Jatketaampa tähän aiheeseen, (saa korjata jos tällä foorumilla ei koota samantapaisia ongelmia yhteen topicciin, kuten niillä joissa on tullut luuhattua.)
eli pohjustukseksi tuosta omasta megasta:
ms2 v3.0, tuli alunperin jonkun muun plug n play-tekeleenä (protopartsin tarralla) volvoon, eli db37 liittimen sijasta menee karvat volvon lh-jetronicin kammalle. Protolle alunperin tehty jakajasytkälle 330 ohm vastussysteemit, siististi ja (oletetusti) myös flektin ohjaukset nämä tehty helevetin rumasti.
Noh, näineen boksilla sai anturit toimintaan muutaman ms->lh-jetronic vikajohdotuksen korjattua ja sytkä räpsäytti kipinää kuten pitää, bensapumppu ei inahtanutkaan.
Tehtiin vielä launch modi protolle, siististi. --> Seurauksena se, että virrat kytkiessä polttaa D19 muutaman sekunnin viiveellä, ja purkki pimenee.
No ei siinä purettiin launchin osat pois ja vaihdeltiin D19 ehjään. Taas siis sama tilanne kuin aiemmin, anturit pelaa, sytkä antoi kipinän muttei b.pumppua. Tässä huomasin myös, että proton viereiseen +5 V nastaan ei tule käytännössä mitään.
Seuraavaksi aloin ihmettelemään sitä ja bensapumppua, db37 #37 tuli +5 V sekä ms->lh johdotuksessa oli vikaa (b.pumpun releet ei ollu #37 kanssa yhdessä) ja se korjattiin. --> nyt paloi taas D19.
Purettiin flektiohjauksen romut pois protolta ja vaihdettiin D19 sekä tehtiin testipenkki (saa virrat boksille pöydällä ja penkissä myös rele simuloimassa b.pumppua) --> Prossun ollessa irti d19 pysyy ehjänä, mutta prossun #33 eli b.pumpun ohjaukseen tulee +12 V (mikäli b.pumpun rele on paikallaan), tähänhän pitäisi jonkun msextran topicin neuvon mukaan syöttää +5 V, joka sitten ohjauspiirin myötä maadoittaa db37 #37,mutta jos syöttää, niin palaa D19.
Eli syynäämäään lisää b.pumpun driveria -> Vastukset R16 on n. 1k ohm ja R40 on 1 ohm, D4 on ehjä, levyllä ei ole tinasiltoja ja transuista Q19 on ok, mutta Q2 palanut.
Vaihdoin Q2 ehjään ja testasin, eli virrat levyllä päällä, syöttää +5 V prossun #33, kun prossu on irti --> Nyt pitäisi b.pumpun releen vetää, mutta tässä mun tapauksessa Q2 palaa ja sen myötä tulee +12 V tuonne prossun #33 (releen kelan läpi)...
Q2 on mittausten perusteella oikeinpäin (alunperin oli tuo ZTX450, laitettu nyt korvaavaksi 2n2222A, jonka pitäisi pelittää tilalla, uus transu to-18 kotelossa ja nasta osoittaa kohti jäähdytyselementtiä/to-220 rivistöä).
itsellä heittää jo yli mikä tuon voi aiheuttaa olisiko jollain apuja tai hyviä arvauksia mikä tuon vian aiheuttaa, tai onko tuo oikein edes testattu syöttää tuo 5v tuonne #33 nastaan?
Bensapumpun toiminta
Moderator: Masi_K