Page 2 of 4
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Sat Sep 13, 2014 2:52
by Mighty190
No nyt on kaikki luottamus omaan osaamiseen mennyt. Kaikki valmiina ja MS ei sano sanaakaan. Ei syty ledit, koneella ei saa yhteyttä. Jännitettä tulee boksille asti, maadoitus on kunnossa mutta ei mitään eloa

Missä vika?
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Sat Sep 13, 2014 14:27
by TD power
Kasausohjeissa on ohjeet kuinka testata virransyöttö ja viestintäosiot megasta, kannattaa ne kokeilla.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Sat Sep 13, 2014 21:39
by Mighty190
TD power wrote:Kasausohjeissa on ohjeet kuinka testata virransyöttö ja viestintäosiot megasta, kannattaa ne kokeilla.
Lähdetään niistä sitten liikkeelle seuraavan kerran kun tallille pääsen. Eilen meni noin aamuviiteen josta neljän aikaan aloin tappelemaan Megan kanssa ehkä vähän kiirehtien
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kuva 4
Nyt on kaikki kasassa ja johdotukset tehty lambdaa lukuunottamatta. Ensi kerralla voi onneksi jo keskittyä täysin säätämiseen. Kuten kuvista näkee niin välisäiliö autotunelta alkuperäisen suunnitelman vastaisesti

Ilmansuodatin ottaa konepeltiin kiinni joten siihen täytynee ostaa 90° kulma.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Fri Sep 19, 2014 19:38
by Mighty190
Voisikohan tämä Windows 8.1 tehdä kiusaa? Tarkoitus oli vanhempi kone hommata tähän hommaan mutta ajattelin tämän pelaavan. Yritin ajaa koodia laatikkoon mutta ei tämä siihenkään käy kun on 64-bittinen

Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Sat Sep 20, 2014 7:56
by Masi_K
64bittisyyden ongelmahan korjattiin viimeisimmässä ms1 koodissa?
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Sat Sep 20, 2014 12:51
by Mighty190
Masi_K wrote:64bittisyyden ongelmahan korjattiin viimeisimmässä ms1 koodissa?
Siitä en tiedä, onneksi en joudu tappelemaan enää tämän koneen kanssa. Kaveri tuo mukanaan vanhempaa rautaa ja kokeillaan illemmalla että miten onnistuu

Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Tue Oct 07, 2014 18:08
by Mighty190
No nyt! Vkl aikana sain rotiskon käyntiin ja tuli jotain pätkääkin otettua. Säädöt luonnollisesti päin honkia ja videon ottamisen jälkeen tein säätöjä lisää, kuten tyhjäkäynti kohdilleen

Asiasta toiseen, mikähän tota lambdaa vaivaa?
http://youtu.be/yjbX2Euqono
Aiheen vierestä, tänne ei näköjään saa upotettua videoita?
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Tue Oct 07, 2014 20:17
by Masi_K
Entiiä, mutta kuullosti että olisi käynyt päin arsea tuo kone. Humputti ja jumputti? Sitä tukee ehkä myös tuo lambdan näyttämä. Tai sitten sen juuresta vuotaa hitosti tai putki loppuu heti lambdan jälkeen ?
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Tue Oct 07, 2014 20:57
by Mighty190
Masi_K wrote:Entiiä, mutta kuullosti että olisi käynyt päin arsea tuo kone. Humputti ja jumputti? Sitä tukee ehkä myös tuo lambdan näyttämä. Tai sitten sen juuresta vuotaa hitosti tai putki loppuu heti lambdan jälkeen ?
Ja kyllähän se kävikin

Putki on kyllä koko matkan loppuun asti, vuodoista en ole ihan varma. Mahdollisia häiriöitä saattoi aiheuttaa myös kasausvirhe, joka tapahtui imusarjaa kiinnilaittaessa. Imusarjan ja lohkon väliin kun pitäisi tulla sellainen "esilämmitin" ja sitä ei siellä ole. Siitä johtuen moottoriin saattaa päästä jäähdytysnestettä. Näitä lämmittimiä on vain ruiskumersuissa, ja vaatii kaikennäköistä toimiakseen (releet, johdotus, oma anturikin ehkä) ja kaasarimallissa näitä ei kerran ole, niin viisaana ajattelin etten sitä tarvitse. Kuinka kävikään

Ensi viikonloppuna jatketaan harjoituksia

Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Thu Oct 09, 2014 20:35
by Mighty190
Sitten asiantuntijoille. Mersun tyhjäkäyntimoottorin ohjaus megan kanssa. Miten onnistuu? Käsittääkseni mersun TK-moottori on PWM-tyylinen. Sen verran olen läksyni lukenut että se transistori, jonka kautta virta tyhjäkäynnin ohjaukseen tulee, ei riitä kapasiteetiltaan ohjaamaan tuota moottoria.
Sitten itse modaukseen. Käsittääkseni transistorin metallinen kiinnitysinta ei saa koskettaa megan kuoreen? Onko tämä jokin varotoimenpide vai ihan oleellinen asia? No, jos pelaan varman päälle ja eristän sen kuoresta.
Kuten kuva kertoo, TIP121 on näemmä yhtä käypä kuin TIP122? Ja käykö tuon 1N4001 diodin tilalle 1N4007?
EDIT: Samaan syssyyn vois laittaa tuon mersun kierroslukumittarin (puolan miinuksesta alunperin) toimimaan, kerran kun laatikko aukeaa.
Tuohon tyyliin ajattelin laittaa. Sama juttu tässä diodien kanssa, löytyy 2kpl diodeja 1N4007 tuon 1N4004 sijaan, toimiiko? Ja 15 V, 1,3 W zenerdiodi ajaa varmaan asiansa tuossa.
Tietoa ei ole koskaan liikaa, kertokaa mielipiteenne

Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Thu Oct 09, 2014 21:09
by Masi_K
TIP käy kumpi vaan ja molemmat on eristettävä rungosta kiille levyllä. Tai varmistettava riittävä jäähdytys eristettynä. Ite ehkä tekisin kyllä relekytkennän rundikellolle. 1N4007 käy. Zenerin luulis käyvän.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Fri Oct 10, 2014 9:45
by Mighty190
Masi_K wrote:TIP käy kumpi vaan ja molemmat on eristettävä rungosta kiille levyllä. Tai varmistettava riittävä jäähdytys eristettynä. Ite ehkä tekisin kyllä relekytkennän rundikellolle. 1N4007 käy. Zenerin luulis käyvän.
Kiitos tästä. Tuohon näkyy olevan monta eri tapaa ottaa kiekkamittarille signaali? Toimiiko noilla diodeilla lainkaan vai tarvitseeko juurikin sen relekytkennän?
EDIT: Aikanaan kun asensin tuon kierroslukumittarin kellon tilalle niin puhuttiin TD-signaalista. Oman järjen mukaan toimisi noilla diodeilla ainakin

Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Sun Oct 12, 2014 17:59
by Mighty190
Eipä toiminut diodeilla mittaristo. Päärele (Motonet) hajosi, tai ohjausjohdossa on jotain vikaa. Jäi tältä viikonlopulta selvittämättä myös tuon TK-moottorin toimiminen. Sain sentään jotain aikaan, ilmansuodatin on nyt hieman paremmassa paikassa.
Ensi viikonloppuna jatketaan harjoituksia

Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Sun Oct 19, 2014 19:55
by Mighty190
No nyt! Perjantaina releiden ohjaus vaihdettu, tyhjäkäyntiventtiilin johdot tarkistettu ja lauantaina ensimmäinen lenkki ajettu! Nyt käy nätisti tyhjää, tosin hieman korkealla (~1200 lämpimänä ~1300 kylmänä). Vika saattaa olla venttiilissä joka on ollut pölyttymässä jo vuoden. Todennäköisesti luisti on vaan jumissa ja vaatinee putsauksen jonka toki olisi voinut tehdä ennen kuin sen asensi
Täysin ongelmitta ei testilenkistä selvitty! Noin 4200rpm kohdalla häviää virrat megasta ja meno hyytyy. Taustatiejoa sen verran että rele on vielä sama jonka kanssa oli aiemmin ongelmia. Johtuiko aikaisemmat ongelmat releestä tai óhjausjohdosta, siitä en tiedä. Voisihan sitä kokeilla vielä uudella/uusilla releillä (nykyisessä "tuplareleessä" kaksi sulkeutuvaa kosketinta kahdella käämillä, varalla kaksi erillistä relettä joissa molemmissa yksi sulkeutuva kosketin)

Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Mon Oct 20, 2014 18:03
by Mighty190
Ja sitten seuraavaksi, mikähän voisi olla vikana kun TPS ei toimi? Mega löytää sen kyllä mutta kalibroidessa antaa suljetulle arvon 52 ja täysikaasulle 68 tai jotain sinnepäin (vaihtelee). Ennen on toiminut mutta yhtäkkiä lopetti yhteistyön. Onko mahdollista/järkevää/kannattavaa ottaa koko TPS pois käytöstä ja säätää MAPin mukaan?
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Mon Oct 20, 2014 20:25
by Masi_K
Tps ei ole pakollinen. Mutta hyvin mieluisa varuste. Kuullostaa että anturi olisi poks tai kanittaisi kesken liikeradan. Sen anturin pitää olla aikalailla suorassa siinä akselin päässä. Muuten se menee vinoon ja sillon on oikaria jne tiedossa.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Mon Oct 20, 2014 22:33
by Mighty190
Näin olen käsittänyt että se on hyvä siellä olla. Kai sitä sitten ilman pärjää sen aikaa kun uusi asentuu paikalleen. Mitä käytännön haittoja TPS-anturin puuttumisella on? Moottorijarrulla ei bensansyöttö katkea? Lambda korjaus erilainen?
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Tue Oct 21, 2014 18:57
by Masi_K
Kiihdytysrikastuksen säätö paranee aika rajusti. Siltikin vaikka että ms1 se on alkeellinen. Ja syötönkatkossa se tps arvo tulee käyttöönkin.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Wed Oct 29, 2014 3:24
by Mighty190
Nyt on releisiin liittyvät ongelmat selvitetty, ja ajoakin on takana 400-500km. Karttaa säädetty parhaimman mukaan. Nyt on ongelmana lambda, kyseessä PLX DM-6 jossa siis näyttö kabiinissa. Pintakaasulla ajellessa lukema heittelee paljon (1-1,5 AFR), ja sen huomaa ajossakin. Kiihdytyksessä ja tyhjäkäynnillä lambdan arvo pysyy paikallaan niin näytössä kuin megatunessakin. Mistä hakemaan vikaa? Tuossa lambdassa on sellainen ominaisuus jolla saa tietää anturin kunnon ja reaktioajan. Tätä ominaisuutta kun ei voi käyttää ilman TPS-anturia (kalibroinnissa ajetaan konejarrulla ja bensaa ei saisi tulla) niin ei varmuudella tiedä sanoa että onko anturi entinen.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Wed Oct 29, 2014 13:36
by Suiza
Kuullostaa pelaavan juuri kuten pitääkin jos pintakaasulla seilailee vähän ja vedossa pysyy melko vakiona tuo afr arvo.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Wed Oct 29, 2014 17:33
by Masi_K
Seilaa joo on normaalia. Mutta ei se ajossa saa tuntua.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Thu Oct 30, 2014 6:36
by Mighty190
Lieneekö luulotautisuutta...

Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Thu Oct 30, 2014 16:38
by Masi_K
Jos ve kartan vierekkäisten kuormituspisteiden ero on suuri, aiheuttaa se nyhtämistä ja tottakai seoksen heilumista. Pahassa tapauksessa törkeetä nykimistä. Autotune aiheuttaa helposti suuria eroja kuormituspisteihin kokonaisuuden kuitenkin ollessa ok. Silti jos sitten ajaessa osuu just tähän väliin, nykii peli kuitenkin.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Mon Nov 03, 2014 20:46
by Mighty190
Joo tämä kävi mielessä ja katsoin ettei kartassa ole ainakaan isoja "aukkoja" jotka aiheuttaisi tälläistä käyttäytymistä. Toki kartta on vielä hieman karkea.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Tue Nov 18, 2014 11:35
by Mighty190
Tuosta lambdasta vielä, mitä väliä sen kuuluisi seilata pintakaasulla? Tällä hetkellä noin 14.6-16.2. Varaa on mennä laihemmalle?
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Tue Nov 18, 2014 16:49
by Masi_K
No sillon se kuormitusalue on aikalailla kunnossa kun lambda seilaa noin afr 0.5 sisään. Vakiomoottorilla siis. Räyhänokalla aikalailla mahdoton saavuttaa. Itse seoksen toimivuus riippuu täysin moottorista. Lähteä voi stoikiometrsisestä 14.7. Siitä sitten alkaa laihentaa, jos sen näkee tarpeelliseksi.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Wed Mar 04, 2015 22:36
by Mighty190
Tietäjille kysymystä. Meneekö tuo protopartsin nakutusanturi 2.0/2.3 litrasessa kapiakantisessa moottorissa? Onko kyseinen anturi joku yleismalli vai joku General Motorsin? Isot pojat kertoivat että joku 2.0 Saabin nakutusanturi passaa hyvin, menee taajuudet näemmä aika yksiin tuon mersun koneen kanssa. Miten nakutusanturi näkee nakutuksen? Onko se taajuus niin paljon eriävä "normaaliin" taajuuteen nähden?
http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=62
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Thu Mar 05, 2015 20:16
by Masi_K
Varmaan kaikista antureista ylivoimaisesti yleisin. Löytyy varmaan melkein kaikista autoista 90 luvulta alkaen. Nakutus näkyy signaalista mitä tuosta tulee voimakkaana äänenä. Tuohan on ikäänkuin mikrofoni.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Tue Mar 10, 2015 17:43
by Mighty190
Kiitos vastauksesta. Seuraavaan asiaan. Megassa on sytkäpuolella jotain häikkää, käy miten sattuu eikä kierrä 5krpm enempää (rajoitin 7000). 2 ja 4 pytyn tulpat aivan mustat, 1 ja 3 ok. Sytkänä siis hukkakipinä ja 30km sitten vaihdetut tulpat. Mikähän on megasta antautunut? Se transistori, jonka läpi mega antaa sytytystä? Nyt tarvis vaan tietää että mikä transistori se on, jotta voisin sen sinne vaihtaa.
EDIT: Nyt on transistori tiedossa, BIP373. On vissiin samanlainen mitä protoparts käyttää noissa valmiissa paketeissa? Tuolla koodilla en löytänyt paikallisesta elektroniikkakaupasta transistoria, onkohan siellä eri koodilla?
Ja niin muuten juu, sain moottorin säädettyä lähes täydelliseksi, kulutus maantiellä noin 6.8l/100km ja kaupungissa 8-9l/100km ja kaikki ok. Viikonlopun aikana vaihdoin moottorin 2.3 litraseen, koska sellainen sattui olemaan saatavilla. Vika tuli tuohon sytkään vielä vanhalla koneella, mutta vaihdoin koneen kuitenkin ennen kuin perehdyn tuohon sytkään.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Posted: Tue Mar 10, 2015 17:57
by Turbiini
Ei tuo ainakaan megan sisällä oleva sytkä vika voi olla rivi 4 koneessa. jos ei ole jotain vakiosta poikkeavaa kampiakselia ja nokkaa millä saatu erikoinen sytytys järjestys.