B234F turbo+ms1 v2.2

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Vauhtivaunu wrote:Kannattaisi lukea se megamanuaali. MS1 ei suihkuta ajoitettuna. Suihkutus voi satunnaisesti sattua imuventtiilin aukioloon muttei säännöllisesti.

http://www.megamanual.com/v22manual/mfuel.htm#batch
ei prkl.. luulin aivan että toi on ajoitettuna puolenkierroksen välein.. sitä suuremmalla syyllä kyllä tulee sitte suuttimet kauaks.
Eli se toimii vakio taajuudella,?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

Kaukana olevilla suuttimilla on taas haittapuolensa. Eli laitat sumut lähelle imuventtiiliä kuiten normaalisti ja sillä hyvä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Vauhtivaunu »

jesse47 wrote: Eli se toimii vakio taajuudella,?
Lue manuaali niin selviää.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Ei mutta siis suuttimet tulee imusuppiloiden huulille.. neki nyt lyheni 11cm mittaan että eipä se hirveän kaukana. kyllähän se vähä tasaa tuota ongelmaa ja muutenkin toimii kierroksilla paremmin kun on kauempana..

Ihmettelen kyllä että mikä järki on tehdä tuollanen ilman että ruiskutus on ajoitettu. on siinä kuitenkin sytytyksen ohjaus niin ei luulis olleen vaikeaa tehä myös ruiskutus ajoitetuks.. en ehkä olis halunnu ees tietää koko asiaa..
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Vauhtivaunu »

Montako kertaa täytyy sanoa että LUE MANUAALI? Ajoitetulla suihkutuksella on marginaalinen merkitys tehojen tai toiminnan kannalta.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

Eli tuleeko sulle siis sellanen oldschool tyyppinen ratkaisu missä sumut sumuttaa imutorviin suuttimien ollessa kokonaan poissa imukanavasta?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

Tohon ajoittamishommaan vielä. Niin, usko pois. Tälläisellä systeemillä on ajettu OEM ruiskuilla miljoonia ja taas miljoonia kilometrejä. Seos kokonaisuuden ollessa vallan hyvä. Jos se ei ole ollut hyvä, on jossain ollut matkalla vikaa. Myöskin tuo b234F patti on ollut ajoittamattomalla ruiskutuksella.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Joo.. älkää nyt hermostuko :D oon aina kuvitellut kaikkien ruiskujen toimivan ajoitetusti, nyt olen sivistänyt itseäni asiasta ja mieli on saavuttanut rauhaisan olotilan :D
Kattokaas kuten aiemmin sanoin että ei ole kokemusta ruiskun säädöstä/asentamisesta aiemmat kaikki ahdetut moottorit on toteutettu kaasareilla tai finboostin lisärikastuksella missä on ollut alkuperäinen ruisku koskemattomana.
joo siis suuttimet ei tule kurkkuun vaan supilon suulle, sillähän on sellainen merkitys että seos sekoittuu paremmin/bensa ei pisaroidu. tää tulee lähinn siksi että muutoin toteutus on hieman kinkkinen. harkitaan vielä kyllä runnerin kylkeen laittamista ikäli mahdollista.
Toi systeemihän on monissa vapareissa käytetty menestyksekkäästi, painekotelo tähän lisättynä tuo vaan ongelman että osa bensasta voi mennä "väärään" pyttyy.

en oo vaan ikää aatellu vakio tai muiden ruiskujen toimintatapaa ko ei oo ollu tarvetta.

Elämä on taas mahtavaa!
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Nyt alkais olla siinä vaiheessa että tartteis saada yhteys ohjainlaitteeseen. oliko jollain vinkkiä miistä saa johdon tietokoneelle usb liittimeen?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Olikos tulpilla jotain vaatimuksia tuon sytkän/ohjauksen suhteen vai käytänkö iavan mieleistäni tulppaa? aattelin vaan varmistaa kun jossain joskus lukenu jotai tulpista suorasytyn kans....

Kuinka lähellä toi triggerin anturi pitää mennä? nyt n. 1mm välystä?
Triggeri on tasan 90astetta enn ykk niin laitetaanko tuonne asetuksiin sitte toi suoraan? sitte varmaan pitää tarkastaa että nolla ennakolla on nollassa..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

R tulpat. Se on se vaatimus. Triggerillä jos tarkoitat puuttuvan jälkeistä ensimmäistä hammasta, niin kyllä. Tarkastat ennakon kiinteällä 10 asteella ja vaikka kiinteällä 15 asteella kierrättämällä konetta. Anturin etäisyys pyörään on oltava jossain 0.8-1.2mm riippuen vähän kaikesta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Nii justii. pitääpä hakea tulpat..
Niin niin, elikkä se onki nyt sitte se asetus 80 astetta, kun puuttuva hammas on anturin kohdalla 90 astetta ennen ykk.
Kuinkas muuten kun tuossa säätöohjelmassa kysytään suuttimien virtausta niin tarkoittaako se yhtä suutinta vai yhteensä, kun missään ei kysytä suuttimien lukumäärää? vaan sylinterien lukumäärää.. vai olikos siinä eriksee asetus että onko suuttimet joka pytyllä oma.
Pitää tutkia, vittuku oon niin käsi näissä tietokone hommissa. joutuu varmaan kysellä aika paljon kun alan tehdä noita perusasetuksia :D
Auto olis nyyt ohjelmaa vailla että vois höräyttää käyntii.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Turbiini »

jesse47 wrote:Niin niin, elikkä se onki nyt sitte se asetus 80 astetta, kun puuttuva hammas on anturin kohdalla 90 astetta ennen ykk.
Joo jos käyttää 1 ja 19 hammasta trikkaukseen jos käyttää 2 ja 20 ni 70 3 ja 21 vastaavasti 60 mikä olis oma valintani.

edit tuli ajatus häiriö korjasin hammas luvut
Last edited by Turbiini on Mon Nov 10, 2014 21:16, edited 1 time in total.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

Engine constants kohdasta valitset motorin sylinterimäärän ja suuttimien määrän. Sen jälkeen menet vasta required fuel jossa kysytään koko moottorin tilavuutta, yhden suuttimen virtausmäärää ja stoikiometristä ilma-polttoainesuhdetta eli 14.7.

Aivan kuten ohjeessakin lukee.. :) http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... tm#ms_more

Eikä triggeristäkään tarvitsisi kysyä mitään, jos sen asentaa suoraan ohjeen kertomaan asentoon ? http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... #wheeldecr Silloin voi käyttää ohjeen arvojakin.

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ecoder.xls Ja jos ei ym onnistu syystä tai toisesta, voi käyttää tätä Excel taulukkoa mikä toimii vain excelissä muuten, ja se kertoo arvot sitten mitä lyödä wheel decoder kohtaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Ohhoh!
Meinas tulla paskat housuun kun värkkäilin tuossa sähköjä ja napsin kaikki liittimet paikalle, kokeilin että starttaako niin hörähti käyntii. olin niin ajatuksissani että kyllä hetki meni että tajusin mitä tapahtu :D
Ilmeisesti protopartsin ms paketissa on laitettu joitain asetuksia vamiiks koska en oo vielä laittanu mitää ohjelmaa megaan mutta kävi n. 800rpm tyhjäkäyntiä, hieman raskaasti että varmaan sytty nollassa. :D
Nyt kun tulis vaan kaapeli että pääsis laittaa kaikki kohalle :D
https://www.facebook.com/video.php?v=84 ... 6781720548
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Sytytysennakko oli sellanen n.15 astetta. ei oo ku nollamerkki mutta arviolta jotain sellasta.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

jesse47 wrote:Sytytysennakko oli sellanen n.15 astetta. ei oo ku nollamerkki mutta arviolta jotain sellasta.

Hyvähyvä. Sitten se tärkein kysymys. Vastaako tuo 15 astetta täsmälleen sitä mitä tietokone väittää sen olevan ? Pyssyllä jossa viivästys, näkee sen tarkan ennakon pelkkää nolla merkkiä vasten.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Masi_K wrote:
jesse47 wrote:Sytytysennakko oli sellanen n.15 astetta. ei oo ku nollamerkki mutta arviolta jotain sellasta.

Hyvähyvä. Sitten se tärkein kysymys. Vastaako tuo 15 astetta täsmälleen sitä mitä tietokone väittää sen olevan ? Pyssyllä jossa viivästys, näkee sen tarkan ennakon pelkkää nolla merkkiä vasten.
Eiku sehä tässä naurattaakin kun en oo vielä saanu johtoa tuohon että pääsis kattoo, ilmeisesti siellä oli valmiiks laitettu jokin koodi.
Mä vaan testasin pyörittää konetta startilla kun sain kaikki sähköt tehtyä nii tää lähti heti käymää. kokeilin uudestaa sitte ja katoin tuota ennakkoa.
Olisko niin että sinne on laitettu triggerin "sijainti/asetus" 60 astetta tms. ja ennakko nollassa. mulla on tuo asetus kuitenkin 80 ennen ykk niin ennakoks tulis 20 astetta. voi olla että se oli pian liki niinkin paljon. :D
Eiköhän se johto sieltä tule niin pääsee kattelee noita asetuksia.

Tuleekos mun nyt sitte laittaa toi ruiskutus yhtäaikaa kaikki suuttimet, ei vaihteleva? vieläkin ihmettelen miks noi suuttimien johdot oli numeroitu jos kerran kaikki tarkotettu ruiskuttaa yhtäaikaa..
Ja ruiskutuksia 2 vai 4 / kahdelle kampurakierrokselle?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

ms1 on aina koodi sisällä. Todennäköisesti viimeisin koodiversio jollain asetuksilla. Liekkö tuossa yleismallisessa johtosarjassa on vaan merkitty kaikki suuttimet selvyyden takia. Joku voisi kuitenkin kysyä että mikä on järjestys jos niissä lukisi vain Suutin jokaisessa. Lähde kokeilee kaikilla yhtäaikaa ja 2 ruiskutuskerralla. Jos käynti on ok, niin sen voi antaa olla. Muussa tapauksessa voit koittaa hieroo vuorottelevana ja 4 ruiskutuskerralla.

E:Typoja
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

No niin tuli johto ja sain yhteyden tuohon, en ihan oo varma kuinka sen tein. ei onnistuis toista kertaa :D
Tps:n kalibroin, kaikki anturit tuntuis toimivan.
Toi trigger angle oli 60 ja ennakko kartassa 10.
Laitoin ton triggerin 80astetta. mikäs siinä alla on toi +25 ja +45 se oli tyhjänä?
Tuolla oli ve ja sytty kartta. 150kpa asti, muutin ne nyt vastaamaan tavotetta.
Toi reguired fuel oli jotai 14. laskettuna tuli tuollanen 5.4
onko oikeen. 4kpl 850cc suuttimia ja 2316 iskutilavuus.

Voisko noilla nyt lähteä koittaa käyttää?
Auto on kylellään tuolla kun rupesin justii tekee kardaania ja vaihekeppiä niin en päässy koittaa käyntii.
kuinka nyt kun pistän tuon kiinni megaan niin mistä mä siirrän tuon tallentamani ohjelman sinne? vai pistänkö vaan kiinni ja avaan sitte tuon'?
pitääkö se jotenkin lopettaa vai johto vaan irti sitten?
Aianki kun kokeilin tehdä muutoksia ja käyttää irti niin oli tiedot menny ohjainlaitteeseen..
mistä nään nyt sen version vai teenkö sillä tiedolla mitää?
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 1482_o.jpg
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Vauhtivaunu »

jesse47 wrote:Toi trigger angle oli 60 ja ennakko kartassa 10.
Laitoin ton triggerin 80astetta.
Huvikseen vain laitoit 80 astetta kun sattui siltä tuntumaan?
jesse47 wrote: Voisko noilla nyt lähteä koittaa käyttää?
Älä ainakaan kovin pitkälle aja ennenkuin olet oikeasti katsonut ajoituslampulla että kampiakselilla näkyy sama sytytysennakko mitä tunerstudio näyttää. Jos lampun käyttö on vierasta niin varmaan joka kylältä löytyy joku joka osaa katsoa. Sitten vaan muutat trigger anglea isommaksi tai pienemmäksi sen mukaan mitä lamppu näyttää. Kun asteet täsmää kammella ja ohjelmassa niin laitat vaikka paperille ylös sen triggeranglen niin on jotain jos satut sössimään säätöohjelman kanssa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Vauhtivaunu wrote:
jesse47 wrote:Toi trigger angle oli 60 ja ennakko kartassa 10.
Laitoin ton triggerin 80astetta.
Huvikseen vain laitoit 80 astetta kun sattui siltä tuntumaan?
jesse47 wrote: Voisko noilla nyt lähteä koittaa käyttää?
Älä ainakaan kovin pitkälle aja ennenkuin olet oikeasti katsonut ajoituslampulla että kampiakselilla näkyy sama sytytysennakko mitä tunerstudio näyttää. Jos lampun käyttö on vierasta niin varmaan joka kylältä löytyy joku joka osaa katsoa. Sitten vaan muutat trigger anglea isommaksi tai pienemmäksi sen mukaan mitä lamppu näyttää. Kun asteet täsmää kammella ja ohjelmassa niin laitat vaikka paperille ylös sen triggeranglen niin on jotain jos satut sössimään säätöohjelman kanssa.
No eikun ihan sen takia laitoin kun se on mulla 80 asteen kohdalla.
joo tottahan sen tarkastan että pitää kutinsa kunhan saan auton takasi pyörilleen. mutta onkohan toi reguired fueel 5,4 lähelläkään mitä pitäis olla. tai siis laitetaanko tuohon laskuriin kokonaisiskutilavuus ja yhden suuttimen virtaus? tätä yritin aiemmin kysellä että noinko vai pitääkö siinä olla 1 sylinterin tilavuus tai vaihtoehtoisesti 4 suuttimen virtaus? Ei mee järkeen toi laskuri kun siinä ei kysytä suuttimien lukumäärää..

Tarkotin noita taulukkoja lähinnä lähtökohdaks josta lähteä sitten laittamaan kohdalleen, en nyt aivan ollu ajamaan lähdössä
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

Required fuel kysymykseen mielestäni vastasin jo. Jotenkin musta tuntuu että se 60 on enemmänkin kuin oikea angle. Jos se olisi hirveästi pielessä. Niin ei edes vinomosa lähtisi käymään. Sekun tuppaa toimimaan melkein millä kombinaatiolla vaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

No niin nyt käyttelin tuossa. ihmettelen tuota trigger anglea kun se on kyllä 80 astetta ennen ykk mutta sitten meni sytty myöhäselle. laitoin 60 astetta takasi niin ennakko on n.3 asteen tarkkuudella sitä mitä kone näyttää.. :) nyt käy nättiä tyhjäkäyntiä ja kaasulla myös tasasta käyntiä. kaasuun ei vastaa mutta en ehtiny vielä kattoa tuota kiihdytysrikastusta. pitää päästä vähä ajamaan että näkee oikeasti mitä tapahtuu. se on kaasuvaijeria vailla enään.

jollain 12 ennakolla ja ve kartassa 20-30 alueella kävi tasasta joutokäyntiä...?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

Tarkista nyt kuitenkin myös wheel decoder asetukset. Sikälimikäli ne on kohdallaan, niin sitten haet ton 3 astetta pois ja vetoja. Paljon oli alipainetta tyhjäkäynnillä ? Äkkiseltään kuullostaa alakanttiin olevalta VE arvolta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Vauhtivaunu »

Masi_K wrote: Äkkiseltään kuullostaa alakanttiin olevalta VE arvolta.
Ei välttämättä. Kunnossa oleva kone neliventtiilikannella ja isot suuttimet niin tulee väkisin pieniä ve-arvoja tyhjäkäynnille. Voihan sitä req-fuelilla passata mutta voi sitten jossain muulla alueella tökkiä. Tietysti injector opening time olisi syytä olla aika tarkasti kohdallaan isoilla suuttimilla.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Toi reg-fuel tuli nyt 4.6 kun laitoin 14.7 s.suhteelle.
Tuossa oli oletuksena 12.5 suhteelle niin laitoin sen mukaan reg.fuel 5.4.
pitää koittaa noita hieroa sitte vielä.
opening time on 1.0
ja pwm 75% ja 25.5ms suuttimet on 10ohm, onko noin hyvä?

Toi wheel decoder on noin:
Trig pos a 3
trig return pos 8
Trig pos b 21
trig return pos 26
Voitko selventää hieman tuota wheel decoder asiaa? :D
Itseasiassa tuossa ei välttämättä ollut heittoa yhtään, mulla on vähä huono merkki ennakolle niin voi olla että heitto oli myös katsojassa, tarkastan tuon ennakon vielä tarkasti varmasti kohalle.
mitäs haittaa on jos ennakko poikkeaa esim sen 3 astetta asetetusta? niinku siis tietenkin ettei ennakko ole sitä mitä näyttää mutta nakutukset kuunnellaan niin samaan lopputulokseen tullaan vaikka se vähä poikeis toisistaan?

Mistäs löydän tunerstudiossa tuon kiihdytysrikastuksen kun ei nyt sattunut silmään?
Ne vissiin kannattaa laittaa pois kunnes on ve kartta kohdallaan?
Edit: tuossahan tuo vissiin on, tuolaset arvot on tuolla. pitääkö muuttaa säätämisen ajaks johonkin vai onko väliä?
rate volt/s / PW add...
1 / 2
3,7 / 4.9
7,8 / 10.4
15,1 / 15.0

Map tais olla n.1000 rpm tyhjäkäynnillä jotai 40. jos väärin tuon muistan, niin ainakin tuossa 35-50mapin paikkeilla oli täppä tyhjäkäynnillä.
Sellanen juttu että huomasin käyttäessä että laturi ei pelannut ja jännite oli vain 11.7v että sekin voi varmaan vaikuttaa johonki jotain kun jännite nousee aika paljonkin.

mielestäni kone kävi kovinkin nättiä joutokäyntiä, kokeilin muuttaa ve taulukkoa molempiin suuntiin ja tuolla ja n.12 ennakolla käynti oli nättiä.

nyt kun sais kaasuvaijerin ja ahtoputket niin pääsis vähä ajamaan niin näkee paremmin mitä se tekee.

Miten mun pitää nyt tehä toi kun laitan kiinni koneeseen tuon, avaanko tuosta open last projekti ja ja ennen irrottamista save as siihen samaan.? jos kadotan koneelta tai haluan toisella koneella käyttää niin kuinkas saankaan sen koodin avattua mikä on siellä ohjainlaitteessa?
Niinku sanoin, tää tietokone homma ei oo oikee mun alaa :D
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

Kun suuttimet ovat korkeaohmiset, eli kuten sulla nyt on. Pwm virranrajoitus otetaan pois päältä muuttamalla tuo 75% tasan sataan prosenttiin. 1ms Opening time on ok lähtökohta. Todennäköisesti se on hiukan poskellaan. Tarkasta interwebistä tai jostain muualta suuttimien tarkka avautumis aika ja syötä se tuohon. Todella monet megailjat eivät tuohon ole ikinä koskeneet ja vermeet pelaa ok tai oikein kivasti. Tämä riippuu kaikesta. =) Kiihdytysrikastus pitää asettaa pois kun ve karttaa tikataan "sisään". Sen saa asetettua pois näpyttelemällä sellaiset raja-arvot mitkä ei ikinä täyty. Erillistä OFF asentoa eiole. Map ~40 tyhjäkäynnillä on vallan hyvä alipaine. Periaatteessa vaikka jännite nousee kun laturi alkaa lataa, ei minkään pitäisi muuttua missään.

Perus tunerstudion käyttötapa on että ohjelman käynnistyttyä ladataan joko suoraan aikaisempi projekti tai jos on toinen auto kyseessä, sille tehty projekti. Sen jälkeen säädetään mitä säädetään ja joko säädön keskellä ja lopussa ennen virtojen katkaisua autosta, tallennetaan säädöt joko uuudella nimellä tai vanhan päälle jne. Tallennusta koneelle ei välttämättä aina tarvitse tehdä jos ei halua. Säädöt saa jokatapauksessa aina ohjainlaitteelta kun seuraavankerran ottaa siihen yhteyttä. Voit ajatella sen siten että se jatkaa siitä mihi viimeeks jäätiin. Uudella koneella tai tunerstudiolla mikä eiole autossasi käynyt, silloin pitää ensiksi luoda uusi projekti ja sitäkautta tunnistuttaa tunerstudion esittämien ohjeiden mukaan että mikä koodiversio autossa on. Sen jälkeen asetukset ovat automaattisesti samantien käytössä. Pitää vaan muistaa sitten tallentaa säädöt myös sille uudelle koneelle. Jos siis näin haluaa tehdä. Sitten kun säätää arvoja jossain välilehdessä, niin pääsääntöisesti mikään ei muutu ennenkuin välilehden tiedot polttaa ohjainlaitteen muistiin painamalla BURN nappia. Aivan perus asetuksia kun muuttaa, on virrat käytettävä poissa ennenkuin muutokset astuvat voimaan. Tästä Tunerstudio kyllä ilmoittaa.

Wheel decoder on mulle edelleen jonkinverran hieroglyfejä ja nuolenpääkirjoitusta. Mutta nuo numerot ovat hammaslukuja että missä kohtaa triggerpyörää tapahtuu mitäkin. + Sitten koodin sisäinen viive, mikä on mitälie asteita kaikkien toimintojen suorittamiseen. mm Tämän takia ei 60trigger anglella saa yli 50 asteen ennakkoja.

Vauhtivaunu: Nii, sentakia laitoinki että äkkiseltään. :)
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Benkku »

Vauhtivaunu wrote:Tietysti injector opening time olisi syytä olla aika tarkasti kohdallaan isoilla suuttimilla.
Kyllä ja tähän auttaa/vaikuttaisi vaiheittainen (ts. sequentiaalinen) suihkutus merkittävästi, kun se 'dead time' asetus kuitenkin on jonkin verran yleensä pielessä.
Post Reply