Page 2 of 2

Posted: Mon Aug 29, 2005 22:02
by turbiinirieska
taas hiukan testattiin...
nokan ajotus ok.sytkäennakko ajossa 35 luokkaa,seokset 14,7 silti peltisarjan kollektori punottaa :( ei nyt oikeen tajua mikä sitä vaivaa.peltisetin päällä on thermoteippi,mut ei senkää nyt kait pitäs tuohon vaikuttaa.syy miksi sen punotuksen nään on se et teippi loppu hiukan kesken tuolta kollektorin kohalta.
lisää vinkkejä tarvittais :roll:

Posted: Tue Aug 30, 2005 7:42
by JesseT
turbiinirieska wrote:peltisetin päällä on thermoteippi,mut ei senkää nyt kait pitäs tuohon vaikuttaa.syy miksi sen punotuksen nään on se et teippi loppu hiukan kesken tuolta kollektorin kohalta.
lisää vinkkejä tarvittais :roll:
No aivan varmasti vaikuttaa. Jos vielä peltisatsi on oikeasti peltiä, eli ohuet seinämät. Mikä pöhisijä sulla on tuossa satsin jälkeen, ei kai vaan joku niin pieni että ahdistaa?

Posted: Tue Aug 30, 2005 7:50
by turbiinirieska
switcher s2 pienemmällä pakopesällä>kokoluokkaa garret 3 ja tuolla samalla ahtimella ennen squittia ei punotellu.silloin ei ollu tota teippiäkään kyllä.

Posted: Tue Aug 30, 2005 15:21
by JesseT
Kauhean moni ei kyllä uskalla turbopakosarjaa "teippailla" liiallisen kuumenemisen takia.

Posted: Mon Oct 10, 2005 17:26
by kynsi
Omassa ohariturbossa meni vesijohtokäyristä tehty pakosarja ihan kieroksi kun kokeilin termotekkiä. Piti tehdä uusiksi kokonaan.

Posted: Sun Nov 27, 2005 19:07
by Riksa
kynsi wrote:Omassa ohariturbossa meni vesijohtokäyristä tehty pakosarja ihan kieroksi kun kokeilin termotekkiä. Piti tehdä uusiksi kokonaan.
Millä tavalla meni kieroksi? Minulla menossa kohta kiinni volvoon erään volvofoorumilla MASS nimimerkillä tunnetun sällin tekemä sarja ja siihen olen laittanut thermotekit ympärille. Meinaan vaan että ei viitsisi tuhota siistiä ja hyvin tehtyä sarjaa ehdointahdoin.
Kylläkin luulisi että liika lämpeneminen olisi enemmänkin vääristä ennakoista ja seoksista kiinni, jos thermoteippi aiheuttaisi pakosarjojen tuhoutumisia niin luulisi ettei sitä sitten käytettäisi/myytäisi missään????
Itse sain eilen mega ruutatun volvoni ensimmäistä kertaa ajoon ja jo rauhallisella ajolla vakio sarja oli kirsikkana, mutta tänään kirjoiteltiin uusiksi syttykarttoja ystäväni kanssa ja kas kun ennakot tuli kohdilleen niin loppui kirsikanpuna sarjasta.

Posted: Sun Nov 27, 2005 22:46
by iiro
Mulla on ollut useamman vuoden erilaisia vesijohtomutkista kasattuja pakosarjoja omassa Fordin ohc turbo moottorissa ja kaikki on aina olleet "termoteipillä" käärittyjä.
Minkään sarjan kassa ei koskaan ole ongelmia ollut, joskin joskus on sarja punottanut, kun ennakkoa ei ole ollut riittävästi.

Tukevat laipat kun on, niin ei mene kieroksikaan.

Suurin pelko on itsellä ollut siitä, että melko pitkillä putkilla oleva pakosarja ei kestä turbon painoa, mutta siitäkin murheesta on päässyt tekemäälä tuen, esim moottorin korvasta pakosarjaan.

Yleisesti ottaen, jos pakosarja punottaa, on nokka liian aikaisella, tai sytkä myöhäisellä.

Posted: Mon Nov 28, 2005 11:45
by JesseT
Jos pelkää tuon thermotecin olevan turhan raaka toimenpide, niin keraamin ruiskuttaminen on astetta miedompi toimenpide ja sarjan värin näkee vielä.

Posted: Tue Feb 14, 2006 15:45
by miki
itte olen joka satsiin kans termoa laittanu eikä brobleemia ole ollu päin vastoin konehuoneen lämpöjä saanut tippumaan ,voi ollakkin että jos kovin ohuttaputkea että ei kestäisikään ,omat on ollu sitä vesijohto käppyrää.noista ennakoista ittellä n7.8 purkkasuhteella ja n.kilon ahdoilla 32 maxennakkoa eikä tietoakaan nakutuksesta tietysti pitää olla hyvä välijäähy.imuilma lämmöt n.7-13ast.kesällä 20n ast.luokkaa

Posted: Tue Feb 21, 2006 19:08
by kynsi
Riksa wrote:
kynsi wrote:Omassa ohariturbossa meni vesijohtokäyristä tehty pakosarja ihan kieroksi kun kokeilin termotekkiä. Piti tehdä uusiksi kokonaan.
Millä tavalla meni kieroksi? Minulla menossa kohta kiinni volvoon erään volvofoorumilla MASS nimimerkillä tunnetun sällin tekemä sarja ja siihen olen laittanut thermotekit ympärille. Meinaan vaan että ei viitsisi tuhota siistiä ja hyvin tehtyä sarjaa ehdointahdoin.
Kylläkin luulisi että liika lämpeneminen olisi enemmänkin vääristä ennakoista ja seoksista kiinni, jos thermoteippi aiheuttaisi pakosarjojen tuhoutumisia niin luulisi ettei sitä sitten käytettäisi/myytäisi missään????
Itse sain eilen mega ruutatun volvoni ensimmäistä kertaa ajoon ja jo rauhallisella ajolla vakio sarja oli kirsikkana, mutta tänään kirjoiteltiin uusiksi syttykarttoja ystäväni kanssa ja kas kun ennakot tuli kohdilleen niin loppui kirsikanpuna sarjasta.
Aivan kuten yllä jo arvattinkin.
Lähtörajoitin, iso ahdin ilman tukea, epätasapaino ja laiha seos. Nämä tekijät hajottivat sen vanhan pakosarjan, jonka kylläkin korjasin, ja lisäsin tuen.

Nyt valmistunut jo uusi 420mm putkilla, toivon mukaan kaasut poistuvat ilman punoitusta. Josko tuohon uskaltaisi TT:t kiärästä. :)

Posted: Sat Feb 25, 2006 18:18
by Aatu
Pakko kysyä mihin tuota lähtörajoittajaa tarvitsee ?
Vaikka itsellä on kohtuulisen kokoinen puhallin tuolla pellin alla niin paikaltaan lähto ilman mitään kierros rajoittajaakin on käytössä liikaakin tehoja.

Posted: Sat Feb 25, 2006 22:00
by teg
Jos alusta on tarpeeksi hyvä, niin täysien tehojen saamikseksi heti startissa lähtörajoitin on mainio apuväline. Mikäli alusta ei ole riittävä, niin silloin on turha yrittääkkään saada täysiä tehoja.

Posted: Sun Feb 26, 2006 0:49
by Aatu
Ilmeisesti edellisen auton(sierra) alusta oli viellä huono kun sillä ei päässyt alle 5sek 0-100km/h.

Posted: Sun Feb 26, 2006 22:08
by teg
Jos käytät alustan mittarina aikaa, niin sehän oli naurettavan huono verrattuna esim. Calibralla ajettuun 1.3s 0-100 km/h (matkaa siihen kului 18 metriä).

Posted: Sun Feb 26, 2006 23:46
by Aatu
teg wrote:Jos käytät alustan mittarina aikaa, niin sehän oli naurettavan huono verrattuna esim. Calibralla ajettuun 1.3s 0-100 km/h (matkaa siihen kului 18 metriä).
Just,ja kyseessä ihan joka päiväisessä ajossa oleva 2-vetoinen siviiliauto.
Vastineeksi vanhat b-ryhmäläiset 4vetoisetkaan eivät päässeet noihin arvoihin.
Ja laillisesti kun tuota sierran takäpäätä ei saa muokattua kovinkaan paljoa.

Posted: Mon Feb 27, 2006 18:52
by koskar
Kyllä sierrankin saa alle 3s 0-60mph menemään ainakin? Ainakin yhdellä videolla tauluun tuli 2.88s. Pahaa MUTUa, mutta olkoon.

Posted: Mon Feb 27, 2006 19:42
by Aatu
koskar wrote:Kyllä sierrankin saa alle 3s 0-60mph menemään ainakin? Ainakin yhdellä videolla tauluun tuli 2.88s. Pahaa MUTUa, mutta olkoon.
On siellä riteissä kellotettu alle 3sek mutta tietääkeen 4wd.No ihan sama, itse herätän sen perineisin konsein ilman "paukkua" jos tarvitseen paikoiltaan kiusata.

Posted: Tue Feb 28, 2006 20:31
by kynsi
Joo, eipä tää nykyinen ahdin enää tuota lähtörajoitinta kaipaa. Vanha TO4 sen sijaan ei millään paikaltaan. Nykyisin GT40 60/65 pesillä, pakopesä hieman sporttisempi versio.

Posted: Sun Mar 05, 2006 22:03
by Pluto
Itsellä hieman sama ongelma bmw m10 1,8 koneen kanssa.. pakosarjan saa punoittamaan paikallaan kun pitää kierroksia josain 4000rpm:ssä minuutin pari.
Ennakkoa tuossakohtaa nyt 40astetta ja afr ~14,7. Nokka on tarkistettu että on oikeassa kohtaa.

Posted: Mon Mar 06, 2006 12:24
by jani
heitäs noita ennakkoja suosiolla alemmas noin 20 pintaan.Mikähän ihme noissa vehkeissä on että pakosarjat punottaa kun omaa en saa millään hehkumaan vaikka kuin rankaisee. Seokset on täys vedossa afr 11.5 ja pinta kaasu ajossa noin afr 15. ennakott pyörii tyhjäkäynnillä 16 astetta ja täysillä paineilla 8 astetta. Tietenkin noi seokset riippuu ihan koneen puristuksista . Omassa on puristus suhde 8.3 ja soppaa saa laitaa ihan huolella menee ahdoilla suuttimina on 360 ja polttoaineen paine on ahdoilla noin 4 kiloa. Mitatkaapa ahdetuissa noita pakopaineita se kertoo miten pakopuoli hengittää.

Posted: Mon Mar 06, 2006 21:18
by turbiinirieska
joo pakopaineista löyty tuosta mun ex autosta vika,oli liian pieni downpipe siinä ja sen takia punotteli.

Posted: Mon Mar 06, 2006 23:25
by iiro
Nyt on pakko kysäistä, kun ei tuo Janin logiikka oikeen mulle aukea, eli miten ennakkoa vähentämällä se pakosarjan punoitus vähenee ??

Mitä kauemman aikaa bensa saa sylinterissä palaa (=enemmän ennakkoa), sitä kylmempänä se pakosarjaan menee, jos siis ei ole muita muuttujia kuin ennakko.

Jos ennakkoa on älyttömästi liikaa, että kone ikään kuin "lyö vastaan", niin moottorin lämmöt siitä kyllä nousevat, mutta matalapuristeisella turbomoottorilla ja osakaasulla saa varmaan olla silloin ennakkoa 60 astetta tai jotain.....

Liian pienellä pakopesällä tai pakoputkella saa kyllä kaikki paikat punaisiksi.

Posted: Sun Mar 12, 2006 22:25
by jani
Tuossa kokeilin ennakkoja laittaa osakaasulla liikaa niin pätkimään rupeaa. Tietenkin jos saa alkuperäiset koneen sytkäkartat niin sillä pääsee alkuun ainakin. Saabin ahdetunkoneen ennakot on maksimisaan 28-30 astetta osakaasulla ja ahdoilla on 10 astetta. Näitä arvoja ei tule yleistää ja kokemukseni perustuu näihin saabin ahdettuihin ja muutamiin tee se itse turboihin joihin on pers dynolla säädetty toimivaksi. Tienkin sarja mallit on tehty päästöjen takia semmoisiksi että ne ei toimi ollenkaan ns. viripannuissa. Tässä topiikissahan oli juuri toi sarjojen punottelu aiheena ja sen olen saanut aikaan nuilla pienillä turboilla mutta en ennakoiden säädöillä .

Tässä jotain netti juttua
http://www.innovatemotorsports.com/resources/myths.php.
jos on hyviä linkkejä tuosta sytkästä niin tänne vain niin saadaan punoitus muuttumaan voiman hehkuksi :D :D