Asetukset BMW R 1100 suuttimille Harrikan Evo-koneessa

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Benkku wrote:
Sulkeutumisajalla on yhtälailla merkitystä, johon paine-ero (linjapaine -imusarjan paine) suuttimen yli vaikuttaa, käyttöjännitteen ja sulkeutumisen ohjaustavan ohella.
Nuo käyttöjännitteen (12.5-14 volttia normaalissa ajotilanteessa) aiheuttamat muutokset ovat kyllä sen verran minimaalisia, että niillä ei käytännössä ole merkitystä. Vaikutus lienee samaa luokkaa, kuin paine-eropulssien muutokset eri kuormitustilanteissa/käyntinopeudessa.

Toistoa: Itse en avaisia suuttimia ns. vajaalla avauksella, koska silloin suutinten väliset erot ovat suurimmillaan ja sillä saatava virtauskaan ei ole täysin toistettavissa. Siksi se avautumisaika on mielestäni erittäin käytännöllinen vaikka toiset täällä väittävätkin ettei sillä tee mitään.
Tästä syystä monet suutinvalmistajat ilmoittavat pienimmän toistettavan (joka on samalla pienin suositeltava ) pulsewidth.
Kun saadaan täydellinen suuttimen avauma, on sulkeumakin aina samanlainen (noh, jos pilkkua viilataan lähes samanlainen).

Toki voidaan jokaisen suuttimen käyttäytyminen mitata erikseen jokaisella jännitteellä ja pw:llä. Ja jotta päästäiseen niin tarkkaan mittaustulokseen mitä tällaiseen ryhtyvä edellyttää, mittaushan pitäisi ehdottomasti suorittaa käyvässä autossa omalla paikallaan jotta polttoaineen painepulssit ja imusarjan painepulssi vaikuttaisivat mittauksiin. Vielä kun joku ECU tukisi tällaista jokaisen suuttimen täydellistä kalibrointia - ja vieläpä kierrosluvun funktiona! Jostain syystä ei tietääkseni yksikään autovalmistaja tai aftermarket ecun valmistaja käytä tällaista järjestelmää vaan heille riittää avautumisaika. Se jolla ei tee mitään. Miksiköhän?


Kyllä. Flyback-kytkentä vaikuttaa sulkeutumiseen paljon. Kytkentä kuitenkin pysyy aina samana ;)

Ps. Mutta totta tosiaan, kuten aikaisemmin sanoin, näin sieltä Injector dynamicislta vastattiin. Claimit voi lähettää sinne.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Kyllähän tuolla luokkaa puolellatoista voltilla alkaa olemaan merkitystä.

OEM valmistajat mallintavat ohjaimiinsa, sovellukseen valitun suuttimen hyvinkin tarkkaan - kts. vaikka sitä Fordin paperia siinä InjectorDynamicsin sivulla. Bosch ei omissa nykysysteemeissään myöskään pelaa 'parilla' parametriilla, vaan niitä taulukoita suuttimellekin riittää.

Kaikki vaikuttaa ja totta, että suutin pitäisi mitata sovelluskohtessa niine ohjauksineen. Kalliimmissa jälki-asenteisissa ohjaimissa on toki deadtimen määritykseenkin 'työkaluja'.

EDIT: Lisätty pari esimerkkiä.

Battery
Voltage uSec

Weber IW 058 / (0639/1)
8.0 2030
10.0 1220
12.0 810
14.0 560
16.0 390

Bosch EV1 / 714
4.7 4056
7.0 2112
9.3 1710
10.2 1464
11.2 1308
12.1 1178
13.1 1064
14.0 958
15.0 900
16.0 850

Siemens 000 788 123
9.3 1880
10.2 1520
11.2 1300
12.1 1110
13.1 1000
14.0 870
15.0 760
16.0 650

IWP 069 (0848/0)
9.3 1650
10.2 1270
11.2 1130
12.1 1010
13.1 900
14.0 800
15.0 730
16.0 650
Last edited by Benkku on Tue Aug 10, 2010 3:59, edited 1 time in total.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

teg wrote:Vaikutus lienee samaa luokkaa, kuin paine-eropulssien muutokset eri kuormitustilanteissa/käyntinopeudessa.
Paha sanoa, :D mutta esimerkiksi eräässä vehkeessä linjapaine sykki luokkaa kilon ts. 1 kg/cm2, mikä on reguloituun kolmen kilon linjapaineeseen ja suht. vakiona pysyvään imusarjan paineeseen nähden paljon (liikaa). Juu, ei olleet poijjaat asentaneet damppereita ei.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Käsittääkseni Bosch ja muut edistykselliset valmistajat mittaavat sylinterin antamaa tehoa/seosta (sylinteripaine/pakolämpötilat/vääntövärähtelyt) ja säätävät yksittäisiä suuttimia closed-loopissa. Tämä siksi, koska suuttimilla on taipumus muuttua hyvinkin paljon käytön aikana ja tällaiset tarkat virtausmittaukset menevät nopeasti poskelleen.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Kyllä, sylinterikohtaista vääntömomenttia säätävät, mutta ei siihenkään/tarkkuuteen ilman parametrejä päästä, mm. suutin on siis mallinnettu.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ok. Ilmeisesti tiedät jostain sellaisen ecun toiminnasta, mistä minä en tiedä. Enkä kyllä ihan heti keksikkään miksi suutinta pitäisi mallintaa, jos sylinteripaine/sylinterikohtainen vääntömomentti voidaan mitata...
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Pistetään vähän koostetta ja lisäkommentteja (punaisella) ja huomattavaa (sinisellä), jos tää menis vaikka jakeluun...:wink:
Omani Boldilla, kun on aika sekavaa.

Siis tuossa kommentoin ArttuH:n ja tty:n ohjeita avautumisajan selvittämiseen ja lähinnä siihen, että se on väärä arvo tuohon korjaukseen.
harrastaja wrote:
tty wrote:
Avautumisajan selvittämiseen tarvitaan oskilloskooppi ja hiukan oheiskytkentöjä.
Tuolla mittaamisesta:
http://www.automotivetestsolutions.com/ ... eforms.htm

http://www.msextra.com/viewtopic.php?f=89&t=31326
Aina tämä sama juttu tulee jossain esiin....
Tuolla on kyllä hyviä kuvia ja ihan oikeanlaisiakin, mutta noista ei voi Dead Time:ä (mikä on Megassa virheellisesti "Injector opening time ") määrittää.

Deat Time on aika, mikä tarvitaan dynaamisen tuoton käyrän "siirtämiseksi" alkamaan teoreettisesti nollasta.
Katso esimerkki vaikkapa... Tuolta
Ne pari ekaa kuvaa.

Huomattavaa on myös, että voltage correction ei ole sama esim. 14-12V tai 12-10V (tämähän ei liittynyt asiaan, tuli nyt laitettua, että kannattaa tuo huomata)

Sama asia vähän toisella tavalla... Täällä

Siis DT on tuolla siinä kohdassa, missä ne suorat viivat kohtaa "nollatuoton" kohdan. Siis noin 0,6....1ms
.

Itseasiassa suuttimen virtakäyrästä voi hyvinkin usein päätellä avautumisajan. Kun suutin on avautunut täysin ja "lyö pohjaan", virtakäyrässä näkyy hyvin usein notkahdus.
Niinpä, virtakäyrästä voi nähdä avautumisajan, mutta kun sillä ajalla ei tee mitään. (tässä asiassa, jos teg haluaa muuten tietää avautumisajan se on toinen juttu)
Eikä avautumis- ja sulkautumisajoilla yhdessä tai erikseen.
Tarvittava aika on Dead Time ja sitä ei noista saa laskettua.

Mitäs eroa mielestäsi on dead timellä ja avautumisajalla?
- avautumisaika -> suuttimeen virrankytkentähetkestä siihen, kun suutin on kokonaan auki kulunut aika
- sulkeutumisaika on tietysti toisinpäin -> boxilta tulevan suuttimenohjauspulssin loppumisesta suuttimen kokonaan kiinni menemiseen kulunut aika
Siis noihan on skoopilla mitattavissa.

Mutta.....
- Dead Time muodostuu näistä ajoista, mutta sitä ei voi laskemalla niistä selvittää.
- DT on se aika, mikä pitää pulssiin lisätä, että lineaarisella toiminta-alueella ruiskutusajan muutos vastaa ruiskutetun polttoaineen määrän muutosta.
- Jos vaikka katsoo tuon ID1000 suuttimen 3bar uncorrected flow 14V käppyrää, niin 3ms kohdalla on virtaus n. 200cc/min ja 6ms kohdalla yli 500cc/min.
- corrected flow käppyrässä on eri jännitteiden DT:t kohdallaan ja virtaus muuttuu pulssin mukaisesti.

Siis.... DT:n voi määrittää eri pulssinpituuksilla mitatuista virtausmääristä. Vaikkapa "paperille" piirtämällä tuon mun kuvan "tyylillä" tai sitten laskemalla noista virtauksista.

Tuon sivuston mukaan "Dead time" käsittää täsmälleen saman asian mitä megasquirtissa on kutsuttu nimellä "injector opening time". Eli minimi pw joka on toistettavissa. Se voidaan mitata skoopilla virtakäyrässä näkyvästä muutosnopeuden "notkahduksesta", (tuossa on jo kaikki sekaisin. tuon sivun mukaan et mitenkään voi päätyä tulokseen DT = injector opening time) jolloin suuttimen kelaan on syötetty niin suuri energia, että sen voima voittaa kiinni pitävän jousivoiman ja suutin on auki.
Kaikki pulssinleveydet alle sen eivät anna toistettavaa virtausta. Lyhyemmällä pulssilla suutin saattaa aueta tai sitten jäädä aukeamatta.

Kuten tuolla sivustolla kuvataan korjatussa virtauskaaviossa on aika-akselilta vähennetty "dead time" eli kuollut aika.

MS3:ssahan tuo suuttimen kuollut aika ei olekkaan enää lineaarinen jännitteen suhteen vaan voidaan asettaa vapaasti mitatun käyttöjännitteen funktiona. Ihan kuten se oikeastikkin käyttäytyy.

Vielä minulle jäi epäselväksi, että mikä virhe siinä megamanualissa on? Vai oliko se juurikin tuo nimitys "injector opening time"? Vai tarkoititko virheellistä olettamaa, että kuollut aika käyttäytyisi lineaarisesti jännitteen funktiona?
Kun se DT EI OLE SE AIKA, MIKÄ SIINTÄ SKOOPPIKÄYRÄSTÄ PYSTYTÄÄN TOTEAMAAN.
Ja se ei ole minimi toistettava PW, vaan nimenomaan aika, millä "siirretään" sitä käyrää siinä asteikolla, jotta virtaus/PW täsmää..

MS3:ssa onkin tämä asia tehty jo melko hyvin, pienten aukioloaikojen korjauksineen.
Ja vanhassakin MS:ssä se on oikein laskettu viimeisenä pulssin pituuteen.

Ja se virhe on just nimittää tuota tarvittavaa korjaukseen käytettävää aikaa Opening Timeksi, koska se ei ole pelkästään avautumisesta johtuvaa.

teg kirjoitti:
En kyllä nyt käsitä mikä sinun mielestäsi on Dead Time. Juu, toki pw:stä vähennetään se dead time, mutta mikä se DT on mielestäsi?

Lue nyt pari kertaa vielä mitä olen kirjoittanut. ( siis se on edelleenkin aika, mikä lisätään boxin muuten valmiiksi laskemaansa PW:hen)

teg kirjoitti:

Eli toisessa kuvassa on virtaus vs. tehollinen pulssin pituus. Ja sivulla sanotaan myös että tehollinen pulssin pituus on lopullinen pulssin pituus johon moottorinohjaus on lisännyt kuolleen ajan kompensoinnin (eli käytännössä eri käyttöjännitteellä tapahtuvan aukeamisviiveen). Sulkeutuminenhan on aina samanlainen - riippumatta jännitteestä eli se voidaan jättää huomiotta laskelmissa.

Ei aukeamisviivettä, vaan DeadTimen.
Ja sulkeutuminen ei ole samanlainen eri jännitteillä, koska virta on eri suuruinen. (ja vaikka nyt oletettaisiinkin, että sulkeutuminen on aina samanlainen, se on kuitenkin otettava huomioon)




Skooppikuvasta voidaan todeta aika. jolloin suutin on kokonaan auki. Ota huomioon, että suutin virtaa myös osittain auki ollessaan.
DT:hen "sisältyy" myös se sulkeutumisaika. Siis DT on pienempi kuin avautumisaika, kun sulkeutuessaan suutin myös virtaa.


teg kirjoitti:

Tarkoitatko, että mikäli suutinta ohjataan lyhyemmän aikaa kuin se aika joka voidaan tuosta virtakäyrästä voidaan nähdä, virtausta tapahtuu mutta se ei ole lineaarista? Näinhän se varmasti on, mutta niin lyhyitä aikoja ei kannata suutinta ajaa, koska se ei ole toistettavissa.

En tarkoita. DT-korjaus "toimii" vain lineaarisella alueella.
Mutta jos niin lyhyitä pulsseja tarvitaan, niin pakkohan niitä on käyttää.

harrastaja kirjoitti:

Ja sulkeutuminen ei ole samanlainen eri jännitteillä, koska virta on eri suuruinen.


Kerroppas tästä lisää vielä? Nimittäin kun suutin halutaan sulkea, siltä katkaistaan virta. Lähtötilanne on sama, suutin on täysin auki ja kela on kyllästynyt. Miten siinä tilanteessa käyttöjännite vaikuttaa mielestäsi sulkeutumiseen? Väitän että (passiivinen) sulkeutuminen kestää aina yhtäkauan riippumatta onko jännite 5 vai 50 volttia.

(koitas ihan oikeasti vaikka mitata tuota jännitteen vaikutusta ja katso mitä tapahtui)

Lainaus:
teg kirjoitti:
Jos skooppikuvasta voidaan todeta minimiaika, milloin suutin alkaa virtaamaan, niin miten se mielestäsi eroaa käsitteestäsi "DT"? Mitä eroa näillä kahdella on mielestäsi? Mitä muuta DT:hen sisältyy mielestäsi avautumisen lisäksi?

Skooppikuvasta voidaan todeta aika. jolloin suutin on kokonaan auki. Ota huomioon, että suutin virtaa myös osittain auki ollessaan.(siis suutin virtaa "matkalla" sinne täydelliseen aukiolemiseen, ei se ole on/off eli se osittainen aukiolo vaikuttaa myös isommilla ajoilla)
DT:hen "sisältyy" myös se sulkeutumisaika. Siis DT on pienempi kuin avautumisaika, kun sulkeutuessaan suutin myös virtaa.



Tottahan toki se virtaa osittain auki ollessaan, mutta se virtaus ei välttämättä ole toistettavissa, eikä se välttämättä ole lineaarinen.
Suutinten datalehdykässä usein ilmoitetaankin minimi toistettava pw ja sen pienempää ei suositella käytettäväksi.

teg kirjoitti:

Tarkoitatko, että mikäli suutinta ohjataan lyhyemmän aikaa kuin se aika joka voidaan tuosta virtakäyrästä voidaan nähdä, virtausta tapahtuu mutta se ei ole lineaarista? Näinhän se varmasti on, mutta niin lyhyitä aikoja ei kannata suutinta ajaa, koska se ei ole toistettavissa.

En tarkoita.

Hmm.. Mitä tarkoitit sitten edellisessä kappaleessa osittaisella avaumalla, jos kerran et tarkoittanutkaan suuttimen osittaista avaamista?

harrastaja kirjoitti:

PS. Lähetä vaikka tonne Injector Dynamicsille (Paul Yaw) postia ja kysy onko opening time = DT

Ei ole tarvetta. Jos kerran DT on eri asia kuin avautumisaika (ja avautumisaika + sulkeutumisaika), eikä se ole mitenkään sanoin selitettävissä, niin olkoon sitten niin Smile

EDIT: Selvitin asian. Dead time on avautumis- ja sulkeutumisviive YHDESSÄ - ei sen ihmeempää.
harrastaja kirjoitti:

- Dead Time muodostuu näistä ajoista, mutta sitä ei voi laskemalla niistä selvittää.
....
Ja mistäs tuon selvitit Shocked ? Mitä tuo yhdessä tarkoittaa, siis lasketaanko ne yhteen?



Juu. Lasketaan yhteen. Eli ihan laskemalla voidaan selvittää Dead Time.
Otin ja selvitin tuolta injector dynamicsilta, että mtä HE sillä tarkoittavat. Ehkä sinä tarkoitat jotain muuta?

Lainaus:

Ja lopuksi pitää korjata yksi edelle kirjoittamani.... kyllä siellä Megamanuaalissa on väärin enemmänkin (kuin Opening Time nimitys), kun ei sen mukaan sulkeutumisajalla ole merkitystä ja lisäksi kuvaan sulkeutumisaika on piirretty hämäävän lyhyeksi.


Siinä mielessä ovat oikeassa, että sulkeutumisajalla ei ole merkitystä, koska se on aina sama jännitteestä ja kuun asennosta riippumatta. Vaikka toisin väitätkin.
(edelleen se sulkeutuminen vaikuttaa, vaikka se olisikin vakio)
Herra Tony Palo minulle vastasi injector dynamicislta, että tuo dead time koostuu avautumis- ja sulkeutumisajoista.
(Just, koostuu avautumis- ja sulkeutumisajoista, mutta ei laskemalla. Tämänhän ilmoitin jo tuolla alussa).
Toistoa: Itse en avaisia suuttimia ns. vajaalla avauksella, koska silloin suutinten väliset erot ovat suurimmillaan ja sillä saatava virtauskaan ei ole täysin toistettavissa. Siksi se avautumisaika on mielestäni erittäin käytännöllinen vaikka toiset täällä väittävätkin ettei sillä tee mitään. (älä irroita kirjoituksia asiayhteydestä, minä en ole ottanut kantaa pienimpiin haluttuihin aikoihin)
Tästä syystä monet suutinvalmistajat ilmoittavat pienimmän toistettavan (joka on samalla pienin suositeltava ) pulsewidth.
Kun saadaan täydellinen suuttimen avauma, on sulkeumakin aina samanlainen (noh, jos pilkkua viilataan lähes samanlainen). (mutta se joka tapauksessa vaikuttaa siihen DT:hen)

----- Jostain syystä ei tietääkseni yksikään autovalmistaja tai aftermarket ecun valmistaja käytä tällaista järjestelmää vaan heille riittää avautumisaika. Se jolla ei tee mitään. Miksiköhän?
(luitko ihan oikeast vaikkapai noita Injector Dynamics sivuja, vai miten olet tuohon päätelmään voinut tulla?)

Kyllä. Flyback-kytkentä vaikuttaa sulkeutumiseen paljon. Kytkentä kuitenkin pysyy aina samana
(Jos flyback-kytkentä vaikuttaa, niin miksi ei suuttimeen varattu energian eri määrä? Katso vaikka tuosta kyseessäolevasta dokumentista kuva8 ja selitys))
http://www.automotivetestsolutions.com/ ... eforms.htm

Lisäksi.
Kuinkas vaikkapa Siemens 220lb/h suuttimien....
Turn on time = 1,5ms
Turn off time = 1.3ms
Offset (siis DT) = 0,64ms

Tai Siemens 63lb/h....
Opening/closing time = 1,3/0,7ms
Offset = 0,67ms

Millälailla noi sitten lasketaan noista "kaupan" tiedoista?
Tai vaikka itse mittaamasta 550cc Siemensistä..
PW 1,3ms -> inj_tot_open 1,1ms -> inj_tot_closed 2,2ms (-> closing time 0,9ms)
Ja tuon suuttimen DT on luokkaa 0,6ms.

Ja vielä yksinkertaisuudessaan Injectordynamicsin sivuilta pätkä
"
When we combine the opening and closing delays, and consider their total effect on dynamic flow, we have the dead time.

It is worth noting at this point that dead time is not something you can determine with an oscilloscope. You must measure the dynamic flow where all delays are combined to determine the dead time accurately.
"

Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

teg wrote:Enkä kyllä ihan heti keksikkään miksi suutinta pitäisi mallintaa, jos sylinteripaine/sylinterikohtainen vääntömomentti voidaan mitata...
Miksikö mallinnetaan? Jotta, esimerkiksi seossäädön suhteen 'ei tulla työtahtitolkulla perässä', vaikkapa akkujännitteen muuttuessa.

<clip>
Period of no flow varies in length with battery voltage and with fuel pressure.

The information is held in the ECU in the Battery Comp table. Battery voltage compensation data, is supplied by the injector manufacturer.
</clip>
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Toki ymmärrän, että suuttimella on tiettyjä korjauskertoimia jännitteen suhteen, mutta että jotain tarkempiakin malleja olisi. Ei tietääkseni ainakaan Motronicissa (ME7/7.5), Trionicissa eikä Japanilaisissa ECUissa. Näissä käytetään hienoja closed-loop algoritmejä ja long term trimmejä korjaamaan suuttimen dynamiikan muutoksia ajan funktiona. Akkujännitteen muutokset ovat sen verran hitaita, ettei sentään normaalisti joka ruiskutustapahtumassa tai moottorinkierroksessa muutoksia tapahdu.

Kerro toki, jos kerran tiedät, että millaisia malleja ja missä niitä on?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

teg wrote:Toki ymmärrän, että suuttimella on tiettyjä korjauskertoimia jännitteen suhteen, mutta että jotain tarkempiakin malleja olisi. Ei tietääkseni ainakaan Motronicissa (ME7/7.5)...
Lataapa tuolta vaikka tuo ja tutustu...
http://www.bosch-motorsport.com/content ... _Turbo.zip

http://www.audizine.com/forum/showthrea ... CU-(ME7.1)
Hyvin pitkälti M/ME7 ohjaimen ja sen algoritmien/taulukoiden kaltainen.

Jopa suuttimen lämpötila on mallinnettu, estimaatta...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Täytyypä imaista tuo ja testata.

Sinänsä outoa että suuttimen lämpötila pitäisi mallintaa, koska se on mitattavissa ilman mitään lisäanturointeja.

EDIT:

Tutustuin pikaisesti tuohon MS4Sport ecuun ja sehän tuntuu olevan ihan toista maata kuin ME7. Ainakaan misään manuaaleissa ei kerrottu sen perustuvan ns. Torque Modeliin kuten ME7. Parametrit myöskin viittaavat sen olevan lähempänä muita aftermarket ECUja.
Tietääkseni ME7:ssa ei arvioida eikä mitata suutinten lämpötilaa, eikä sellaista parametria löytynyt tuosta MS4Sportistakaan. Polttoaineen lämpötila kyllä mitataan, mutta sehän ei kuulu tähän aiheeseen...
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Post by TimoS »

Benkku wrote: Miksikö mallinnetaan? Jotta, esimerkiksi seossäädön suhteen 'ei tulla työtahtitolkulla perässä', vaikkapa akkujännitteen muuttuessa.

<clip>
Period of no flow varies in length with battery voltage and with fuel pressure.

The information is held in the ECU in the Battery Comp table. Battery voltage compensation data, is supplied by the injector manufacturer.
</clip>
Ihmetyttää vaan jos kerta akkujännite vaikuttaa noin paljon että pitää mallintaa ja ottaa huomioon ohjelmassa, niin eikö olisi helpompi rakentaa vakiojännitelähde suuttimille, ettei jännite muuttuisi ?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

teg wrote: Sinänsä outoa että suuttimen lämpötila pitäisi mallintaa, koska se on mitattavissa ilman mitään lisäanturointeja.

EDIT:

Tutustuin pikaisesti tuohon MS4Sport ecuun ja sehän tuntuu olevan ihan toista maata kuin ME7. Ainakaan misään manuaaleissa ei kerrottu sen perustuvan ns. Torque Modeliin kuten ME7. Parametrit myöskin viittaavat sen olevan lähempänä muita aftermarket ECUja.
Tietääkseni ME7:ssa ei arvioida eikä mitata suutinten lämpötilaa, eikä sellaista parametria löytynyt tuosta MS4Sportistakaan. Polttoaineen lämpötila kyllä mitataan, mutta sehän ei kuulu tähän aiheeseen...
Mitattavissa - millä ilman lisä-anturointeja? Kyseessä ei ole poltto-aineen lämpötila, vaan nimenomaan suuttimen lämpötila...

Jos sitä ei mallinneta, niin mikähän mahtaa alla-oleva parametri mielestäsi olla?

evtmod - EinspritzVentil Temperature mod

Tutustu vähän enemmän... kyse ei ole siitä, mihin 'malliin' algoritmi perustuu, vaan miten algoritmi säätää ja millä parametritaulukoilla. Täydellistä vääntömomenttimallia siinä ei luonnollisestikaan kilpa-ohjaimena ole.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

TimoS wrote:Ihmetyttää vaan jos kerta akkujännite vaikuttaa noin paljon että pitää mallintaa ja ottaa huomioon ohjelmassa, niin eikö olisi helpompi rakentaa vakiojännitelähde suuttimille, ettei jännite muuttuisi ?
Niin, ECU ja OEM valmistajille lienee aivan sama - mikä on helpompaa, jos sen jotenkin toteuttaa edullisimmin.
Vakiojännitelähteet kustantavat, per yksikkö. Kehitystyö ja mallintaminen ovat kopioitavissa kustannuksitta.

Harrastajille, tilanne voi toki vakioidun jännitteen käyttökelpoisuuden suhteen, olla toinen.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

teg wrote:Kerro toki, jos kerran tiedät, että millaisia malleja ja missä niitä on?
Patentteja ja patenttihakemuksia lukemalla, sinullekin voi avautua.

Pistetään tuosta yksi Dearbornin - nykyisiin verrattuna hiukan primitiivinen, vuodelta 1993 malliksi...
http://www.freepatentsonline.com/5448977.html
http://www.freepatentsonline.com/5474054.html

Tässä toinen, korkeapainesysteemin malliin liittyvä...
http://www.faqs.org/patents/app/20090139499

ja uutta kehitystä aiheesta (E100 poltto-aineelle).
http://delphi.com/pdf/techpapers/2010-01-1264.pdf
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Benkku wrote: Patentteja ja patenttihakemuksia lukemalla, sinullekin voi avautua
Itsekin lukuisia patentteja hakeneena voin kertoa, että patenttihakemus tai myönnetty patentti ei tarkoita sitä että järjestelmä olisi oikeasti olemassa. Patentilla hyvin usein suojataan menetelmä ettei kilpailija sitä voi käyttää.
Eli patentti ei tarkoita sitä että ko. järjestelmä olisi patentin haltialla tai yleensä kenelläkään käytössä.

Lukaisin pikaisesti nuo patenttihakemukset. Mikään niistä ei varsinaisesti käyttänyt malleissaan suuttimen lämpötilaa. Polttoaineen lämpötilahan on ihan peruskauraa, kun halutaan mallintaa polttoaineen massa.

Oikeastaan mieleeni ei tule nyt mitään, miksi palotapahtuman vuoksi pitäisi mitata suuttimen lämpötilaa. Mihin mielestäsi sitä käytetään?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Benkku wrote: Mitattavissa - millä ilman lisä-anturointeja? Kyseessä ei ole poltto-aineen lämpötila, vaan nimenomaan suuttimen lämpötila...

Jos sitä ei mallinneta, niin mikähän mahtaa alla-oleva parametri mielestäsi olla?

evtmod - EinspritzVentil Temperature mod
Kuparin, kuten monen muunkin metallin, resistanssilla on taipumuksena muuttua lämpötilan mukaan. Puhutaan ominaisvastuksen lämpötilakertoimesta.
Koska suuttimen läpi ohjataan mitattu jännite ja virta, voidaan näistä laskea suuttimen resistanssi (R=U/I). Resistanssin muutoksista nähdään lämpötilan muutos.

Tällaista mittalaitetta itse olen käyttänyt useinkin ja se mittaa yllättävän tarkasti suuttimen lämpötilan.

Tuosta parametristä en osaa sanoa mikä se on. Kyse on jonkun lämpötilasta. Olisikohan polttoaineen lämpötilan vaikutuksesta suuttimen aukioloaikaan? En osaa sanoa - kerro sinä.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Benkku wrote:
Patentteja ja...
se on kuulkaas antenni...
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

teg wrote:Lukaisin pikaisesti nuo patenttihakemukset. Mikään niistä ei varsinaisesti käyttänyt malleissaan suuttimen lämpötilaa. Polttoaineen lämpötilahan on ihan peruskauraa, kun halutaan mallintaa polttoaineen massa.
Eikö? No, mikäpä se tämä sitten on?

<clip>
There are also Hot Injector COMPensation (HICOMP) strategies, but these are ad hoc and may not use a fuel rail temperature sensor.
</clip>

ja edelleen..
<clip>
As T fr and injector tip temperatures vary, so do the flow characteristics of the injectors.
</clip>

T fr = poltto-aineen lämpötila.
Last edited by Benkku on Fri Aug 13, 2010 5:24, edited 1 time in total.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Höylä wrote:
Benkku wrote:
Patentteja ja...
se on kuulkaas antenni...
Kyllä, ja IP:n suojakin. :)
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

teg wrote:Kuparin, kuten monen muunkin metallin, resistanssilla on taipumuksena muuttua lämpötilan mukaan. Puhutaan ominaisvastuksen lämpötilakertoimesta.
Koska suuttimen läpi ohjataan mitattu jännite ja virta, voidaan näistä laskea suuttimen resistanssi (R=U/I). Resistanssin muutoksista nähdään lämpötilan muutos.
Käsittääkseni ainakin erään valmistajan ohjaimissa, nimenomaan resistanssia mitataan, kytkemällä suuttimen maa suihkutuspulssien välissä hetkeksi AD tuloon.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Täällä mennään nyt kyllä vähän korkeammalla, mutta palautuisin vielä vähän tuohon perusasiaan :wink: .

Tässä yksi esitys Motecin 3d korjausmahdollisuudesta.

Kun ei tuohon mun sekavaan ja pitkään postiin tullut mitään kommenttia, niin onkos se myöntymisen merkki, että olin oikeassa?
Jos en, niin haluaisin ainakin vastauksen, mitenkä se DT lasketaan noista esim. luvuista?

vaikkapa Siemens 220lb/h suuttimien....
Turn on time = 1,5ms
Turn off time = 1.3ms
Offset (siis DT) = 0,64ms

Ja vielä sekin olisi mielenkiintoista tietää, että miksi sulkeutumisajalla ei ole merkitystä, jos se kuitenkin "lasketaan" mukaan?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ideaalistahan olisi, jos tosiaan ruiskujärjestelmässä olisi kartta suuttimen tuotolle aukioloajan funktiona. Lieneekö missään järjestelmässä sellaista? Osaratkaisuhan on sitten, että taulukosta löytyy pienten avaumien kartta. Usein näkee suutinten mukana tulleissa spekseissä määritellyn minimiavauman, joka on toistettavissa. Olisi hauska nähdä miten tällainen suutin käyttäytyy kun toistetaan alle määritellyn miniavauman. Onko se virtaus tosiaan mitä sattuu vai käyttäytyykö se joka avaumalla samalla tavalla?
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

harrastaja wrote:Täällä mennään nyt kyllä vähän korkeammalla, mutta palautuisin vielä vähän tuohon perusasiaan :wink: .

Tässä yksi esitys Motecin 3d korjausmahdollisuudesta.

Kun ei tuohon mun sekavaan ja pitkään postiin tullut mitään kommenttia, niin onkos se myöntymisen merkki, että olin oikeassa?
Jos en, niin haluaisin ainakin vastauksen, mitenkä se DT lasketaan noista esim. luvuista?

vaikkapa Siemens 220lb/h suuttimien....
Turn on time = 1,5ms
Turn off time = 1.3ms
Offset (siis DT) = 0,64ms

Ja vielä sekin olisi mielenkiintoista tietää, että miksi sulkeutumisajalla ei ole merkitystä, jos se kuitenkin "lasketaan" mukaan?
Olen yrittänyt perehtyä tähän tohtori väitöksen D.Timemestä jo pari päivää.
Onko her: harrastaja tekemässä uutta koodia vai?
Miksi DT pitää lisätä siihen valmiiseen PWhen?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

kamski wrote: Olen yrittänyt perehtyä tähän tohtori väitöksen D.Timemestä jo pari päivää.
Onko her: harrastaja tekemässä uutta koodia vai?
Miksi DT pitää lisätä siihen valmiiseen PWhen?
Ei ole minkäänlaista mielenkiintoa uuteen koodiin. Ja jos luet noita aikaisempia kirjoituksiani, niin siellä vaikkapa tämmöinen....
Ja vanhassakin MS:ssä se on oikein laskettu viimeisenä pulssin pituuteen.
Ja lainaan vielä itseäni...
DT on se aika, mikä pitää pulssiin lisätä, että lineaarisella toiminta-alueella ruiskutusajan muutos vastaa ruiskutetun polttoaineen määrän muutosta.
Siis, jotta suuttimen virratessa vaikkapa 5ms pulssilla 500 yksikköä ja lisätään 10% => 5,5ms virtauksen pitää lisääntyä myös 10% => 550 yksikköä. Siksi pitää tuo DT siihen ynnätä.

Lisää perehtymistä noihin "ID:n" kirjoituksiin :wink: .
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

DT:hän on eri mittainen eri pulssileveyksillä, joten ehkä pitäisi puhua suuttimen linearisointitaulukosta tai kalibrointitaulukosta?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

teg wrote:DT:hän on eri mittainen eri pulssileveyksillä, joten ehkä pitäisi puhua suuttimen linearisointitaulukosta tai kalibrointitaulukosta?
Nope, DT muuttuu linjapaineen ja jännitteen funktiona, ei suihkutuspulssin pituuden.

<lainaus>
Dynamic Flow Rate and Dead Time Summary

Dynamic flow rate and dead time values across the voltage and pressure range.
</lainaus>

http://www.injectordynamics.com/ID1000.html
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

No jos unohdetaan koko DT ja käytetään suoraan kalibroitua tuottoa? Tuo DT näyttäisi ainakin noissa taulukoissa olevan lyhyillä pulssisuhteilla hyvinkin vaihteleva, joten yksittäinen arvo ei käyne kompensointiin?
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

harrastaja wrote:
Sama asia vähän toisella tavalla... Täällä

Siis DT on tuolla siinä kohdassa, missä ne suorat viivat kohtaa "nollatuoton" kohdan. Siis noin 0,6....1ms.
Joo tota, voisko DT oikein ympyröidä tuohon taulukkoon ettei tulee vääriä käsityksiä.
Ja onko DT aikana minkäänmoista tuottoa cc ?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Post by TimoS »

Huh huh, onpa vaikeeta toi asetusten saaminen Bemarin suuttimiin kun on noin paljon mietittävää, mitenkähän mun käy sitten kun aikanaan tohon Bemarin kopioon asentelen suuttimia ja asetuksia miettin :o
Post Reply