Page 2 of 2
Posted: Sun Jun 22, 2008 3:21
by jp
nyppäsin koko megan pois käytöstä, eli joo kyllähän samalla se SAW sitten poissa pelistä oli, sori väärin ilmotin tossa edellisessä postauksessa. Taisi mennä väsymyksen piikkiin.
Eli ennakko on juuri kuten pitääkin

Tekee tästä vielä mielenkiintosempaa..
Voikos joku kertoa tuon ennakkokyssärin megalta.. Eli onko normaalia että startatessa annettu 17 asteen ennakko tipahtaa pyörittäessä 0 asteeseen ja tämä mittari valahtaa punaiseksi. Käy ennen nollaa hetken 12-13 asteen kohdalla ja sitten tippuu nolliin. Ja jos ei ole normaalia, niin mistä voisi johtua?
Posted: Sun Jun 22, 2008 11:50
by Jankos
Kuinkas monta kertaa nuo tulpat on ollut läpimärkiä? Jospa ne tulpat ei teekään kipinää puristuksen alla? Minkä värinen kipinä on kun pyörittää ja tulppa on koneen päällä?
Ja oletko koittanut toisilla tulpilla?
Posted: Sun Jun 22, 2008 11:59
by jp
koitettu toisilla tulpilla myös. Kipinä on ihan sellaisen sinisesen, lähes kirkkaan värinen ja tulee kyllä aika napakasti.
Posted: Sun Jun 22, 2008 18:13
by Jankos
Palataanpa ihan peruskysymyksiin eli onkos tämä kone joskus käynyt?
Jos on kasattu vasta ja nyt koitetaan ensisavuja, niin onko siinä koneessa puristuspaineet kunnossa?
Posted: Sun Jun 22, 2008 19:07
by jp
Kone ei ole kasauksen jälkeen vielä käynyt. On ollut ennen remmiahtimella ja vaihdettu pakokaasuahtimelle ja samalla käyty pata läpi muutenkin ja vaihdettu tiivisteet yms.
Puristuspaineet voisi kyllä tsegata..
mut kertokaa tosta megan ennakon tippumisesta nollaan.. Mikä vois aiheuttaa?
Posted: Mon Jun 23, 2008 8:36
by Anssi
Onko nokkien ajoitus tarkastettu? Tuo aiemmin mainitsemasi putkeen ampuminen voisi viitata virheelliseen jakoon...
Posted: Mon Jun 23, 2008 9:34
by jp
Lohkossa ja nokkapyörissä on merkit ja kampuralla merkit joiden mukaan kohdistaa. Jako on oikea. Eli yläkuolossa imu ja pako venat ovat kiinni.
Voisiko tuo putkeen ampuminen viitata myös siihen, että vanhaa bensaa on paukahdellut putkeen sitten?
Posted: Mon Jun 23, 2008 9:36
by Jankos
Kuinkas vanhaa bensa sitten on?
Vuoden vanha bensa saattaa olla niin huonoa ettei se pala kunnolla edes purkissa...
Posted: Mon Jun 23, 2008 10:50
by jp
bensakin vaihdettu n.3vkoa sitten, kun vetäsin foliohatun päähän ja kelasin ettei enään ole syttymiskelpoista
Jankos:
Osaatko sanoa tosta ennakkohommasta midään megatunessa? vetää sen mittarin punaseks ja ennakon 0 asteeseen starttia pyörittäessä..
Posted: Mon Jun 23, 2008 11:37
by Jankos
Ei mitään havaintoa kun en ole kuin yhden edis paketin pistänyt toimintaan ja meni "heittämällä".
Laitappas viimesin msq jakoon jos se kerran sitä vasta on alkanut tekemään. Joskus nää kyllä vaatii että laittelet kaikki asetukset käsin uudelleen päivitettyyn koodiin. Ainakin jossain vaiheessa kaverin autoon kun laitoin vanhat tallennetut asetukset niin meni sekaisin, ja kun laitoin käsin ihan kaikki samat asiat niin toimi ok.
Posted: Mon Jun 23, 2008 12:06
by Anssi
Alkaa mennä haastavaksi
Siis:
1. suuttimista tulee bensaa starttauksen aikana
2. kipinä tulee 10 astetta EYKK myös paineen alla
3. nokkien jako on kohdallaan
4. bensa on kunnossa
Oletetaan vielä, että kone saa myös ilmaa. Eihän sinne imuputkistoon ole jäänyt mitään kasauksen aikaisia pölysuojia ?
Näillä ehdoilla sen on pakko edes luvata. Jos näin ei tapahdu, niin sitten jokin noista ei pidä paikkaansa.
Minäkään en tässä vaiheessa huolestuisi siitä Megan ennakkolukemasta. EDIS:tä kun ei edes pysty ohjaamaan alle 10 asteen ennakkoon.
Posted: Mon Jun 23, 2008 12:31
by jp
http://juhsimon.pp.fi/luulis_toimivan2.msq
-> nuo sytkän asetukset ovat boksin kasaajan ohjeiden mukaan laitettu. Eli hieman ristiriidassa tämä threadin mukaan. Olisko jotain kytkentäjuttuja minkä takia erilailla sitten.
Siis:
1. suuttimista tulee bensaa starttauksen aikana
2. kipinä tulee 10 astetta EYKK myös paineen alla
3. nokkien jako on kohdallaan
4. bensa on kunnossa
1. Suuttimista tulee bensaa, koska olen saanut yhden tulppasarjan kastumaan
2. Kipinä katsottu tulevaksi 10 astetta EYKK:ta.
3. Nokkien jako on kohdallaan
4. bensa on uutta tuoretta vpoweria
Mua noi puristuspaineet kyllä kiinnostaa katsoa ihan ensin. Kyllä se kampuralta pyörittäessä vastaan pistää, että on siellä jotain, mutta katsotaan joka pytty niin selviää

Posted: Mon Jun 23, 2008 12:44
by JaniM
Ja puolan johdotus vastaa sytytysjärjestystä varmasti?
Onhan edis kytketty sillain ettei startatessa sammu virrat? Ku tälläsia virtalukkoja kun on olemassa. Hmm, niin kipinäähän tulikin.
Posted: Mon Jun 23, 2008 13:47
by Jankos
no vilasin että sytkän ohjauksena on fidle eikä led17 kuten noissa ohjeissa yleensä on. Ei se varmaan haittaa, mutta eikös tuo spark output pidä silloin olla No kun ohjessa led17 on yes?
Lisäksi jossain vaiheessa on kai tullut suositus että fidle ei käytettäisi sytkälle?
muttaediksen kyllä pitäisi silti antaa kipinää ja varsinkinilman saw piuhaa.
Posted: Mon Jun 23, 2008 14:26
by jp
no vilasin että sytkän ohjauksena on fidle eikä led17 kuten noissa ohjeissa yleensä on. Ei se varmaan haittaa, mutta eikös tuo spark output pidä silloin olla No kun ohjessa led17 on yes?
tuota tarkoitin. Kyselin tuosta boksin kasaajalta, niin sanoi olevan tuolla tavalla. Tuosta jälkimmäisestä en olekaan enään satavarma.
Ja kyllä, kipinäähän tulee.. Vaikka megatune näyttää sen 0 astetta pyörittäessä niin silläkin hetkellä ennakko fyysisesti on 10 astetta.
Posted: Mon Jun 23, 2008 14:28
by jp
JaniM wrote:Ja puolan johdotus vastaa sytytysjärjestystä varmasti?
Onhan edis kytketty sillain ettei startatessa sammu virrat? Ku tälläsia virtalukkoja kun on olemassa. Hmm, niin kipinäähän tulikin.
Puolan johdotus vastaa siten, että se ediksen ennakko on juurikin se 10 astetta ilman mitään piuhoja kiinnitettynäl. Eli kyllä sen oikein pitäisi olla. Jos nuo A ja B coilit vaihtaa paikkaan niin sillonha antaa kipinän kun triggeri on 180 astetta väärässä asennossa. Nyt se antaa sen oikeaan aikaan sentään (jotain hyvää tästäkin sentään löytyy

Posted: Mon Jun 23, 2008 14:29
by Jankos
Niin olisko kyse sitten siitä että se säätö on niin paljon pielessä ettei edis hyväsky sitä.
Posted: Mon Jun 23, 2008 14:38
by jp
mitä säätöä nyt tarkotat?
Jos tarkotat tota triggeriä niin se on täysin kohdallaan. Eli anturin etäisyys tyhjästä hampaasta on se 90 astetta ja ennakko on ilman megaa juuri se oikea 10 astetta.
Jos tarkotat tolla sitä spark output setuppia, niin siitä en tiedä sitten.
Posted: Mon Jun 23, 2008 14:57
by Anssi
Jankos wrote:Niin olisko kyse sitten siitä että se säätö on niin paljon pielessä ettei edis hyväsky sitä.
Jos se ei hyväksy sitä, niin se antaa sen 10 astetta.
Posted: Tue Jun 24, 2008 20:06
by jp
tais syyllinen löytyä.. ei ole puristuspaineita pytyissä. Pitää selvittää onko siellä nyt venttiilit säätämistä vaille vai mikä toveria nyt yskittää noin paljon sitten
Palailen, kun selvityksen saan johtuko tuosta, tai oliko mittarin tulos väärä

Posted: Sat Jun 28, 2008 13:22
by jp
Joo, eli senki verran amatöörimainen vika, kun venavälykset, tai no ne joita pitisi edes olla
Olin kansitöiden jälkeen jättänyt katsomatta venojen välykset kun kasasin pataa. No selvis että siellä ei yksikään vena ole ollut kiinni missään vaiheessa

Säätöpaloja alkuviikosta olen saamassa ja kyllähän tuo sitten kaiken järjen mukaan käyntiin lähtee.
Mitään viime hetken neuvoja, joita kannattaisi huomioida? muuta kun innostukselta malltaisi kelata ennen tekemisiä

Posted: Sun Jun 29, 2008 9:51
by AJ
Niinhän se juuri menee että kun rauhassa tekee ja järjestelmällisesti etenee niin on helpompi sitten miettiä mikä voi olla pielessä! Eiköhän tuo käyntiin lähde kun saat välykset kuntoon!
Posted: Fri Aug 01, 2008 20:03
by jp
eli nyt kukkuu.. Tänään sain käyntiin roskan.
Melko rikkaalla näyttää käyvän.. Air fuel ratio 15-18 paikkeilla jne.. Vähän tuntuisi rikkaalla käyvän (EIKÄ EDES VÄHÄN).
Mitenkäs kone katsoo noita rikastuksia sun muita, eli missä vaiheessa lyödään normaali VE kartat käyttöön? koska hetken käytettyä tuntuisi tyhjäkäynti nousevan melkein 2t rpm hujakoille, kaiketi kun normaali VE kartta tulee käyttöön? tms.
Aika pielessä nuo säädöt ovat, mutta onko yksinkertaselle kaverille käteviä ohjenuoria mitä kannattaa seurata?
Posted: Fri Aug 01, 2008 21:01
by Höylä
lähdetään nyt ihan siitä, että 15-18:1 AFR on laihan seoksen arvot, ei rikkaan...
Posted: Fri Aug 01, 2008 21:02
by PE-LE
jp wrote:
Melko rikkaalla näyttää käyvän.. Air fuel ratio 15-18 paikkeilla jne.. Vähän tuntuisi rikkaalla käyvän (EIKÄ EDES VÄHÄN).
rikkaalla???? aika laihalta tuo näyttää jos 18 huitelee,
"edit" Höylä kerkes ensin
Posted: Fri Aug 01, 2008 22:09
by jp
ei hemmetti.. joku ajatuskatkos.. pitkää päivää :/
Posted: Sat Aug 02, 2008 19:50
by jp
Mites kun käytän ihan normi lambdaa (fmi+bossin lambda), niin ei tunnu muutosta tekevän seokseen vaikka muuttaa VE taulon arvoja.
Kokeiltu syöttää jopa nollaa per ruutu ja vielä siten, että ympäristössä sama arvo, jotta varmasti pätee.. Joku asetus päällä mahdollisesti joka tuota aiheuttaa?
Posted: Sat Aug 02, 2008 21:07
by PE-LE
katso sieltä "real time display"n ruudusta ettei päällä ole warmup tai afterstart rikastus,,onkos sulla lambda korjaus käytössä?
Posted: Sat Aug 02, 2008 23:24
by jp
lambda korjaus oli päällä.. eli vaihdoin noi ego controlin kautta step sizen 0 ja control authorityn 0:ksi. Enään ei siis pitäisi olla korjaus päällä. Korjatkaa jos oon väärässä.
Posted: Fri Sep 12, 2008 9:23
by jp
Mitenkäs reg fueli kannattaisi laskea, että kartta ei jää vajaaksi ja muutenkin hyvä säädellä noille suuttimille.
Mullahan on nuo 4kpl 440cc suuttimet ja 1.6l pannu. Ahdin on hx35 ja paineita 1,5bar olis tarkotus käyttää, tehoja olisi tarkotus hakea 300hp tuntumaan. Eli niin paljon kun nuo suuttimet antaa mennä.
Ja mitenkäs kun on tarkotus vaihtaa isompiin suuttimiin, jotta pääsee sitten lopulta ihan kunnolla sitä voimaa kutittelemaan, niin onnistuuko se pelkällä reg fuelin muutoksella, vai joutuuko siinä tuota perus VE kartaa ruveta myös muokkailemaan.
Tällä hetkellä tyhjäkäynnin kanssa ollut ongelmia, joten se nyt ensin tarvii saada kohdalleen ja sitten noita aiemmin esittämiäni asioisa pääsis silmäilee. Vaikia saada vaana kohdalleen asetuksia, kun ulkoilmojen lämmöt muuttunu vkon sisällä niin paljon.