Vauhtivaunu wrote:Höylä wrote:ei tuollainen ruisku, jolla yritetään matkia kaasutinta ikinä oikeaa kaasutinta parempi ole, eri asia, jos puhuttais oikeasta monipisteruiskusta, se on parempi kuin kaasutin monessakin suhteessa...
Väitätkö aivan vakavasti että autotehtaat on parikymmentä vuotta tehneet turhaan 1-pisteruiskuja kun kaasuttimillakin olisi pärjännyt? Miksi maailman suurimpiin autovalmistajiin kuuluva GM kehitti TBI-ruiskun alunperin jos se kerran on niin huono ja tarpeeton?
Eiköhän se kuitenkin mene niin että sen TBI-ruiskun säädettävyys on vielä kertaluokkaa parempi kuin niiden kaasuttimien. Ei se optimaalinen ole missään tapauksessa, muttei tarvitse leikkiä suuttimien ja suutinputkien kanssa ja saa säädettyä sellaisetkin kuormitusalueet joille ei kaasuttimissa edes ole säätöjä. Erityisesti ns. transientti- eli nopeasti muuttuvat kuormat on kaasuttimille hankalia, mutta alkeellisemmillekkin ruiskujärjestelmille helppoja.
eiköhän nämä nykyaikaiset sähkötoimiset 1 pisteruiskut (ja monipiste) tehty pääasiassa siksi, että saataisiin paremmin päästöt (lambda säätö + katalysaattori) ja positiivisena lieveilmiönä kulutus kuriin, se taas ei automaattisesti tarkoita, että ne toimisivat yhtään paremmin, kuin hyvä ja säädöissään oleva kaasutin, jossain 60 luvun koneessa, joka on nimenomaan suunniteltu ja "optimoitu" kaasarille... fordista (ja miksei muistakin aikansa perusautoista) puhuttaessa tuo optimointi voi kyllä olla yltiöpositiivistä ajattelua

kyllä ne varmaan yritti optimoida vain ja ainoastaan oman kassavirtansa...
ja koska kyseinen henkilö, joka tätä museoautoaan haluaa ruiskuttaa on ilmoittanut, ettei lamdaa halua käyttää ja kai siitä myös narahtais katsastuksessa, koska ei kuulu tuollaiseen museoautoon, samasta syystä siihen ei voi myöskään laittaa monipisteruiskua ja siinä samassa yksi ruiskun tärkeimmistä eduista poistui, eli lambda säädön antama tuki paremmalle seoksen säädölle eli, jäljelle jää siis kaasutinta simuloiva 1 pisteruisku (toki sen säätäminen voi olla kaasuttimien säätöä karsastavalle helpompaa, kun ei tarvitse näppejään liata suuttimia vaihtessa, jos sillekään edes on tarvetta)
uudemmissa joihin ne 1 pisteruiskut on tehdasasennuksena laitettu on myös takuulla kiinnitetty paremmin huomiota imusarjankin rakenteeseen/virtauksiin, jolloin se 60 luvulla väkerretty imusarja ei taatusti ole optimi 1 pisteruiskun kanssa ja onhan niissä vielä se tärkein mukana, eli lambda säätö...
kaasuttimellakin on jo lievästi sitä ongelmaa näissä cologne koneissa, että keskimmäiset pytyt (3 ja 4) saa rikkaampaa seosta, kuin laitimmaiset (1 ja 2 sekä 5 ja 6) ja kaasutin sentään yrittää tehdä sitä seosta jatkuvasti tasalaatuisena, 1 pisteruisku sensijaan ruiskuttaa hyvin lyhyen ajan ja pienen määrän polttoainetta tyhjäkäynnillä ja pienemmillä kierroksilla, jolloin keskimmäiset pytyt voi pahimmillaan saada seokseltaan täysin ylirikasta ja laitimmaiset jäädä jopa vaarallisen laihalle... tuon koneen imusarjan ongelma on, että keskimmäisten pyttyjen imukanavat on suoraan kaasuttimen alapuolella ja sinne se seos haluaa mennä helpoimman kaavan mukaan, kun taas laitimmaisten pyttyjen imukanavaan päästäkseen seoksen on osattava tehdä 90 asteen käännös siinä kohtaa, missä se haluaa mennä luonnollisesti suoraan sinne 3 ja 4 pytyn imukanavaan... erilaisella imusarjalla voisin itsekkin kallistua kannattamaan 1 pisteruiskua, mutta nyt ei oikein onnistu, liian paljon muuttujia/puutteita kokoonpanossa...
toisaalta autotehtaat tekee paljonkin kaikkia turhia keksintöjä/ratkaisuja, joita sitten markkina osasto yrittää saada kuluttajia haluamaan... yksi hyvä esimerkki on 4 venttiili kannet, normaali autoilijalle niistä ei ole mitään hyötyä, pikemminkin haittaa, kun niiden edut tulevat esille vasta sellaisilla kierroksilla, joita tuskin tarvitaan muuta kuin rata ajossa

huipputeho tehtaan mainospapereissa on tietysti se, jolla suurin osa kuluttajista mieltää onko auto tehokas vai ei, vaikka normaali ajoalueen väännöt olis 20 % alemmat, kuin 2 venttiili rakenteeseen luottavalla moottorilla... otan tähän esimerkkinä vaikka 1.6 16v Renault lagunan, josta on ihan omakohtaista kokemusta, kone on aika (itse asiassa todella) hengetön alle 4000-4200 rpm, mutta sitten se alkaa toimimaan/päästä vetoalueelle ja huipputeho paperilla on ihan kohtuullisen kuuloinen n.110 hp, normaali ajossa (kierrosalueella tyhjäkäynti- 3000 rpm) se kuitenkin vastaa lähinnä 1.2-1.3 8v koneista... mutta ilmankos siinä on laatikkokin välitetty niin, että 5 vaihteella 80 km/h ajettaessa on koneessa kierroksia n.3000 rpm, koska jos niitä kierroksia olis vähemmän, niin olis alkanut tulla taatusti valituksia tehtaalle/maahantuojille, ettei tämä jaksa mennä kuin nelosella 80 km/h ja vitosella hyytyy

jos sillä ohittaa joskus aikoi, niin heti kolmoselle suosista ja toivottiin parasta, ettei paukuta rajoittajalle ja joudu vaihtamaan vielä 4 kesken ohitusta...
ja 1 pisteruisku ei todellakaan ole mikään GM:n kehittämä (jatkojalostama ehkä, mutta ei siis kehittämä), kyllä se taidettiin "keksiä" toisen maailmansodan aikana/siihen valmistauduttaessa, parantamaan lentokoneiden (lähinnä hävittäjät, oli niitä joissakin pommikoneissakin) käyttäytymistä, kaasuttimella kun on välillä ikäviä ominaisuuksia, kun vedetään isoa kovaa taivaalla... toki nämä oli mekaanisia, eikä mitään seoksen tarkkaa säätöä edes haettu (lambda säädöstä puhumattakaan) mutta täyttävät 1 pisteruiskun määritelmän ihan täysin, jopa venäläisillä oli omissa koneissaan 1 pisteruiskuja WW2 loppuvaiheessa, japseillakin niitä oli, joten ei tästä 1 pisteruiskusta oikein voi kenellekkään yksittäiselle tehtaalle antaa kunniaa sen "kehittämisestä"... sitten oli tietysti ne yleisemmät monipisteruiskut, jotka taitaa olla jo ajalta ennen WW1, mutta nyt oli puhe 1 pisteruiskusta... että ei polttoaineen ruiskutus sinänsä mikään uusi keksintö ole, ensimmäiset viritelmät aiheesta oli tosiaan jo 1903 tai jotain, nykyään niin suurena keksintönä markkinoitu suorasuihkutuskin (nykyisistä laihaseosmoottoreista tuttu suoraan palotilaan suoritettava ruiskutus) on jo ihan museo kamaa, olisko jotain 50 luvun juttuja sen aikaisista formuloista
nykyaikaisen sähköisen ja lambda säätöisen 1 pisteruiskun kehittämisessä GM varmaan oli ensimmäisten joukossa, jenkeillähän tais olla ensimmäisenä näitä "saastemoottoreita" (siis vähäpäästöisiä) käytössä, yritti ne niitä kyllä kaasarillakin tehdä, mutta nopeasti ne ruiskuja alkoi niihin kiinnittää...