Page 2 of 2

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Wed Nov 09, 2016 18:23
by Höylä
Vauhtivaunu wrote:
Tai sitten laittaa vaan sen weberin siihen ja ajelee tyytyväisenä.
:D niin, eihän tuollainen yksipisteruisku paljoa ainakaan huonompi ole, kuin ehjä/kunnon kaasutin...

onko näissä euroautoissa sitten käytetty 1 piste ruiskua muissakin, kuin joissakin 1.0-1.3 kokoluokan moottoreissa :roll: mulla on ollut se käsitys, että ne on olleet vain pikkukoneiden riesana ja isompiin (1.6-2.0) on sitten jaksettu tehdä kunnon monipisteruisku...

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Wed Nov 09, 2016 20:10
by Masi_K
Opelissa Kadett E oli 1.6 ja 1. jenkkiruisku. Näin niinq ensihätään. Sama koskee ysäri VW ja sen sisarmerkkejä.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Wed Nov 09, 2016 20:26
by Höylä
Masi_K wrote:Opelissa Kadett E oli 1.6 ja 1. jenkkiruisku. Näin niinq ensihätään. Sama koskee ysäri VW ja sen sisarmerkkejä.
ja ne on varmasti kaksikurkkuisia? saishan 1 kurkkuisestakin tietysti rakennettua, mutta tulee aika korkea rakennelma, jos ei halua virtausten kauheasti häiriintyvän siinä välilaipan kohdalla ja taitaa ahistaa muutenkin jo 1.6 koneeseen tarkoitettu, jos sen naittaa 2.3 litraiseen...

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Wed Nov 09, 2016 21:28
by Masi_K
Kyl noi kaikki on yhdellä suuttimella ja kurkulla.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Wed Nov 09, 2016 21:32
by Jasu
Höylä wrote:onko näissä euroautoissa sitten käytetty 1 piste ruiskua muissakin, kuin joissakin 1.0-1.3 kokoluokan moottoreissa :roll: mulla on ollut se käsitys, että ne on olleet vain pikkukoneiden riesana ja isompiin (1.6-2.0) on sitten jaksettu tehdä kunnon monipisteruisku...
Sitikalta/Pösöltä löytyy yksipisteruiskuja 1,0-1,9 kokoisista koneista. Xsara, Ax, Bx, Zx, 205, 305, 405 jne...

Ehkä kuitenkin jättäisin museoauton kaasarille, kunhan vain muistaa että Weber on kaasutin ja muut lähinnä bensaputken paksunnoksia...

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Wed Nov 09, 2016 21:40
by uffa
Aussit näyttäis hifistelevän tuollaisilla laitteilla:
http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... n#Ford_CFI

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Wed Nov 09, 2016 23:35
by Höylä
uffa wrote:Aussit näyttäis hifistelevän tuollaisilla laitteilla:
http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... n#Ford_CFI
tuo on kai ford:n versio chevyn TBI ruiskusta, kai...

mutta mikä kaasari sulla siellä nyt on, onko siellä joku solex (jolloin ymmärrän nämä ruisku haaveet), vai aito weber 38DGAS (38DGjotain kirjaimia) pahintahan olis, jos sinne olis joku menny vaihtamaan 32/36 tyyppisen vaiheittain avautuvan kaasuttimen :shock: jolloin kone olis 3 pyttyinen puoleen kaasuun asti ja täyskaasullakin osa pytyistä sais vajaan täytöksen...

weber 38DGAS on kuitenkin saanut jopa lisänimen "is the way to go" ford cologne moottorin yhteydessä... ne vaihtaa englannissa kovalla tohinalla ruisku 2.8 koneisiin näitä kaasareita nykyään :wink: no, enemmän se kai on nostalgia juttuja, mutta vaihtavat kuitenkin (paikallisiin "museoautoihin" luultavasti)

weber 38DGAS maksaa uutena jonkin tason muutossarjan kanssa jotain 300-400€, pelkkä kaasari luulis olevan halvempi

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Thu Nov 10, 2016 6:52
by uffa
Höylä wrote:
uffa wrote:Aussit näyttäis hifistelevän tuollaisilla laitteilla:
http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... n#Ford_CFI
tuo on kai ford:n versio chevyn TBI ruiskusta, kai...

mutta mikä kaasari sulla siellä nyt on, onko siellä joku solex (jolloin ymmärrän nämä ruisku haaveet), vai aito weber 38DGAS (38DGjotain kirjaimia) pahintahan olis, jos sinne olis joku menny vaihtamaan 32/36 tyyppisen vaiheittain avautuvan kaasuttimen :shock: jolloin kone olis 3 pyttyinen puoleen kaasuun asti ja täyskaasullakin osa pytyistä sais vajaan täytöksen...

weber 38DGAS on kuitenkin saanut jopa lisänimen "is the way to go" ford cologne moottorin yhteydessä... ne vaihtaa englannissa kovalla tohinalla ruisku 2.8 koneisiin näitä kaasareita nykyään :wink: no, enemmän se kai on nostalgia juttuja, mutta vaihtavat kuitenkin (paikallisiin "museoautoihin" luultavasti)

weber 38DGAS maksaa uutena jonkin tason muutossarjan kanssa jotain 300-400€, pelkkä kaasari luulis olevan halvempi
Älä nyt jaksa jankuttaa tosta weberistä.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Thu Nov 10, 2016 9:03
by Höylä
uffa wrote: Älä nyt jaksa jankuttaa tosta weberistä.
sun parasta tässä yritän ajatella... ei tuollainen ruisku, jolla yritetään matkia kaasutinta ikinä oikeaa kaasutinta parempi ole, eri asia, jos puhuttais oikeasta monipisteruiskusta, se on parempi kuin kaasutin monessakin suhteessa... mutta se kun ei taas sulle kelpaa, niin ollaan niin sanotusti umpikujassa...

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Thu Nov 10, 2016 16:56
by uffa
Höylä wrote:
uffa wrote: Älä nyt jaksa jankuttaa tosta weberistä.
sun parasta tässä yritän ajatella... ei tuollainen ruisku, jolla yritetään matkia kaasutinta ikinä oikeaa kaasutinta parempi ole, eri asia, jos puhuttais oikeasta monipisteruiskusta, se on parempi kuin kaasutin monessakin suhteessa... mutta se kun ei taas sulle kelpaa, niin ollaan niin sanotusti umpikujassa...
Kiva, päättelit siis itse ettei mulla ole Weberiä ja ajattelit päättääkkin puolestani? Älä nyt jaksa.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Thu Nov 10, 2016 16:58
by TimoS
Tuolta ebaysta:han niitä löytyy pilvin pimein, noita TBI runkoja.
Esim: Mazda 2,3 litran koneen, toisin sähköisellä läpällä.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... e&_sacat=0

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Thu Nov 10, 2016 17:18
by uffa
TimoS wrote:Tuolta ebaysta:han niitä löytyy pilvin pimein, noita TBI runkoja.
Esim: Mazda 2,3 litran koneen, toisin sähköisellä läpällä.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... e&_sacat=0
Joo noita vaihtoehtojahan olisi pilvin pimein. Ilmanputsarinalle saisi kyllä melkein minkälaisen läppärungon tahansa. Jopa yksiosaisen.

edit:
Tuo Mazdan läppärunko, mitäs tuo käytännössä tarvitsisi lisäksi?

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Thu Nov 10, 2016 17:24
by Puuhastelija
Ihan pakko munkii osallistua keskusteluun :)
Tossa olis siistin näkönen paketti kaikkineen suuttimineen ja kaikkineen.

http://www.ebay.co.uk/itm/Weber-Downdra ... 2380659137

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Thu Nov 10, 2016 17:51
by Vauhtivaunu
Höylä wrote:ei tuollainen ruisku, jolla yritetään matkia kaasutinta ikinä oikeaa kaasutinta parempi ole, eri asia, jos puhuttais oikeasta monipisteruiskusta, se on parempi kuin kaasutin monessakin suhteessa...
Väitätkö aivan vakavasti että autotehtaat on parikymmentä vuotta tehneet turhaan 1-pisteruiskuja kun kaasuttimillakin olisi pärjännyt? Miksi maailman suurimpiin autovalmistajiin kuuluva GM kehitti TBI-ruiskun alunperin jos se kerran on niin huono ja tarpeeton?

Eiköhän se kuitenkin mene niin että sen TBI-ruiskun säädettävyys on vielä kertaluokkaa parempi kuin niiden kaasuttimien. Ei se optimaalinen ole missään tapauksessa, muttei tarvitse leikkiä suuttimien ja suutinputkien kanssa ja saa säädettyä sellaisetkin kuormitusalueet joille ei kaasuttimissa edes ole säätöjä. Erityisesti ns. transientti- eli nopeasti muuttuvat kuormat on kaasuttimille hankalia, mutta alkeellisemmillekkin ruiskujärjestelmille helppoja.

Aloittajalle sanoisin että megamanuaalin lukemista ja sen jälkeen osien hankintaan.

Nuo ebay-haut pelkällä "TBI" hakusanalla ei anna oikeita vastauksia. Moni noista läppärungoista jotka haku antaa ei ole oikeita TBI eli 1-pistesuihkuja. Kannattaa etsiä missä autoissa eo-järjestelmiä on käytetty ja sitten niistä valitsee sopivan kokoisen rungon. Megamanuaalissa ja megasquirtin FAQ:ssa on mitoitusohjeita. Hyvä nyrkkisääntö on etsiä saman hevosvoimamäärän sisältävien moottorien 1-pisteruiskuista sopivaa.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Thu Nov 10, 2016 21:05
by uffa
Vauhtivaunu wrote: Aloittajalle sanoisin että megamanuaalin lukemista ja sen jälkeen osien hankintaan.
Juu manuaali on luettukin, vaihtoehtoja tietysti täällä tiedustelen, sillä asiantuntemusta tällä forumilla on aika isosti.
Tällä hetkellä siis vaihtoehtona lisää tullut yksiläppäinen kotelo, tarvii vaan oikean kokoisen ja adapterit miettiä siihen. Ei tässä ihan jäniksen selässä olla, hyviä vaihtoehtoja kartoitetaan.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Thu Nov 10, 2016 23:06
by Höylä
Vauhtivaunu wrote:
Höylä wrote:ei tuollainen ruisku, jolla yritetään matkia kaasutinta ikinä oikeaa kaasutinta parempi ole, eri asia, jos puhuttais oikeasta monipisteruiskusta, se on parempi kuin kaasutin monessakin suhteessa...
Väitätkö aivan vakavasti että autotehtaat on parikymmentä vuotta tehneet turhaan 1-pisteruiskuja kun kaasuttimillakin olisi pärjännyt? Miksi maailman suurimpiin autovalmistajiin kuuluva GM kehitti TBI-ruiskun alunperin jos se kerran on niin huono ja tarpeeton?

Eiköhän se kuitenkin mene niin että sen TBI-ruiskun säädettävyys on vielä kertaluokkaa parempi kuin niiden kaasuttimien. Ei se optimaalinen ole missään tapauksessa, muttei tarvitse leikkiä suuttimien ja suutinputkien kanssa ja saa säädettyä sellaisetkin kuormitusalueet joille ei kaasuttimissa edes ole säätöjä. Erityisesti ns. transientti- eli nopeasti muuttuvat kuormat on kaasuttimille hankalia, mutta alkeellisemmillekkin ruiskujärjestelmille helppoja.
eiköhän nämä nykyaikaiset sähkötoimiset 1 pisteruiskut (ja monipiste) tehty pääasiassa siksi, että saataisiin paremmin päästöt (lambda säätö + katalysaattori) ja positiivisena lieveilmiönä kulutus kuriin, se taas ei automaattisesti tarkoita, että ne toimisivat yhtään paremmin, kuin hyvä ja säädöissään oleva kaasutin, jossain 60 luvun koneessa, joka on nimenomaan suunniteltu ja "optimoitu" kaasarille... fordista (ja miksei muistakin aikansa perusautoista) puhuttaessa tuo optimointi voi kyllä olla yltiöpositiivistä ajattelua :roll: kyllä ne varmaan yritti optimoida vain ja ainoastaan oman kassavirtansa...

ja koska kyseinen henkilö, joka tätä museoautoaan haluaa ruiskuttaa on ilmoittanut, ettei lamdaa halua käyttää ja kai siitä myös narahtais katsastuksessa, koska ei kuulu tuollaiseen museoautoon, samasta syystä siihen ei voi myöskään laittaa monipisteruiskua ja siinä samassa yksi ruiskun tärkeimmistä eduista poistui, eli lambda säädön antama tuki paremmalle seoksen säädölle eli, jäljelle jää siis kaasutinta simuloiva 1 pisteruisku (toki sen säätäminen voi olla kaasuttimien säätöä karsastavalle helpompaa, kun ei tarvitse näppejään liata suuttimia vaihtessa, jos sillekään edes on tarvetta)

uudemmissa joihin ne 1 pisteruiskut on tehdasasennuksena laitettu on myös takuulla kiinnitetty paremmin huomiota imusarjankin rakenteeseen/virtauksiin, jolloin se 60 luvulla väkerretty imusarja ei taatusti ole optimi 1 pisteruiskun kanssa ja onhan niissä vielä se tärkein mukana, eli lambda säätö...

kaasuttimellakin on jo lievästi sitä ongelmaa näissä cologne koneissa, että keskimmäiset pytyt (3 ja 4) saa rikkaampaa seosta, kuin laitimmaiset (1 ja 2 sekä 5 ja 6) ja kaasutin sentään yrittää tehdä sitä seosta jatkuvasti tasalaatuisena, 1 pisteruisku sensijaan ruiskuttaa hyvin lyhyen ajan ja pienen määrän polttoainetta tyhjäkäynnillä ja pienemmillä kierroksilla, jolloin keskimmäiset pytyt voi pahimmillaan saada seokseltaan täysin ylirikasta ja laitimmaiset jäädä jopa vaarallisen laihalle... tuon koneen imusarjan ongelma on, että keskimmäisten pyttyjen imukanavat on suoraan kaasuttimen alapuolella ja sinne se seos haluaa mennä helpoimman kaavan mukaan, kun taas laitimmaisten pyttyjen imukanavaan päästäkseen seoksen on osattava tehdä 90 asteen käännös siinä kohtaa, missä se haluaa mennä luonnollisesti suoraan sinne 3 ja 4 pytyn imukanavaan... erilaisella imusarjalla voisin itsekkin kallistua kannattamaan 1 pisteruiskua, mutta nyt ei oikein onnistu, liian paljon muuttujia/puutteita kokoonpanossa...

toisaalta autotehtaat tekee paljonkin kaikkia turhia keksintöjä/ratkaisuja, joita sitten markkina osasto yrittää saada kuluttajia haluamaan... yksi hyvä esimerkki on 4 venttiili kannet, normaali autoilijalle niistä ei ole mitään hyötyä, pikemminkin haittaa, kun niiden edut tulevat esille vasta sellaisilla kierroksilla, joita tuskin tarvitaan muuta kuin rata ajossa :wink: huipputeho tehtaan mainospapereissa on tietysti se, jolla suurin osa kuluttajista mieltää onko auto tehokas vai ei, vaikka normaali ajoalueen väännöt olis 20 % alemmat, kuin 2 venttiili rakenteeseen luottavalla moottorilla... otan tähän esimerkkinä vaikka 1.6 16v Renault lagunan, josta on ihan omakohtaista kokemusta, kone on aika (itse asiassa todella) hengetön alle 4000-4200 rpm, mutta sitten se alkaa toimimaan/päästä vetoalueelle ja huipputeho paperilla on ihan kohtuullisen kuuloinen n.110 hp, normaali ajossa (kierrosalueella tyhjäkäynti- 3000 rpm) se kuitenkin vastaa lähinnä 1.2-1.3 8v koneista... mutta ilmankos siinä on laatikkokin välitetty niin, että 5 vaihteella 80 km/h ajettaessa on koneessa kierroksia n.3000 rpm, koska jos niitä kierroksia olis vähemmän, niin olis alkanut tulla taatusti valituksia tehtaalle/maahantuojille, ettei tämä jaksa mennä kuin nelosella 80 km/h ja vitosella hyytyy :D jos sillä ohittaa joskus aikoi, niin heti kolmoselle suosista ja toivottiin parasta, ettei paukuta rajoittajalle ja joudu vaihtamaan vielä 4 kesken ohitusta...

ja 1 pisteruisku ei todellakaan ole mikään GM:n kehittämä (jatkojalostama ehkä, mutta ei siis kehittämä), kyllä se taidettiin "keksiä" toisen maailmansodan aikana/siihen valmistauduttaessa, parantamaan lentokoneiden (lähinnä hävittäjät, oli niitä joissakin pommikoneissakin) käyttäytymistä, kaasuttimella kun on välillä ikäviä ominaisuuksia, kun vedetään isoa kovaa taivaalla... toki nämä oli mekaanisia, eikä mitään seoksen tarkkaa säätöä edes haettu (lambda säädöstä puhumattakaan) mutta täyttävät 1 pisteruiskun määritelmän ihan täysin, jopa venäläisillä oli omissa koneissaan 1 pisteruiskuja WW2 loppuvaiheessa, japseillakin niitä oli, joten ei tästä 1 pisteruiskusta oikein voi kenellekkään yksittäiselle tehtaalle antaa kunniaa sen "kehittämisestä"... sitten oli tietysti ne yleisemmät monipisteruiskut, jotka taitaa olla jo ajalta ennen WW1, mutta nyt oli puhe 1 pisteruiskusta... että ei polttoaineen ruiskutus sinänsä mikään uusi keksintö ole, ensimmäiset viritelmät aiheesta oli tosiaan jo 1903 tai jotain, nykyään niin suurena keksintönä markkinoitu suorasuihkutuskin (nykyisistä laihaseosmoottoreista tuttu suoraan palotilaan suoritettava ruiskutus) on jo ihan museo kamaa, olisko jotain 50 luvun juttuja sen aikaisista formuloista :roll:

nykyaikaisen sähköisen ja lambda säätöisen 1 pisteruiskun kehittämisessä GM varmaan oli ensimmäisten joukossa, jenkeillähän tais olla ensimmäisenä näitä "saastemoottoreita" (siis vähäpäästöisiä) käytössä, yritti ne niitä kyllä kaasarillakin tehdä, mutta nopeasti ne ruiskuja alkoi niihin kiinnittää...

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Thu Nov 10, 2016 23:10
by Höylä
uffa wrote: Tällä hetkellä siis vaihtoehtona lisää tullut yksiläppäinen kotelo, tarvii vaan oikean kokoisen ja adapterit miettiä siihen.
mieti ajatuksella tuota 1 läppäistä koteloa ja mitä kirjoitin tuohon yläpuolelle tuosta colognen imusarjasta...

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Thu Nov 10, 2016 23:17
by Höylä
uffa wrote:
Höylä wrote:
uffa wrote: Älä nyt jaksa jankuttaa tosta weberistä.
sun parasta tässä yritän ajatella... ei tuollainen ruisku, jolla yritetään matkia kaasutinta ikinä oikeaa kaasutinta parempi ole, eri asia, jos puhuttais oikeasta monipisteruiskusta, se on parempi kuin kaasutin monessakin suhteessa... mutta se kun ei taas sulle kelpaa, niin ollaan niin sanotusti umpikujassa...
Kiva, päättelit siis itse ettei mulla ole Weberiä ja ajattelit päättääkkin puolestani? Älä nyt jaksa.
en ole päätellyt, ettei sulla ole weberiä, enkä ole päättänyt yhtään mitään, vaan olen kysynyt mikä siellä on, mutta et ole vastannut tuohon hyvin yksinkertaiseen kysymykseen... mutta kuten sanottua, yritän kuitenkin ajatella aina sitä parasta, joko auton tai omistajan kannalta, jos se itse ei sitä tunnu ymmärtävän...

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Fri Nov 11, 2016 18:05
by uffa
Höylä wrote:
uffa wrote:
Höylä wrote:
sun parasta tässä yritän ajatella... ei tuollainen ruisku, jolla yritetään matkia kaasutinta ikinä oikeaa kaasutinta parempi ole, eri asia, jos puhuttais oikeasta monipisteruiskusta, se on parempi kuin kaasutin monessakin suhteessa... mutta se kun ei taas sulle kelpaa, niin ollaan niin sanotusti umpikujassa...
Kiva, päättelit siis itse ettei mulla ole Weberiä ja ajattelit päättääkkin puolestani? Älä nyt jaksa.
en ole päätellyt, ettei sulla ole weberiä, enkä ole päättänyt yhtään mitään, vaan olen kysynyt mikä siellä on, mutta et ole vastannut tuohon hyvin yksinkertaiseen kysymykseen... mutta kuten sanottua, yritän kuitenkin ajatella aina sitä parasta, joko auton tai omistajan kannalta, jos se itse ei sitä tunnu ymmärtävän...
Kiitos näistä ylimielisistä kommenteista. Nämähän ovat omiaan luomaan keskustelua palstoilla, oli trolli tai ei, tai muuten vaan besserwisser.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Fri Nov 11, 2016 20:04
by Höylä
uffa wrote:


Kiitos näistä ylimielisistä kommenteista. Nämähän ovat omiaan luomaan keskustelua palstoilla, oli trolli tai ei, tai muuten vaan besserwisser.
okei, eli sä otat neuvot ja normaali keskustelun vittuiluna/ylimielisyytenä jne. selvä... sen kyllä huomaa sitten kun minä alan vittuilemaan, se ei todellakaan jää kenellekkään epäselväksi, on meinaan sellaista teksiä sitten, että oksat pois...

tässä sen huomaa nämä suomen sisäiset erot (täällä ep:llä on hieman eri tyyli käydä keskustelua, kuin jossain itä/etelä suomessa), sitten on vielä luultavasti sukupolvien välinen kuilu tässä välissä :roll: toinen yrittää neuvoa ja toinen ottaa sen vittuiluna :shock:

no, terve ja onnea tämän projektin kanssa...

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Fri Nov 11, 2016 22:40
by MrFairlane
Pitävät noi ruiskusuuttimet aikamoista raksutusta jos museokatsuria pitää huijata niillä ja lambda on ihan ehdoton vaikka vain säätövaiheessa.

Mulla toimi MS1+TBI ihan hyvin vakiokoneen päällä aikanaan mutta ei sillä kyllä kulutusta saanut yhtään alemmaksi vaikka alavääntöä tulikin lisää persdynotuntumalla. Tuskin monipisteruiskukaan sen kummoisempi olisi ollut. Ehkä jonkun ränttätänttä-nokan kanssa erot ruiskun ja kaasarin välillä alkaisi näkymäänkin.

Oikeastaan sytyksenohjaus teki suurimman eron kun pystyi tyhjäkäyntiä tasoittamaan sillä ettei sammuisi niin helposti.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Sat Nov 12, 2016 11:47
by uffa
MrFairlane wrote:Pitävät noi ruiskusuuttimet aikamoista raksutusta jos museokatsuria pitää huijata niillä ja lambda on ihan ehdoton vaikka vain säätövaiheessa.

Mulla toimi MS1+TBI ihan hyvin vakiokoneen päällä aikanaan mutta ei sillä kyllä kulutusta saanut yhtään alemmaksi vaikka alavääntöä tulikin lisää persdynotuntumalla. Tuskin monipisteruiskukaan sen kummoisempi olisi ollut. Ehkä jonkun ränttätänttä-nokan kanssa erot ruiskun ja kaasarin välillä alkaisi näkymäänkin.

Oikeastaan sytyksenohjaus teki suurimman eron kun pystyi tyhjäkäyntiä tasoittamaan sillä ettei sammuisi niin helposti.
Ei ole kyse huijauksesta missään tapauksessa, kyllä parantaminen tietääkseni sallittua, mikäli pysyy alkuperäistä vastaavana. Toki näissä pitää kysyä tarkastajalta , miten suhtautuu tuohon lambdaan jos se sieltä pilkistäisi.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Sat Nov 12, 2016 11:48
by uffa
Höylä wrote:
uffa wrote:


Kiitos näistä ylimielisistä kommenteista. Nämähän ovat omiaan luomaan keskustelua palstoilla, oli trolli tai ei, tai muuten vaan besserwisser.
okei, eli sä otat neuvot ja normaali keskustelun vittuiluna/ylimielisyytenä jne. selvä... sen kyllä huomaa sitten kun minä alan vittuilemaan, se ei todellakaan jää kenellekkään epäselväksi, on meinaan sellaista teksiä sitten, että oksat pois...

tässä sen huomaa nämä suomen sisäiset erot (täällä ep:llä on hieman eri tyyli käydä keskustelua, kuin jossain itä/etelä suomessa), sitten on vielä luultavasti sukupolvien välinen kuilu tässä välissä :roll: toinen yrittää neuvoa ja toinen ottaa sen vittuiluna :shock:

no, terve ja onnea tämän projektin kanssa...
:lol:

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Sat Nov 12, 2016 21:30
by Vauhtivaunu
uffa wrote: miten suhtautuu tuohon lambdaan jos se sieltä pilkistäisi.
Lambdaahan ei välttämättä tarvitse kuin säädön aikana. Ja silloin olisi sitten hyvä olla laajakaistalambda että se onnistuu kerralla eikä tarvitse arpoa niin paljon. Lambdan hyöty jatkuvassa käytössä on seoksen hienosäätö matka-ajossa ja 3-tiekatalysaattorin oikeanlainen toiminta. Tässä autossa ei liene kattia eikä taida aivan viimeinen muutama desi/100km merkitä mitään kulutuksessa?

Eli jos siellä putkessa on lambdan mutteri tulpattuna niin tuskin museokatsuri siitä vetää palkoa sieraimeen?

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Sun Nov 13, 2016 9:16
by JaniM
Käsittääkseni aikakauden ruiskun pystyisi asentaan kyllä ihan näkyvästi, mutta ei kyllä mitään nykyaikaista.
Eli jos löytyy joku virityssetti tai esim. toisen auton ruisku saman ikäinen, niin saattaisi mennä. Mutta tarkastajasta riippuu.
Mielestäni pussihousuvehkeet pysykööt alkuperäisinä ja muut sit rakentelee miten parhaaksi näkee.
Tai jätät sen museostattuksen mäkeen ja rakennat kunnollisen. Tuskin vakuutus niin paljon kalliimpi on kesässä että siinä pitäis säästää.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Sun Nov 13, 2016 10:09
by uffa
JaniM wrote: Tuskin vakuutus niin paljon kalliimpi on kesässä että siinä pitäis säästää.
Ei ole kysymys kustannuksista. Vaan koska se on mahdollista tehdä.Ei sitä sen enempää kai tarvitsisi selitellä? Omaksi iloksihan näitä rakennellaan, ja uuden oppimisen vuoksi myös.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Sun Nov 13, 2016 16:39
by JaniM
Tä, tosiaan rakennellaan omiksi iloksi. Onko tuo nyt museoauto vai ei? Jos ei virallisesti, niin tekisin kerralla kunnolla ja nauttisin ajelusta. Itsellä ole yhdessäkään Volkkarissa kaasareita eikä tuu.
Uffa voisi nyt vähän tarkentaa, eikä nyt heti ottaa herneitä kaikesta ja takertua epäolennaisiin asioihin.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Mon Nov 14, 2016 12:22
by Stefa
Itse olen nyt kesän jonkun verran hakannut päätä seinään kaasarin kanssa. Laitetaan dgav sellaisen koneen päälle missä on vähän nokkaa, niin ei sitä toimimaan vaan saa kovin hyvin. Alkukesästä vähän miedommalla nenällä pelasi vielä suht ok, sitten pakopuolelle vähän asteita ja milli nostoa molemmin puolin lisää, niin hankalaksi menee. Pienellä kaasun avauksella on flat spotti, matka-ajo paksuhkolla ja urku auki taas ollaan aika sikarikkaalla matalilla ja yläpää sitten ok. Suuttimilla ei saa enää hyväksi, seosputkiakin on jo porattu ja tinattu jotta tuo on edes suht ajettava. On käytetty ihan karburaattorigurulla säädössä ja totesi ettei sitä tuon paremmaksi oikein saa. Nokissa ei kuitenkaan ole kun sellaiset 290-astetta.

Toisessa koneessa noin 75 hv/l tuo sama kaasari vielä toimi vallan hyvin, nyt ollaan noin 85 hv/l ja kyllä sen limitti on tuossa.

Sikäli vakioautossa, tai suht vakiossa, tuo kaasutin kyllä mielestäni yksinkertaisuudellaan puolustaa paikkaansa. Sitten kun konetta peukaloidaan, niin rajat tulee vastaan.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Mon Nov 14, 2016 12:37
by Heksu
Ainakin mun Kent moottorissa joka melkeen vaatii vaakatuplat koska muu kuin vaaka kaasari ei sovi pellin alle ja vaaka imusarjaa yhdelle kaasarille ei löydy on ruisku varmaan jopa halvempi. Uudet tuplaWeberit on järkyttävän hintaiset ja siihen vivusto yms..päälle.

Re: Ford Cologne V6 ja Mega

Posted: Mon Nov 14, 2016 12:57
by uffa
JaniM wrote:Tä, tosiaan rakennellaan omiksi iloksi. Onko tuo nyt museoauto vai ei? Jos ei virallisesti, niin tekisin kerralla kunnolla ja nauttisin ajelusta. Itsellä ole yhdessäkään Volkkarissa kaasareita eikä tuu.
Uffa voisi nyt vähän tarkentaa, eikä nyt heti ottaa herneitä kaikesta ja takertua epäolennaisiin asioihin.
Ok.