Page 2 of 2
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Mon Aug 08, 2011 21:09
by kamski
j-m kujala wrote:kamski wrote:Kokeile käyttää RPM Based Accel niin yllätyt.
On jo käytössä. Ja niin herkällä ko saa. Jos herkemmäks laittaa ni tuuppaa soosii kokoajan.
Sitten sinulla VE kartta pielessä, ilmeisesti olet säätänyt VE:n rikastukset päällä. Taikka jotkut muut asetukset vielä hieromatta. Hyvin säädetty VE ei kaipaa paljoa rikastusta, edes moottoripyörassä. Kai niissäkin ihan tarpeeksi kireät moottorit näin vertailuksi.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Mon Aug 08, 2011 21:42
by j-m kujala
harrastaja wrote:
Minä kyllä koittaisin kallistaa suuttimia.
joo mutten kallista

päivän pähkin tuota silloin, ja kallelleen ne ei mahtuneet, pitäs kääntää myös sivuttain vinoon. siis tyyliin 75-80 astetta ois saanut, ni päräytin ne suoraan. toinen vaihtoehto oli torven päähän.
1700 rpm --> pelaa ko ajatus ko tänään testailin, mutta ko mä haluisin et jos 1200 joudolta lutku potkulla lattiaan, ni sillon sen pitää räkimättä sen tehtä. eli ei tää isosta oo kii, tai sit kiinnitän liian pieniin juttuihin mielenkiintoni..
ei varmaan virtausnopeus riitä viemään soppaa pyttyyn tarpeeks nopsaa noin alhasilla rpm:llä, ja varsinkin kun joutokäynnillä map arvokin vaik ~65 Kpa /1200 rpm jos oikein muistan. eli vacuumikaan ei sitä tehosta. eipä tolla rpm pohjasellakaan jokatilanteeseen parastamahollista saanut, mut ihan jeees.
taka-akseli pukilla ja 1200 rpm--> pelaa.... vapaalla paukauttaa ko ryntää nopeemmin.
pelkkä kaasuläpän siirtokin kauemmas varmaan muuttais tuota, mut empä tee sitäkään kun se on sellainen kun tuli tuplien imusarjasta ja noilla läppiksillä ja torvilla tehtyä. ko mitta sattu siihen minne pitikin.
tuosta näkyypi sisäpuoli minkämoinen ja läpän taakse truuttaa.

Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Mon Aug 08, 2011 22:00
by j-m kujala
kamski wrote:j-m kujala wrote:kamski wrote:Kokeile käyttää RPM Based Accel niin yllätyt.
On jo käytössä. Ja niin herkällä ko saa. Jos herkemmäks laittaa ni tuuppaa soosii kokoajan.
Sitten sinulla VE kartta pielessä, ilmeisesti olet säätänyt VE:n rikastukset päällä. Taikka jotkut muut asetukset vielä hieromatta. Hyvin säädetty VE ei kaipaa paljoa rikastusta, edes moottoripyörassä. Kai niissäkin ihan tarpeeksi kireät moottorit näin vertailuksi.
VE kartta on kyllä jees, joka puolella menee tyyliin 13.5 - 14 seoksilla ei täykaasu-alueilla. no ~90hp / litra on tuossakin , vaikka vaan 8V kone. ja huipputeho ~6000 kierroksella.
normi kaupunkiajoa saa tulla kokeilemaan alle 2500 kierroksilla ilman kiihdytys rikastuksia. esim tyhjäkäynniltä kone ei nosta kierroksia ilman kiihdytysrikastuksia kuin hitaalla heruttamisella ja kun kytkin tuo kuormaa ni stumppaa jos ei oo pirun tarkkana, siis ilman rikastuksia. kyllä ala-alueet on ihan käsin naputeltu mm teollisuusaluetta ympäri kiertämällä tasakaasulla ilman kierroksia ihan tyhjältä ylöspäin. normi ala-alueita. dynossa yläpäät ja ennakot. cruisia voi kyllä ilman kiihytyspumppuja, ja seokset ok, kunhan ei tee polkimella hätäsiä liikkeitä.
suuttimien kulmaan tässä yhtälössä uskoisin + ehkä ajoitettuun ruiskutuksee jolla sais säätää ruiskutusajankohdan, jotta kakku ammutaan just oikeella kohden, mikä se sitten liekään.
sinänsä harmia tuo pumpun "riittämättömyys" paikallaan rängitettäessä ei tuo, ko muuten pelaa.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Tue Aug 09, 2011 15:12
by Vauhtivaunu
Jospa kokeilisit säätää VE-kartan alpha-N ohjauksella. Olen huomannut läppärunkojen kanssa ettei imusarjan paineeseen (=MAP) perustuva säätö ole aina sopiva.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Tue Aug 09, 2011 21:19
by j-m kujala
Vauhtivaunu wrote:Jospa kokeilisit säätää VE-kartan alpha-N ohjauksella. Olen huomannut läppärunkojen kanssa ettei imusarjan paineeseen (=MAP) perustuva säätö ole aina sopiva.
ööö eli TPS pohjainen ?
kokeilin aiemmin TPS pohjaista. eka toki säätelin mapilla, sit koitin TPS:sää mut totesin mapin olevan tähän jees. siis perus kartalle. toki taulukko on aika tiuha, 55-102 on kaikki 12 askelta, ja alimmat on isoin stepein. toimii muuten hiton hyvin mappi versiona, joka ränniltä tulee tieto pieneen tasaaja säiliöön josta vedot pensapaine säätimelle sekä mapille. siis näin niinkuin normisti. katuautoon valitsin mieluummin mapin.
kaasuun vastaavuus tais olla joo hiukan parempi TPS:sänä, mut muuten ei läheskään yhtä jees. no suuremmalla lambda korjauksella asia ois voinu ollu bueno.