Page 2 of 3

Posted: Sun Jul 12, 2009 21:33
by teg
Luultavasti oli jotain vikaa, koska noissa säätimissä on pääsääntöisesti kaupasta ostaessa tulppa tuossa toisessa. Niin oli minullakin ja hyvin toimi.

Posted: Mon Jul 13, 2009 8:19
by mick
Argh. Mulla räjähtää pää.


Olisko missään kytkentäkaavaa, jossa olisi tuo V3 boksin ja releboksin väliin tuleva johto? http://www.bgsoflex.com/mspower/mspower_ShemV1.2.pdf tuon tapainen, mutta 37pin liittimet molemmissa päissä.
/lisäys 6
Eli jooh, suora johtokos tuohon boksien väliin tulee? MS pin 1 --> releboksi pin 1 ja sitä rataa?
/lisäys 7
ei perrrr..! Ei kai noi johdot tule kuitenkin näin: ms pin 1 --> releboksi 19, ms pin 2 --> releboksi pin 18?????


Olen tässä muutaman päivän piirrelly... YRITTÄNYT piirtää johdotuksia... Ja hermot menee, prkl.

Sitten tuo hukkakipinäpuola, siinä kun on ohjeen mukaan A=1+4 ja B=2+3, syttyjärjestys 1-3-4-2. Kuplassahan on syttyjärjestys 1-4-3-2, joten käytänkö näin: A=1+3 ja B=2+4

Miten kannattaisi sijoittaa boksit? Etupellin alle itse boksi, josta näppärä vetää läppärin johto autoon sisälle, ja releboksi takapenkin alle? Pitkä välijohto tulisi noin...

Vai sitten boksit vierekkäin, esim sinne takapenkin alle?

Monikonapainen sen välijohdon muuten pitää olla?

/lisäkyssäri:
Mikä on tuo "stepper IAC"? Tulee pinneihin 25, 27, 29 ja 31
http://www.megamanual.com/ms2/V3assemble.htm#ew

/lisäkyssäri2
Suuttimia ohjataan nähtävästi kahden sarjoissa, vai olenko ymmärtänyt väärin? Eli pinnit 32, 33 ja 34, 35... Niin ruutaako ne kuitenkin yhtäaikaa, vai pitääkö laittaa tietyt kaksi suutinta tiettyihin pinneihin? Miten olisi järkevintä, tai miten suositellaan?
/lisäys_vastaus 4
http://www.finsquirt.biz/manual/kuvat/image007.jpg Tuolla on vedetty kaikki samaan maahan, mutta taas pinni 18 on kytkemättä... Vedetäänkö sekin maihin?

/lisäkyssäri3
Engine ground(8, 9, 10, 11, 18 ) ja sensor ground(19), vetästäänkö maihin molemmat? Vai onko jokin anturi mille pitää vetää erikseen maa?

/lisäys nro 5:
Kappas, tajusin katsoa vasta nyt tuota releboksia tarkemmin... Siinä on liittimellä vedetty pinnit 2-13, 18 ja 19 yhteen. Riittääkö että vetää yhdellä maapiuhalla esim boksin pinnistä 2 releboksin pinniin 2, vai pitääkö kaikki maat kytkeä?

Posted: Tue Jul 14, 2009 0:45
by Taku_85
mick wrote:Argh. Mulla räjähtää pää.


Olisko missään kytkentäkaavaa, jossa olisi tuo V3 boksin ja releboksin väliin tuleva johto? http://www.bgsoflex.com/mspower/mspower_ShemV1.2.pdf tuon tapainen, mutta 37pin liittimet molemmissa päissä.
/lisäys 6
Eli jooh, suora johtokos tuohon boksien väliin tulee? MS pin 1 --> releboksi pin 1 ja sitä rataa?
/lisäys 7
ei perrrr..! Ei kai noi johdot tule kuitenkin näin: ms pin 1 --> releboksi 19, ms pin 2 --> releboksi pin 18?????


Olen tässä muutaman päivän piirrelly... YRITTÄNYT piirtää johdotuksia... Ja hermot menee, prkl.

Sitten tuo hukkakipinäpuola, siinä kun on ohjeen mukaan A=1+4 ja B=2+3, syttyjärjestys 1-3-4-2. Kuplassahan on syttyjärjestys 1-4-3-2, joten käytänkö näin: A=1+3 ja B=2+4

Miten kannattaisi sijoittaa boksit? Etupellin alle itse boksi, josta näppärä vetää läppärin johto autoon sisälle, ja releboksi takapenkin alle? Pitkä välijohto tulisi noin...

Vai sitten boksit vierekkäin, esim sinne takapenkin alle?

Monikonapainen sen välijohdon muuten pitää olla?

/lisäkyssäri:
Mikä on tuo "stepper IAC"? Tulee pinneihin 25, 27, 29 ja 31
http://www.megamanual.com/ms2/V3assemble.htm#ew

/lisäkyssäri2
Suuttimia ohjataan nähtävästi kahden sarjoissa, vai olenko ymmärtänyt väärin? Eli pinnit 32, 33 ja 34, 35... Niin ruutaako ne kuitenkin yhtäaikaa, vai pitääkö laittaa tietyt kaksi suutinta tiettyihin pinneihin? Miten olisi järkevintä, tai miten suositellaan?
/lisäys_vastaus 4
http://www.finsquirt.biz/manual/kuvat/image007.jpg Tuolla on vedetty kaikki samaan maahan, mutta taas pinni 18 on kytkemättä... Vedetäänkö sekin maihin?

/lisäkyssäri3
Engine ground(8, 9, 10, 11, 18 ) ja sensor ground(19), vetästäänkö maihin molemmat? Vai onko jokin anturi mille pitää vetää erikseen maa?

/lisäys nro 5:
Kappas, tajusin katsoa vasta nyt tuota releboksia tarkemmin... Siinä on liittimellä vedetty pinnit 2-13, 18 ja 19 yhteen. Riittääkö että vetää yhdellä maapiuhalla esim boksin pinnistä 2 releboksin pinniin 2, vai pitääkö kaikki maat kytkeä?
ei toiminu tuo linkki megan sivuilla mutta siel oli johdotuksista sillon joskus kuvat ja selitteet ja niitten mukaan megan liittimen pinnistä 1 relelauvan liittimen pinniin 1 jne...

A=1+3 ja B=2+4 käy juurikin noin kunhan ite muistat sen...

välijohdon pituudella ei oikein oo merkitystä maku asia ja jos haluu niin kannattaahan se mega pultata vaik kojelautaan jos haluu ledejä katella ja releboksi vaik kone huoneeseen tai johonkin muuhun paikkaan missä ei pääse releet syystä tai toisesta lämpenemään...

suuttimet ainakin ite laitoin silleinsä että oli kaks omaa piiriä ei sillä taida olla ihmeemmin väli kunhan sitte laittaa megatunesta asetukset kohilleen ja sieltä pystyy valitsee sen työntääkö se kaikille suuttimille samanaikaisesti vai joka toisella kierroksella toiselle piirille...

varmempi on laittaa kaikki maat erillisinä megan ja releboksin väliin kun ainakin vr anturin maa piuha pitää vetää megalle...

Posted: Fri Jul 17, 2009 5:50
by mick
Nyt kun tuo virranjakaja ja alkuperäinen bensapumppu jää pois käytöstä, niin kannattaisiko tuo nokka-akselilta voimansa ottava virranjakajan akseli onkia pois koneesta? Eihän sitä tarvitse siellä enään ollenkaan? Vai pitääkö se jättää sinne öljynpaineiden tms takia? Onko tuohon olemassa jotain kivaa tulppaa? :)

Ja jos sen akselin jättää sinne, niin se tulppahan pitää olla sellainen että ylettää painamaan sitä jousta siinä akselin päässä, eikös vain?

Saisko tulpan tehtyä vanhasta virranjakajasta, katkasis vain koneen ulkopuolelle tulevat osat pois?

Posted: Fri Jul 17, 2009 6:13
by JaniM
Kaiva akseli pois. Siellä on ne kaks prikkaa kans, et varovaisesti nostat ja katot bensapumpun reiästä. Jos et nosta niin se pomppii siinä kokoajan ja rikkoo kampurasta sen rattaan.

Pakkasproppu käy vaikka tai teet holkin missä o-rengas ja painat sen siihen.

Posted: Fri Jul 17, 2009 7:05
by mick
Magneetti on kyllä näppärä :D
Akseli ja kaksi prikkaa poistettu koneesta 8)

Tänään alkaa sähköjen veto.

Posted: Fri Jul 17, 2009 7:58
by mick
Olisiko mitään hyötyä suunnitella suutinpareja niin, että esim 1 ja 3 pytty olisi samassa ryhmässä, 2 ja 4 omassaan? Jos laittaa vuororuiskutuksen(onnistunee?) ja ajoituksen niin että 2 ja 4 pytyille tulisi ruiskutus juuri ennen imutahtia, ja taas 1 ja 3 pytyillä jo aikaisemmin ennen imutahtia?

Ajatuksena siis antaa polttoaine-ilmaseoksen olla pieni hetki imusarjassa ennen suihkutusta. Eikös tämä siirtäisi lämpöä jonkinverran pois noilta 1 ja 3 pytyiltä? Nehän ne normaalisti lämpenevät enemmän...

Posted: Fri Jul 17, 2009 9:26
by Jussi
Minullakin on suutinpankit jaettu, kuten suunnittelit, eli 1+3 ja 2+4. Lienee ihan ok vaihtoehto. Mutta käsittääkseni käyttämäsi megaversio ei ilman lisäpalikoita osaa ajoittaa suuttimien aukomista juuri oikeaan aikaan. Olipahan taas melkoista mutuilua...

Tarvitsemaasi jakajan tilalle tulevia tulppia on muutama ylimääräinen tulossa tänään sorvista. Ovat rautaa, eli esim puolan telineen hitsaaminen tulppaan onnistuu, eikä lämpölaajeneminenkaan ole ongelma. Privaa, jos tarttet.

Posted: Fri Jul 17, 2009 10:07
by mick
Image
Tällä hetkellä näyttää tältä...

Posted: Fri Jul 17, 2009 12:14
by seppo mäntykivi
Mulla lahti jo käyntiin: http://www.youtube.com/watch?v=HTLm4aKGVGE

Nyt on jo kone nostettu paikoilleen, bensaputki vielä puuttuu ja äänen vaimennin.

Posted: Fri Jul 17, 2009 15:38
by mick
Tuli hommattua tällainen lämpöanturi: Fae 3227 12/24V 20J
Onko tuolle olemassa jotain taulukkoa, vai pitääkö itse mitata? Pitääkö jokatapauksessa mitata itse?

Posted: Fri Jul 17, 2009 17:50
by mick
0 astetta - 1400ohm
27 astetta (jep, täällä tarkenee aika hyvin...) - 580ohm
100 astetta - 80 ohm

Näyttäisikö nuo paikkansapitäviltä? pakastin oli niin hidas eikä ollu jäitä... Laskin hanasta kylmää vettä hetken, pussitin sitä desin ja nakkasin tunniksi pakkaseen... ei ollu jäätyny. Mutta aika lähellä nollaa luultavasti oli. Mittari näytti 1380ohm, josta arvelin että 1400ohm olisi nolla astetta.
Sata asteisen kanssa meinas palaa sormet tottakai, ja mittari heilu suurinpiirtein tuossa 80 ohmin kohdalla. Riittääkö nuo tarkkuudeksi?

Posted: Fri Jul 17, 2009 19:53
by 505
Toistaa muutaman kerran ton mittauksen ni siinthän se selviää. Talven tullen sitte muistaa tarkastaa että pakaslukematkin näyttelee oikein.

Posted: Fri Jul 17, 2009 20:01
by mick
Aught! Ongelma! Testailen tässä polttoainekiertoa... Ja pumppu vuotaa! Voi vittt...

Posted: Sat Jul 18, 2009 14:09
by 54 Oval
miten se pumppu vuotaa? Jos tulee jostain pumpun prässisaumasta niin vaihtoon... :) Älä sitten säästä väärässä kohtaa, eli laita painepuolelle letukuihin kierre liittimet, vai oliko jo? :)

Posted: Mon Jul 20, 2009 11:17
by mick
54 Oval wrote:miten se pumppu vuotaa? Jos tulee jostain pumpun prässisaumasta niin vaihtoon... :) Älä sitten säästä väärässä kohtaa, eli laita painepuolelle letukuihin kierre liittimet, vai oliko jo? :)
Uusi pumppu tilattu, lupasivat huomiseksi sen! Maksaa vain perhana 70 euroa... Budjetti ei pidä tasan yhtään taas :(

Pumppu oli letkulähdöillä, eli klemmarilla kiinnitys. Tosin käytän niitä "panta" mallin kiristimiä, ei perus klemmareita. Pumpulta letkulla 10cm, siitä vaihtuu teräsputkeksi. Tässäkin on pantakiinnistys...

Teräsputki menee konetilaan, josta haarautuu kahdeksi teräsputkeksi. Ja nämä jatkuu sitten jälleen pantaliitoksen kautta letkulla suutintukeille, ja siitä jälleen letkulla paineentasaajalle. Eli aika paljon on noita "klemmariliitoksia", valitettavasti. Tosin budjetti kusee, aika loppuu kesken ja sitä rataa... Jos tuolla nyt yhden reissun pääsisi käymään ainakin!

Posted: Mon Jul 20, 2009 19:55
by mick
Joo-o, yritin sitten polttaa boksini. En tiedä onnistuinko... Toivottavasti en.

Kytkin imuilman lämpöanturin johtoja, ja kuorin ensin maajohdon. Sitten signaalijohtoa kuorimaan, ja maajohto osui laturin päällä olevaan akun virtajohtoon. Räps. Tottakai oli boksi jo kytketty, mutta akku ei. Autossa on vahvistin, joten sieltä taisi purkautua kondensaattorit boksin kautta maihin...

Ei muuta kuin autoon sisälle haistelemaan. Jep, palanu haisee. Boksi irti ja auki, ei näytä palaneelta, kaikki osat ok samoin piirilevy. Releboksi seuraavaksi irti ja auki:
Image
Luultavasti säästyin pahemmilta vaurioilta... Ehkä? Aika loppui kesken, puola, lambda ja jotain muuta jäi vielä kytkemättä. Käytin virtoja päällä, rele napsahtaa ja kohta napsahtaa uudestaan. Taitaa olla bensapumpun rele. Voisko tuosta päätellä että boksi (ja prossu) säilyivät ehjänä?

Posted: Mon Jul 20, 2009 20:50
by Jasu
Näyttäis siltä että antureiden maa olis kärähtäny piirilevyltä..? Helppo korjata, juotat sen poispalaneen kuparin kaveriks ohusen piuhan jonka juotat kiinni kaikkiin niihin nastoihin mihin tuo palanut linja on alunperin kulkenut...

Posted: Mon Jul 20, 2009 21:00
by mick
Juu, tuo tulikin heti korjattua :)

Posted: Mon Jul 20, 2009 21:09
by mick
Aloin valmistautumaan huomista varten. Imuttelin MegaTunen, MegaTunixin(+glade), MegaLogViewerin, ja MS-loggerin.

Muistelisin että eri anturit pitää jotenkin konffata, ja yritin etsiä tietoa aiheesta. Enpähän löytäny vielä mitään, tosin tietomäärä on niin valtava netissä että ehkä se oikea tieto katoaa vaan sinne sekaan...

Eli tarvitsenko noiden yllämainittujen softien lisäksi vielä jotain tärkeää? Pitääkö TPS anturilta mitata tyhjäkäyntiasennon ja täysikaasuasennon jännite? Vai miten tuo konffataan?
/lisäys3:
Löysin megatunesta "get current", eli kaasu pois ja klik nappia, kaasu pohjaan ja klik nappia? Olisko noin helppoa? :)

Käytin Hall-anturille cat-5 piuhaa, yksi pari käytössä ja muut maadoitettu. Parista toinen menee Hall miinukseen, ja toinen Tach liittimeen. Erillisellä johdolla toin sen Vrefin Hallille. Onko tämä toimiva kytkentä, vai olenko missannut jotain? :)

/lisäys:
Testiasennan tässä just kotikoneelle tuota MegaTunea, ja kyselee alussa MAP anturia. Mikähän anturi minulla tuossa mahtaa olla..?

/lisäys2:
Löytyskö jostain sellaista perusasetus kuvaa tms? 4-tahti 4-sylinterimoottorille?

Posted: Tue Jul 21, 2009 7:09
by mick
Kannattaako hakea softat täältä: http://www.diyautotune.com/softwarelinks.htm
Lukee että olis tärkeimmät yhdessä paketissa. Onkohan nuo ajantasalla olevia ohjelmia?

Posted: Tue Jul 21, 2009 7:18
by mick
http://www.megamanual.com/files/software/
No tuollahan nuo softat olikin... Piti taas tehdä ylimääräistä työtä ja kerätä kaikki eripaikoista...

Posted: Tue Jul 21, 2009 7:42
by mick
EasyThermillä taidan saada nuo lämpöanturitiedot kohdilleen, mutta mikä on tuo Bias Resistor -arvo?
partcon kasausohjeessa oli että bias vastuksen arvo tulee olla sama kun anturin 27asteessa.
Hmm, eli nähtävästi pitää vaihtaa vastus? 2490ohm taitaa olla se vakio... Ja öljynlämpöanturi on 27 asteessa 580ohm... Löysin 465 ohmisen, tuo sopinee tuohon, ainakin paremmin kuin tuo 2490ohm?
R4 vai R7 tuo moottorin lämpöanturin bias vastus?

Pitänee mitata vielä tuo imuilman lämpö, ellei jostain löydy taulukkoa. 10.4016 Ford Sierran nopea anturi kyseessä.

Jep eli tuo Fordin imuilman lämpöanturi menee näin:
0 astetta 9340 ohm
27 astetta 3000 ohm
100 astetta 260 ohm

Posted: Tue Jul 21, 2009 10:03
by tty

Posted: Tue Jul 21, 2009 10:24
by mick
Hmm, tuo DIY autotune ohjelmasta löytyi tuo mun boksi suoraan valikosta, mutta tuosta alkuperäisestä ei...

Tarviikos tuota EasyThermiä käyttää sittenkään? MegaTune ohjelmasta löytyi sensorit, joihin laitoin lämpötilat. Vaikuttaisi toimivan ok.

Miten helkkarissa tuosta saa muutettua f-asteet c-asteiksi??

Posted: Tue Jul 21, 2009 11:24
by mick
Eih... Taas räjähtää pää.

Kun selailee tätäkin foorumia, niin jossain käsketään kopioimaan jotain tiedostoja johonkin. Okei, mitä tiedostoja, mistä ja mihin? Miten noita conffeja muutellaan?

Posted: Tue Jul 21, 2009 15:56
by tty
mick wrote: ........
Miten helkkarissa tuosta saa muutettua f-asteet c-asteiksi??
Tuolta pitäisi löytyä unset Celsius => set Celsius
C:\Program Files\MegaSquirt\car1\mtCfg\settings.ini
......
# set CELSIUS "Temperature Units"
; Turn this on to enable degrees C everywhere.

Posted: Tue Jul 21, 2009 18:14
by mick
Eka startti, paukutteli vain putkessa. Oli puolan A ja B menny sekasi. Vaihdoin piuhojen paikkaa.

Toinen startti, ja käyntiin lähti. Sanoisin että hip hurraa, mutta kun nyt masentaa... Eli kävi hetken aikaa, sitten alkoi rpm signaali katkoa, sitten mittarit punaisiksi ja sammui. Nyt kun laittaa virrat päälle niin bensapumpun rele ei napsaha.

Tutkin olisiko jokin sulake palanut, niinkuin aikaisemmin tänään... Aikaisemmin oli syynä liian pieni pääsulake heti akulta tulevassa syötössä. Ei kestänyt bensapumpun lisäystä kuormaan. Sulake isommaksi, ja johan toimi. Näin siis aikaisemmin.

Nyt on pääsulakkeet yms ehjät, mutta releboksilla olevat ruiskusuuttimien sulakkeet olivat palaneet! 2kpl 5A sulakkeita. Vaihdoin ne, mutta ei vaikutusta. Edelleenkään ei herää MS eloon. Tietokoneen mittarit pysyy punaisina, bensapumpun rele ei käy päällä... Mikähän tuon nyt aiheutti? Ja miten tuo korjataan??

Mittasin pinnistä 28, boksille menee jännite.

Posted: Tue Jul 21, 2009 18:31
by JaniM
Olikos sulla matalaohmiset suuttimet? Jos niin oliko asetukset oikein?
Mitenkäs muut asetukset käyty kaikki läpi?

Posted: Tue Jul 21, 2009 18:44
by mick
JaniM wrote:Olikos sulla matalaohmiset suuttimet? Jos niin oliko asetukset oikein?
Mitenkäs muut asetukset käyty kaikki läpi?
On matalaohmiset. Ja asetukset laitoin näin:
Control Algorithm: Speed Dens.
Inj. per cycle: 2
Inj. Staging: Alternating
Engine stroke: four-stroke
Number og cylinders: 4
Injector port type: port injector
Injectors: 4
Engine type: Even fire

Bank1
Injector open time(ms): 1
Battery voltage correlation(ms/v): 0.2
PWM current limit(%): 75
PWM time threashold(ms): 1.0
Injector PWM Perioid(us): 66

Bank2
Off