Page 2 of 2

Posted: Tue Oct 25, 2005 18:46
by Herb
Mistähän johtuu kun mulla polttaa tuota Opto erotinta koko ajan... Tällä hetkellä kiekki signaali tulee puolan miinuksesta.. Vai pitäskö se ottaa tuosta sytkän ohjausyksiköstä just siitä 7 Pinnistä. (Bosch 0 227 100 123)

Posted: Tue Oct 25, 2005 19:07
by TVH
Vastus R10 on liian pieni, laita about 800ohm tilalle niin alkaa kestää. Sama homma oli Matin 309:ssä.

Posted: Tue Oct 25, 2005 22:21
by volvoman
Juu, nyt pistettiin vakio 1nF konkan lisäksi rinnalle 47uF 50v konkka, ja tuntuisi että tasaantui ainakin hetkeksi, mutta sitten alkoi taasen hyppiä pahemmin kun koskaan, ja lopulta ei käynnistynyt. Mikäs volttikesto tolla konkalla pitäis olla?

Juu, tota resetoitumista olen vähän epäillyt että tulee häiriöitä, olis vaan kiva tietää miten ne häiriöt tulee, kun kuulemma tossa mun renix sytkäyksikössä on häiriönsuodatus kiekkasignaalille, eikä orkkis ruiskulla ole ongelmia renix systeemin kiekkasignaalin kanssa (Bosch LE/LU-jet).

Maadoitus on järjestetty ruiskun orkkis johtosarjan kautta, taitaa olla 5kpl 1,5mm2 kaapeleita imusarjasta liittimeen, ja sieltä olen megan piirilevylle vetänyt 5x0,75mm. Ennen oli 1x6mm2 piirilevylle, jaettuna 5 maadoituspisteeseen levyllä.

Tutkin tänään toista piirilevyä, U5 regu ja sen vieressä oleva 25uF konkka palaneet, molemmat "johtivat" virtaa suoraan läpi kun mittasi yleismittarilla, ja vertasi toimivaan piirilevyyn. Ja lisäksi konkan ja vieressä olevien vastusten välissä oleva johdin on kärähtänyt. Syynä näyttäisi olevan juotosroska joka on lentänyt ja maadoittanut konkan + puolen.... eli ne pitää vaihtaa ja toivoa parasta. :roll:

Posted: Wed Oct 26, 2005 6:06
by JaniM
Joo elikkä huolellisuutta kolvauksiin ja suurennuslasin kanssa tarkastelemaan ahtaat kohdat.

Posted: Wed Oct 26, 2005 11:25
by valtsus
Sen verran omasta kokemuksesta kiekkasignaalin kanssa, joka oli minullakin suurin ongelma MS:n kanssa, eli otin sen (mopon) kiekkamittarilta koska sen signaali oli ns. "puhdas" aluksi jonkin aikaa kaikki pelas hyvin ja sitten rupes pomppimaan. No piuhat irti ja uusiksi uudella johdolla. Lopulta useiden kokeilujen jälkeen uudetkin liittimet piti hio kiiltäviksi ja "rasvat" väliin, sen jälkeen ei ollut ongelmia kun ajettua tuli n. 6000 km kesällä.

Yks vielä pieni juttu, joka oli myös itsellä riesana jos käyttä TPS ohjattua rikastusta niin mone TPS anturi voi "hyppiä" jonkin verran vaikka kaasu olisi samassa asennossa varsinkin jos sen "lukutarkuus" on liin tarkka MS:ssä (muistaakseni se threbleshot tai kunka se nyt kirjoitetaan) ja silloinhan se helposti luulee että nyt jätkä polkee kaasua edestakaisin ja tekee kiihdytys rikastusta koko ajan ja ledit myös vilkkuu!!!

Posted: Wed Oct 26, 2005 14:58
by volvoman
Juu, pitää vielä yrittää vetää ihan suojattu johto SUORAAN puolan kiekkasignaaliliitännästä megan piirilevylle, jos sit ei auta, ni ei voi todeta kun että piirilevyssä vikaa... :?

Posted: Wed Oct 26, 2005 15:02
by Masi_K
Mulla on puolalta kiekkamittarille sekä megalle. Värinää on kyllä yläkierroksilla 4000+, mut siellä se ei niin häiritse. Osa niistä voi tulla myös auton omasta sytkästä.

Posted: Wed Oct 26, 2005 18:35
by volvoman
Nyt pistin suojatun kiekkakaapelin, ja vaikuttaisi että olis auttanut jonkunverran. Pistin easythermillä uudet lämpöanturifilet, ja sain lämpöanturit aika hyvin oikeiksi.

Mutta nyt kyllä alkaa mennä hermot, sit kun kaikki muuten toimii hyvin, ni kone samahti, no C12 konkan rinnalle pistetty "extra" 10uF 35v konkka oli irronnut toisesta jalastaan. Juotin kiinni, mutta sitten prossu tilttas, ja toinen tilttas jo eilen, mutta suostu fläshattavaks ja toimimaan tänään, ja sekin tilttas.

Eli nyt molemmat prossut sekasin, VITTU :roll:

Posted: Wed Oct 26, 2005 21:11
by teg
Sulla on kyllä powerissa vikaa tai sitten jostain muualta tulee piikkiä. Puolan signaali on opton takana, joten ehkä vika ei sittenkään ole siinä?

Ehkä liittimen tai johtosarjan sisällä oikkareita ja prossu saa 12V suoraan johonkin pinniin?

Posted: Wed Oct 26, 2005 21:15
by volvoman
Joo-o, saatiin ruisku toimimaan hienosti tossa tunti sitten, kaikki pelas hienosti, bensakartat vaan pielessä. :)

No, lähettiin ajelemaan, ensiks hävis lambdavalvonta, tai ei siis suostunut säätämään seoksia enää. Tuli välillä takas, ja hävis, sitten moottorin lämpötila alko nousemaan 89ºc->95ºc, lämpömittari meni keltaseks, lopulta ruisku sammu. Sammutin virrat, ja pistin päälle, KAIKKI anturit sekasin, jäähdytysneste -7ºc, akku 22volttia, MAP 77kPa, IAT -14ºc, TPS lakkas toimimasta, kiekkamittari näytti 2rpm... :roll:

Sit koputtelin boksia vähäsen, ja sit ei toiminu enää olleknaan. Sanonpa taas, PERKELEEN PASKA. :evil:

Kohta tosissaan lentää roskiin, ja laitan luotettavan 1,4 tekniikan tilalle. Toimi ainakin kun junan vessa.

Posted: Thu Oct 27, 2005 11:07
by TVH
teg wrote:Sulla on kyllä powerissa vikaa tai sitten jostain muualta tulee piikkiä. Puolan signaali on opton takana, joten ehkä vika ei sittenkään ole siinä?

Ehkä liittimen tai johtosarjan sisällä oikkareita ja prossu saa 12V suoraan johonkin pinniin?
Kyllä se näin taitaa olla. En ole koskaan nähnyt kokonaan 'tiltannutta' prossua (yhden kerran olen onnitunut korruptoimaan flashin, läppäristä loppui akku kesken päivityksen mutta sekin tokeni uudelleen flashaamisellä heti) , mutta yhden tapauksen tiedän missä väärinpäin kytketty fan control transistori aiheutti veden lämpötilanäytön hajoamisen eli kyseisen osion palamisen prossusta.

Posted: Thu Oct 27, 2005 14:10
by Masi_K
volvoman wrote:Tuli välillä takas, ja hävis, sitten moottorin lämpötila alko nousemaan 89ºc->95ºc, lämpömittari meni keltaseks, lopulta ruisku sammu. Sammutin virrat, ja pistin päälle, KAIKKI anturit sekasin, jäähdytysneste -7ºc, akku 22volttia, MAP 77kPa, IAT -14ºc, TPS lakkas toimimasta, kiekkamittari näytti 2rpm... :roll:
Tämän tekee silloin kun koodi menee sekaisin. Koodi uudestaan sisälle.
Jos käytät 024s9 koodia, siinä on bugi fuel only tilassa. Laita tilalle 024s12 se on sama muuten paitsi bugi korjattu.

Posted: Thu Oct 27, 2005 15:04
by volvoman
No nyt alkaa tulla asiaa. Olenkin epäillyt vähän että softa olisi sekaisin tai sitten että piirilevyllä olis jotain sekaisin. Ihme jos vaatisi kiekkamittarin johdolta superhyper suojaukset, vaikka johto kulkee 10cm päässä KAIKISTA muista johdoista.

Ja kuten Masi_K arveli, fuel only on päällä ja koodi 024s9, eli s12 täytyy tunkea.

No ainakin eilen saatii kiekkamittari moitteettomaksi, ja lämpöanturit asteen tarkkuudella oikein. :)

Posted: Thu Oct 27, 2005 23:33
by volvoman
Nonih, taisi olla sitten vika tuossa s9b koodin bugissa, ja/tai jossain juotoksessa. Ajoin siis s12 koodin sisään, mutta veti kerran resetit. Sit otin piirilevyn, ja juotin KOKO virtalähteen uudelleen, ja lämmitin tällä kertaa JOKA juotosta varmasti tarpeeksi.

Tuloksena oli, että auto toimi toistaiseksi pismpään tähän asti. :D

Eli ei enää bugannut.

Nyt täytyis vaan saada MegaTweak:illa noista datalogeista tehtyä kunnollisemmat bensakartat... :)

Posted: Fri Oct 28, 2005 15:30
by Masi_K
volvoman wrote:Nonih, taisi olla sitten vika tuossa s9b koodin bugissa, ja/tai jossain juotoksessa. Ajoin siis s12 koodin sisään, mutta veti kerran resetit. Sit otin piirilevyn, ja juotin KOKO virtalähteen uudelleen, ja lämmitin tällä kertaa JOKA juotosta varmasti tarpeeksi.

Tuloksena oli, että auto toimi toistaiseksi pismpään tähän asti. :D

Eli ei enää bugannut.

Nyt täytyis vaan saada MegaTweak:illa noista datalogeista tehtyä kunnollisemmat bensakartat... :)
Parintunnin ajelut kaveri ratissa tuotti meille aika hyvän kartan. Pientä hienosäätöä on aina, kun ei lambda ole hakemassa soosia kohdalleen.
Voit koittaa naputtaa tuon mun kartan sisään ja lähtee siitä.

Posted: Sun Oct 30, 2005 15:33
by volvoman
Joo, nyt on bensakartat 90% kohdallaan, alakierroksilla (alle 1000rpm) on pientä sopan puutetta, ja ihan talla tiskissä on samaa, kun en viitti kunnolla sisäänajamatonta konetta rääkätä. Pitäis laajakaistalambda vielä asennella...

Pientä nykimistä on ollut kaupunkiajossa, kun pistin ruiskuboksin kannen paikalleen, ja kiekkamittarille suojatun johdon. Nykimistä ei esiinny maantiellä, maantiellä kulkee kun unelma. Ainoa ongelma on että kytkin luistaa, kun polkasee 3. tai 4. vaihteella siinä reilussa 4000rpm. :lol: Ei taida sittenkään volvon 2 litrasen vakiokytkin kestää noita vääntöjä, vaikka yksi kaveri väittääkin ajavansa samalla koneella, vaan että vielä TURBO lisänä vakiokytkimellä. :shock:

Posted: Tue Nov 01, 2005 23:36
by volvoman
Juu, nakkasin ruiskuboksista alukannen pois, ja siirsin puolan vähän kauemmas boksista, ja whips, satunnainen nykiminen ja resettailu tais loppua. Ainakaan tänään ja eilen ei oo tehny sitä. :D

Eli ei taitanu olla puolan signaalissa vika, vaan siinä että puola on aivan liian lähellä megan piirilevyä, ja päästelee jotenkin häiriöitä.

Noh, seuraavaks isketään COP sytytyksen kimppuun, kun sika limppuun. :wink:

Posted: Wed Nov 02, 2005 20:50
by volvoman
Juh, pistin megan boksiin alumiinikannen päälle takas (boksi ittessään on muovipohjainen, ja alukansi/sivut, Bosch LH-jet 2.2 boksi), ja hups, taas alko resettailla ja nykimään.

Mistäs tää nyt vois johtua, oon aika hämilläni, MITÄÄN muuta ei tehty, kun pistetty alukansi takas, eli siinä vika... :shock:

Itte veikkaan että joko alukansi heittää häiriöitä boksin sisällä kulkevista johdoista toisiinsa jotenkin, tai pitää häiriöt boksin sisällä, kun kansi on päällä. :?:

Toinen teoria on, että laturi jotenkin ihmeellisesti "sinkoaisi" häiriöitä boksin suuntaan, ja ne jäisivät kannen "alle".... :roll:

Posted: Thu Nov 03, 2005 6:41
by JaniM
Onks se alukansi kans maadotettu?

Posted: Thu Nov 03, 2005 10:14
by KariM
JaniM wrote:Onks se alukansi kans maadotettu?
Validi kysymys kyllä. Maadoittamaton johtava metallilevy ja lähellä olevat eri potentiaalissa olevat osat muodostavat kondensaattorin, johon varautuva energia voi sitten joskus purkautuessaan aiheuttaa hyvinkin erikoisia ilmiöitä.

Posted: Thu Nov 03, 2005 16:24
by volvoman
Haaaa! taas hyviä neuvoja, maadotanpa senkin (kohta olen itekkin maadotettu) :lol:

Posted: Thu Nov 03, 2005 23:42
by volvoman
Auttohan se maadottaminen, siihen loppus nykimiset. Kiitos vihjeestä. :D

Seuraavaks pistetään boksi sisätiloihin kojelaudan alle.

Posted: Fri Nov 04, 2005 6:57
by JaniM
Niin, alunperinkin toi kansi on maadotettu.