Page 2 of 3
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sat Jan 12, 2013 21:36
by Puuhastelija
Benkku wrote:Tarkoitin anturin johtosarjakytkentää. Purkin kytkennät ja niiden mahdolliset kokeilut ovat eri asia.
Mä tarkoitin että varmistaa, nyt aluksi sen anturin kytkennän ja toimivuuden irrallaan boksista, niin sitten se on varmasti toimiva.
sen jälkeen on helpompi selvittää boksin kytkentä, kun on sata varma että anturi ja sen kytkentä toimii.
Anteeksi epäselvä selostus.
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sat Jan 12, 2013 21:39
by kaasari
Kyllä minusta alkaa tuntuun, että joku on rikki...ei tuu edelleenkä kiekkainfoa. Oon jo noita kaikkia kokeillu. Alkaa oleen aika epätoivonen olo, tiistaista asti joka ilta yömyöhään koittanu pähkäillä.
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sat Jan 12, 2013 21:47
by Puuhastelija
kaasari wrote:Kyllä minusta alkaa tuntuun, että joku on rikki...ei tuu edelleenkä kiekkainfoa. Oon jo noita kaikkia kokeillu. Alkaa oleen aika epätoivonen olo, tiistaista asti joka ilta yömyöhään koittanu pähkäillä.
Älä vaivu synkkyyteen. Käyt huilaamassa välillä ja yrität uudelleen virkeillä aivoilla. Nimimerkillä yksi fordin startti tuli hangattua paskaksi.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sun Jan 13, 2013 0:12
by kaasari
Laitoin boxiin nyt tuon 3,78 koodin ja huomenna jatkuu "taistelu"!
Jos joku vielä tästä ohjeesta hoksais (lähinnä tuo sytkä) miten nuo alkuasetukset laitettas tuolle koneelle...
http://www.megamanual.com/mt37.htm#ia
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sun Jan 13, 2013 12:41
by kaasari
YES YES YES!!! Kiekkainfo löytyy ja kipinäkin tulee!!!
Nyt aletaan siistiin johdotus ja koitetaan käyntiin.
Kiitos ArttuH! Tuolla sun neuvomalla kytkennällä se toimii...sittenkin.
Vref anturin 5V
Vref myös Optoin+
Anturin signaali Optoin-
Anturin maa Micron maahan
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sun Jan 13, 2013 14:12
by TimoS
Eli toimii samalla kytkennällä kuin mullakin, eikö kukaan tiedä sen läppärungon kurkun halkaisijaa.
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sun Jan 13, 2013 15:18
by kaasari
Minä mittaan tallissa ja vastaan tänne...
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sun Jan 13, 2013 16:16
by TimoS
Kiitos

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sun Jan 13, 2013 19:23
by kaasari
34mm on halkaisija.
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Wed Jan 16, 2013 21:37
by kaasari
Nyt ois ruutta asennettu...ja ekat paukahdukset saatu koneesta. Kuka se osais tyhmälle heittää "perusarvot ja setupit, että sais käyntiin ja vois alkaa hakeen säätöjä...

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sun Jan 27, 2013 11:32
by Masi_K
kaasari wrote:Nyt ois ruutta asennettu...ja ekat paukahdukset saatu koneesta. Kuka se osais tyhmälle heittää "perusarvot ja setupit, että sais käyntiin ja vois alkaa hakeen säätöjä...

Kokeilua ja erehdystä. Se se on erikoistapauksissa aina. Tietty perusjutut on oltava kunnossa. Ennakon tarkastus ja suuttimien koko jne. Ja TPS perustaisessa ruiskutuksessa se lähtötilanne on aina vaikea.
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sun Jan 27, 2013 23:12
by kaasari
Dodiin...konehan saatiin jo reilu viikko sitten käyntiin, mutta projekti laajeni vähän.

Sain haltuun uudemman ja paremman OHV-koneen, joten siitä nyt sitten jatketaan. Mutkakin tuli maailmalta (ihan niinku ei muutenki ois säädettävää). Laajakaista lambda pitää hommata...ja ja jatkuu. Tuolla kuvia rojektista.
https://plus.google.com/photos/10507308 ... sSxmpO3_QE
Ps. Tuo pumppu koneen päällä on turbon öljylle. Bensapumppu tankissa...kun kuitenki joku ois kohta huomauttanu tuon pumpun paineista.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Mon Jan 28, 2013 7:21
by TimoS
Löysitkö jostain noita liittimiä, tohon ilmaventtiiliin ja tps/map/mat anturiin. ? Hommasin itelle pari läppärunkoa ebaysta. Mites ohjaat tota ilmaventtiilin askelmoottoria microsqruitilla ?
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Mon Jan 28, 2013 8:06
by kaasari
Liittimet sain, ku purin kokonaisesta CBR:n johtosarjasta. Ei vielä käytössä tuo tyhjäkäyntiventtiili...ei yllättäen oo tiedossa johtojen järjestys. Mitkä läppärungot hommasit?
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Mon Jan 28, 2013 9:05
by TimoS
Samat mutta varmaan vanhemman koneen. Ilma venttiilin nastajärjestys reunimmaiset käämi A ja sisimmät käämi B , microsqruitillahan ei pysty ohjaa suoraan askelmoottoria, ainakaan ohjeiden mukaan.
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Mon Jan 28, 2013 13:45
by petski3
Kohtuu komea leikkuri tuloillaan

En itse ainakaan käyttäisi energiaa tuon askelmoottorijoutokäynnin miettimiseen, koska koneessa on vissiin käsikaasu kuitenkin?
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Tue Jan 29, 2013 21:16
by kaasari
Huomenna ahtaa!

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Wed Jan 30, 2013 9:46
by Teersen Joonas
offtopic
oletko tehnyt jotain koneen sisuskaluille, että kestää kierroksia/ahtamista? (ihan mielenkiinnosta kysyn en vittuillakseni)
mutta on kyllä komea vehje täytyy hattua nostaa.
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sun Feb 03, 2013 19:39
by kaasari
Käy ja ahtaa...mutta ihan sika rikkaalla vetää, niinku diesel savuttaa!

Mitä näettä tässä suoraan olevan pielessä?
http://i60.photobucket.com/albums/h35/t ... 21a153.png
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sun Feb 03, 2013 20:14
by Puuhastelija
Varmaan tohon MAP:n letkuun vois laittaa jonkun pienen "säiliön" väliin rauhoittamaan tuota MAP:n helahtelua. Ja voisit varmistaa ettei Kiihdytysrikastus ole MAP:n puolella vaan TPSn puolella.
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Mon Feb 04, 2013 21:09
by kaasari
Kyllä tää vaan vastustaa käsittämättömän paljon...tuon login jäljiltä tänään ei enään käyntiin, ei sitten millään!?!? Lyö jotenki vastaan ja startti hehkuu punasena.
...kohta myydään halvalla microa, pientä ahdinta ym...
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Tue Feb 05, 2013 0:39
by kamski
Varmaan tulppa kuoli, miten olet toteuttanut voitelun turboon. Oliskos lisä kuvia.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Tue Feb 05, 2013 10:21
by kaasari
Koitin uudellakin tulpalla. Sähköpumppu kierrättää koneen öljyä turbolla...laitan kuvia tuonne kansioon tänään lisää.
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Tue Feb 05, 2013 21:19
by kaasari
Muutama kuva lisätty...ja kone käy. En kyl enää osaa sanoa, mistä johtuu nuo ongelmat. Epäilen että meidän "säädettävä" trikkeripyörän kiinnitys luistaa ja pyörii pieleen tms. Hyvin se sitten jaksaa käydä, mut edelleen törkeen mustaa pukkaa, kun kaasuttelee. Eikä acce tai warm ledit edes sammu.
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Thu Feb 07, 2013 22:58
by kaasari
Monologi jatkuu...eli joo, koko ajan perimmäisenä "piruna" tuo luistava trirkkeripyörän kiinnitysholkki (kampiakseliin neljällä M6 pidätinruuvilla lukittava)! Pyörähtää pikku kaasutuksellakin pieleen...hitsataan siis kiinni (hihnapyörä istukkaan). Taas kerran säätöapua ArttuH:lta ja alkaa putputin pikkuhiljaa toimiin. Vieläkin se rikkaalla käy ja harrastebudjetti ei vielä anna myöten PLX-laajakaista lambdan ostoon...joten pikkuhiljaa. Motonetin 3-piuhanen ei näytä yhtään mitään (yllätys). Muutenkaa ei vielä pääse konetta kuormittaan, joten lopullinen säätäminen jää keväälle. Nyt aletaan siistiin johdotuksia, putkia/osia kiillottaan ja muutenki hifisteleen.

Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Fri Feb 08, 2013 9:45
by Vauhtivaunu
kaasari wrote:Eikä acce tai warm ledit edes sammu.
No ei ihme että käy tajuttoman rikkaalla jos lämmityskäytön rikastus eli ryyppy ja kiihdytysrikastus on koko ajan lisäämässä suihkutusmäärää.
Kokeile nyt aluksi laittaa warmup enrichment 100% kaikille lämpötiloille ja TPS dot treshold vaikkapa 10v/s niin ei rikastukset mene päälle ja saat peruskarttaa edes samalle hehtaarille.
MAP-arvo sahaa aivan liian paljon. Et saa tuota ikinä säätöihin jos et saa MAP-arvoa rauhoittumaan esim. alipainesäiliöllä. Jos tuo ei parane niin muuta suosiolla kartat Alpha-N eli TPS-pohjaisiksi.
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Fri Feb 08, 2013 9:51
by kaasari
Joo, en syytäkään laitteita. Aika paljon vaan kerralla uutta opittavaa tuossa ja päälle se, että kaikki (ruisku, turbo ja sytkä) kerralla asennetaan koneeseen, mistä ei oikein kellään kokemusta. Ei niin paljon enää sahaa Mappi, ku laitoin sille vähän suodatusta...mut projekti jatkuu ja kaikki neuvot on tervetulleita!
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Fri Feb 08, 2013 14:41
by ArttuH
Ainakaan siinä yhdessä logissa mitä vilkaisin, niin kiihdytysrikastus ei ollut päällä mitenkään liikaa. Eli sen ledin palamiseen on varmaan joku muu syy. Lämmityrikastus siinä taisi olla koko ajan aktiivisena, mutta rikastus oli kohtuullisen pieni.
Noille ledeillehän saa määritettyä asetuksissa vaikka mitä toimintoja, joten niistä ei voi päätellä mitään ellei tiedä mille toiminnolle ne on asetettu.
Merkittömät tarvikelambdat on ilmeisesti melko surkeita esityksiä noin keskimäärin. Tiedän aika monta tapausta missä nuo on olleet jo valmiiksi rikki tai sitten ovat hajonneet ihan muutaman tunnin käytöllä. Tämä lienee niitä paikkoja, missä säästäminen ei oikein kannata.
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Fri Feb 08, 2013 19:46
by Vauhtivaunu
Tuota mun allekirjoitusta ei ole tarkoitettu lannistamaan vaan lähinnä se on ihan oman megauran tuottama aforismi. Ei ne kaikki omatkaan asennukset joka kerta ole olleet kohdallaan suoraan asennuksesta. Silti joka kerta kun vikaa on etsinyt niin lopulta on huomannut että peilistä se löytyy. Monesti yksinkertaisin asia esim. huono liitos aiheuttaa toimintahäiriön.
Arttu antoi hyviä vinkkejä. Yksi mitä kannattaa vielä kokeilla on pienentää req-fuel- arvoa kylmästi 1-2 ms. Se ei ole mikään tarkka arvo johon pitää luottaa kun sen on koneella lasketuttanut vaan kannattaa kokeilla ensin että mitä tapahtuu req-fuelia pienentämällä/suurentamalla ja sitten alkaa hieroa karttaa.
Oma strategia on aina ollut että jos tyhjäkäyntiä ei saa n. 30-50ve-arvoilla niin req-fuel-arvoa pitää pienentää.
Re: Megasquirt Briggs&Strattoniin
Posted: Sat Feb 09, 2013 2:11
by HSuomi
Helposti pienin kulu tälläsessä projektissa on se että ostaa miehen paikalle vähän kattomaan niitä partsuja.