Page 2 of 2
Re: -23 Altered SPET
Posted: Sat Jul 16, 2016 20:53
by MrFairlane
MrFairlane wrote:Mulla on jotain rajoittamattomia kikkareita yksi satsi kyllä ja olisi pari ylimääräistä Fordin (Mustang/Escort...) EDIS puolaakin, jos niissä potku riittää koville ahdoille? Onko kellään hajua?
Elikkäs...kuulostaako oikealta...
Äksä-levyltä sytkälähdöistä 660 ohmin vastuksen läpi ISL-kikkareiden ohjaus ja niiltä suoraan puolille ja maahan. Lisälevy erilliseen laatikkoon.
Olisi 10ųF konkat puolien rinnalle jos siitä on mitään hyötyä.
Cranking lataus 6ms, 5ms ajossa, 0.1ms disharge.
Noi sytkäkivet tais toimia toisin päin kuin normaalit?
Re: -23 Altered SPET
Posted: Tue Jul 19, 2016 14:22
by MrFairlane
Jotain häikkää on kun testimoodissa haluaa sytyttää kaikkia lähtöjä samaan aikaan sparkA:n tahtiin vaikka on olevinaan valittu 8 pyttyä ja wasted spark.
Testimoodissa valittu vain yksi sylinteri käyttöön.
Re: -23 Altered SPET
Posted: Tue Jul 19, 2016 19:03
by Vauhtivaunu
Omassa harrasteessa on nyt ISL9V3040-pintaliitoskivet omatekemällä piirilevyllä ja 330ohm etuvastukset. Ohjaan suoraan MS3-prosessorin MS3X-lähdöstä, siis ilman sitä levyä, ja toimii loistavasti IGN-1 puolien kanssa ja sekventaalisesti.
Melkein on oltava kytkennässä matoja jos kaikki syttyy yhdellä lähdöllä. Omassa räpsyttelin kipinää testimoodilla pitkät tovit ja aina kun vaihtoi kanavaa, vaihtui sytyttävä puolakin.
Ps. EDIS-puolille ei sitten isoja latausaikoja. Niiden pitäisi pelata hyvin luokkaa 3.x-latausajoilla.
Re: -23 Altered SPET
Posted: Tue Jul 19, 2016 20:51
by MrFairlane
En kyllä heti keksi että miksi sytyttää ainoastaan sparkA:n tahtiin eikä minkään muun mutta pitää tutkia.
Onko noi 660 ohmiset liikaa ja pitääkö olla mica insulaattorit?
Re: -23 Altered SPET
Posted: Wed Jul 20, 2016 8:10
by ArttuH
Joo, pitää olla eristelaput jos ruuvaat kiviä kiinni johonkin jäähdytyslevyyn. Tuo rungon metalliosa on suorassa yhteydessä kollektoriin, siis siihen puolalle menevään jalkaan. Eli jos sulla on kaikki kivet ruuvattu samaan jäähdytyslevyyn, niin mikä tahansa niistä maadoittaa kerralla kaikki puolat.
Re: -23 Altered SPET
Posted: Wed Jul 20, 2016 20:47
by MrFairlane
Joo nyt toimii lähdöt mutta joku käpy on opinnoissa kun kipinä tuntuu hakkaavan ihan miten sattuu.
Sytkäjärjestys on 1-5-4-8-6-3-7-2 ja sparkA on 1 ja 6, B on 5 ja 3, C on 4 ja 7, D on 8 ja 2. On tarkastettu että lähdöt on oikein tulpalle saakka.
Triggeriin ei ole koskettu ja se on tarkastettu ja on 53 astetta.
Mikä tuohon lähtöjärjestykseen vaikuttaa?
Pitää vielä tarkastaa mutta tuntuu ettei se hakkaa A-B-C-D tahtia tai sitten sytkä sekoilee ihan jotain muuta.
Lampulla tuntui sytyttävän aika isolla haarukalla mutta en ole varma.
Ei kai tuo constant välisivun firing order vaikuta järjestykseen? Ja jos vaikuttaa niin mitä siinä pitäisi olla?
Re: -23 Altered SPET
Posted: Wed Jul 20, 2016 23:42
by Vauhtivaunu
Kyllä se sytkäjärjestys-asetus vaikuttaa ja MS3 osaa kyllä laskea oikeat sytyt vaikka onkin wasted-spark päällä- Laitat siihen vaan sen moottorin oikean sytkäjärjestyksen.
Ja kuten Arttu jo totesi ne kivet on eristettävä. Itse käytän noiden "ruuvvattavien" kanssa silikoni-eristelevyjä ja muoviruuvveja. Joskus mica-levyn kanssa on päässyt lyömään kipinä läpi ja hitsannut sitten kiven kiinni jäähdytyslevyyn ja siitä luonnollisesti seurannut kipinöinnissä häiriötä.
Re: -23 Altered SPET
Posted: Fri Jul 22, 2016 19:06
by MrFairlane
En testannut tuota läpilyöntijuttua mutta kaikki näyttäisi olevan oikein, sytkäjärjestys, abcd-lähtöjärjestys(testattu ledeillä puolien päästä startilla), ennakko sun muut mutta silti räkii startatessa.
Ennakkoa en varsinaisesti saanut katsottua mutta ei sen triggerin pitäisi mihinkään muuttua sytkälähtöjä muuttamalla.
Puolan latausta kokeilin kaikkea 3.2 ja 4.1 välillä.
Laitoin jakajasytkän takaisin ja palautin tallennuksen viikonlopun kisoihin ja lähti laakista käyntiin. Nyt ei leikkaa.
https://www.dropbox.com/s/xwtmh6njx1yih ... u.msq?dl=0
Re: -23 Altered SPET
Posted: Fri Jul 22, 2016 21:43
by Vauhtivaunu
Ne kivet osaa myös palaa huolimattomasta käsittelystä. Ledit voi vilkkua, mutta kun laittaa kuormaa niin eipä toimikkaan. Monta kertaa on joutunut kokeilemalla tämänkin asian toteamaan.
Re: -23 Altered SPET
Posted: Fri Jul 22, 2016 23:36
by MrFairlane
Oli myös tulpat kiinni testi jolloin testimoodissa sytytti oikeat puolaparit.
Häiriönpoistokonkat eivät ole vielä kiinni puolien kyljessä.
Re: -23 Altered SPET
Posted: Sat Oct 15, 2016 22:30
by MrFairlane
Kokeilin toisia puoliakin mutta ei auttanut.
pitää varmaan laittaa tallista valot pois ja kokeilla sitten kun en enää muuta keksi kuin tulpanjohtojen läpilyönti(nekin uudet).

Re: -23 Altered SPET
Posted: Sat Jan 14, 2017 8:21
by Jopas_jotakin
suihkukone wrote:teg wrote:No se ei ihan noinkaan ole. Seosmittarit mittaavat käytännössä lambdaa, joka sitten skaalataan AFR lukemiksi.
Eikö se just ollu sama asia mitä tuossa ylempänä laitoin?
Jos anturi mittaa ja mittari näyttää Lambda 1 niin AFR näyttämä on bensaa käytettäessä 14,7 ja RE85:sta käytettäessä 9,77.
Jos käytät RE85:sta ja AFR on samalla mittarilla 11 niin laihallahan se on?
Ja eikös tämä johdu polttoaineen sisältämän energian suhteesta polttoaineen painoon.
Luulisin, että e85 litra painaa ehkä 750grammaa ja bensa saman verran, jolloin lambda-anturi näyttää kuitenkin oikein, niin toinen polttoaine sisältää enemmän energiaa tai palotapahtuma on epätäydellisempi.
Bensiini sisältää enemmän energiaa, n. 45MJ/kg ja puhtaalla etanolilla jotain 30MJ/kg.
Mutta kovilla puristuksilla tai kovilla ahtopaineilla, voidaan syttyennakkoa pitää suurempana, lisäksi nimenomaan puristuksensieto on e85:sen valttikortti myös oikea paljerako parantaa viinamoottorissa sen palotapahtumaa. Lisäksi etanoli vähemmän mutkikkaana molekyylinä vrt. pitkäketjuiset hiilivedyt, saa sidottua enemmän happea,means more power.
Mutkikasta on joskus.
Re: -23 Altered SPET
Posted: Sun Jan 15, 2017 22:06
by MrFairlane
Jopas_jotakin wrote:
Mutta kovilla puristuksilla tai kovilla ahtopaineilla, voidaan syttyennakkoa pitää suurempana, lisäksi nimenomaan puristuksensieto on e85:sen valttikortti myös oikea paljerako parantaa viinamoottorissa sen palotapahtumaa.
Meillä on tällä hetkellä 2.3 kilon ahdoilla max ennakko 38 astetta.
Ei tahtonut dynossa sen alle toimia.
Kiitos tästä kuuluu 8:1 puristuksille ja Eisenhoverin ajan edistyksekkäälle High Swirl-kansiteknologialle.
Re: -23 Altered SPET
Posted: Wed Jul 05, 2017 9:14
by MrFairlane
Koodin päivittäminen 1.5.1 beta 2:een auttoi jostain syystä hukkakipinäongelmiin.
1.5x Alphassa oli jotain vikaa kai.
Sittemmin on hajonnut yksi nokka-akseli johtuen huonosta sisäänajosta koska jako ei ollut kohdallaan hajottaen kolme nostajaakin jolloin nostajan lautanen meni öljypumppuun hajottaen senkin.
Turbojen laakerit saivat kipeää.
Sitten hajosi yksi trikkerianturi (cherryä voi sorvata millin) ja viimeiseksi halkesi lohko runkolinjasta nokkalinjaan joten ei ihan putkeen ole mennyt.
Edit: Räyskälän Vintage Drags ja Malmin Ford Natikat sudittu läpi ja hajosi taas nostaja, öljypumppu ja jakajan ratas...toivottavasti ei muuta.
Joko Comp Camsin nostajat on kuraa tai sitten nokan ramppi on liian jyrkkä.
Edit2: Myöskin kiertokangen laakerit olivat ottaneet kipeää.
Re: -23 Altered SPET
Posted: Wed Jul 05, 2017 20:05
by Masi_K
No nyt on sitä ehtaa motorsporttia.
