Lambda näyttää höpöjä, lähes 2V, mikä voisi aiheuttaa?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Antti L. wrote:http://www.picotech.com/auto/lambda_sen ... ]Zirconium sensors can also be bench tested by heating the tip with a propane torch while monitoring the sensor's voltage output with a digital voltmeter. Connect the positive voltmeter lead to the signal wire (normally black) coming out of the O2 sensor and the negative voltmeter lead to the sensor's outer shell. Then heat the tip of the sensor with the propane torch. The tip should be hot enough to turn cherry red, and the flame must enter the opening into the sensor tip. If you get a voltmeter reading above 600 millivolts (0.6 Volts), and the reading quickly changes as you move the flame back and forth over the tip, the sensor is okay. A low reading or one that is slow to change means the sensor needs to be replaced.
[/quote]

Juu, tuota lueskelin kyllä. Minulta puuttuu vain tulta ja ruuvipenkki, lambdakin on auton alla kiinni, mutta testailen varmaan tuota kunhan saan vaihdettua tuon pakosarjan ja hommattua sopivan laatuista tulta.
TI-Hallissa kun joutuu nuo operaatiot tekemään, niin mielellään tekee sitten kerralla mahdollisimman paljon, tulee muuten liikaa hintaa köyhän lompakolle :oops:
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

No nyt on uusi(kätetty) lambda kiinni ja toimii hyvin, näköjään aika rikkaalla käy, johtuu ilmeisesti kylmästä kelistä, imuilmanlämpö saa aikaa rikastusta tai jotain yhtä hauskaa.

Nuo bias vastukset pitää kyllä vaihtaa, etenkin imuilman lämmölle. Pelkkä easythermillä säätö ei tosiaankaan riitä vaan kuten täällä on kerrottu jää resoluutio pieneksi, eli suomeksi -2 asteesta loikkaa -12 asteeseen, eikä osaa näyttää tuolta väliltä mitään.

Se kai on normaalia, että laihalle lambda ei osaa näyttää oikeastaan mitään muuta kuin nollaa ja rikkaallepäin löytyy lukemia pisemmälle? Esim. sellaista kuin 0,3V ei näytä koskaan, tipahtaa noin 0,4V jälkeen tasan 0V lukemaan. Eipä tuolla niin nuukaa, kun näyttäähän tuo kuitenkin 14.7:1 lukeman ihan ok, 0,5V.
Joissain lähteissä tosin on 14.5:1 0,375V eli 14.7:1 olisi vieläkin vähemmän, tuota epäilen, kun säätöohjeissa on aina tuo 0,5V mainittu, jossain oli myöskin 0,45V
Otappa tuosta sitten selvä mikä se pitäisi olla?
Volvo 360GL -88
205

Post by 205 »

Itellä 0.510 V narrow band, noilla kapeilla lambda arvo 1 = n 0.5V
missä tuo jännite muuttuu jyrkästi.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

205 wrote:Itellä 0.510 V narrow band, noilla kapeilla lambda arvo 1 = n 0.5V
missä tuo jännite muuttuu jyrkästi.
Ok, kiitokset. Sitten tuo on ihan ok itselläni. Kunhan tili tulee, niin pitää ajaa mstweakilla vähän karttoja, kallista tuo bensa. :oops:
Volvo 360GL -88
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Paljonkos tollanen kapeakaistalambda antaa parhaillaan jännitettä? Mulla tulee parhaillaan yli 1,2 V mutta muuten käytös suht normaali. Entä miten helposti väärällä kytkennällä saa lambdan rikki?? Oli väärin kytkettynä väärän informaation vuoksi. Toinen lämmitysjohto oli "signaalijohtimena" ja toiseen tuli +12V. Oikea signaali meni maihin. Ja kestääkö itse mega tämän, ainakin yksi zeneri oli mennyt muut osat mielestäni ehjät. Lähinnä että onko lambda entinen vai olisko vieläkin megan puolella vikaa...
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Suosittelen sitten käyttämään takaisinkytkentää lambdan kanssa. Niin paljon eroaa VE kartta tänään sisään ajetusta jos huomenna tai ylihuomenna kahtoo. Mulla ainakin riittää hienosti resoluutio antureissa eikä viisarit hypi suurilla pykälillä. Näyttääkin vielä muutaman % sisään. Antureina VPVn myymät "perus" boschilaiset.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Jatkan edellistä kysymystä johon kukaan ei oikein vastannut. Eli näyttää siltä että mega mittaa lambdan jännitelukeman hieman yläkanttiin. AA-patterilla kun testailin niin heitto oli vajaan 0,3 V. Voisiko tämä johtua siita että megan O2 pinniin tuli lämmitysvastuksen läpi 12 volttia kun johdot oli väärin? Ja mitäs tosta lambdan mittauspiiristä pitäs ekana palaa, että mistä sitä vikaa kannatas ettiä?
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Jos siellä on v2.2 skeman mukainen D11 5v1 zeneri, niin sen olisi pitänyt suojata itse prosessorin ad-tuloa ylijännitteeltä. Ylimääräinen jännite muuttuu lämmöksi vastuksessa R1 1K, mittaa onko sen arvo vielä kohdallaan. Itse prossunkin ad-tuloissa on joku ylijännitesuojaus, en tiedä miten se kestää.
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Kyllä zeneri on paikallaan (sekään ei oikeasti ollut palanut, mittailin vaan tyhmyyksissäni diodia kun se oli laudalla) ja R1:n arvo on siinä kilon luokkaa niinkun pitääkin. Taitaa mennä hankalaksi jo nyt :(
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Post Reply