Page 2 of 2

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Mon Nov 26, 2012 19:18
by MrFairlane
Purkki on sama kaikille moottoreille eikä sisäiset muutoksetkaan eroa kovin merkittävästi toisistaan.
Jos on käyttöauto, niin kannattaa lähteä aika pienillä muutoksilla liikkeelle, jotta ei auto jää seisomaan turhaan.
TBI-systeemi taitaa olla ylivoimaisesti helpoin ja halvin keino aloittaa ruuttaaminen. Läppärunkopaketti kun sisältää paineensäätimen, läpät, suuttimet ja tyhjäkäyntimoottorin. Tuohon vain johtosarja ja bensapumppu paluulinjastoineen, niin aletaan olemaan lähellä.(Vaikka tuossakin on jo paljon.)

Jos tinailet sen purkin huolellisesti, niin ei siinä mene rahat hukkaan vaikka ruiskuprojekti ei ottaisikaan tuulta allensa.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Tue Nov 27, 2012 12:15
by Firebolt
Taisin hurahtaa turhanki hyvin tohon säädettävyys vaihtoehtoon, että kolmonen sitä pitää olla. Ja kun hintoja vertaili, niin olikohan jossain 1 v3.0 kasattuna vitosen halvempi ku 3 v3.0 osina, eli kyllä nyt isommat kartat ja tarkempi säädettävyys menee edelle (sekä kasin täys sekventiaalisuus...) ynnä muut ominaisuudet. Eipähän vituta sitte myöhemmin ku pitää saada enemmän ominaisuuksia käyttöön.
Jos tilais tollasen johtosarjanki, kutosen ja kasin sarjoilla on hinta eroa 6€, mutta saiskohan kasin sarjasta jättämällä muutaman pois sitten kutosen sarjan? Muuten varmaan ostaisin piuhat metritavarana, mutta toi liitin näyttää olevan semmonen mitä mulla ei ole.
Ei ole käyttöauto, menee leima umpeen ja saa nyt vuodeks keskittyä armeijan hommiin, sitten onki taas talvi, että kyllä tässä näyttäis olevan aikaa laittaa jo purettua autoa 8)

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Wed Jun 26, 2013 17:13
by Linc77
Moro
Kertokaapas gurut pikkasen vinkkejä jos vaihdetaan Halltech e6h boxi Megaan...
Pikkasen tarinaa nykyisestä setupista.
Kyseessä siis Lincolnin 400 cid V8, jossa 8-suutinta imusarjassa, läppärungossa IAC (askelmoottorimalli) virranjakaja modattu kiinteäksi ja Haltech e6h ohjaamassa. Kampiakselilla triggeri +hall josta tulee 4 pulssia/kierros. Sensoreita on imuilman lämpö, lamda(narrow), map, vesi ja tps. Muutoin mosa on käytännössa vakio.
Ongelmana tuossa setupissa on lähinnä tyhjäkäynti, suuttimien aukioloaika jää ilmeisesti liian lyhyeksi.
E6h-boxissa on mahdollista ajaa 8-suutinta vain yhdessä tai kahdessa ryhmässä, joten ruiskupulsseja tulee 4/kierros.
Ajatuksena mielessä olis vaihtaa tuon E6h:n tilalle jokin Megasquirt, mutta mitä kaikkea pitäis ottaa huomioon?

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Thu Jun 27, 2013 11:07
by MrFairlane
Kerroppas minkä kokoiset suuttimet, suuttimien vastus, IAC:n merkki, HALL-anturin tyyppi. Triggeri on ilmeisesti rautalevy neljällä piikillä. Lämpötila-antureiden merkit, onko TPS 3-nastainen potikka?

MS1 ja MS2 ajaa vakiona vain 2 suutinlähtöä kuten ilmeisesti myös tuossa Haltechissa, mutta kyllä aika hurjat suuttimet saa olla että tyhjäkäynti kärsii. Ainakin jos käyttää MS1 Hires-koodia tai MS2:sta.
MS3:nkin vaatii vissiin sen MSX-levyn ohjatakseen kahdeksaa lähtöä.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Thu Jun 27, 2013 13:29
by Linc77
Tähän tulikin jo yv:nä tarinaa ja muutin tuota ruiskupulssien määrää/kierrokselle.
Muutoksella sain tuon aukioloajan tuonne 4ms tienoille (oli 1.4ms) joutokäynnillä. Just hetki sitten kävimme ajamassa uudet seoskartat ja vaikuttaa nyt paljon paremmalta. Haltechissa on tuo säätöohjelmakin vähän hankala vanha dos ohjelma. Tarttee ny ajella ja miettiä rupeenko tuota vaihtamaan enstalvena moottorihuollon yhteydessä nykyaikaisempaan järjestelmään. Nykyinen on jo reilu 10 vuotta ollut käytössä
-Jukkis-

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Sat Sep 05, 2015 20:18
by Linc77
Nostetaas tämä taas tapetille
Nyt siis kävi niin että tuolla tallilla on nyt Autotunen uusi Freedrive ohjainboxi jossa ms3 prossukortti...
Mosa nostetaan syksyllä keulilta ja siihen tehdään pikkasen "päivitystä" ja samalla asennetaan tuo Freedrive.
Tuossa näkyy olevan jotakuinkin tarpeeksi säätömahdollisuuksia, mutta laitanko suorasytkän vai jakajan?
Ajatuksena on full sequential ruiskutus, joten jakajasta tarttee jättää ainakin osa, jotta saan nokka-akselin tiedon tuonne boxille ja öljypumppu tarttee pyöriä myös. Eli onkos tuosta hukkakipinäsytkästä jotain etua tms?
-jukkis-

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Sun Sep 06, 2015 8:41
by MrFairlane
Jos kasin haluaa kunnolla kiertämään niin jakaja tarvitsee avuksi kapasitiivisen sytkäpurkin kuten Crane HI6:n tai vastaavan ja i-core puolan ihan latausaikojen puolesta.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Sun Sep 06, 2015 18:58
by Vauhtivaunu
MrFairlane wrote:Jos kasin haluaa kunnolla kiertämään niin jakaja tarvitsee avuksi kapasitiivisen sytkäpurkin kuten Crane HI6:n tai vastaavan ja i-core puolan ihan latausaikojen puolesta.

Niitten kanssa sitten kannattaa olla erittäin hyvin tehdyt johtosarjat ja häiriösuojaukset. Kesällä tuli tapeltua huolella erään turboahdetun mussen kanssa johon kokeiltiin MSD:n 7al-ohjainta ja cranen puolaa. Häiriöitä ei saanut millään konsteilla kuriin. Olisi pitänyt tehdä kaikki auton sähköt uusiksi kun oli vanhaa ja uutta ja megaa ja MSD:tä. Kaikki maadoitukset MSD:n ja megan ohjeiden mukaan ja häiriönpoistokondensaattoreita ja autoradion häiriönpoistajaa tuli kokeiltua eikä mitään tulosta.

Lopulta tuli laitettua fordin edis-puolat megan ohjaamilla syttykivillä ja ongelmat poistui.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Sun Sep 06, 2015 20:48
by Linc77
Mulla on tällä hetkellä tuossa tommonen bosch klooni sytytysyksikkönä, puola joku msd punanen ja jakaja viuhtoo kipinöitä, latausaika 4ms... Sytkäpuoli toiminu ihan moitteetta Haltech:in kanssa, tosin kierrokset olleet maltilliset alle 4500 rpm. Liekö tuo uusi ohjainlaite herkempi häiriöille?

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Sun Nov 08, 2015 14:20
by Linc77
Freedriven asennus on nyt virallisesti aloitettu ja pähkäilen noita johdotuksia...
Tarvitsen ohjauksen MIL-valolle ja flektille, mutta tuossa megatunessa on eri tavalla nuo johtojen/lähtöjen merkinnät kuin freedriven mukana tulleessa ohjevihkossa? Löytyykö tuohon parempia ohjeita?
Eli Freedriven johdot out1, out2 ja boost kyseessä....

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Sun Nov 08, 2015 16:01
by Turbiini
Linc77 wrote:Mulla on tällä hetkellä tuossa tommonen bosch klooni sytytysyksikkönä, puola joku msd punanen ja jakaja viuhtoo kipinöitä, latausaika 4ms... Sytkäpuoli toiminu ihan moitteetta Haltech:in kanssa, tosin kierrokset olleet maltilliset alle 4500 rpm. Liekö tuo uusi ohjainlaite herkempi häiriöille?

Ei täsmää mun laskujen mukaan 4ms latausajalla jo 3750 on mahdottomuus.nsiinä siis jää per sytytys aikaa tuo 4ms ja siitä osaa pitäis olla purku aikaakin.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Sun Nov 08, 2015 19:26
by Linc77
Turbiini wrote:
Linc77 wrote:Mulla on tällä hetkellä tuossa tommonen bosch klooni sytytysyksikkönä, puola joku msd punanen ja jakaja viuhtoo kipinöitä, latausaika 4ms... Sytkäpuoli toiminu ihan moitteetta Haltech:in kanssa, tosin kierrokset olleet maltilliset alle 4500 rpm. Liekö tuo uusi ohjainlaite herkempi häiriöille?

Ei täsmää mun laskujen mukaan 4ms latausajalla jo 3750 on mahdottomuus.nsiinä siis jää per sytytys aikaa tuo 4ms ja siitä osaa pitäis olla purku aikaakin.
Voi se olla et tuo haltech pienentää tuota latausaikaa automaattisesti. Miten tuo mega käyttäytyy tommosessa tilanteessa?

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Sun Nov 08, 2015 20:05
by Turbiini
Megaan saa asetettua minimi purku ajan, joka on lataus aikaa määräävämpi siinä tilanteessa kun aika loppuu kesken.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Sun Nov 08, 2015 20:27
by Linc77
Tarttee ny miettiä muutanko tuon sytkäpuolen esim kahdelle hukkakipinäpuolalle tai jotain vastaavaa...
Löytyskö Fordin v8 koneeseen valmiita palikoita jakajan paikalle? Semmonen jossa nokka-akselin tunnistin valmiina, vai pitääkö se valmistaa ihan ite

Re:

Posted: Fri Mar 18, 2016 10:02
by Gary Grand
Vauhtivaunu wrote:
Mantariini wrote:Käykö toi ms2.2 malli tollasen tpi:n ja hei:n ohjaamiseen vai vaatiiko ton MS2:n?
Kyllä käy, eikä vaadi MS2:ta.

Chevyn V8-koneen ohjaus megalla on varsin yksinkertaista. Jos kerrot tarkemmin kokoonpanostasi niin voi laittaa YV:nä ohjeita.
Tuli lainaus ikivanhasta kommentista..
Tämä tieto pitää edelleen paikkansa? ..ja on suositeltava tie? Oma kokoonpano on koostumassa 305 SBC:stä TPI-imarilla/ruiskuilla kaikkine hiluineen, HEI-jakajalla sytytys ja HX40-ahtimesta.

Jos ajattelisi vaikka tuota: viewtopic.php?f=9&t=9527
settiä ostavansa, niin pärjääkö sen kanssa? :shock:

Jotain aiempia viestiketjuja jo selailin läpi ja vaikuttaisi olleen hiukan ongelmia tuon GM HEI:n 8-pinnisen syttymodulin kanssa ollut. Onko varmempi vaan yrittää 7-pinnisellä?

Pitää lähteä varmalta pohjalta(tyhjästä), kun minkäänlaista taustaa Megan kanssa ei ole..
Aikomuksena tuon koneen kanssa ei ole hullutella, vaan saada vaan hiukan reilummin elämää siihen maltillisilla ahtopaineilla.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Sat Mar 19, 2016 12:27
by ArttuH
No kyllähän tuolla MS1 + v2.2 emolevyn yhdistelmällä edelleen pystyy tekemään vaikka mitä, eli siinä mielessä kyllä ihan käyttökelpoinen vaihtoehto. Mutta en kyllä suosittelisi sitä, etenkään jos koko aihepiiri on vähänkään uusi.

Noin lyhyesti kerrottuna MS1:n kanssa useimmat asiat on huomattavasti monimutkaisempia ja säätömahdollisuudet rajallisempia. Ja tuo v2.2-emolevy ei myöskään ole mikään paras vaihtoehto, suojaukset häiriöitä ja jännitepiikkejä vastaan on aika kehnot ja likimain joka juttua varten joutuu tekemään lisämodauksia. Eli vaikkapa MS2 + v3.0 yhdistelmällä pääsee huomattavasti helpommalla ja todennäköisemmin ilman ongelmia.

Mutta jos tuo satasen-parin hintaero on ihan ylitsepääsemätön kynnyskysymys, niin siitä vaan ja onnea valitsemallanne uralla ;)

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Wed May 11, 2016 13:10
by motorpsycho
Minulla camarossa mega 1 ja tpi. Ongelmana että tyhjäkäynnillä humppaa. Yleensä kun flekti lähtee päälle. Mitähän tuohon voisi kokeilla

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Sun May 15, 2016 17:31
by MrFairlane
motorpsycho wrote:Minulla camarossa mega 1 ja tpi. Ongelmana että tyhjäkäynnillä humppaa. Yleensä kun flekti lähtee päälle. Mitähän tuohon voisi kokeilla
Karttoihin tyhjäkäynnin alapuolelle kovemmat ennakot ja vähän lisää soppaa.
Tai sitten toinen anturi vastuksen kautta pyörittämään flektiä hitaammalla nopeudella ennen isoa pöhinää jos ei ole megan perässä.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Tue May 17, 2016 20:48
by motorpsycho
Pitää kokeilla kunhan saisi vaihdelaatikkoon osat. Minä muuttelin ennakkoa jo sinne mutta pitää kokeilla polttoainetta sit lisätä.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Wed May 18, 2016 17:14
by Masi_K
Tarkista myös että humpauksen aikana ei triggaannu mikään ylimääräinen tai että ennakko ja ve kartalla ei mennä tyhjäkäyntialueelta ulos.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Thu May 19, 2016 15:55
by motorpsycho
Okei. Pitää katsoa kun saa aiuton taas käyntikuntoon. Kiitos jo näistä tiedoista

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Tue Feb 14, 2017 13:44
by Jasu
Hiljalleen tulee varmaan liityttyä tähän(kin) joukkoon, talouteen kun "eksyi" -76 Range Rover, jossa kipinää ohjataan kärjillä ja bensantuloa kahden Strombergin toimesta, niin nuo kaksi on ajatus muuttaa Megan ohjaamiksi. Vähän on osia vielä hakusessa, mutta eiköhän tässä kesään mennessä ainakin yritetä ajella vähän nykyaikaisemmalla moottorinohjauksella...

Jos sitten tuntuu omaavansa hyviä vihjeitä ko. moottorityypin suhteen, niin sellaisia otetaan kyllä ilolla vastaan. Kovasti on asiaa ainakin yrittänyt hakea luettavaksi, mutta silti aina voi olla jotain mainitsematonta mikä on oikeasti oleellisesti helpottavaa tms...

Suunniteltu kokoonpano on jotain tällaista..:

-MS2, MsExtra 3.4.0. on jo purkissa
-alkuun jakajasytkä, ajatuksissa hukkakipinä
-Innovate LC-2, tai pari sellaista
-36-1 triggeri kampiakselille (tai jakajan tilalle, kuten aiemmassa Sm:n syttyprojektissa)
-tyhjäkäynnin ohjaus houkuttaisi askelmoottorilla, mutta jos ei helposti sopivaa löydy niin sitten PWM-ohjatulla

Noinkohan noilla pääsisi alkuun? Tankki pitää katsella, yritän löytää valmiiksi ruiskuversion tankin, nyt paikallaanolevaa on yritetty paikata jo pari vuosikymmentä sitten, eikä se pidä vieläkään...

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Tue Feb 14, 2017 16:47
by Masi_K
Laita ihan suoraan sitten kärjetön sytytys kärkien sijaan ennenq aloitat megailemaan jos et heti ole triggeripyörää väsäämässä. Ite oon tilailemassa tässä kevään aikana Innovaten DLG-1 stä eli kahden lambdan mittaria.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Tue Feb 14, 2017 19:40
by JaniM
http://autotune.fi/tuote/535/trikkeripy ... 180x35x6mm

Tää pitäis olla just Roveriin passaava.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Tue Feb 14, 2017 22:29
by Jasu
Pari LC2 -pakettia on vähänniinku jouten, kun Rättäri missä ne on siirtyi hetkeksi tauolle. Imusarja tuli lainattua nelikko-Rättäriin ja kaipailisi kadonneen pellin metsästäjää leimakuntoon päästäkseen...

Ehkä tuosta triggeripyörästä olisi helppo lähteä liikkeelle? Pitää tässä vähän katsoa mitä muuta samalla hankkisi, johtosarja nyt ainakin ja Cherryn Hall on viime kokemuksien mukaan vallan loistava. Kärjetön jakaja pitäisi kyllä olla ostettavaksi sovitussa moottorissa mukana, kuten muutkin ruiskuosat, ettei tarvitse lähteä imusarjasta lähtien rakentamaan... Jostain syystä vaan ei oikein luottamusta herätä jakajan kanssa puljaaminen, koskaan en jakajan kanssa ole toimeen tullut, saapa siis nähdä katoaako tästäkin...

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Wed Feb 15, 2017 17:36
by Masi_K
Oon ajanu nuoruuteni päivinä päivittäin jakajalla olevilla autoilla. Kummassakaan ei ollut kärkiä enää. Toisessa eiole koskaan ollult ja toiseen vaihdoin jälkiasenteisen kärjettömän. Ei kummosia ongelmia. Ms1 luki hienosti hall jakajan sigua ensiksi puolalta ja sitten suoraan anturilta.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Thu Feb 16, 2017 11:50
by Jasu
^Niin. On miullakin tuossa käyttöautossa (vain 25 vuotias) edelleen jakaja, ehkä olisi pitänyt mainita että ne omat sopeutumattomuusongelmat jakajan suhteen ovat olleet noissa 40+ vuotiaissa keksinnöissä. Sm:ssä kun on tuplakärjet jakajassa, oikeammin kaksi jakajaa yhden sisällä, niin sen kanssa on vähän monenlaista jännää. Vaan ei se kone toiminut edes uudemmanlaisen kärjettömän kanssa niin mukavasti kuin hukkakipinällä Megan ohjaamana...

Se mikä Rangen kanssa arveluttaa, on kipinän mahdollinen "väärään naruun" hyppääminen. Tuosta varoitellaan jo manuaalissakin, että syttypiuhat pitää olla sopivan etäällä toisistaan, ettei kipinä päädy vääräänkin pyttyyn. Ja jos sitten jakajaa käyttää, Megan ohjatessa ennakot, niin tuolle väärään paikkaan hyppäämiselle on helpommat edellytykset jo jakajan sisällä..?

Selviää aikanaan, kun sinne asti virittelyssä pääsee. Vielä ei tiedäkään mitä kaikkea tulevaisuus tuo tullessaan, mutta eilen yllätin itseni etsimästä sopulihintaista Eatonin remmiahdinta. Rauhoittua ehkä pitäisi...

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Thu Feb 16, 2017 17:26
by Masi_K
Joo, pitkänmatkaa vierekkäin kulkevien syttyjohtojen kaa voi olla noita ongelmia. Mut hyvälaatuiset karvat vaan niin sanoisin että ei ongelmia.

Re: V8 moottoriset megailijat?

Posted: Thu Jul 13, 2017 16:51
by NiceMan
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/

Tässä kaverin auto jota olen ollut mukana laittamassa, vielä on paljon säätämistä, mega keksii omia tarinoita, välillä tranbrake lopettaa toiminan palatakseen sitten myöhemmin... eilen ahtopaineen säätö katosi... korjaantui itsestään... pieniä juttuja mutta tuntuu että potenttiaalia on vielä paljon kunhan saadaan jossain vaiheessa kaikki toimimaan halutusti, launch ei tällä hetkellä tahdo toimia kunnolla etc. pientä.
'