P_ »

Koska jännite puolan alapäässä nousee suhteellisen korkeaksi juuri ennen kuin kipinä syttyy. Arvo riippuu mm. puolan muuntosuhteesta ja jännitteestä joka tarvitaan kipinän sytyttämiseen sillä hetkellä (lämpötila, sylinteripaine, ilmavälin suuruus ym.).

Sopivia suuruusluokkaa konkan jännitekestolle voi katsoa puolan ohjaamiseen tarkoitettujen transistorien datalehdiltä. Niissä ilmoitetaan jännite johon komponentin sisäinen ylijännitesuoja koettaa jännitettä rajoittaa. Maksimiarvo kannattaa katsoa esimerkiksi 10-15A virralla. Suuruusluokka on yleisesti 300-500V. Saman jännitteen tulisi konkan kestää.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Post by Benkku »

Ei se piikki ensiöjännitepuolella aivan noihin lukemiin nouse. Luokkaa 100-150 volttia on riittävä. Jännitekeston myötä myös konkan koko kasvaa melko paljon.
Post Reply