Microsquirtista ongelmia

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

PKL2015
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Fri Sep 04, 2015 19:34

Re: Microsquirtista ongelmia

Post by PKL2015 »

Käyttelin taas moottoria lämpöiseksi ja huomasin pari asiaa. Sietää hitaan kaasupolkimen painalluksen muuten sammahtaa eli kiihdytysrikastus olisiko Reg-Fuel asetus, mutta kun en saa mistään silmiini sellaista ja sitten tuo jonkinlainen rajoitin. Hitaasti kaasua painaessa kun kierrokset savuttaa noin 3500 niin alkaa pumppaamaan samalla tavalla kuin menisi rajoittimelle. Kaikki rajoitin vaihtoehdot on OFFissa???

Täytyy lähteä koiran kanssa metsään lenkille, ehkä se puhdistaa pakokaasun täyttämän pään.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Microsquirtista ongelmia

Post by Vauhtivaunu »

Nyt jäitä hattuun ja lukemaan ohjeita. Megan kanssa joutuu tekemään itse _kaikki_ säädöt, kuten olet jo huomannut. Jos et itse halua opetella säätämistä niin vie auto jollekkin joka sen osaa niin ei tarvitse arpoa niin paljon.

Ms extran manuaalit:
http://www.msextra.com/manuals/ms2manuals/

vanha ms1-manuaali jossa perusasioita säätämisestä:

http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Microsquirtista ongelmia

Post by Puuhastelija »

PKL2015 wrote:Paperilla squirtti näyttää hyvältä, ellei täydelliseltä, mutta liiallinen määrä itse aseteltavia parametrejä vaikeuttaa sen käyttöä. Vaatii loputonta kokeilua, ellei jostain löydy valmiita tiedostoja eri moottoreille.
Voi hyvänen aika sehän on nimenomaan säädettävä moottorin ohjaus. Se tarkottaa sitä että sitä pääsee säätämään ja myöskin se tarkottaa sitä että se täytyy säätää jokaiselle moottorille sopivaksi toiminnaltaan. Se ei ole tarkoitettu semmoiseksi moottorin ohjaimeksi joka laitetaan moottoriin mitä valmistetaan liukuhuhnalla ja kaikki valmistetut moottorit toimivat samoilla parametreillä.

Sun täytyy säätää ihan jokainen parametri siitä laitteesta sun moottorille sopiviksi, ja niin sen on tarkoitus ollakkin.
PKL2015
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Fri Sep 04, 2015 19:34

Re: Microsquirtista ongelmia

Post by PKL2015 »

No voi hyvänen aika sentää, kertokaapa nyt kokeneet megasquirttaajat ja megajumalat mitenkä valitaan esim: Injector Staging, siinä on kaksi vaihtoehtoa. Kun valitsen Simultaneos, onnistuu, mutta kun valitsen Alternating niin väittää, että valinta ei ole mahdollinen???

Sitten tuo kun painaa kaasupoljinta niin sammuu kun saa ilmaa enemmän kuin tarpeeksi, eli kiihdytysrikastusta kaivattaisiin. Pitäisi olla jossain asetettavat parametrit xx V/s, mutta kun sellaista ei sumenevat silmäni mistään tunerista löydä.

Vielä lisäksi vaivaa tuo rajoitin, joka estää kierroksia nousemasta yli 3500. Kun skoopilla katselin sytytyspulsseja niin totesin niiden loppuvan kun saavutetaan tuo raja. Moottorin kierrosten laskiessa alkaa taas sytyttämään. Kaikki rajoittimeen liittyvät on OFFissa. Menin myös kaikki tuneriin asetettavat parametrit läpi, mutta missään ei ollut lukuarvoa 3500 tai siihen lähelle. Rajoitinarvot oli 7200, mutta ne olin laittanut OFF ja lukemat olivat "harmaana".
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Microsquirtista ongelmia

Post by Puuhastelija »

No voi hyvänen aika sentää, kertokaapa nyt kokeneet megasquirttaajat ja megajumalat mitenkä valitaan esim: Injector Staging, siinä on kaksi vaihtoehtoa. Kun valitsen Simultaneos, onnistuu, mutta kun valitsen Alternating niin väittää, että valinta ei ole mahdollinen???
sulla on joku asetus sellainen että mega ei huoli asetusta. Ruiskutusten määrä, Suuttimien määrä, sylintereiden
Sitten tuo kun painaa kaasupoljinta niin sammuu kun saa ilmaa enemmän kuin tarpeeksi, eli kiihdytysrikastusta kaivattaisiin. Pitäisi olla jossain asetettavat parametrit xx V/s, mutta kun sellaista ei sumenevat silmäni mistään tunerista löydä.
Ensin sun täytyy saada bensakartta kohdalleen ja sen jälkeen sitten kiihdytys rikastusta säätämään. kiihdytys rikastus löytyy accel enrich valikosta.
Vielä lisäksi vaivaa tuo rajoitin, joka estää kierroksia nousemasta yli 3500. Kun skoopilla katselin sytytyspulsseja niin totesin niiden loppuvan kun saavutetaan tuo raja. Moottorin kierrosten laskiessa alkaa taas sytyttämään. Kaikki rajoittimeen liittyvät on OFFissa. Menin myös kaikki tuneriin asetettavat parametrit läpi, mutta missään ei ollut lukuarvoa 3500 tai siihen lähelle. Rajoitinarvot oli 7200, mutta ne olin laittanut OFF ja lukemat olivat "harmaana".
Sun pitää lisätä vastus VR anturin piiriin. -> Ohje löytyy manuaalista jonka linkitin aiemmin.
PKL2015
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Fri Sep 04, 2015 19:34

Re: Microsquirtista ongelmia

Post by PKL2015 »

Eipä ole vähään aikaan tullut kirjoitettua mitään kun squirtti lensi pari viikkoa sitten tallin nurkassa olevaan kierrätyslaatikkoon, kuten sitä nykyisin kutsutaan, eli roskikseen.
Sain moottorin käymään nikottelematta tallissa ja kävin testaamassa autoa myös asfaltilla. Läppärissä oli muutama vähän erilainen versio ohjelmasta ja yksi niistä näytti toimivan ihan kunnollisesti myös ajossa. Tyytyväisenä auto talliin ja parin päivän päästä uudelleen baanalle, mutta kuinka ollakaan, auto nikotteli ja pätki, eikä käynyt tyhjäkäyntiä ollenkaan. Ohjelman uudelleenlatauksen jälkeen kävi taas kunnollisesti. Sama juttu jälleen seuraavana viikonloppuna, nikotteli, pätki ... Luin läppärillä squirtissa olevan ohjelman ja huomasin siellä olevan aivan ihmeellisen polttoainekartan ja kaasuläpän asentoarvot olivat aivan muuta kuin mitä sinne oli aseteltu. Tämän jälkeen squirtti lensi nurkassa olevaan keräysastiaan. Nyt auto on talviteloilla, eikä siihen kosketa ennen kevättä ja tuskin silloinkaan minkään sortin squirtin kanssa.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirtista ongelmia

Post by Masi_K »

Yhtään aloittajaa kiusaamatta tai mitään. Sanat säädettävyys, DIY ja monet kymmenet säätömahdollisuudet pitäisi jo alussa soittaa kelloja että ei tuu pelaa kuin Fast n Loudissa. Tai suoraan koneeseen tarkoitettu ja mitotettu täsmäohjus kaasutin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
PKL2015
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Fri Sep 04, 2015 19:34

Re: Microsquirtista ongelmia

Post by PKL2015 »

Oli kuinka aloittelija tahansa niin riepomaan alkoi se, että joka kerta kun autolla lähtee ajamaan, sinne pitää oikea ohjelma ladata läppäriltä. Kuten edellä kerroin kadotti ihmeellisesti hyvin toimivan ohjelman ja sieltä löytyi ihmeellisiä arvoja ja asetuksia vai onko se sitä squirttihenkeä, että aina kun mennään talliin ja aiotaan lähteä autolla ajamaan, sinne ladataan ensinnä toimiva ohjelma. :?:
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Microsquirtista ongelmia

Post by Puuhastelija »

Tapana on ollut laittaa toimiva ohjelma sisään ja sitten ajella menemää ilman kummempia temppuja. Ehkä sun tapauksessa on nyt jotain pahasti pielessä jos noin tapahtuu, Ei todellakaan ole normaalia megan kanssa.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Microsquirtista ongelmia

Post by Masi_K »

Kyllä todellakin ne asetukset pysyy purkissa vuosia ja taas vuosia koskematta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Microsquirtista ongelmia

Post by Jasu »

PKL2015 wrote:Eipä ole vähään aikaan tullut kirjoitettua mitään kun squirtti lensi pari viikkoa sitten tallin nurkassa olevaan kierrätyslaatikkoon, kuten sitä nykyisin kutsutaan, eli roskikseen.
Mahtaako kierrätysastia olla jo tyhjennetty, vai saisiko sieltä murhetta aiheuttaneen purkin ihmeteltäväksi? Jos siellä vaikka olisi jotain vikaa, tai jotain mitä voisi selvittää?

Ja kuten muutama muukin on jo maininnut, kyllä asetusten pitäisi purkissa pysyä. Omassakin "kakkoskäyttöautossa" on Mega ollut sen seittemän vuotta, ennen viime kevättä meni useampi vuosi siten että vain satunnaisesti laitoin läppärin kiinni, lähinnä tarkistaakseni että mikä tilanne toiminnan suhteen on.

Jostain syystä toisinaan on joillakin sattunut "koodin korruptoitumista", ymmärtääkseni silloin voisi olla tuommoista käytöstä. Ne taas taitaa johtua häiriöistä sähköjen kanssa, laturista piikkejä, sytystä samaten, kontaktihäiriö Megan pääreleen kärjissä tms. Jos joku tuommoinen kiva piikki sähköissä saa muistin sotkeutumaan, niin se käsittääkseni on sitten vähän joka asetus munillaan tällöin.

Jos kiinnostusta vielä riittää, kaivaa se purkki näkösälle ja vielä pakata ja kiikuttaa postiin, niin tuosta jotain maksaisinkin.
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
PKL2015
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Fri Sep 04, 2015 19:34

Re: Microsquirtista ongelmia

Post by PKL2015 »

Auto on talviteloilla ja squirtti menneen kesän murheita. Täytyy jatkaa autolla ajamista tuolla vanhalla englantilaisella ohjainyksiköllä, jossa ei ole minkäänlaista säädettävyyttä ja jolla taitaa ikää olla jo neljännesvuosisata, mutta sillä on squirttiin nähden yksi etu, se toimii.
Squirtti on jäteyhtiön toimesta jo joko jyrätty maan poveen tai sitten se sai polttohautauksen jätteenpolttolaitoksella, joten se ei enään aiheuta hiusten harmaantumista, kenellekään. :oops:
Post Reply