Page 2 of 3
Posted: Mon Nov 29, 2010 12:59
by Höylä
Benkku wrote:teg wrote:Korkeapainepumpun imupuolelle ei missään nimessä kannata asentaa suodatinta. Ainakaan sellaista suodatinta joka on tarkoitettu painepuolelle. Karkeasihdit sitten erikseen.
Itse-asiassa se 'karkeasihti' on mikroniluokan (about <10-20 um) verkkosuodatin. Mielellään sellainen pitää olla, pumpun kesto-iän takia.
riippuu varmasti pumpusta... ei bosch:n pumppu ainakaan pistä pahaksi, vaikka siellä ei mitään mikroniluokan suodattimia olekaan esisuodattimena... "teesihti" riittää hyvin, eli reikäkoko n. 1mm
tärkeintä on kuitenkin asentaa kunnon suodatin pumpun ja suuttimien väliin, koska pumpusta lähtee ties mitä paskaa kiertoon jatkuvasti, hiilimoskaa jne.
edit: itse olen käyttänyt yhtä ja samaa bosch:n pumppua jäteöljy/nafta pumppuna pitkiäkin aikoja ja hyvin se surraa, vaikka ei ole mitään suodattimia ennen pumppua

siinä se kierrättää "paskalitkua" tiskialtaan ja säiliön välillä... kätevä apu osien pesussa...
Posted: Mon Nov 29, 2010 20:34
by tommiiii
Viisampieni panostuksesta vaihdoin pumpun ja suodattimen paikkoja.

Sähköt on laajakaista lambdan johdotuksia vaille valmiit.

Vielä pitää alipaineletkut vetää siätilaan ja keksiä kaasu-ja kickdown vaijereille kiinnikkeet.Sitten voi ruveta kokeilemaan ensi starttia.
Posted: Mon Nov 29, 2010 22:23
by Benkku
Höylä wrote:riippuu varmasti pumpusta... ei bosch:n pumppu ainakaan pistä pahaksi, vaikka siellä ei mitään mikroniluokan suodattimia olekaan esisuodattimena... "teesihti" riittää hyvin, eli reikäkoko n. 1mm
tärkeintä on kuitenkin asentaa kunnon suodatin pumpun ja suuttimien väliin, koska pumpusta lähtee ties mitä paskaa kiertoon jatkuvasti, hiilimoskaa jne.
Niinkö?
http://www.bosch.com.au/content/language1/html/4560.htm
<clip>
The main causes of fuel pump wear or failure is contamination of the fuel system, dirty/missing filter and/or corrosion due to moisture in the fuel. Fuel pump performance can be affected by particles as little as 10 Microns (0.01mm).
</clip>
Kannattaa kyllä käyttää sitä esisuodatinta, vaikka täällä jotkut 'pieniä kiviä' pumppaisikin.
Posted: Mon Nov 29, 2010 22:35
by Höylä
Benkku wrote:
Niinkö?
http://www.bosch.com.au/content/language1/html/4560.htm
<clip>
The main causes of fuel pump wear or failure is contamination of the fuel system, dirty/missing filter and/or corrosion due to moisture in the fuel. Fuel pump performance can be affected by particles as little as 10 Microns (0.01mm).
</clip>
Kannattaa kyllä käyttää sitä esisuodatinta, vaikka täällä jotkut 'pieniä kiviä' pumppaisikin.
ei mainoksiin kannata kovin sinisilmäisesti aina luottaa

jäähän siinä moni suodatin boschilta myymättä, jos sanotaan suoraan, että hiilet sieltä pumpusta ensin loppuu ja sitten vasta itse pumppu osa... rikkoontunutta/loppuun kulunutta pumppu osaa ei ole tullut vastaan, mutta sähköjen puolesta loppuun ajettua pumppua kylläkin (eli hiilet/kollektori finaalissa)
Posted: Mon Nov 29, 2010 22:53
by Benkku
Höylä wrote:ei mainoksiin kannata kovin sinisilmäisesti aina luottaa

jäähän siinä moni suodatin boschilta myymättä, jos sanotaan suoraan, että hiilet sieltä pumpusta ensin loppuu ja sitten vasta itse pumppu osa... rikkoontunutta/loppuun kulunutta pumppu osaa ei ole tullut vastaan, mutta sähköjen puolesta loppuun ajettua pumppua kylläkin (eli hiilet/kollektori finaalissa)
Niin, kun lähestulkoon kaikissa oem asennuksissa on se esisuodatin, jota ei tiettävästi tarvita.
Tokihan suodattimen voi jättää pois. Oletettavasti Bosch 'oikein mielellään' myy ennemmin pumppuja, kuin edullisempia suodattimia.

Posted: Mon Nov 29, 2010 23:10
by Höylä
piti oikein aikansa kuluksi tutkia millaisia ne bosch:n esisuodattimet on... 60 tai 70 mikronia näyttää niiden karkeus olevan... mistä olet saanut sen 5-10 mikronia päähäs, kun sellaisia ei näytä olevan edes myytävänä
onhan se hyvä siinä olla, mutta älä levitä sellaista huhua, että sen pitää olla siis jotain 5 tai 10 mikronia, kun niitä ei saa mistään
tärkeintä on kuitenkin, että pumpun ja suuttimien välissä on se kunnollinen suodatin (jossa ne mikronit saakin/pitää olla sitä 5 tai 10), ettei ole suuttimet täynnä "pashaa" ja sitten vielä polttaa männät jne.
http://www.bosch.com.au/content/languag ... ilters.pdf
edit: ne "OEM" esisuodattimet mitä mulle on tullut vastaan, on olleet enemmän sellaisia "1000 mikronin" suodattimia, eli ihan normaaleja teesihtejä, joihin jää suurimmat hiekan jyvät, mutta pienimmät menee läpi että heilahtaa ja vesi + muu kura myös...
Posted: Mon Nov 29, 2010 23:44
by Benkku
Höylä wrote:piti oikein aikansa kuluksi tutkia millaisia ne bosch:n esisuodattimet on... 60 tai 70 mikronia näyttää niiden karkeus olevan... mistä olet saanut sen 5-10 mikronia päähäs, kun sellaisia ei näytä olevan edes myytävänä
onhan se hyvä siinä olla, mutta älä levitä sellaista huhua, että sen pitää olla siis jotain 5 tai 10 mikronia, kun niitä ei saa mistään
tärkeintä on kuitenkin, että pumpun ja suuttimien välissä on se kunnollinen suodatin (jossa ne mikronit saakin/pitää olla sitä 5 tai 10), ettei ole suuttimet täynnä "pashaa" ja sitten vielä polttaa männät jne.
Kirjoitinko kenties 5-10 um? En, mutta nyt kirjoitan, suuttimien suodatinkartio on silmäkooltaan mainittua viiden mikronin luokkaa.
Luepa sieltä Boschin sivuilta aiheesta lisää. Nykyvehkeissä, kun ei ole pumpun jälkeen useinkaan suodatinta (paitsi tietty suuttimien sisäänmenossa), jolloin ennen pumppua käytetään luokkaa <10-20 mikronin verkkosuodatinta.
...että älä sinäkään vastoin parempaa tietoasi, ala väittämään sellaista mikä ei aivan pidä paikkaansa. Varmaan vanhemmissa vehkeissä onkin teesihtejä, kun silloiset pumputkin hiukan suuremmilla toleransseilla kuin nykyiset ja linjassa pumpun jälkeen tarkemman luokan suodatin.
Motorsport pumpussa on menopuolella 100 mikronin suodatin.
http://www.bosch-motorsport.de/pdf/comp ... 200_OD.pdf
...edelleenkin muista väitteistä huolimatta - kannattaa kunnollinen esisuodatin (eikä mitään teesihtejä) systeemiin laittaa, mikäli pumpussa sellaista ei ole.
<clip>
Bosch warranty does not cover failure that results from the ingress of foreign matter;
</clip>
Posted: Tue Nov 30, 2010 0:12
by Höylä
Benkku wrote:
Kirjoitinko kenties 5-10 um?
jotain älytöntä kuitenkin... ja jo 10-20 mikronin esisuodattimen löytäminen tuottaa ihan riittävästi tuskaa normaali harrastajalle... pumppu ei kuitenkaan vaadi sellaisen käyttöä ja varmempi tapa on se perinteinen, eli kunnon suodatin (se 5 mikronia tai jopa 2 mikronia...) pumpun ja suuttimien väliin...
Benkku wrote:
Luepa sieltä Boschin sivuilta aiheesta lisää. Nykyvehkeissä, kun ei ole pumpun jälkeen useinkaan suodatinta (paitsi tietty suuttimien sisäänmenossa), jolloin ennen pumppua käytetään luokkaa <10-20 mikronin verkkosuodatinta.
mua ei nykyvehkeet kiinnosta, kun autojen valmistus on lopetettu maailmanlaajuisesti 1995... sen jälkeen ei ole enää valmistettu mitään käyttökelpoista... tuo-95 on jo vähän yläkanttiin muutenkin, mielummin pysyttelen -80 luvun puolella valmistetuissa, niillä ajaa vielä monta 2010 vuonnakin valmistettua autoa hautaan
dieseleistä muistan sen, että omassa ajokissa on 30 mikronin esisuodatin ja 2 kpl 2 mikronin pääsuodatinta... niitä saakin sitten yleensä viikottain olla vaihtelemassa, kun ovat turvetta täynnä... tuota 30 mikronin esisuodatinta saa pahimmillaan olla huuhtelemassa 2 tunnin välein, kun oikein vastustaa...
joo, tuo on ihan järkeväkin, eli se erottaa jo ne silmin nähtävät roskat pois... tuota tarkempia en näe järkeväksi asentaa autotalli rakentelijan systeemeihin imupuolelle, kun ei niitä kuitenkaan missään laboratorio olosuhteissa useinkaan asenneta...
ja omissa pumpuissa mitä käytän, niin on tuo ihan sama 100 mikronin esisuodatin pumpun sisään rakennettuna... se löytyy yllättävän monesta bosch:n pumpusta, että ei tuo 044 sitä käytä mitenkään yksinoikeudella

Posted: Tue Nov 30, 2010 1:17
by Kädetön
teg wrote:Korkeapainepumpun imupuolelle ei missään nimessä kannata asentaa suodatinta. Ainakaan sellaista suodatinta joka on tarkoitettu painepuolelle. Karkeasihdit sitten erikseen.
Onko tästä mitään haittaa vaikka tuo suodatin olisikin asennettu ennen pumppua???
On vaan tullut tuohon toiseen projekti autoon tullut asennettua tuolla tavalla, tosin se ei ole ollut vielä kunnolla käynnissäkään, niin en ole huomannut mitään erikoista/haittaa...
Posted: Tue Nov 30, 2010 1:29
by Benkku
Kädetön wrote:teg wrote:Korkeapainepumpun imupuolelle ei missään nimessä kannata asentaa suodatinta. Ainakaan sellaista suodatinta joka on tarkoitettu painepuolelle. Karkeasihdit sitten erikseen.
Onko tästä mitään haittaa vaikka tuo suodatin olisikin asennettu ennen pumppua???
Voi hyvinkin olla, lähinnä pumppu saattaa kavitoida -> kirmaa ylikierroksille - jolloin kommutaattori, hiilet ja rullakennopumppu-yksikkö voivat vaurioitua.
Posted: Tue Nov 30, 2010 19:03
by tommiiii
Nyt on kaikki johdotukset valmiina sekä alipaineletkut.Auton akusta oli virta loppu niin ei voinnut ruveta kokeilemaan megaa no huomenna ehkä parempi virta.
Posted: Wed Dec 01, 2010 13:53
by tommiiii
Antakaas tyhmälle ohjeita.Sain koneen yhdistettyä megaan megatunella usb adabteri kaapelilla mikä onnistui hyvin.Pitäisikö megatunessa näkyä mittareissa arvot ilman mitään asetusten muutoksia?
Kun laitan virrat pälle alkaa bensapumpun rele naksuttaa eli mega katkoo ja yhdistää maata vuorotellen, onko tämä normaalia?
Tunessa näkyvä map paine näyttää liikaa eikä muutu vaikka letkun ottaisi irti taikka imisi tai puhaltaisi letkuun.
Myös lämpömittarit näyttävät molemma samaa arvoa eikä muutu vaikka antureiden pistokkeen irroittaa.Samoin tps antaa kokoajan isoa lukemaa eikä muutu kaasua painettaessa.
Näihin jos sais jotain vastausta olisin hyvin kiitollinen.
Posted: Wed Dec 01, 2010 14:42
by Vauhtivaunu
tommiiii wrote:Pitäisikö megatunessa näkyä mittareissa arvot ilman mitään asetusten muutoksia?
Pitäisi
tommiiii wrote:
Kun laitan virrat pälle alkaa bensapumpun rele naksuttaa eli mega katkoo ja yhdistää maata vuorotellen, onko tämä normaalia?
Sulla on jossain päällekkäisiä asetuksia ja mega ilmoittaa naksuttamalla asiasta. Käy valikot läpi ajatuksen kanssa.
Posted: Wed Dec 01, 2010 21:45
by tommiiii
Voiko huono usb piuha vaikuttaa noiden mittareiden näkyvyyteen.Lähti meinaan usb jatkojohdosta koko pää irti kun vähän nykäsin niin on voinut joku johto olla huonossa kosketuksessa jo aiemmin.
Yhteyden kyllä sai helposti ja asetuksia muuteltua ja megatunessa näkyi toi bensapumpun valo vilkkuvan samaa tahtiin kuin rele napsui.
Tota bensapumpun naksutusta teki jo ennen kuin oli liitetty tietokoneeseen kiinni.
Sellanen kyssäri vielä,kun tossa protopartsin johtosarjassa oli hall anturi kiinni mitä en tarvitse joten otan vain kierroslukupulssin puolan -navasta.Joten katkaisin tuon hal anturiin menevän piuhan ja laitoin kierrosluku singaali johdon yhteen hal anturiin menevistä johdoista mnkä tarkistin menevän oikealle pinnille megan liittimeen.Tarviiko tehdä muutoksia jonnekkin muualle tälläisella kokoonpanolla?
Posted: Sun Dec 05, 2010 22:17
by tommiiii
Nyt on auto saatu jo käymäänkin.Kierrosluku singaali heittelehtii vaan niin paljon,että ei pysty vielä säätämään.
Posted: Mon Dec 06, 2010 18:01
by TTH
Vaikka juttu bensa suodattimista onkin käsitelty, niin haluaisin lisätä vielä tämän.
http://www.virtalaracing.com/polttoaine ... -liittimet
Niin tuota suodatinta kannatta käyttää vain tankin ja keräilysäiliön väliin, ei suoraan korkeapanepumpun imupuolelle kavitoi varmasti. Kokeiltu on.
Tai sitten niin että asennus , esipainepumpun ja korkeapainepumpun väliin.
Posted: Mon Dec 20, 2010 18:57
by tommiiii
Nyt on hall anturi kiinni.Hihanpyörällä on 180asteen välein m8 mutterit heftattuna kinni joiden reiissä on tehokkat magneetit.

Nyt lukee kierroslukua hyvin eikä heittele lukemat enää yhtään.Lähti auto jopa käyntiin tänään ekaa kertaa pelkän megan avustuksella.Hall anturin johdot pitää vielä vetää uudestaan kunnolla noiden testipiuhojen tilalle.Huomenna voi päästä jo säätämään bensakarttoja

Posted: Mon Dec 20, 2010 20:06
by JaniM
Öö, miks noin vinossa anturi?
Yleensä kohtisuoraan nastaan laitetaan. Mutta hyvä jos toimii ja ei tuu häiriötä yläkierroksilla.
Keep going!
Posted: Mon Dec 20, 2010 22:47
by tommiiii
Ei tullut oikeen ajateltua tota sijoitusta kiinnnikkeen teossa,mutta on sen verran voimakkaat magneetit,että tuntuu toimivan ihan hyvin, tosin ei ole korkeimpia kierroksia vielä kokeiltu.
Posted: Tue Dec 21, 2010 1:59
by Benkku
Sanoisin, ettei kuvan mukaisella anturin kohdistuksella toimi - korkeilla kierroksilla. Käännä anturin pää kohtisuoraan vastanappia kohden ja säädä ilmaväliksi luokkaa 1-1.5 mm.
ja tuo anturiteline... Kiinnikekorvakkeen ei ole tarkoitus kannatella anturin painoa (murtuu värinästä poikki) eli tee 'putkimainen kiinnike', joka kantaa anturin painon.
Posted: Tue Dec 21, 2010 6:46
by JaniM
Siinä mallia telineestä ja kohdistamisesta.
http://porvwoo.fi/documents/P1020388.jpg
Posted: Tue Dec 21, 2010 19:03
by tommiiii
Anturille voi tehdä vielä paremman telineen kunhan sais edes käymään ekaksi vähän paremmin.Sellainen kysymy,että mistä johtuu,kun vain toinen suutinpankki ruiskuttaa?Luultavasti joku asetus pielessä,mutta mikä?
Posted: Tue Dec 21, 2010 19:15
by JaniM
Ootko tsekannut johdot?
Toiseen pinniin tulee 12v toinen pitäis megan maadoittaa?
Jos stage injection päällä, niin silloin ruikkii toinen.
Posted: Tue Dec 21, 2010 19:54
by tommiiii
JaniM wrote:Ootko tsekannut johdot?
Toiseen pinniin tulee 12v toinen pitäis megan maadoittaa?
Jos stage injection päällä, niin silloin ruikkii toinen.
Alternating injection asennossa vaan suuttimet 1 ja 2 ruikkii, mutta simultaneous asennossa 1 ja 2 menee pimeäksi ja 3 ja 4 ruiskuttaa.Tuon perusteella pitäisi johdot olla kunnossa.
Mitä pitää olla asetuksissa,että toi staged injection on pois päältä?

Posted: Tue Dec 21, 2010 20:05
by JaniM
Off.
Eli tuo rpm-based pitäis olla off.
Posted: Tue Dec 21, 2010 20:07
by tommiiii
Jees kiitokset pitääpi huomenna katsoa,että mitä oon sählännyt

Posted: Tue Dec 21, 2010 23:24
by kamski
tommiiii wrote:JaniM wrote:Ootko tsekannut johdot?
Toiseen pinniin tulee 12v toinen pitäis megan maadoittaa?
Jos stage injection päällä, niin silloin ruikkii toinen.
Alternating injection asennossa vaan suuttimet 1 ja 2 ruikkii, mutta simultaneous asennossa 1 ja 2 menee pimeäksi ja 3 ja 4 ruiskuttaa.Tuon perusteella pitäisi johdot olla kunnossa.
Mitä pitää olla asetuksissa,että toi staged injection on pois päältä?

Tämä asetus meinaa että 2 bank lähtee toimimaan 3000 rpm jälkeen ja sammu alle 2800 rpm.
Posted: Wed Dec 22, 2010 9:34
by tommiiii
Toi staged injection oli offilla joten ei voi siitäkään johtua.Lisää vinkkejä kiitos mistä lähteä vikaa etsimään?
Posted: Wed Dec 22, 2010 10:28
by tommiiii
vika löytynyt.Otin selvää suutinten numeroiden perusteella,että millaiset on kyseessä ja ne näytti olevan korkea ohmiset,joten otin suutinten virranrajoitukset pois niin starttasi heti käyntiin ilman kikkailuita.Simultaneous asennolla 2 ruiskutuksella/kierros suihkuttaa joka suuttimella ja käy hyvin,mutta alternating asennolla ei vieläkään ruiskuta molempiin suutinpankkeihin.
Posted: Wed Dec 22, 2010 20:03
by tommiiii
Nyt on hall anturilla vähän tukevampi pidike.
