Page 2 of 7

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Tue Jan 18, 2011 19:02
by wilikki
Jep jep :lol:

Normi sensori liittimet boschin puolille muille ei ollu tarvetta, delphin ja foortin puoliin kerran etin mutta eipä löytyny sillon oikeen mistään...

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Tue Jan 18, 2011 19:09
by JaniM
Niin, jos tuohon vagin puolaan löytyy tosiaanki noita moninapaliittimiä, voin vaikka 10 kpl ottaa.
Tai jos löytyy mittakuva tai tyyppi liittimestä.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Mon Jan 24, 2011 11:14
by mxu
Onkos kukaan löytänyt minkäänlaista datasheet:iä tähän puolaan? Suurimpaan osaan osia on löytynyt pienellä googlaamisella mut tähän ei oo löytynyt vähän isommallakaan hakemisella...

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Tue Apr 19, 2011 17:20
by sepulaakeri
voisko joku vääntää rautalangasta tämän ohjauksen, ohjataanko tätä siis 5v vai 12v jännitteellä?

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sun May 01, 2011 16:19
by sepulaakeri

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Wed May 11, 2011 8:00
by JaniM
Tuostakaan ei selviä voiko ohjata suoraan prossulta etuvastuksella vai tarviiko ylösvedon kuitenkin?

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Wed May 11, 2011 8:51
by teg
Laita vaan ylösveto, se ei ainakaan riko mitään.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Wed May 11, 2011 16:38
by _P_
Haluat varmaan sen ylös/alasvedon siihen suuntaan missä puola ei lataudu jos prossulta ei tule ohjausta.

Normaalisti prossun pinniä vedetään aktiivisesti ylös ja alas niin puolan aktiiviseen suuntaan vetävällä vastuksella on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Wed May 11, 2011 21:00
by sepulaakeri
mie tein tälläsen kytkennän, tämä antaa 5v puolalle kun ohjaus päällä.


http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu May 12, 2011 8:11
by teg
_P_ wrote: Normaalisti prossun pinniä vedetään aktiivisesti ylös ja alas niin puolan aktiiviseen suuntaan vetävällä vastuksella on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Jos prosessorin lähdön polariteetti on asetettu oikein päin, niin mitään haittaa ei ole ylösvedosta vaikka se olisikin aktiivinen suunta. Jos polariteetti on asetettu väärin päin, ei ole merkitystä onko lähdössä ylös- vai alasveto.
Kaiken lisäksi sytytyslähdöissä - eli ledilähdöissä - on KÄYTETTÄVÄ ylösvetoa tai sitten jättää se kokonaan kytkemättä, koska kytkentä on maadoittava. Ei olisi mitään järkeä laittaa sinne alasvetoa.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu May 12, 2011 16:26
by _P_
teg wrote:
_P_ wrote: Normaalisti prossun pinniä vedetään aktiivisesti ylös ja alas niin puolan aktiiviseen suuntaan vetävällä vastuksella on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Sitä minä tässä vain hain että jos prossu syystä tai toisesta sekoaa että sen sytkäohjaus ei toimi (pinni on Hi-Z), aktiiviseen suuntaan oleva veto saa puolan latautumaan. Toiseen suuntaan taas ei. Kaiken toimiessa oikein ei väärään suuntaan oleva veto haittaa mitään.

Eli lyhyesti: väärään suuntaan oleva veto ei hyödytä mitään mutta jonkun muun ongelman sattuessa voi se aiheuttaa lisää vahinkoja. Oletko samaa mieltä?

Avokollektorilähtö on tietysti eri asia, eikä sitä saa tähän sekoittaa.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Fri May 13, 2011 9:08
by teg
Lähtökohtahan on, että ylös- ja alasvetovastuksiahan tarvitaan ainoastaan open collector lähtöjen kanssa. Totem-pole lähtöjen kanssa sille ei ole mitään tarvetta. Megasquirtissa pääsääntöisesti kaikki sytkäohjaukset ovat juurikin open collector lähtöjä (maadoittavia). Näiden kanssa on käytettävä ylösvetoja. Muuten ne eivät toimi. Alasvetovastushan vain vetäisi lähtöä jatkuvasti maihin riippumatta ohjauksesta.

Toisissa sytytysyksiköissä on ylösvetovastus sisäänrakennettu, mutta siinäkään tapauksessa megan puoleisesta vastuksesta ei ole haittaa. Ainakaan minä en ole vielä törmännyt sellaiseen sytkäpäätteeseen, joka ottaisi nokkiinsa siitä.

Extran manuaali kertoo myös COPeista jotka vaativat ylös vetävän ohjauksen. Tällöin megan sytkälähtö täytyy rakentaa uusiksi tai käytettävä olemassa olevaa open collector lähtöä ylösvetovastuksineen.

Prosessorin vikatilanteet ovat sitten asia erikseen. Vikatilanteessa lähtö saattaa jäädä ihan kumpaan asentoon tahansa. Ohjauslähtö pitää rakentaa siten, että se ohjaa sytytysyksikköä. Sytytsyksikön virransyöttö kannattaa ottaa bensapumpun releen takaa. Se on paljon parempi suoja vikatilanteita varten.


Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni: Mielestäni ei ole mitään syytä olla laittamatta ylösvetoa.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Fri May 13, 2011 16:04
by _P_
Kerrotko minulle miksi ylösveto on parempi kuin alasveto tuossa linkitetyn pdf:n kytkennässä, jos ylösvedolla puola lataantuu?

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Fri May 13, 2011 19:21
by teg
Kuten sanoin, jos laitat alasvedon, ohjaus ei toimi ollenkaan.

Tässä muistutuksena megasquirtin sytkälähtö:

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... tm#bosch30

Eli joko ylösveto tai sitten on tehtävä sytkälähtö uusiksi.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Fri May 13, 2011 20:21
by _P_
Ei kun tässä kytkennässä josta JaniM kysyi:
Tuostakaan ei selviä voiko ohjata suoraan prossulta etuvastuksella vai tarviiko ylösvedon kuitenkin?
Johon vastasit:
Laita vaan ylösveto, se ei ainakaan riko mitään.
Ilmeisesti te nyt tarkoitatte ylösvedolla sitä että lisätään transistori, käännetään siinä samalla sytytyksen lähtö toisinpäin ja lisätään passiivinen veto ylös. Se nyt selittäisi tämän jankkaamisen puolin ja toisin. Minun mielestä kun ylösveto on pelkkä vastus ylös...

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sat May 14, 2011 11:57
by sepulaakeri
_P_ wrote:
Ilmeisesti te nyt tarkoitatte ylösvedolla sitä että lisätään transistori, käännetään siinä samalla sytytyksen lähtö toisinpäin ja lisätään passiivinen veto ylös. Se nyt selittäisi tämän jankkaamisen puolin ja toisin. Minun mielestä kun ylösveto on pelkkä vastus ylös...
TÄMÄ ON ASIA JOKA PITÄIS SUOMENTAA KAIKILLE HETI ESIM. ETUSIVULLA.
tuntuu nimitttäin siltä kun olen lueskellut tätä foorumia että täällä on kolmenlaista jengiä. 2 niistä tietää tietää mutta sekottaa tälläiset perus jutut toisiinsa, ts puhuu väärillä nimityksillä. loppu jengi sitte kertoilee kaikenlaista mitä ne luulee tietävänsä, siihen soppaan kun lisätään unohdus kerroin niin tarinasta tulee todella värikäs! ....... ja taas uutta topiikkia miksi tuli savu!

ei millään pahalla ylläpitäjille mutta mitä hyötyä tästä foorumista on jos juttuihin ei voi luottaa tai ei tiedetä yleisesti mitä kirjoittaja tarkoittaa esimerkiksi juurikin tällä ylös vedolla.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sat May 14, 2011 12:40
by teg
Minä puhun megasquirtin sytkälähdöstä, mistä käsittääkseni tässä foorumissa ja tässä topicissa oli kyse.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sat May 14, 2011 13:15
by JaniM
Eli yhteenvetona tätä puolaa ohjatessa:
5v linjasta transistorilla lisätty ohjaus.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG
Spark inverted NO

Suoraan ledilähtöä käyttäen, ylösveto 5v, 750R
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... tm#bosch30

Spark inverted NO

Menikö nää nyt oikein vai meninkö jo ihan sekaisin.

Suoraan prossulla ei "kannata" ohjata?

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sat May 14, 2011 15:59
by sepulaakeri
JaniM wrote:Eli yhteenvetona tätä puolaa ohjatessa:
5v linjasta transistorilla lisätty ohjaus.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG
Spark inverted NO

Suoraan ledilähtöä käyttäen, ylösveto 5v, 750R
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... tm#bosch30

Spark inverted NO

Menikö nää nyt oikein vai meninkö jo ihan sekaisin.

Suoraan prossulla ei "kannata" ohjata?
nuo sun linkit ei toimi mutta meinaat varmaan näitä

A: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG

B: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... tm#bosch30

näin olen ymmärtänyt näillä toimii. toimivat vaan eripäin. toinen ohjaa puolaa kun ohjaus on päällä toinen ohjaa kun ohjaus ei ole päällä.

jotku voivat tosin mieltää tuon alemman vaihtoehdon tosin alasvetona. syystä:

sama kytkentä kuin tuo (B) mutta eri vastus koko

C: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... oundpull22

hardware manuaalista voi suomentaa Ground switching = alas veto

eli pähkinän kuoressa A ois ylösveto kytkentä

B=C ois alasveto kytkentä joissa on ylös veto vastus

ihan vaan että kaikki puhuisi samaa kieltä :D

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sat May 14, 2011 17:44
by _P_
Kerronpa nyt oman käsitykseni asiasta, vaikka kaikki esittämäni kytkennät eivät ole foorumissa sallittuja.

Käsitin itse tämän ohjeistuksen niin että puolaa ohjataan suoraan prossun pinnillä. Käsitin varmaankin asian väärin.

Luultavasti kaikki esitetyt A, B ja C kytkennät ovat toimivia. Tosin kytkentään A lisäisin alasvetovastuksen. "Spark inverted - NO" on näissä toki se oikea valinta jos ohjeen tekijä on tarkoittanut että kytkentä on A, B tai C mukainen. Jos ohjeen tekijä on tarkoittanut että ohjataan suoraan prossun pinnillä, "spark inverted - YES" on valinta koska transistorit kääntävät sytkänohjauksen logiikan nurinpäin.

Kytkennät voivat toimia ilman alas/ylösvetäviä vastuksiakin, se riippuu siitä mitä puolalla on vastassa. Sitä vaan ei taida kukaan täällä tietää. Jokatapauksessa hyviin suunnitteluperinteisiin kuuluu että nuo vastukset laitetaan jos ei ole syytä olla laittamatta.

Myöskään suoraan prossulla ohjaaminen ei ole maailmanloppu. Pinniä kannattaa tällöin suojata paremmin. Suojauksena voisi mielestäni olla schottky-diodit pinnistä +5V:iin ja maahan. Schottky-diodien tulisi olla sen verran järeät että n. 100mA virralla jännite niiden yli ei nouse yli 0,6V.

Pinnistä voidaan kytkeä myös alasvetovastus maahan, esimerkiksi 4700 ohmia. Alasvetovastus on tässä siis oikea valinta, jos puola latautuu silloin kun signaali on ylhäällä. Lopuksi ennen kuin signaali viedään megasta ulos kytketään siihen sarjavastus, vaikka 220 ohmia. Tämän jälkeen piuhaa voi vahingossa tökkiä maahan tai akun plussaan ilman että savu nousee.

Yksi vaihtoehto puolan ohjaamisen selvittämiseksi voisi olla että kytket puolaan +12V ja GND kiinni. Jos varmemman päälle haluat ottaa niin +12V linjaan voinee kytkeä 100 ohm luokkaa olevan sarjavastuksen, jota tarvittaessa sitten pienentää. Sen jälkeen mittaat mikä jännite löytyy SPARK A ja SPARK B tuloista. Todennäköisesti puola ei lataudu jos ohjaustulot eivät ole kiinni missään. Tulot toiseen suuntaan vedettyinä puolan pitäisi sitten latautua.

Toivottavasti tämä nyt selvensi tätä asiaa.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sun May 15, 2011 9:04
by sepulaakeri
samaa mieltä, toimii suoraan pinniltä noilla muutoksilla mutta tosin en suosittele.

tarkennatko tuota alasveto vastusta tuohon A kytkentään, miksi laittaisit sen?

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sun May 15, 2011 9:30
by _P_
sepulaakeri wrote: tarkennatko tuota alasveto vastusta tuohon A kytkentään, miksi laittaisit sen?
Samasta syystä miksi B ja C kytkennöissä on ylösvetovastus - että jokin vetäisi signaalia myös toiseen suuntaan. Onko sillä tuossa käytössä kuinka tarvetta riippuu siitä vetääkö puola jo itsessään sitä alas.

Samalla se myös kuormittaisi tuon luultavasti kohtuullisen pitkän piuhan megan päätä, jos siihen nyt sattuisi kova häiriö kytkeytymään.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Sun May 15, 2011 10:35
by sepulaakeri
no joo totta, vois sen siihen laittaa ei siitä haittaa ole ainaskaan.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Tue May 17, 2011 20:30
by Obi-Lan
Näin vähän myöhässä siitä liittimestä:

http://obi.1g.fi/kuvat/uusi-efi/1j0973724.jpg

Eli VW varaosatiskiltä saa johtosarjan liitintä koodilla 1j0973724 tai näin olen itselleni joskus merkinnyt ylös. Nastoiksi käy samat kuin junior power timereissä.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Tue May 17, 2011 21:13
by Benkku
sepulaakeri wrote:hardware manuaalista voi suomentaa Ground switching = alas veto
Nope...

Ground switching tarkoittaa kyllä, että puolan latausta ohjataan kytkemällä ja irroittamalla 'maa'.

Pull down on alasveto.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Tue May 17, 2011 21:15
by Benkku
Benkku wrote:
sepulaakeri wrote:hardware manuaalista voi suomentaa Ground switching = alas veto
Nope...

Ground switching tarkoittaa kyllä, että puolan latausta ohjataan kytkemällä ja irroittamalla 'maa'.

Alasvedolla - 'pull down' ja ylösvedolla 'pull up' ei ole tämän kanssa tekemistä, vaan näillä termeillä määritetään ohjaustransistorin/kytkinpiirin toimintaa.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Fri May 20, 2011 5:55
by sepulaakeri
sepulaakeri wrote:
jotku voivat tosin mieltää tuon alemman vaihtoehdon tosin alasvetona. syystä:

sama kytkentä kuin tuo (B) mutta eri vastus koko

C: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... oundpull22

hardware manuaalista voi suomentaa Ground switching = alas veto
kysehän oli siitä miksi ihmiset sekottavat termejä... :roll:
_P_ wrote:
Laita vaan ylösveto, se ei ainakaan riko mitään.
Ilmeisesti te nyt tarkoitatte ylösvedolla sitä että lisätään transistori, käännetään siinä samalla sytytyksen lähtö toisinpäin ja lisätään passiivinen veto ylös. Se nyt selittäisi tämän jankkaamisen puolin ja toisin. Minun mielestä kun ylösveto on pelkkä vastus ylös...
jos "Benkku":lla tai jollain muulla on paremmat nimikkeet ja selitykset niin jaa ne meidän kanssa niin muutan ne tuonne viestiinkin niin ei ole virheellistä tietoa. koitin vaan helpottaa tätä keskustelua täällä tuomalla samat termit kaikille, tarkoitus peräni ovat hyvät :D

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Mon Jun 13, 2011 14:08
by HSuomi
Saisko tähän nyt virallisen ja toimivaksi testatun kytkennän tolle puolalle ja V3.0 levylle.

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Jun 16, 2011 6:41
by HSuomi
Kun parempaa tietoa ei ole ni koitan seuraavaa V3.0 levylle: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... tm#bosch30
Otan LED 14 ja LED15 katodilta 750R vastuksen +5V:iin ja vedän samasta paikasta myös vaikka tonne IAC pinneihin ja sieltä puolalle. Spark Inverted: NO.

En pääse vielä hetkeen koittamaan joten jos joku löytää tosta jonku vian ni vielä ehtii pelastamaan mun laitteet =)

Re: Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B

Posted: Thu Jun 16, 2011 10:58
by HSuomi
Ei vittu enhän mä tajua tästä yhtään mitään... Mistä valikosta tunerstudiossa saa valita mikä ledi on sytkälle ja mikä ei? Voiko noita 14 ja 15 ledejä edes valita sytkälle?
Ja mikä triggeri pitää valita 36-2 kiekolle? 36-2+2?