BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Moderator: Masi_K
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Vähäisellä kokemuksella suosittelen myös tarkistamaan, onko accel enrichment kohdallaan. Minulla oli siinä jotain hämärää ja ei alkuun vastannut kaasuun ollenkaan. Eli, kai se pitäisi olla TPS:ään perustuva kun kerran asentoanturi sinne on laitettu. Onko se kalibroitu?
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Juu se vr-signaalihan siellä pätki, 10k vastuksen kun laittoi väliin ni johan rupes pelaamaan.
Nyt on ongelmana tyhjäkäynti, se on jossain 2000-3000 välillä.
Nyt on ongelmana tyhjäkäynti, se on jossain 2000-3000 välillä.
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Päivitetäänpäs tätäkin välillä. Paljon on opiskeltu, jotain opittu ja vielä entistä enemmän oppimista
Mutta, vekottimessa on nyt ihan oikea TPS kytkettynä alkuperäiseen johtosarjaan. IMM on poistettu ja siitä purettu imuilman lämpöanturi, joka on liitetty ahtoputkeen, budjettiratkaisu
Ei muita olennaisia konstruktiomuutoksia alkuperäiseen verrattuna.
Säädetty on ja säädetty ja vielä kerran säädetty. Autotunella on ve-karttaa ajeltu useaankin otteeseen jne. Vielä on säätämistä jäljellä, erityisesti kiihdytysrikastuksissa. Kärry on tänään leimattu, HC oli mittauksessa koholla (900), mutta kuitenkin alle sen tonnin. Eikä mitään muuta huomautettavaa missään joten eikun ajoa vaan.
Viime kesän nykimiset on poissa, lähes varmasti johtuivat liian herkästä kiihdytysrikastuksesta. Vieläkin esim PW-käyrissä on silloin tällöin joitain piikkejä ja MegaLogViewer näyttää sillä kohtaa "Accel Y" vaikka tpsDOT on alle thresholdin, sitä vähän ihmettelen... Ja on 100% TPS driven.
Kylmäkäynnistys ja WUE ovat aika hyviä, käy ihan mukavasti lämpenemisenkin ajan.
Tyhjäkäynti oli vaikeaa saada riittävän alhaiseksi. Sytkää piti myöhentää reippaasti, mistä tuli omat ongelmansa. Suurin syy taisi olla liian iso suuttimien dead time, oikea arvo löytyi netistä penkomalla. Nyt idle on ihan okei, paitsi se HC.
Ilmeisesti bensapaineen säädin taas kiukuttelee kun toisinaan tyhjäkäyntiseos heittelee omituisesti. Pitäisi olla yksi parhaista (Begi), ainakin oli kallis, mutta ei ihan vakuuta.
Ahtoa on ollut enimmillään joku reilu 0.7 ja suuttimet riittää siihen ihan hyvin. Sytkää käänsin pari astetta aikaisemmalle ahtopuolella, nyt esim jossain 0.3 paikkeilla on ennakkoa noin 23, siitä sitten ahtojen kasvaessa ennakko pienenee.
Haluaisin raadilta mielipiteitä kartoista. Onko noissa jotain silmiinpistävästi pielessä tai jotain muuta periaatteellista häikkää? AFR:n "liian isoja" lukuja ei kannata ihmetellä, jostain syystä kartan luvun ja todellisuuden välillä on noin 0.4 offsetti. Kartan 15.1 vastaa Innovaten mittarissa 14.7. On kalibroitu, mutta on ja pysyy... AFR:ssä on jotain konttorissa tehtyjä muutoksia, joilla ei ole vielä ajettu.
VE kartta
AFR kartta
IGN kartta
MegaLogVieweristä vielä kyssäri. Mikä muuttujien kombinaatio kertoo eniten koneen elämästä "Scatter Plots" välilehdellä?

Mutta, vekottimessa on nyt ihan oikea TPS kytkettynä alkuperäiseen johtosarjaan. IMM on poistettu ja siitä purettu imuilman lämpöanturi, joka on liitetty ahtoputkeen, budjettiratkaisu

Säädetty on ja säädetty ja vielä kerran säädetty. Autotunella on ve-karttaa ajeltu useaankin otteeseen jne. Vielä on säätämistä jäljellä, erityisesti kiihdytysrikastuksissa. Kärry on tänään leimattu, HC oli mittauksessa koholla (900), mutta kuitenkin alle sen tonnin. Eikä mitään muuta huomautettavaa missään joten eikun ajoa vaan.
Viime kesän nykimiset on poissa, lähes varmasti johtuivat liian herkästä kiihdytysrikastuksesta. Vieläkin esim PW-käyrissä on silloin tällöin joitain piikkejä ja MegaLogViewer näyttää sillä kohtaa "Accel Y" vaikka tpsDOT on alle thresholdin, sitä vähän ihmettelen... Ja on 100% TPS driven.
Kylmäkäynnistys ja WUE ovat aika hyviä, käy ihan mukavasti lämpenemisenkin ajan.
Tyhjäkäynti oli vaikeaa saada riittävän alhaiseksi. Sytkää piti myöhentää reippaasti, mistä tuli omat ongelmansa. Suurin syy taisi olla liian iso suuttimien dead time, oikea arvo löytyi netistä penkomalla. Nyt idle on ihan okei, paitsi se HC.
Ilmeisesti bensapaineen säädin taas kiukuttelee kun toisinaan tyhjäkäyntiseos heittelee omituisesti. Pitäisi olla yksi parhaista (Begi), ainakin oli kallis, mutta ei ihan vakuuta.
Ahtoa on ollut enimmillään joku reilu 0.7 ja suuttimet riittää siihen ihan hyvin. Sytkää käänsin pari astetta aikaisemmalle ahtopuolella, nyt esim jossain 0.3 paikkeilla on ennakkoa noin 23, siitä sitten ahtojen kasvaessa ennakko pienenee.
Haluaisin raadilta mielipiteitä kartoista. Onko noissa jotain silmiinpistävästi pielessä tai jotain muuta periaatteellista häikkää? AFR:n "liian isoja" lukuja ei kannata ihmetellä, jostain syystä kartan luvun ja todellisuuden välillä on noin 0.4 offsetti. Kartan 15.1 vastaa Innovaten mittarissa 14.7. On kalibroitu, mutta on ja pysyy... AFR:ssä on jotain konttorissa tehtyjä muutoksia, joilla ei ole vielä ajettu.
VE kartta
AFR kartta
IGN kartta
MegaLogVieweristä vielä kyssäri. Mikä muuttujien kombinaatio kertoo eniten koneen elämästä "Scatter Plots" välilehdellä?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Mulla oli kans pieni ongelma kun tuntui että kiihdytysrikastus meni liian helposti päälle vaikka lokin mukaan TPSdot ei mennyt sen targetin yli ja sit tutkin asiaa ja jossain manuaalissa oli maininta että se TPSdot targetti ja siinä käyrässä oleva ensimmäinen piste pitää olla sama lukema. Ja toistaiseksi ainakin näyttää siltä että se korjasi sen vian kun laittoi saman lukeman.
Yritin liittää kuvan kaappaus kuvan tunerstudiosta, mut eipä onnistunut, mutta ymäärsit varmaan mitä tarkoitin
Yritin liittää kuvan kaappaus kuvan tunerstudiosta, mut eipä onnistunut, mutta ymäärsit varmaan mitä tarkoitin
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
AFR lukeman saat kalibroitua samaksi kun teet custom linear WB ja kalibroit sen pieleen sen offsetin verran.
Eli jos normaali kalibrointi on 0V AFR=10 ja 5V AFR=20
Niin kalibroit sen siten että 0V AFR=9.6 ja 5V AFR=19.6
ÉDIT: Tietenkin on parempi että varmistat ensin että maapiste on samassa paikkaa megan kanssa jotta se ero olis mahdollisimman pieni. Joskus sitä pientä eroa ei tunni saavan pois vaikka kuinka korjailis maadoituksia ja sun muita kytkentöjä, niin sillon joutuu tekemään custom kalibroinnin. Mutta monesti sen eron saa pois kun tarkastaa että kaikki kytkennät on tehty niinkuin kuuluukin.
Eli jos normaali kalibrointi on 0V AFR=10 ja 5V AFR=20
Niin kalibroit sen siten että 0V AFR=9.6 ja 5V AFR=19.6
ÉDIT: Tietenkin on parempi että varmistat ensin että maapiste on samassa paikkaa megan kanssa jotta se ero olis mahdollisimman pieni. Joskus sitä pientä eroa ei tunni saavan pois vaikka kuinka korjailis maadoituksia ja sun muita kytkentöjä, niin sillon joutuu tekemään custom kalibroinnin. Mutta monesti sen eron saa pois kun tarkastaa että kaikki kytkennät on tehty niinkuin kuuluukin.
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Laita vaan kuvan jos saat.Puuhastelija wrote:Mulla oli kans pieni ongelma kun tuntui että kiihdytysrikastus meni liian helposti päälle vaikka lokin mukaan TPSdot ei mennyt sen targetin yli ja sit tutkin asiaa ja jossain manuaalissa oli maininta että se TPSdot targetti ja siinä käyrässä oleva ensimmäinen piste pitää olla sama lukema. Ja toistaiseksi ainakin näyttää siltä että se korjasi sen vian kun laittoi saman lukeman.
Yritin liittää kuvan kaappaus kuvan tunerstudiosta, mut eipä onnistunut, mutta ymäärsit varmaan mitä tarkoitin
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Onnistuiskohan tuollai tuo kuva???
Eli punaisella ympyröidyt pitäs olla sama lukema, mun tietojen mukaan.
Eli punaisella ympyröidyt pitäs olla sama lukema, mun tietojen mukaan.
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Järjellä kun ajattelee, niin niinhän se pitäisi olla. Siihen en jaksa uskoa, että jos eivät ole samat, niin AE iskisi sen takia helpommin päälle. TPSdot thresholdia vaan isommaksi, sillä se tokeni ainakin meikäläisellä. Minulla taitaa olla siinä kynnyksen ja eka pallukan välissä vähän "rakoa", mutta AE kyllä pysyy pimennossa, kunnes sitä oikeasti tarvitaan. Lokikäyristä on kadonneet turhat piikit jne.Puuhastelija wrote:Onnistuiskohan tuollai tuo kuva???
Eli punaisella ympyröidyt pitäs olla sama lukema, mun tietojen mukaan.
Jos siinä on gäppiä, niin sehän vain tarkoittanee sitä, että jos mennään yli kynnyksen (ja ollaan siinä välialueella) niin AE laukeaa, mutta pulssi ei kuitenkaan pitene.
Muuten sitten ihmetyttää tyhjäkäyntiseoksen vaihtelu. Jos sen saa nyt vaikka asettumaan 14.6-14.8, kohta se saattaa killua 15.1-15.3, kohta taasen saatetaan olla jopa 13 puolella. Pikaisen tutkimuksen mukaan PW on kuitenkin aina sama. Eräässä vaiheessa epäilin syylliseksi hiukan epäluotettavaa bp-säädintä, mutta sekin on nyt toiminut ihan moitteettomasti viime päivinä. Esim päästömittaukseen mennessä kävi juuri näin. Ensin tuunasin seoksen just tuohon 14.7 ympäristöön, vartin kuluttua mittareissa oli vaan itsepintaisesti 15.3 ja enemmän. Palamatonta oli sitten kaasuissa liikaa, eikä tullut hyväksyntää.
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
AFR-karttako on merkityksetön jos ei afr target ole päällä? Minkäs perusteella sitten ruiskauksen pituus lasketaan? Ei kai siihen pelkkä VE riitä?teg wrote:Mikäli sinulla on päällä tuo "include afr target", VE kartta on kohdillaan ja suuttimien asetukset oikein, voit säätää suoraan AFR target kartasta haluamasi seoksen.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Tuo seoksen muuttuminen saattaa johtua siitä että imuilman lämpöanturiin johtuu moottorista ylimääräistä lämpöä kun käy paikallaaan tyhjäkäyntiä. Lämpöanturin asennuspaikka vaikuttaa tähän asiaan suuresti.
Minä säädän tyhjäkäynnin seokset kaupunkiajossa aina kun pysähtyy liikennevaloihin niin sit säätää kohdilleen ja sit EGO päälle ja se säätää sitten loput mitä tarvii kun olosuhteet vaihtuu.
Ruiskauksen pituus lasketaan monesta asiasta: VE kartta, suuttimen dead time, imuilman lämpötila, moottorin lämpö, mahdollisesti AFR, kiihdytyrikastus, yms...
Minä säädän tyhjäkäynnin seokset kaupunkiajossa aina kun pysähtyy liikennevaloihin niin sit säätää kohdilleen ja sit EGO päälle ja se säätää sitten loput mitä tarvii kun olosuhteet vaihtuu.
Ruiskauksen pituus lasketaan monesta asiasta: VE kartta, suuttimen dead time, imuilman lämpötila, moottorin lämpö, mahdollisesti AFR, kiihdytyrikastus, yms...
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Kyl se näkyy, nämä on just sellaiset asiat jotka kannatta mainita täällä foorumilla. Vaikka onkin käytössä uusin koodiversio ei kuitenkaan tarkoitta sitä että olisi täysin free bug fiks. Vaikkakin tässä tapauksessa onkin kyse pelkästään ominaisuudesta.Puuhastelija wrote:Onnistuiskohan tuollai tuo kuva???
Eli punaisella ympyröidyt pitäs olla sama lukema, mun tietojen mukaan.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Joo mulla oli siinä käyrällä pienempi lukema ja aloin itseasiassa etsimään ongelmaa kun decel fuel meni liian helposti päälle vaikka lokin mukaan se ei mennyt päälle ja TPSdot threshold oli suurempi mitä loki näytti TPSdot:a
Meni meinaan täyskaasukiihdytyksessä decel fuel päälle silloin tällöin ja tuli sellaisia pieniä laihoja piikkejä ja samalla joskus kuulosti että olis antanut nakutusta.
Samalla huomasin et vaikuttaa myös AE:n puolelle
Meni meinaan täyskaasukiihdytyksessä decel fuel päälle silloin tällöin ja tuli sellaisia pieniä laihoja piikkejä ja samalla joskus kuulosti että olis antanut nakutusta.
Samalla huomasin et vaikuttaa myös AE:n puolelle
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Piti ihan katsoa TS:stä ja MAT correction on ihan vaakasuora viiva, joten se ei ainakaan vaikuta. No, tutkitaan taas joskus lisää.Puuhastelija wrote:Tuo seoksen muuttuminen saattaa johtua siitä että imuilman lämpöanturiin johtuu moottorista ylimääräistä lämpöä kun käy paikallaaan tyhjäkäyntiä. Lämpöanturin asennuspaikka vaikuttaa tähän asiaan suuresti.
Minä säädän tyhjäkäynnin seokset kaupunkiajossa aina kun pysähtyy liikennevaloihin niin sit säätää kohdilleen ja sit EGO päälle ja se säätää sitten loput mitä tarvii kun olosuhteet vaihtuu.
Ruiskauksen pituus lasketaan monesta asiasta: VE kartta, suuttimen dead time, imuilman lämpötila, moottorin lämpö, mahdollisesti AFR, kiihdytyrikastus, yms...
Mutta, eikös VE ja AFR ole ne perusasiat, joista ruiskaus lasketaan ja noilla muilla sitten hienosäädetään? Siis meinaan, että eihän ilman afr:ää sitä voi laskea, käsittääkseni.
Tähän liittyen, monessa paikassa mainitaan, että otetaan EGO pois päältä. Tarkoittaako se juuri tuota "Include afr target" vai TS:n Basic Setup-valikon "EGO control"? Ainakin minulla on EGO control siten asetettu, että ei edes tyhjäkäynnillä vaikuta kun RPM alaraja on 1400.
Nuo kaksi em. käsitettä ovat hiukan sekavia, niistä on erilaisia tulkintoja foorumeilla, tai itse olen tulkinnut niitä eri tavoin. MIkähän lienee totuus?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Ei mega laske AFR-arvoista suihkutuksen pituutta. Se antaa vain korjausarvon jos seos ei VE-kartan mukaan mene juuri sillä hetkellä kohdalleen.
Suihkutus siis lasketaan VE-kartan arvoista johon lisätään imulämpöanturin antaman lämpötilan mukainen korjaus, kierrosluku ja imusarjan paine. Imulämpö on megassa erittäin tärkeä arvo koska jos se on pielessä, heittää koko suihkutuspulssin laskenta pieleen.
Megan käyttämä algoritmi:
PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time
"The "E" above is the multiplied result of all enrichments, like warm-up, after-start, barometer and air temperature correction, closed-loop, etc: "
Suihkutus siis lasketaan VE-kartan arvoista johon lisätään imulämpöanturin antaman lämpötilan mukainen korjaus, kierrosluku ja imusarjan paine. Imulämpö on megassa erittäin tärkeä arvo koska jos se on pielessä, heittää koko suihkutuspulssin laskenta pieleen.
Megan käyttämä algoritmi:
PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time
"The "E" above is the multiplied result of all enrichments, like warm-up, after-start, barometer and air temperature correction, closed-loop, etc: "
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Mikä sen päättää, milloin se on "kohdallaan"?Vauhtivaunu wrote:Ei mega laske AFR-arvoista suihkutuksen pituutta. Se antaa vain korjausarvon jos seos ei VE-kartan mukaan mene juuri sillä hetkellä kohdalleen.
Onkohan tässä nyt ollut ihan väärä periaate... Ymmärsin, että autotune yrittää saada aikaiseksi, VE:tä korjaamalla, aina kuhunkin soluun määritetyn AFR:n. Tämän jälkeen VE-kartta pitäisi olla ns. oikein, tai ainakin lähellä ja enää tasoittelua vailla. Sitten vaan AFR-karttaa muokkamalla saisi sopivan seoksen kuhunkin soluun. Eli, matka-ajoon ja kruisailuun laihennusta, ahtoalueelle lisää kakkua jne.
Jos ymmärsin koko touhun, niin VE-karttaanhan on joka ruutuun olemassa ns. oikea arvo ja siihen pitäisi pyrkiä. Miten sitten jos haluaa juuri esim. matka-ajoon laihennusta? Eihän siinä moottorin imemää ilmamäärää muuteta (VE) vaan haluttua seosta (AFR), eikö...?
Mutta, isompi pulma on ollut tuo tyhjäkäynnin seoksen vaeltelu. MAT-anturi on ahtoputkessa hiukan ennen M20 kumihaitaria, melko tarkkaan samassa paikassa kuin originaali ilmamäärämittari. Mitäpä siinä on oikein tehtävissä, luonnollisesti paikat pikkuhiljaa lämpenee kun kärry käy paikallaan tyhjää. Jos syy on siinä, niin sitten on, minkäs sille mahtaa.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Se että MAT correction on vaakasuora viiva ei tarkoita etteikö se vaikuta. Se on nimen omaan correction eli korjaus siihen "parhaaseen kaasulain mukaiseen käyrään". MAT correction value vaikuttaa siihen "ideal gas law:n" käyrän agressiivisuuteen.
Toinen mikä vaikuttaa seokseen paljon etenkin tyhjäkäynnillä jos suuttimien jännitekorjaus ei ole säädetty oikein. Tyhjäkäynnillä saattaa jännite muuttua jonkun verran jos esim. flekti käynnistyy tai valot laittaa päälle tai muuta sellaista.
Minä laittaisin EGO controllista säädön päälle myös tyhjäkäynnillä, koska näinhän ne tekee tehdasvalmisteiset autotkin. Ja se korjaa sit pienet heitot muissa asioissa.
Eli eka säädät suuttimien jännitekorjauksen oikein, sitten säädät MAT korrection value ja MAT correction table, niin lähelle kun saat että seos on ok vaikka lämpöä johtuis lämpöanturiin. Ja viimeisenä pistät EGO:n päälle
Toinen mikä vaikuttaa seokseen paljon etenkin tyhjäkäynnillä jos suuttimien jännitekorjaus ei ole säädetty oikein. Tyhjäkäynnillä saattaa jännite muuttua jonkun verran jos esim. flekti käynnistyy tai valot laittaa päälle tai muuta sellaista.
Minä laittaisin EGO controllista säädön päälle myös tyhjäkäynnillä, koska näinhän ne tekee tehdasvalmisteiset autotkin. Ja se korjaa sit pienet heitot muissa asioissa.
Eli eka säädät suuttimien jännitekorjauksen oikein, sitten säädät MAT korrection value ja MAT correction table, niin lähelle kun saat että seos on ok vaikka lämpöä johtuis lämpöanturiin. Ja viimeisenä pistät EGO:n päälle
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
AFR target on se Mitä haluat autotunen säätävän ja EGO:N säätävän.Mikä sen päättää, milloin se on "kohdallaan"?
Onkohan tässä nyt ollut ihan väärä periaate... Ymmärsin, että autotune yrittää saada aikaiseksi, VE:tä korjaamalla, aina kuhunkin soluun määritetyn AFR:n. Tämän jälkeen VE-kartta pitäisi olla ns. oikein, tai ainakin lähellä ja enää tasoittelua vailla. Sitten vaan AFR-karttaa muokkamalla saisi sopivan seoksen kuhunkin soluun. Eli, matka-ajoon ja kruisailuun laihennusta, ahtoalueelle lisää kakkua jne.
Jos ymmärsin koko touhun, niin VE-karttaanhan on joka ruutuun olemassa ns. oikea arvo ja siihen pitäisi pyrkiä. Miten sitten jos haluaa juuri esim. matka-ajoon laihennusta? Eihän siinä moottorin imemää ilmamäärää muuteta (VE) vaan haluttua seosta (AFR), eikö...?
Mutta, isompi pulma on ollut tuo tyhjäkäynnin seoksen vaeltelu. MAT-anturi on ahtoputkessa hiukan ennen M20 kumihaitaria, melko tarkkaan samassa paikassa kuin originaali ilmamäärämittari. Mitäpä siinä on oikein tehtävissä, luonnollisesti paikat pikkuhiljaa lämpenee kun kärry käy paikallaan tyhjää. Jos syy on siinä, niin sitten on, minkäs sille mahtaa.
Eli mega säätää bensan määrän VE kartalta ja sen jälkeen EGO tarkastaa toteutuuko haluttu AFR jos ei toteudu niin se korjaa seosta sen jälkeen.
Mikäli EGO on pois päältä niin tätä korjausta ei tapahdu vaan laskettu polttoaine määrä lasketaan ainoastaa VE kartalta
Eli AFR target kartta on ainoastaan seoksen korjausta varten ei laskentaa varten.
Vaikea selittää tälläinen asia mut toivottavasti en sekoittanut kenenkään ajatuksia


Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Jännitekorjaus on DIYPnP-paketin jäljiltä ja lienee ainakin sinne päin (0.200 ms/V), en muista havainneeni mitään erityistä seosmuutosta vaikka valoja tms laittaa päälle ja pois. Jos tuota haluaa säätää tai tarkistaa säädöt, niin mikä siinä on periaate? Dead time on korjattu jokin aika sitten, sekin oli aluksi ihan pielessä.Puuhastelija wrote:Se että MAT correction on vaakasuora viiva ei tarkoita etteikö se vaikuta. Se on nimen omaan correction eli korjaus siihen "parhaaseen kaasulain mukaiseen käyrään". MAT correction value vaikuttaa siihen "ideal gas law:n" käyrän agressiivisuuteen.
Toinen mikä vaikuttaa seokseen paljon etenkin tyhjäkäynnillä jos suuttimien jännitekorjaus ei ole säädetty oikein. Tyhjäkäynnillä saattaa jännite muuttua jonkun verran jos esim. flekti käynnistyy tai valot laittaa päälle tai muuta sellaista.
Minä laittaisin EGO controllista säädön päälle myös tyhjäkäynnillä, koska näinhän ne tekee tehdasvalmisteiset autotkin. Ja se korjaa sit pienet heitot muissa asioissa.
Eli eka säädät suuttimien jännitekorjauksen oikein, sitten säädät MAT korrection value ja MAT correction table, niin lähelle kun saat että seos on ok vaikka lämpöä johtuis lämpöanturiin. Ja viimeisenä pistät EGO:n päälle
Entäs sitten nuo kaksi MAT-säätöä? Onko jotain kokemusperäistä tietoa, kuinka paljon esim correction valueta kannattaa pienentää? Tai kuinka paljon käppyrää pitäisi nostaa, ettei laihenisi lämmetessään. Síis, jos seoksen vaeltelun syy on tässä...
Olisko nyt jollain vilauttaa "hyvää" afr-karttaa. Taisi mennä uusiksi koko juttu, kun olin vähän erilaisella periaatteella liikkeellä VE:n autotunettamisen kanssa...

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Jännitekorjauksen säätö on hieman hankala homma mut onnistuu kyllä kun vaan perus kartta on kohallaan, kun meinaa moottorin kuormitus myöskin yleensä muuttua kun yrittää saada erilaisen jännitteen aikaiseksi.
Ensimmäisenä tarkastat että megan jännitemittari pitää paikkansa suuttimien syöttöjännitteeseen (mittaa yleismittarilla suuttimen liittimeltä). Jos tarvii niin kalibroit sen kohdalleen tools valikosta. Vertaa eri jännitteillä esim 14v (laturi lataa) 10V (Laturi ei lataa ja kuormitusta)
Sitte irroitat laturin herätevirran tai teet sen muuten siihen kuntoon että ei lataa ollenkaan.
ja sitten sun täytyy saada ulkoisella akkulaturilla lataus päälle tai pois. Ja kun vaihdat ulkoisella akkulaturilla erilaisen jännitteen niin AFR ei saa muuttua jos muuttuu niin säädä jännitekorjausta. Olis hyvä jos pääsis vaihtamaan jännitettä vaikka 10 ja 14 voltin välillä, niin saa jo ihan hyvän lopputuloksen.
Tämä ei varmaan ole paras konsti, mutta minä käytän tällaista konstia. Muut voi ehdottaa parempia konsteja.
Noita MAT säätöjä onkin hankalampi Correktion valueta olen koittanut jopa 50, mutta ei oikein haluttua tulosta saanut silläkään vieläkään, kun käy kaupassa asioilla niin imuilman lämpö nousee lähelle 60 astetta ja EGO joutuu rikastaa seosta vielä 20% eikä se ole vieläkään riittävä. Joten mä laitoin käppyrän siten et 40asteessa on korjaus 0% ja 70 asteessa 30% rikastusta toimii ihan hyvin EGO hoitaa sit loput. En halunnut korjausta alle 40asteeseen koska normiajossa pysyy alle sen ja kaupungissa saattaa mennä hieman yli siitä ja lisäksi moottori on säädetty penkissä joten se ei sekoita nyt sitten niitä säätöjä, mut tuossa on hyvänä apuna se EGO siitä sä näät suoraan prosenttimäärän mitä se joutuu korjaamaan.
AFR kartasta: Voisit ajatelle laittavan siten että:
100Kpa kohdille 13
150Kpa -> 12.5
200Kpa -> 12
tyhjäkäynnille ->14.7
maantie/moottoritie tasaisella tasainen nopeus ->15
maantie/ moottoritie alamäki tasanen nopeus -> 15.5
Sitten tasottelet että kartta on mukavan tasainen
noita AFR lukemia voi vielä suurentaa matka ajon alueelta, kun tunnustelet miten moottori pelittää ja ettei lämmöt nouse ja ei tule sytytyskatkoja yms.
Jos ahtopainetta on pitkälti yli kilon niin sit saattaa joutua laittamaan vielä rikkaampia seoksia.
Toinen vaihtoehto et avaat tunerstudiosta MS3 example project ja vakoilet sieltä ja muokkaat omaan käyttöön sopivaksi
EDIT: Jännitekorjauksia säätäessä pitää olla EGO pois päältä jossa saat tuloksia aikaiseksi.
Ensimmäisenä tarkastat että megan jännitemittari pitää paikkansa suuttimien syöttöjännitteeseen (mittaa yleismittarilla suuttimen liittimeltä). Jos tarvii niin kalibroit sen kohdalleen tools valikosta. Vertaa eri jännitteillä esim 14v (laturi lataa) 10V (Laturi ei lataa ja kuormitusta)
Sitte irroitat laturin herätevirran tai teet sen muuten siihen kuntoon että ei lataa ollenkaan.
ja sitten sun täytyy saada ulkoisella akkulaturilla lataus päälle tai pois. Ja kun vaihdat ulkoisella akkulaturilla erilaisen jännitteen niin AFR ei saa muuttua jos muuttuu niin säädä jännitekorjausta. Olis hyvä jos pääsis vaihtamaan jännitettä vaikka 10 ja 14 voltin välillä, niin saa jo ihan hyvän lopputuloksen.
Tämä ei varmaan ole paras konsti, mutta minä käytän tällaista konstia. Muut voi ehdottaa parempia konsteja.

Noita MAT säätöjä onkin hankalampi Correktion valueta olen koittanut jopa 50, mutta ei oikein haluttua tulosta saanut silläkään vieläkään, kun käy kaupassa asioilla niin imuilman lämpö nousee lähelle 60 astetta ja EGO joutuu rikastaa seosta vielä 20% eikä se ole vieläkään riittävä. Joten mä laitoin käppyrän siten et 40asteessa on korjaus 0% ja 70 asteessa 30% rikastusta toimii ihan hyvin EGO hoitaa sit loput. En halunnut korjausta alle 40asteeseen koska normiajossa pysyy alle sen ja kaupungissa saattaa mennä hieman yli siitä ja lisäksi moottori on säädetty penkissä joten se ei sekoita nyt sitten niitä säätöjä, mut tuossa on hyvänä apuna se EGO siitä sä näät suoraan prosenttimäärän mitä se joutuu korjaamaan.
AFR kartasta: Voisit ajatelle laittavan siten että:
100Kpa kohdille 13
150Kpa -> 12.5
200Kpa -> 12
tyhjäkäynnille ->14.7
maantie/moottoritie tasaisella tasainen nopeus ->15
maantie/ moottoritie alamäki tasanen nopeus -> 15.5
Sitten tasottelet että kartta on mukavan tasainen
noita AFR lukemia voi vielä suurentaa matka ajon alueelta, kun tunnustelet miten moottori pelittää ja ettei lämmöt nouse ja ei tule sytytyskatkoja yms.
Jos ahtopainetta on pitkälti yli kilon niin sit saattaa joutua laittamaan vielä rikkaampia seoksia.
Toinen vaihtoehto et avaat tunerstudiosta MS3 example project ja vakoilet sieltä ja muokkaat omaan käyttöön sopivaksi

EDIT: Jännitekorjauksia säätäessä pitää olla EGO pois päältä jossa saat tuloksia aikaiseksi.
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Jännitekorjaukset jätin suosiolla väliin, liian "haitekkiä"
MAT-juttuja vähän kokeilin, mutta niissäkin palasin lähtöruutuun. Eniten oli vaikutusta sillä, että asetin EGO-korjauksen alkamaan jo tyhjäkäynniltä. Kyllähän se sitä säätelee, vähän viiveellä ja aika maltillisesti. Seos sahaa edelleen, mutta selkeästi vähemmän.
AFR-kartan muotoilin tuo edellisen mukaan ja siitä autotunella ajelemaan. Tuli ihan okei muuten, mutta liian rikkaalle tahtoi mennä painepuolella kun 0.3 ahdolla oli AFR jo jotain 11 ja risat. Laihensin AFR:ää jonkun verran ahtoalueella ja uudet autotunet. Kartan tasoittelun jälkeen matka-ajossa mennään nyt yhtään nykimättä AFR 15-15.7., tähtien asennosta riippuen. Ahdoilla menee vieläkin vähän liian tuhdiksi, tosin ollaanhan varmalla pohjalla silloin. Nyt taisi lokin mukaan 0.3 ahdolla olla AFR 12, vähempikin kyllä riittäisi.
Muutenkin tuntuu ihan hyvältä ajella, seosmittari näyttää ihan kelvollisia lukua tilanteessa kuin tilanteessa, ahdoilla siis liikaakin. Jossain kohtaa aika alhaisilla kierroksilla olin havaitsevinani kevyen kaasun painalluksen jälkeen pienen "nyykähdyksen" ennen kuin alkoi vetää. Lokeista en löytänyt sitä paikkaa.
Ahtoja ei koskaan tule kiloa, kun on vakiokone, niin ei tahallaan rikota paikkoja. Maksimi missä lokien mukaan on käynyt on jotain 0.8, sinne tuo AFR noin 12 olis passeli. Eikä näillä suuttimillakaan mahdottomiin pääse, näihin lukuihin tuntuu riittävän mainiosti. Nyt on ruuvikin vähän löysemmällä, niin taitaa olla joku 0.4 maksimi.
Kumpi se nyt on viisaampi konsti? Madaltaa VE-karttaa ahtopuolelta vai laihentaa AFR-karttaa? EGOhan hoitelisi jatkon, sikäli kuin ehtii, aika verkkaisesti reagoi. Vai onko viisainta edelleen muokata AFR-karttaa ja ajella autotunella loput?
Tänään alkoi tuntua siltä, että tästä voi tulla vielä jotain...

MAT-juttuja vähän kokeilin, mutta niissäkin palasin lähtöruutuun. Eniten oli vaikutusta sillä, että asetin EGO-korjauksen alkamaan jo tyhjäkäynniltä. Kyllähän se sitä säätelee, vähän viiveellä ja aika maltillisesti. Seos sahaa edelleen, mutta selkeästi vähemmän.
AFR-kartan muotoilin tuo edellisen mukaan ja siitä autotunella ajelemaan. Tuli ihan okei muuten, mutta liian rikkaalle tahtoi mennä painepuolella kun 0.3 ahdolla oli AFR jo jotain 11 ja risat. Laihensin AFR:ää jonkun verran ahtoalueella ja uudet autotunet. Kartan tasoittelun jälkeen matka-ajossa mennään nyt yhtään nykimättä AFR 15-15.7., tähtien asennosta riippuen. Ahdoilla menee vieläkin vähän liian tuhdiksi, tosin ollaanhan varmalla pohjalla silloin. Nyt taisi lokin mukaan 0.3 ahdolla olla AFR 12, vähempikin kyllä riittäisi.
Muutenkin tuntuu ihan hyvältä ajella, seosmittari näyttää ihan kelvollisia lukua tilanteessa kuin tilanteessa, ahdoilla siis liikaakin. Jossain kohtaa aika alhaisilla kierroksilla olin havaitsevinani kevyen kaasun painalluksen jälkeen pienen "nyykähdyksen" ennen kuin alkoi vetää. Lokeista en löytänyt sitä paikkaa.
Ahtoja ei koskaan tule kiloa, kun on vakiokone, niin ei tahallaan rikota paikkoja. Maksimi missä lokien mukaan on käynyt on jotain 0.8, sinne tuo AFR noin 12 olis passeli. Eikä näillä suuttimillakaan mahdottomiin pääse, näihin lukuihin tuntuu riittävän mainiosti. Nyt on ruuvikin vähän löysemmällä, niin taitaa olla joku 0.4 maksimi.
Kumpi se nyt on viisaampi konsti? Madaltaa VE-karttaa ahtopuolelta vai laihentaa AFR-karttaa? EGOhan hoitelisi jatkon, sikäli kuin ehtii, aika verkkaisesti reagoi. Vai onko viisainta edelleen muokata AFR-karttaa ja ajella autotunella loput?
Tänään alkoi tuntua siltä, että tästä voi tulla vielä jotain...

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Laita MSQ tiedosto olis ihan kiva kattoo millaiset asetukset sulla on siinä EGO:ssa
Sen saa pelittämään kyllä aika nopeestikkin kun löytää sopivat asetukset.
Siellä EGO:n säädöissä ne neljä alimmaista säätöä voit kokeilla:
PID
100
10
0
Se nyykähdys kaasun painamisen yhteydessä saattaa johtua kiihdytysrikastuksen säädöistä. Eli sieltä sitten säätämään sitä
Kun olet sen AFR toivomus kartan saanut mieleiseksi niin älä enää sitten koske siihen. Säädät vain VE karttaa jotta haluttu AFR toteutuu.
Autotune ei kerkee kovin nopeesti säätämään sitä VE kartta varsinkaa ahdoilla ja korkeilla kierroksilla joten sieltä joutuu avittamaan autotunea säätämällä käsin ja antaa sitten autotunen tehdä hienosäätö.
Pitäsköhän tässä vaiheessa mainita siitä autotunen lambda viiveen kartasta...
Eli autotune säätää aikapaljon paremmin jos saat sen lambdan viive kartan kohdilleen. Eli lokista katsot paljonko lambdan viive on eri tilanteissa ja säädät sen sitten autotunelle. Vähän lisää säätämistä
mut pelittää se ihan mukavasti niillä oletusasetuksillakin jos ei jaksa hipostella.
Muista se AFR kartta on toivomus kartta, Sinä haluaisit että tietyllä kierrosluvulla ja kuormituksella olis tietty AFR. Ja VE kartta pyrkii toteuttamaan sen toivomuksen. Joten säädä VE:tä
Toivottavasti oli taas selventävää asiaa.
Sen saa pelittämään kyllä aika nopeestikkin kun löytää sopivat asetukset.
Siellä EGO:n säädöissä ne neljä alimmaista säätöä voit kokeilla:
PID
100
10
0
Se nyykähdys kaasun painamisen yhteydessä saattaa johtua kiihdytysrikastuksen säädöistä. Eli sieltä sitten säätämään sitä

Kun olet sen AFR toivomus kartan saanut mieleiseksi niin älä enää sitten koske siihen. Säädät vain VE karttaa jotta haluttu AFR toteutuu.
Autotune ei kerkee kovin nopeesti säätämään sitä VE kartta varsinkaa ahdoilla ja korkeilla kierroksilla joten sieltä joutuu avittamaan autotunea säätämällä käsin ja antaa sitten autotunen tehdä hienosäätö.
Pitäsköhän tässä vaiheessa mainita siitä autotunen lambda viiveen kartasta...


mut pelittää se ihan mukavasti niillä oletusasetuksillakin jos ei jaksa hipostella.
Muista se AFR kartta on toivomus kartta, Sinä haluaisit että tietyllä kierrosluvulla ja kuormituksella olis tietty AFR. Ja VE kartta pyrkii toteuttamaan sen toivomuksen. Joten säädä VE:tä

Toivottavasti oli taas selventävää asiaa.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Ai niin kun ajat loki päällä ja tapahtuu jotain kummaa minkä haluat myöhemmin löytää lokista niin paina välilyöntiä niin se merkkaa paikan sinne lokiin niin löytää helposti sitten.
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP

Taitaa olla EGOssa Simple-moodi päällä.Puuhastelija wrote:Laita MSQ tiedosto olis ihan kiva kattoo millaiset asetukset sulla on siinä EGO:ssa
Sen saa pelittämään kyllä aika nopeestikkin kun löytää sopivat asetukset.
Siellä EGO:n säädöissä ne neljä alimmaista säätöä voit kokeilla:
PID
100
10
0
En tiedä, miksei tähän onnistu msq:n liittäminen, yritän privana.
Sitä on hierottu ja on nyt sillä rajalla, ettei omineen mene päälle. Nyykähti ihan varovaisesti kaasua painaessa, tai sitten vaan kuvittelin. AE itsessään tuntuu toimivan, silloin kun sitä tarvitaan.Puuhastelija wrote:Se nyykähdys kaasun painamisen yhteydessä saattaa johtua kiihdytysrikastuksen säädöistä. Eli sieltä sitten säätämään sitä![]()
KylläPuuhastelija wrote:Muista se AFR kartta on toivomus kartta, Sinä haluaisit että tietyllä kierrosluvulla ja kuormituksella olis tietty AFR. Ja VE kartta pyrkii toteuttamaan sen toivomuksen. Joten säädä VE:tä![]()
Toivottavasti oli taas selventävää asiaa.

EDIT: En ole varma lähtikö privakaan, joten tuosta linkistä löytyy:
http://www.rantakallio.fi/E30/CurrentTune.msq
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Otin vapauden muokata sun MSQ:ta
Muokkasin:
- AFR karttaa
- EGOa
- poistin include AFRtarget
Mihinkään muualle en ole koskenut
Sytytys ennakkoa kärsis lisätä vielä tuonne matkaajo alueelle missä on noi laihat seokset.
Palaa meinaan tuo laiha seos hitaammin.
jossain 40Kpa / 2300RPM vois olla joku 40 astetta ja siitä ympäriltä tasottelis sit karttaa.
Kaiken kaikkiaan muuten näyttää hyvältä
jatka samaan malliin... 
Muokkasin:
- AFR karttaa
- EGOa
- poistin include AFRtarget
Mihinkään muualle en ole koskenut
Sytytys ennakkoa kärsis lisätä vielä tuonne matkaajo alueelle missä on noi laihat seokset.
Palaa meinaan tuo laiha seos hitaammin.
jossain 40Kpa / 2300RPM vois olla joku 40 astetta ja siitä ympäriltä tasottelis sit karttaa.
Kaiken kaikkiaan muuten näyttää hyvältä


-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Ai niin sulla näyttäis olevan vanha firmware, uusin on tällähetkellä 3.2.4
Kannattaa jossain vaiheessa päivittää uusimpaan.
Kannattaa jossain vaiheessa päivittää uusimpaan.
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Puuhastelija wrote:Muokkasin:
- AFR karttaa
- EGOa
- poistin include AFRtarget
Mihinkään muualle en ole koskenut
Sytytys ennakkoa kärsis lisätä vielä tuonne matkaajo alueelle missä on noi laihat seokset.
Palaa meinaan tuo laiha seos hitaammin.
jossain 40Kpa / 2300RPM vois olla joku 40 astetta ja siitä ympäriltä tasottelis sit karttaa.
Täällähän on hyvä palvelu asetuksien suhteen. KiitänPuuhastelija wrote:Ai niin sulla näyttäis olevan vanha firmware, uusin on tällähetkellä 3.2.4
Kannattaa jossain vaiheessa päivittää uusimpaan.

Täytyy kokeilla ehdottomasti tuota msq:ta ja tehdä noita muita säätöjä, kunhan agendaan sopii.
Firmwaren saaminen sisään oli sen sortin talkoo aikanaan, että päätin enää ikinä olla sitä tekemättä. Mutta, saas nähdä vaikka innostuisikin joskus. Ei kyllä enää hajuakaan, miten se tapahtui, mutta kaipa siihen ohjeet tarvittaessa löytyy.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Tuloksia:Puuhastelija wrote:Otin vapauden muokata sun MSQ:ta
Muokkasin:
- AFR karttaa
- EGOa
- poistin include AFRtarget
Mihinkään muualle en ole koskenut
Sytytys ennakkoa kärsis lisätä vielä tuonne matkaajo alueelle missä on noi laihat seokset.
Palaa meinaan tuo laiha seos hitaammin.
jossain 40Kpa / 2300RPM vois olla joku 40 astetta ja siitä ympäriltä tasottelis sit karttaa.
Kaiken kaikkiaan muuten näyttää hyvältäjatka samaan malliin...
EGOn PID-säätö ei toimi ainakaan noilla arvoilla. Alkaa oskilloida ja AFR vaeltaa ennen pitkää vähintään välillä 10-20 ja tyhjäkäynti heijaa samaan tahtiin. Simple oli parempi ja itse asiassa kaikkein paras lopputulos oli kuitenkin kun asetti siinäkin kierrosrajan niin, ettei tyhjäkäynnillä ole EGO päällä. MAT correctioniakin kokeilin, mutta se oli vähän hakuammuntaa...
Ennakon lisäys oli ihan hyvä juttu.
TPS antaa jonkun verran häiriötä. Ja antaa vielä enemmän kun kokeilin (paremman kaasupolkimen vasteen toivossa) kasvattaa TPS averaging lag factoria. Nyt taas AE hyppii päälle ja pois ihan tasakaasullakin. Ilmeisesti tuota kerrointa pitäisikin pienentää, että häiriöt pienenisivät ja vastaavasti sitten herkistää AE:tä. Ilmiö on siis se, että esim liikennevaloista lähtiessä kaasupolkimessa on viive, jos painaa sitä vähän, niin hetkeen ei tapahdu mitään, ihan kuin vaijerin paikalla olisi kuminauha

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Ei ollut EGO sulle sitten sopiva. Vaikuttais siltä että se hakee liian rajusti ja sitten alkaa se heijaaminen ja se hakee sit vielä enemmän jne...
Toi AE:n säätäminen on aika kauhee. Jos säädät tarpeeks herkäksi niin sit se on tasakaasulla liian herkkä jos laitat herkkyyttä pois niin sit liikkeelle lähtiessä miettii. Tuntuu ettei oikein milloinkaan ole hyvä. Oon sen kanssa tapellut jo jonkun aikaa. Joskus tuntuu että voisko ohjelmassa olla joku bugi kun lokin mukaan TPSdot ei mee sen thresholdin yli mutta siltikkiin mega kytkee AE:n päälle, ja tämä tapahtuu varsinkiin tasakaasulla ajaessa.
Kyselin tästä asiasta jo tuolta jenkkilän forumiltakin mut olivat vaan sitä mieltä että lokissa ei näy ne terävimmät piikit???
Jotenkin kaipais siihen lisää asetuksia jolla sais rajattua sitä sen toimintaa paremmin.
Pitää varmaan alkaa tutustumaan EAE:n toimintaan

Toi AE:n säätäminen on aika kauhee. Jos säädät tarpeeks herkäksi niin sit se on tasakaasulla liian herkkä jos laitat herkkyyttä pois niin sit liikkeelle lähtiessä miettii. Tuntuu ettei oikein milloinkaan ole hyvä. Oon sen kanssa tapellut jo jonkun aikaa. Joskus tuntuu että voisko ohjelmassa olla joku bugi kun lokin mukaan TPSdot ei mee sen thresholdin yli mutta siltikkiin mega kytkee AE:n päälle, ja tämä tapahtuu varsinkiin tasakaasulla ajaessa.

Kyselin tästä asiasta jo tuolta jenkkilän forumiltakin mut olivat vaan sitä mieltä että lokissa ei näy ne terävimmät piikit???

Jotenkin kaipais siihen lisää asetuksia jolla sais rajattua sitä sen toimintaa paremmin.
Pitää varmaan alkaa tutustumaan EAE:n toimintaan

Re: BMW E30 M20B25 turbo + DIYPnP
Mulla on ollut tuo accelin epämääräinen toiminta "ongelmana" ms2 kanssa myös. Käytän 100% map. Nokka aiheuttaa senverta pulssia pieneen imusarjaan että alle 200kpa/s tms ei voi oikeen pitää (välystä) tresholdia. Muuten triggaantuu maantiellä hyvin usein, accel wizardin mukaan käy vähä väliä 150kpa/s. Mut siis ite vikaan. Pienimmät liikkeethän eivät tuolla "välyksellä" tunnistu tietenkään lainkaan, mutta tässä tapauksessa ei myöskään suuret. Jos tyhjäkäynniltä tempasen pultin pohjaan, ei accel triggaannu ollenkaan. Mutta jo jostain 1500 tai 2000rpm tulee yleensä mukaan
Olen hidastanut mapin luentaa vähän, mutta se määrä on vielä suhteellisen marginaalista. Jahka saan tpsän sovellettua, niin katotaan mitä sen kanssa tulee. Mut on kyllä aikamoinen bugi jos kerta treshold ja ensimmäinen kartassa oleva arvo on oltava sama. Se toimintahan on aina triggauksessa treshold + kartan arvo. Eli koodi lukee sen arvomuutoksen nopeuden mikä ylittää tresholdin aiheuttama maskin ja vielä sen päälle kartalla asetetun arvon ja syöttää sen mukaan lisää pwtä suuttimelle. Monet eivät tuosta ohjauksesta ymmärrä sitä mitä eroa on ruiskauksen määrällä ja pituudella. Kuten ohjekkin sanoo, on kartta oltava ensitöikseen kohdallaan jotta AEtä kannattaa edes alkaa hieromaan. Valmiiksi laihalla oleva kohta johon EGO puskee 10% lisää kamaa, tällöin AE ei paljoo tunnu 


Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII