Page 2 of 2

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Sat Apr 19, 2014 21:51
by Suiza
Tein tuolle map anturille hätäkorjauksen hyppyjohdoilla ja hyvin pelittää tuo anturi nyt. Semmosta ongelmaa kuitenkin tuli jäähdyttimen asennuksen myötä ja bensapumppujen vaihdon myötä että auto hörähtää käyntiin ja käy pari sekuntia hyvin kunnes alkaa pätkimään ja rötisemään ja tyhjäkäyntiä käy 200rpm. Mitään asetuksia en ole muuttanut tunerstudiosta sitten viimestartin kun auto kävi kuin unelma. Nyt ei kestä antaa kaasua yhtään ja käynnissä ei meinaa pysyä millään. Olen koodin ladannut uudelleen megaan ja kaikki perusasetukset ovat samat kuin ennenkin. Pumput ovat kunnossa ja kipinää tulee todella hyvin. Mikähän tuohon nyt tuli? Tunerstudion mukaan ainakin mappi toimii kuten normaalisti...

Edit. Melkeen menee jaaritteluksi mutta menkööt. Illanvietosta kun kotiuduin niin menin hieman tutkimaan noita tunerstudion asetuksia vielä lisää ja kävin jokaikisen valikon läpi, se puoli näyttää olevan kunnossa. Koitin sit myös käynnistää b-pumput ja nyt kun ei reteot huutanut täysillä korvan vieressä niin kuuli että bensatukki päästi tasaisin väliajoin kovaäänistä vikinää, jolloin pumppujen äänetkin muuttuivat. Näköjään imevät ilmaa jossain y-haarojen välistä jolloin tottakai bensapaineetkin ovat mitä ovat... Pitääpä huomenna kokeilla taas tankinsisäisellä pumpulla. :roll:

Edit2. Toisella pumpulla kokeiltu ja tänään auto ei edes käynnistynyt, ainoastaan hörähtää parilla pytyllä joskus. Jos kellään on mitään ideoita mistä vikaa etsiä niin kertokaa, multa alkaa ideat loppumaan.

Oliskohan ollut tässä viime keskiviikkona kun auto kävi todella hyvin viimeeksi, käynnistä hyvin ja kävi tasaisesti, vastasi kaasuun jne. Tämän jälkeen asensin piirilevyn koteloon, vaihdoin järeämmät bensapumput ja asensin jäähdyttimen. Eilen ei auto halunnut käyntiin millään ja huomasin että mappi sekoili, mapin pinnit olivat irronneet näköjään kun pisti levyn koteloon. Juotin mapin pinnit kiinni ja tunerstudion mukaan mappi pelitti kuin pitikin. Tämän jälkeen tuli koodi asennettua uudelleen ja jostain kumman syystä(vaiko juuri siitä syystä?) oli tunerstudio unohtanut kaikki säädöt. Pistin perussäädöt kohdalleen ja yllämainitut oireet alkoivat. Kipinää lyö kaikilla neljällä pytyllä, tulpatkin sain kerran kastumaan kun säätöjä hiplasin joten bensaakin tulee. Eilen kun sain vielä auton käyntiin niin kävi aivan kuin olisi ollut tankki tyhjä, heti kun avaimesta väänsi niin kierrokset meni sinne 1000rpm tuntumaan vähäksi aikaa kunnes alko sylintereitä tippumaan pois pelistä ja alkoi putputtaa parilla pytyllä sammuksiinsa.

Tänään tuli sit bensapuoli pistettyä varmana kuntoon eikä auto enään edes käynnisty, välillä hörähtää hieman, ja välillä kuulu vaimea paukahdus jostainpäin, mutta triggeri ynnä muut asetukset ovat samat kuin ennen joten en ymmärrä mitä tuo nyt sekoilee.

Olenko voinut tuon piirilevyn tuhota simppelillä mapin juottamisella? Olin tarkkana etten lämmittänyt levyä liikaa, ja muutenkin yritin hellävaraisesti käsitellä megaa.

:roll:

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Sun Apr 20, 2014 12:15
by Suiza
Lukekaapa tuo päivitetty ylläoleva romaani meikän ongelmista, itse en tajua enään yhtään mistä voisi johtua.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Sun Apr 20, 2014 16:31
by MrFairlane
Onko bensanpaineet ok? Etkö voi ladata tallennettua tunea takaisin lankulle? Toimiiko map kun imee letkusta?

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Mon Apr 21, 2014 1:05
by Suiza
Mappi toimii kuten pitää kun imee letkusta, bensapaineita en ole päässyt mittailemaan mutta oletan että kunnossa ovat kun on täysin uudet pakasta vedetyt pumput. Ihan vaan varmuuden vuoksi kokeilen huomenna vielä vakio tankinsisäisellä pumpulla jolla auto on jo ollut käynnissä menestyksekkäästi.
Juurikin tuon tallennetun tunen kun latasin uudestaan niin olivat kaikki asetukset hävinneet, joten sain alusta aloittaa. Tosin ei ollut mikään iso homma pistää perus bensa ja sytkätiedot kohdillen kun ovat vielä hyvässä muistissa, mutta sinänsä hieman outoa miten tuo tune oli tavallaan "nollattu".

Tuli strobolla katottua missä ajoitus huitelee ja sehän nyt on aivan päin prinkkalaa vaikka samat triggerin säädöt on kuin ennenkin. Nyt tuli kipinää jossakin 20astetta ykk jälkeen. :?: Koitin tuosta first tooth btdc ruudusta muuttaa astelukua suuntaan ja toiseen kymmenellä asteella mutta näin öögalla ja strobolla katsoen ei siirtynyt ennakko mihinkään, jossakin ykk jälkeen huiteli kuitenkin. Nämä siis katsottu startilla pyörittäen.

1th teeth btdc pitäisi olla suurinpiirtein 255 astetta (25,5 hammasta) ja sillä asetuksella saatu auto henkiin ennenkin, ja käymään nätisti.

Näin yömyöhään kun yksin olin pajalla niin ei pystynyt strobolla ampumaan ja starttia pyörittää samaan aikaan mutta jotakin pikku testejä tuli kuitenkin tehtyä.

Trigger offsettiä tuli vähän hatusta muuteltua siten että sytkä kaiken järjen mukaan menisi aikasemmalle tarvittavat asteet. 1th teeth btdc asetus 230 tuon 250 sijaan -> ei muutosta.

Sit tuli required fuel valikosta pistettyä stoich 14.7-->12, eli suutinten aukioloaika 3.50 ms 2.50 sijaan, ja tästähän nissani riemastu. Heti avainta sipaistua meni kierrokset nätisti sinne 1200rpm hollille, tasaisesti kävi, map 30kpa, sytytysennakolla X. Tätä kävi noin 5sek kunnes hieman yskien taas kone sammui. Pari kertaa koko illan aikana teki tuommoset, loput ajasta vain lupaili satunnaisesti. Sytkävalikosta tottakai fixed timing valittuna ja 15astetta pistetty ennakoksi.

Melkein musta alkaa tuntua että tuon triggeri offsetin sekoilun ohessa bensa loppuu? Kyllä te kaikki tiedätte minkälainen auto on yrittää käynnistää tyhjällä tankilla, välillä sen voi jopa saada käyntiin muutamaksia sekunniksi, ja sit saa taas sahata muutaman minuutin ja saatta taas hörähtää vähäksi aikaa. Juuri samat oireet mulla, mutta bensaa(viinaa) on tankissa ja tankissa uusi 044 kopio...

Pitää tosiaan huomenna kokeilla tuolla vakiopumpulla vielä, koskas sillä se viimeksi pelasi hyvin.

Parit kyssärit tähän loppuun. Miksi tuo 1th tooth btdc ei tunnu reagoivan/muuttuvan vaikka sitä muuttaa ihan laidasta laitaan? Tai no voi olla että muuttuikin nyt tässä viimeisessä kokeilussa mutta ei ole stroboa varmistamassa tietoa juuri nyt. Aivan metsässä sitä ei ehkä olla tuon kanssa mutta jotakin häikkää tuntuu olevan.

Onko tuossa itse megaruutassa mitään komponenttia mikä voisi hajota oireillen tällä tavalla?

Loppuunvedoksi tämmönen stoori mitä tuolle on tehty sitten viime viikon kun auto toimi vielä nätisti.
-Jäähdytin asennettu keulille ja glykoolit kipattu koneeseen (pysyivätkin siellä)
-2kpl 044 kopio bensapumppuja asennettu tankinulkopuoleisesti, vääränlaisetn imuletkujen takia tuntui vetävän ilmaa mukaan bensakiskoon.
-Yhdellä 044 kopiopumpulla tankinsisäisesti kokeiltu
-map anturi repeytynyt melkein irti ja juotettu takaisin (tuntuu pelaavan)
-koodi 3.3.1 ladattu uudestaan megaan, tunerstudio asennettu uudestaan.
-Kaikki asetukset katsottu kohdalleen uudestaan

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Mon Apr 21, 2014 8:10
by Puuhastelija
Koita laittaa msq nähtäville tänne niin jos joku sattuis huomaamaan jotain outoa.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Wed Apr 23, 2014 13:54
by Suiza
Noniin, msq en saanut vielä aikaseksi mutta jotakin lisää outoja piirteitä havaittu.

Ensinnäkin, b-paineet olivat 2,8bar kokoajan, eli pumppu ok mutta kone ei vaan kertakaikkiaan saanut bensaa.

Huomasin että mitä rikkaammalle pistää req fuel taulukosta, sitä lähemmäksi tulee että kone käynnistyisi. Ennen on ollut valittuna 14.7 (vaiko 9.8)? ja tällä asetuksellahan kone on käynyt hyvin, ve tablesta piti jopa säädellä alaspäin kun tuntu käyvän niin rikkaalla.

Nyt sitten piti pistää stoich 5:1 jotta kone edes jotenkuten pysyisi käynnissä, ve tablet kun pisti absoluuttisesti tappiin niin kävi jotenkuten tasaista tyhjäkäyntiä, mutta aivan liian laihalla. Kaasuun ei tosin tohtinut koskea milloinkaan.

Jos lennosta otti ve tableja tyhjäkäynnin kohdalla alas normaaliimpaan päin niin koneen käynnissä ei oikeastaan ollut mitään muutosta, mutta tällöin kone oli mahdoton käynnistää uudelleen sen sammuttua. Lämpösellä (90c) koneella pystyi jo req fuel valikosta pistää kaikki normaalisti ja kone käynnistyikin vielä, tosin kävi paljon huonnommin ja aivan sikalaihalla.

Mietin että olisko suutinajurit voinut ottaa kipeetä silloin kun tunerstudio nollasi asetukset huomaamatta? Pari kertaa sillon koitin startata ennen kuin huomasin vian. Se pwm vai mikälie matalaohmi valikko oli 1ms 0,7 ms sijaan vähän aikaa, onko tömä vahingoittanut ajureita/suuttimia?

Myöskin triggerin asetukset piti heittää noin 20 asteella jotta saatiin sytkä kohdilleen. 1tooth btdc on aika tarkalleen 255 astetta, mutta tunerstudioon pitää laittaa 237 astetta jotta saadaan sytkä kohdilleen, näin ei ollut ennemmin. Tuntuu niinkuin tunerstudion sytkäennakko olisi nollassa ja pitää tavallaan triggerioffsetilla säätää ennakko, vaikka tunerstudion mukaan ennakkoa on 15 astetta. :roll:

Tuli sit eilen yritettyä aloittaa uutta tunea, heti kun painoin "detect" niin rätinä kävi boksista ja yksi kompnenteista jotka ovat ruuvattuna levyyn kiinni alapuolelle ylikuumeni. Oliskohan ollut juurikin joku suutinajuri?
Voiko jp5 jumpperin puuttuminen/paikoillaan oleminen vaikuttaa tähän jotenkin?

Pistin kyselyä nyt yhteen firmaan josko haluaisivat tutkia tota boksia vähän joten pidetään peukkuja. :roll:

Mikähän ihme siellä alunperin on kummitellut?

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Sun Aug 03, 2014 11:08
by esko
Elikkä apua tarvittais lämpötilojen kanssa. Tunerstudio näyttää vedenlämpöjä väärin, ilmanlämmön näyttää oikein. Anturit tilattu protopartsilta ja pitäis olla suoraan sopivia megaan. Ajoin koodin uudelleen, mutta samaa näyttää edelleen. Koitin myös easythermillä kalibroida, mutta ei apua. Näyttää n.75 astetta ja ilmassa n.25. Osaako joku sanoa missä vika? Käyttäjässä varmaan...

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Tue Aug 05, 2014 19:30
by esko
esko wrote:Elikkä apua tarvittais lämpötilojen kanssa. Tunerstudio näyttää vedenlämpöjä väärin, ilmanlämmön näyttää oikein. Anturit tilattu protopartsilta ja pitäis olla suoraan sopivia megaan. Ajoin koodin uudelleen, mutta samaa näyttää edelleen. Koitin myös easythermillä kalibroida, mutta ei apua. Näyttää n.75 astetta ja ilmassa n.25. Osaako joku sanoa missä vika? Käyttäjässä varmaan...
Jatketaan aiheesta. Anturi mitattu ja vastusarvot näyttäis olevan mitä pitääkin. Bias-vastus mitattu ja 2,5kohm näytti, eli mitä kuuluukin? Muutin kokeeksi easythermillä anturin vastuksia ja ne vaikutti lämpötilaan tunerstudiossa eli kaikki toimii siltä osin ok. Kun oikeat arvot laittaa, niin näyttää edelleen kone kylmänä n.75 astetta. Anturin liitin irroitettuna tunerstudio näyttää 14 astetta, onko tämä normaalia? Osaako joku sanoa missä mättää, kiitos!

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Wed Aug 06, 2014 7:24
by Masi_K
Ootko siis easythermin käytön jälkeen kääntänyt koodin uudelleen noilla thermin luomilla lämpötilakartoilla? Ite en ole koskaan saanut sitä suoraan koodiin puukottavaa ominaisuutta toimimaan. Myöskin tämän jälkeen samat karttatiedot pitää löytyä Tunerstudion oman projektikansion inc kansiosta. Toi 14'c ilman anturia on kyllä niin poskellaan että ym toiminta ei välttämättä auta kokonaan.

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Wed Aug 06, 2014 9:38
by esko
Masi_K wrote:Ootko siis easythermin käytön jälkeen kääntänyt koodin uudelleen noilla thermin luomilla lämpötilakartoilla? Ite en ole koskaan saanut sitä suoraan koodiin puukottavaa ominaisuutta toimimaan. Myöskin tämän jälkeen samat karttatiedot pitää löytyä Tunerstudion oman projektikansion inc kansiosta. Toi 14'c ilman anturia on kyllä niin poskellaan että ym toiminta ei välttämättä auta kokonaan.
Olen easythermin käytön jälkeen kääntänyt koodin uudelleen ja karttatiedot löytyvät myös oikeasta kansiosta, ei mitään vaikutusta lämpötilaan. Sen jälkeen laitoin easythermiin arvot "summissa", tämä vaikutti tunerstudiossa lämpötilaan, koodia en tässä välissä ladannut uudelleen. Sitten mittasin anturin vastusarvot.
Voiko vaikuttaa, kun ennen ollut eri anturilla käytössä? Rupeaa vitsit olemaan vähissä...

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Wed Aug 06, 2014 15:41
by Masi_K
Sitten on jossain levyllä tahi johdoissa vikaa. Kyllä sen kuuluu lukea rajuja pakkasia kun anturin luenta on kunnossa. Tämä kun eiole anturia kytketty ja signaalijohto kelluu.

Myöskin thermin luoma s19 pitää kopioida sieltä src kansiosta yksi alaspäin jotta lähetät sen uuden käännetyn etkä vanhaa.. =) Taivaankiitos ms2 ja 3 :wink:

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Mon Aug 11, 2014 14:57
by esko
Masi_K wrote:Sitten on jossain levyllä tahi johdoissa vikaa. Kyllä sen kuuluu lukea rajuja pakkasia kun anturin luenta on kunnossa. Tämä kun eiole anturia kytketty ja signaalijohto kelluu.

Myöskin thermin luoma s19 pitää kopioida sieltä src kansiosta yksi alaspäin jotta lähetät sen uuden käännetyn etkä vanhaa.. =) Taivaankiitos ms2 ja 3 :wink:
Taas ihmetelty, johdotus kunnossa, levystä en osaa sanoa, mega tuli moottorin mukana. Koitettu vielä kerran ladata koodi uudelleen, ei apua. Onko vielä jotain ideoita :? Levyllä varmaan sit syy... Näkyykö kuvista jotain epäilyttävää? Aika viritys koko levy :o

Re: Alottelijalle apuja?

Posted: Mon Aug 11, 2014 16:53
by Masi_K
On kyllä karussa kunnossa tuo sun levysi. Mittaa levyltä että tosta riviliittimestä clt mittauslinja osineen on ehjä prosessorille asti. Tietenkin otat cpu eka vekka.