Page 2 of 5
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed May 07, 2014 14:27
by Höylä
teg wrote:Kannattaa ottaa puolien syötön ohjaus bensapumpun releen takaa, niin välttyy ylimääräisltä hankinnoilta

kokeiltu myös tuota metodia ja tuloksena savut pihalle sytkäboksista

(se 2 sekunttiakin oli liikaa mitä puolille/sytkäosille meni virtaa...)
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed May 07, 2014 16:07
by teg
Mikäli on mennyt kytkemään väärin puolat tai laittanut softassa lähdön väärin päin, tästä ei ole apua, mutta koodinpäivityksen aiheuttaman puolien palamista ei enää pitäisi syntyä

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed May 07, 2014 21:24
by Suiza
Niin kai mä nyt voin sit turvallisin mielin heivata nuo suutinten etuvastuket menemään kun tulee 12ohm suuttimet? Tai oikeastaan tiedän että niin mun pitää tehdä mutta kaikki nämä kantapäänkautta kokemukset opetti varmistamaan asian etukäteen, eikä jälkikäteen.

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Thu May 08, 2014 0:09
by Benkku
teg wrote:....koodinpäivityksen aiheuttaman puolien palamista ei enää pitäisi syntyä

Ei varsinkin kun noudattaa ohjeita ja irroittaa toimilaitteiden sulakkeet tai liittimet.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri May 09, 2014 13:13
by Suiza
Oi suuret megasquirt jumalat! Nyt on uudet sarjoitetut ev14 12ohmilaiset asennettuna, varmistakaapa mulle vielä se tieto että voin etuvastukset heivata pois tuolta suutinjohdoista ilman että taas palaa jotku ajurit poksista?

Eikös se matala/korkea ohmi raja mene jossakin 8ohm tuntumassa?
Edit. 1.16A noista menis maksimissaan läpi sit.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri May 09, 2014 15:49
by Puuhastelija
etuvastukset voit ottaa pois.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri May 09, 2014 16:29
by Masi_K
Etuvastukset vaan pois ja vetoja.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Sat May 10, 2014 14:33
by Suiza
Kiitän kaikkia vastanneita! Autolla ajettu parit lenkit jo.

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Thu May 22, 2014 23:32
by Suiza
VE Analyze live elikkä tunerstudion online rekisteröinti hankintalistalla seuraavaksi. Miten tuo ostaminen toimii? Säätöläppärillä ei millään pääse tuonne internetin ihmeelliseen maailmaan joten toiselta tietokoneelta pitää tuo tunerstudio rekisteröidä. Tuleeko vain esim. sähköpostiin joku activation code vai miten homma toimii?
Tuli megaan kytkettyä myös lambda (plx dm-6), mutta tunerstudio näyttää ainoastaan kahta eri lukemaa, 12.10 ja 16.90. Mitään tuossa välissä ei ole, oletan että olen missanut jotkut säädöt mutta mitkä? Olis aika oleellista saada ts:älle oikea afr arvo jos tuota ve analyze liveä meinaa hyödyntää.
Niin ja minkäslaisia sytkäennakoita porukat on käyttänyt launchilla? Siis turbovehkeissä. Miten myöhäselle tuon uskaltaa laittaa? Paineitten kerääminenhän tuntuu vain paranevan mitä myöhemmälle pistää, nyt -15 mikä kuulostaa jo aika hazardilta.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri May 23, 2014 17:27
by Lumpero
tohon lamda ongelmaan. onko valittu laajakaista lamda ja kalibroitu oikein? olisko ollut 10-20 afr ja 0-5V.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri May 23, 2014 20:41
by MrFairlane
Suiza wrote:
Niin ja minkäslaisia sytkäennakoita porukat on käyttänyt launchilla? Siis turbovehkeissä. Miten myöhäselle tuon uskaltaa laittaa? Paineitten kerääminenhän tuntuu vain paranevan mitä myöhemmälle pistää, nyt -15 mikä kuulostaa jo aika hazardilta.
Paukku taitaa olla aina aika hazardia turboille. Räksterissä on kerätty tähän mennessä paineet ihan normikartan mukaan, kun turbot eivät ole rakennettu paukkua ajatellen. My two cents.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Fri May 23, 2014 21:44
by Puuhastelija
Suiza wrote:VE Analyze live elikkä tunerstudion online rekisteröinti hankintalistalla seuraavaksi. Miten tuo ostaminen toimii? Säätöläppärillä ei millään pääse tuonne internetin ihmeelliseen maailmaan joten toiselta tietokoneelta pitää tuo tunerstudio rekisteröidä. Tuleeko vain esim. sähköpostiin joku activation code vai miten homma toimii?
Joo aktivointi koodi tulee sähköpostiin ja se toimii kolmessa tetokoneessa
Launchissa voi käyttää vaikka -50 astetta sytytyksessä, käytä sitä millä toimii parhaiten ja paine nousee nopeiten.
Soitin tossa joku aika sitten turbo pajalle missä oli kunnostettu tuo yks turbo ja kysyin et voiko siinä käyttää launchia sen kanssa. Ja kaveri sano et kyllä voi, ei ole mitään estettä.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Mon May 26, 2014 20:35
by Suiza
Seelvä, koitin tuolle lambajutulle tehdä jotakin mutta vaikka kaikki valikot kävin läpi niin en löytänyt muuta kuin se mistä sai valita "single wideband" ja "local"
Haluaisiko joku vähän valottaa?
Ja tuo autotunen myymä com->usb kaapeli on vissiin oikealla com liittimellä (en nyt muista oliko naaras/uros) jotta käy megasquirttiin? Eiköhän se ihan siihen hommaan ole tarkoitettukkin.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue May 27, 2014 15:35
by Puuhastelija
Tools valikosta löytyy kalibrointi sille lambdalle.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue May 27, 2014 18:48
by Masi_K
Puuhastelija wrote:Tools valikosta löytyy kalibrointi sille lambdalle.
Eikös kysyjällä ollut ms1 ? Siin ei tuollaista ole.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue May 27, 2014 19:21
by TimoS
ekassa viestissä
" Boksina ms2 v2.2, launch, 4bar map ja wastedspark sytkä, koneena nissanin ca18det, polttoaineena E85. Koodina muistaakseni 3.3.1 ja Tunerstudion jollakin lite versiolla säätelen. "
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue May 27, 2014 19:56
by MrFairlane
File -> Project -> Project properties -> Settings -> EGO O2 Sensor
Sieltä valkkaat sopivan
Settings -> Enrichments -> EGO SEnsor Type -> Wideband ja Sensor typeen 2.5v
Jostain syystä en saanut pari vuotta sitten toimimaan LC-1 Defaulttia LC-1:n kanssa mutta kun vaihtoi molemmista päistä skaalauksen tuohon Innovate/PLX 0-5v/10-20AFR:ään niin alkoi toimimaan.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue May 27, 2014 21:24
by Puuhastelija
TimoS wrote:ekassa viestissä
" Boksina ms2 v2.2, launch, 4bar map ja wastedspark sytkä, koneena nissanin ca18det, polttoaineena E85. Koodina muistaakseni 3.3.1 ja Tunerstudion jollakin lite versiolla säätelen. "
Mun mielestä "tools" valikosta löytyy "calibrate AFR table" ja sieltä laitat oikeet asetukset ja sen jälkeen sit sinne "EGO controll" ikkunaan laitat oikeet asetukset. Pitäs toimia
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed May 28, 2014 10:03
by Suiza
Näillä mennään, kiitoksia taas kerran!
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Wed May 28, 2014 16:08
by Masi_K
Kappas joo. Puusilmä vauhdissa taas.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Mon Jun 02, 2014 0:30
by Suiza
Lambdan sain näyttämään todellista lukemaa ja ve analyze live pelaa kuin unelma, kieltämättä jokasen pennin arvonen ohjelma!! Kyllä minä olisin jo raapinut tukan päästäni ennenkuin olisin saanu auton käymään edes niin nätisti kuin se nyt käy.
Tosin pieni epäkohta/ominaisuus/käyttäjän vika vielä arveluttaa. Jos kone on käynyt pitkään tyhjäkäyntiä autotune päällä esim 45kpa 1200rpm, niin se on korjannut seoksen sinne 14.7 kohtaan ja kaikki tuntuu pelaavan hyvin -> Kerran painaa kaasua ja antaa tyhjäkäynnin tasautua taas niin se voi mennä esim 40kpa 1100rpm, tästä sitten kun antaa vähän kaasua niin sininen pilkkuhan menee tuon edellisen tyhjäkäyntikohdan yli, mutta nyt on kaasuläppä on auki huomattavasti enemmän joten vetää sikalaihalle hetkellisesti kunnes alkaa ottaa kierroksia. Tästä johtuen kone miettii hetken aikaa, ajossakin on melko pomppimista pintakaasulla ajaessa jos edellä mainittu skenaario on tapahtunut.
Ve analyzehan toimii kuten pitääkin, mutta kannattaisko nuo tyhjäkäynti + 500rpm kierrokset säätää manuaalisesti ja antaa tunerstudion säätää vasta loput kartasta? Mielestäni siellä autotune valikossa oli raja-arvot mistä valita kierrosalue jolloin autotune on voimassa.
Ähh... Oikeastaan tuli vastattua itselleni juuri tätä kirjottaessa, pitääpä huomenna kokeilla tuota.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Mon Jun 02, 2014 7:42
by Teersen Joonas
Itse totesin ainakin että tuo VE analyze live on loistava apu (varsinkin yksinään säätävälle) mutta tyhjäkäynnin säätöä ei sen kontolle kannata jättää, pääsee vähemmällä kun säätää itse...
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 03, 2014 1:08
by Suiza
Seelvä, noin pitää yrittää tulevaisuudessa tehdä.
Tuli äsken kaveriporukassa piinattua pieniä päitämme kun yks jantteri heitti kysymyksen ilmoille että miten ihmeessä mikään moottorinohjaus voi toimia ilma nokka-akselisensoria?
Luulisi että ainakin puolet ajasta tuo yrittäisi pakotahdin lopussa sytyttää, eikä puristustahdin lopussa.
Tosin wasted spark sytkällähän tällä ei ole väliä, mutta jos esim megaruutta + triggeri kampuralla ja cop sytkä, millä ihmeellä se tietää onko pytyssä menossa pako vai puristustahti?

Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 03, 2014 5:35
by JaniM
Sekventiaaliin tarvitaan se nokkatieto, myös Megassa.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 03, 2014 16:25
by Puuhastelija
Nokkatiedon sijasta voidaan myös joissakin tapauksissa käyttää MAP anturin tietoa josta ohjainlaite tunnistaa minkä sylinterin kohdalla mennään.
Myöskin joissakin tapauksissa auto käynnistetään wasted spark tyyliin ja kun auto käy niin sen jälkeen vaihdetaan COP moodiin joko arpomalla tai jonkun muun tiedon perusteella
Esimerkiksi jos nokka-akselin asentotieto puuttuu mersun kuorma-autossa niin ohjainlaite arpoo kokeilemalla millon lähtee käyntiin, Startti on pitkä mutta lähtee kuitenkiin käyntiin. vaikka onkin dieseli niin periaate on ihan sama.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 03, 2014 16:36
by Masi_K
Nokan asentotunnistuksessa sana arpominen särähtää korvaan ?
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 03, 2014 17:11
by Vauhtivaunu
Teersen Joonas wrote:
Luulisi että ainakin puolet ajasta tuo yrittäisi pakotahdin lopussa sytyttää, eikä puristustahdin lopussa.
Tosin wasted spark sytkällähän tällä ei ole väliä, mutta jos esim megaruutta + triggeri kampuralla ja cop sytkä, millä ihmeellä se tietää onko pytyssä menossa pako vai puristustahti?

Samalla tavalla se COP toimii hukkakipinäperiaatteella. Tulpassa lyö kipinä joka kerta kun mäntä on tulossa ylös. Toinen kipinä vaan sattuu pakotahdille.
MS extran manuaalissa on esitetty kytkentä ja wikipediassa periaate.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 03, 2014 17:58
by Puuhastelija
Masi_K wrote:Nokan asentotunnistuksessa sana arpominen särähtää korvaan ?
Ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa mistä arvotaan joten helppo homma.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Tue Jun 03, 2014 23:35
by Benkku
Puuhastelija wrote:Nokkatiedon sijasta voidaan myös joissakin tapauksissa käyttää MAP anturin tietoa josta ohjainlaite tunnistaa minkä sylinterin kohdalla mennään.
Täydellisen epävarma metodi, varsinkin kun ohjain on koodiltaan primitiivinen.
Re: Pari säätökysymystä
Posted: Thu Jun 05, 2014 1:37
by Suiza
Asia selvä! Nyt on auto säädetty autotunen kera alipaineilla joka kierrosalueella toimimaan ok ja normiajelu on jo lepposaa ja hyvää. Mutta mistä ihmeen hatusta tuo sytkäkartta on vedettävä? Ei paljoa uskalla ylipaineilla vielä ajella ennenkuin saa jonkun varmasti varovaisen kartan.
Ei kukaan haluaisi mulle jonkun semmosen kartan jolla moottori ei ainakaan ennakon puolesta räjähdä?
Tai haluasiko joku pistää oman e85 pikkukone iso turpo kombinaatio sytkäkarttansa nähtäväksi? Koneenahan on tuommonen 1.8l ca18det hx40 hyrrällä mitä on aikomus paineistaa penkissä sinne 2bar saakka ihan ammattilaisen toimesta kunhan on nyt ensin perussäädöt vähänkään sinnepäin.