Page 2 of 3

Posted: Fri Nov 19, 2010 11:38
by JaniM
Sit varmaan riittää ohuempi.

Posted: Fri Nov 19, 2010 13:00
by kamski
Mandoliini wrote:Itsellä olisi tarkoitus laittaa 36-1 triggeri sekä vaikkapa tuo Fordin VR-anturi, mutta ongelmana on se että triggerilevyn paksuun on vain 2.98mm. Tuleeko tässä ongelmana lukea päältä?
Sinulla VR anturin valinta ongelmana eikä triggeri. Tästä kuvasta näkee kuinka pieniä hampaita toyotan VR antura pysy lukeman.

http://kuvablogi.com/nayta/2419358/

Valitettavasti kyseinen anturi ei välttämättä sovellu moottorin ulkoisen käyttöön. Mutta toyotan 7A-FE moottorissa on sellainen VR antura joka on lohkossa kiinni ja pystyy lukeman vastaava hammas silppua kuin kuvassakin.
Hyvästä anturista huolimatta ei aina voi olla varma että kokoonpano toimii 100% täytyy vaan kokeilemalla hakea oikeat osat/komponentit. Joskus voi onnistua ihan kerrasta.

Posted: Fri Nov 19, 2010 13:08
by Mandoliini
Tiedän sen että VR:n datasheetistä sen näkisi, sen takia kyselinkin täällä, josko jollakulla olisi vastaava kokoonpano.

Triggerilevy on siis ostettu protopartsilta:
http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=69

En tiedä millanen tuo Fordin VR-anturi on, mut eikös motroniceissa ole 60-2 ja todella tiheä hampaan väliä ja lukee levyn päältä?

Esim. opeleissa, jossa on triggerilevy kampuran sisällä.

Posted: Fri Nov 19, 2010 13:31
by TimoS
Ainakin ohjeen mukana hampaan ja anturin leveyden pitäis vastata toisiaan.


Image

Posted: Tue Nov 23, 2010 17:39
by LuomuTeurastaja
Vähän tilannepäivitystä tohon mun ongelmaan.

Teetätin viikonloppuna paikallisessa konepajassa 3 tappisen triggerin toho bemuun, jotta näkis että oliko mun omassa heittoja ja sen takia toiminta häröjä, mut ei vaikutusta. Eilen sain tilattua fordin vr-anturin (Oli muuten aika monta eri versiota noissa tarvikemalleissaki... Toivottavasti oli arpaonnea :shock: ) saapa nähä joko sillä lukis vai pitääkö alkaa veteleen piuhoja uusiks.. :?

Siitä tulikin mieleen, että Kait sitä bemun omaa asentotunnistin piuhaa joka kulkee johtosarjassa voi käyttää hyväks tuoho asentotunnistin tiedon välitykseen megalle? Häiriösuojattu se kyl on, mutta ku kulkee samassa nipus noitte muitten piuhojen kaa ni onko mega tuon signaalihäiriöiden suhteen rantumpi ku motronic?

Posted: Fri Nov 26, 2010 18:16
by olafu
LuomuTeurastaja wrote:Vähän tilannepäivitystä tohon mun ongelmaan.

Teetätin viikonloppuna paikallisessa konepajassa 3 tappisen triggerin toho bemuun, jotta näkis että oliko mun omassa heittoja ja sen takia toiminta häröjä, mut ei vaikutusta. Eilen sain tilattua fordin vr-anturin (Oli muuten aika monta eri versiota noissa tarvikemalleissaki... Toivottavasti oli arpaonnea :shock: ) saapa nähä joko sillä lukis vai pitääkö alkaa veteleen piuhoja uusiks.. :?

Siitä tulikin mieleen, että Kait sitä bemun omaa asentotunnistin piuhaa joka kulkee johtosarjassa voi käyttää hyväks tuoho asentotunnistin tiedon välitykseen megalle? Häiriösuojattu se kyl on, mutta ku kulkee samassa nipus noitte muitten piuhojen kaa ni onko mega tuon signaalihäiriöiden suhteen rantumpi ku motronic?
Kyllä se voi rantumpi olla, motronicci on suunniteltu yhdelle ainoalle triggeripyörälle ja se todennäköisesti näkyy parempana häiriösuojauksena. Muutenkin motronicci on vähän achtung: PANZER! ja toimii vaikka päälle kusis.
Tuli mieleen että eihän se sun vanhassa triggeripyörässä ollut hampaan jämiä tai heittoja niiden varsinaisten triggerihampaiden välillä? Pulssi tulee melko varmasti jos pienikin pätkä hammasta on jäljellä..

Posted: Mon Nov 29, 2010 19:27
by jantunen
Kyllä se honeywellin HALL lukee ainakin komeesti kolmea nastaa :D Miksi siis leikkiä tolla VR:llä :lol:

Posted: Tue Nov 30, 2010 1:45
by LuomuTeurastaja
Kyllä se honeywellin HALL lukee ainakin komeesti kolmea nastaa Miksi siis leikkiä tolla VR:llä
Kävi kyl jo muutaman kerran mielessä, että nyt lähti vr anturi käveleen muunninpiireineen.. :lol: Mutta nyt on valoa tunnelin päässä! Tosiaan ku teetätin tuon triggerin siitä värinänvaimennin pyörästä, ku ei kerra bemun 60-2 saanu sit mistään ni sama ongelma jatku ku sillä mun omatekosellaki triggerillä. Triggauskohta saatto jäähä välistä ja välillä triggaus tapahtu jossaki ihan muualla ku nastan kohassa.

Ja tosiaan anturi luki parhaiten noin reilu 1cm päässä nastoista.
Sen jälkeen vaihoin sen vooortin vr anturin. Tilanne parani hieman, mutta seki sai häiriötä tuosta triggeripyörän rungosta(ilmeisesti, koska tuli pyöritettyä porakoneessa kuusiokoloavainta anturin edessä niin kiekat näky tasasesti)

No sitten otin triggeristä nastat veks ja laitoin pitemmät tilalle ja anturin lukemaan sivusta, ettei anturilla edes oo mahollisuutta nähä ite triggeripyörän runkoa, vaan pelkät nastat ja a-vot! :o
(Nii nää nastat on tosiaan pultteja joissa kierrettä vähä matkaa jo loppu tasasta.. noin 6mm halkasija ja anturi lukee vasta tasasesta pinnasta eli kierre uppoutuu triggeriin täysin)

Sitten selvis vielä kolmaski syy sekoiluihin. Vaikka luki sivusta ni aika ajoin tuli starttauksen yhteydessä kierroslukupiikkejä. Vika korjautu ku siirsin johtoja vähä kauemmaks startista.
Tuli mieleen että eihän se sun vanhassa triggeripyörässä ollut hampaan jämiä tai heittoja niiden varsinaisten triggerihampaiden välillä? Pulssi tulee melko varmasti jos pienikin pätkä hammasta on jäljellä..
Tuo luultavasti tuossa mun tekeleessä oliki vikana, mutta luulis että tuo värinänvaimenninpyörä ois nii tasalaatunen, ettei heittoja aiheuttais.. No pääasia, että jos se sivusta lukemalla pelais niin että sais vihdoinki auton ajoon... tai ees käyntiin.. :) ei kerenny ees käyntiin saamaan ku akku sano vou..u.....vou.....u....
Muutenkin motronicci on vähän achtung: PANZER! ja toimii vaikka päälle kusis.
:lol: Toivottavasti ei emäntä heränny mun käkätykseen!

Posted: Tue Nov 30, 2010 5:33
by Benkku
http://www.bgsoflex.com/megameet2008/me ... gnding.pdf
http://www.diyautotune.com/videos/megas ... enoise.mov
http://forum.diyefi.org/viewtopic.php?f=6&t=285

V2.2 levyllä tilanne häiriöiden suhteen (esim. induktiivisten kuormien ajamisessa yms.) vielä vaikeampi.

Posted: Tue Nov 30, 2010 5:41
by Benkku
LuomuTeurastaja wrote:Tuo luultavasti tuossa mun tekeleessä oliki vikana, mutta luulis että tuo värinänvaimenninpyörä ois nii tasalaatunen, ettei heittoja aiheuttais..
Mietipä nyt hetki vielä (menikö ihan oikein), mikäli triggerikehä on kiinnitetty torsionaalisten värinöiden vaimennuskehään kiinteän keskiön sijasta. Se kehä nimittäin 'twistaa edestakaisin', pahimmillaan jopa parikymmentä astetta.

Posted: Wed Dec 01, 2010 1:59
by LuomuTeurastaja
Mietipä nyt hetki vielä (menikö ihan oikein), mikäli triggerikehä on kiinnitetty torsionaalisten värinöiden vaimennuskehään kiinteän keskiön sijasta. Se kehä nimittäin 'twistaa edestakaisin', pahimmillaan jopa parikymmentä astetta.
Mutta etassa on tuo kaksoismassavauhtipyörä.. Ite kuvittelin, että se ottaa sen energian vastaan ja ku tuo etukiekko on kuiteski pelkkä rautakiekko ilman liikkuvia osia ja kiinni kiinteästi 6:lla pultilla kampiakselissa ilman mitään kumisovitetta? :?

Niin ja eikös m20:set jossa triggaus alumperin on koneen edessä ni hampaat sijaitse tuossa kiekossa joka toimii samalla "etupainona"? vai onko niissä erillinen pyörä?

Elkää ny &%¤#("!#¤!/! sanoko, että joudun vielä kerran tekeen uusiks tuon triggerin :lol:

Posted: Wed Dec 01, 2010 5:24
by Benkku
Juu, eihän se sitten - umpirautaisena, mikään värähtelynvaimennin ole. B25 moottorissa toki pulssikehä kiinteä ja 'dampperi' sen etupuolella.

ps. Lue noi laittamani linkit, niissä asiaa mm. triggeröinnistä.

Posted: Wed Dec 01, 2010 12:11
by LuomuTeurastaja
ps. Lue noi laittamani linkit, niissä asiaa mm. triggeröinnistä.
Joo pitää oikee paneutua ku saa työpäivän taakse. Eilen jo kahtelin tota videolinkkiä jonkimatkaa, ja oli kyl pirun asiallinen opettaja :lol: Tuollasia ku ois itelläki ollu opiskeluaikoina! :lol:

Re: vr anturi

Posted: Fri Apr 13, 2012 21:39
by Jasen2624
Jatketaans tänne ku en parempaakaa topiikkie keksi.
Eli moottorina yamahan 4 pyttynen 4t kone ahettuna (rx1 kelekka).
Uusi rikkeri tehty 24-1 ja saman kokoisilla hampailla ku alkuperäinenki ja vr anturiki orkkis.
Käyntiin lähtö parani ja muutenki alakieroksilla toiminta (alkujaan oli 8-1 rikkerillä ja hall) Mutta ilman mitään vastuksia singaali johossa ei kiertäny ku n.6000-7000rpm.
Vastuksien laiton jälkeen kierti reilu 11000 mutta välillä tuli kierospiikkejä.
Levynä turtanan 160-103 ja sen omalla vr muuntimella.
Itellä ei ole ollut ku yhesti toiminta vr anturilla niin sillä ei hirveenä kokemusta nuitten sekoilusta.
Tämä on kaverin kelekka.

Tänään ku tuli käymään et katellaan mitä muutellaan niin lämmityksen yhteyvessä aivasti/potkas vastaan ja hyppäs jakoketju sillä menoin et vissii ehkä 3 imuvenaa jäi ehjäksi.
Tarkoitus oli kokeilla ulkokautta erillisellä singaalipiuhalla ja sen jälkeen kokeilla erilaisia konkkia yms. Ja näiten suhteen olis mukava kuulla kokeiluja.

Ite en ole oikein hirveenä kiinostunu vr anturista sen häröjen takia mutta koska kone on kevyt yms. niin pakko laittaa vr anturilla. Hampaat on sen verran pieniä et en tiijä hall anturia mikä lukis nuita. Leveys 8mm ja pyörimis suunnassa 6mm.
Korkeus ei ollu ku n.3mm

Ja kelekka on toiminu jo pitempäänki sillä hall yms. modeilla.

Re: vr anturi

Posted: Sun Apr 15, 2012 17:09
by miki
Miten olette saanu vr-ohjauksen toimimaan ?
..täällä on samat ongelmat mitkä alkoi kun toimiva hall-sytytys vaihdettiin vr-ohjaukselle.
Setuppina on 36-1 pyörä ja vr ,boksina ms1 v2.2 autotunen rakentamalla vr-muunnin piirillä .
Ensinnäkin tuli ohjeet missä pyydettiin vr asentamaan 8-hammasta "ennen" aukkoa .Asetukset boksissa on fixedangle 80 ( roiskii minne sattuu-ei käynnisty )
Nyt asiaa tutkittuna Ms-efillä 4cyl vr anturoinnille opastetaan asentamaan 9-hammasta jälkeen aukon anturointi..? Miten tämän kuuluisi olla ?

Mekaaniset ennakot moottorista katsottu että ok.

Tuo on puolana.
http://www.autotune.fi/tuote/246/vag-03 ... iittimella

Triggeripyöränä
http://www.autotune.fi/tuote/374/trikke ... 136x30x6mm

irroitettiin anturi ja mittakellon jalkaan hyödyntäen vaihdettiin toisellepuolen aukkoa..
Ei tulosta

Starttauksessa cranking kierrokset heiluu välillä 300-1100 ?? ja kipinä heittelee imusarjaan/putkeen..
Välillä jopa resetoi.
Logia ei ole starttauksesta otettu mutta kovasti jotain pielessä

Re: vr anturi

Posted: Sun Apr 15, 2012 17:56
by JaniM
Mikä anturi? Ota ilmarakoa isommaksi tai pienemmäksi.

Re: vr anturi

Posted: Sun Apr 15, 2012 18:02
by miki
Ei ole apuja säätää. kokeiltu 1-4mm ja vr on AT:lta ostettu.
Taitaa olla sun tekemät moditkin täällä

Re: vr anturi

Posted: Sun Apr 15, 2012 18:06
by Jasen2624
Epäilen et sulla olis samaa ongelmaa ku tuossa kaverilla. Ei se rikkerin yms. asento piä olla eri ku hallille.
Ei ainakaa minun mielestä ja tuoki ku kävi ennen ku jako meni sekasi.
Se vr anturin singaali on vain minun mielestä niin pirun herkkä häiriöille.
Eikö kellää ole antaa ohjeita sen singaalin parantamiseen?
Ite oon ettiny jo jokusen päivän ja en löydä enää samoja topiikkeja mitä joskus reilu vuosi sitte.
Manuaalitki on käyty läpi mitä vaan oon löytäny ja lontoo ei muutenkaa oikein käänny.

Re: vr anturi

Posted: Sun Apr 15, 2012 18:10
by miki
Mulla on uudella instrumentaali kaapelilla vedetty ja liittimet tinattu ja suojattu
Suomeks sanottuna Mikä v.... tätä vaivaa ? :twisted:

Re: vr anturi

Posted: Sun Apr 15, 2012 19:53
by Jasen2624
Niin on tuossaki. Jotenki se häröilee.. Pitäs muutella niitä konkkia ja vastuksia ku tietäs et mitä niistä ja minkä kokoseksi.

Re: vr anturi

Posted: Sun Apr 15, 2012 20:34
by miki
Missä mallissa oli sellanen potikalla säädettävä vr:n sensitivy trimmi ? saisko tosta jotenkin filtteröintiä muutettua :roll:

Re: vr anturi

Posted: Sun Apr 15, 2012 21:01
by teg
Jos triggeripyörän hampaat eivät ole sellaiset mitä anturi vaatii, niin varmasti tulee ongelmia.

Re: vr anturi

Posted: Mon Apr 16, 2012 5:27
by JaniM
Niin olio Foordin pitkä anturi vai BMW lyhyt mallinen?
BMW anturi ainakin hyvin kranttu ja pitää olla ihan iholla kiinni.
Foordin anturilla mitään ongelmaa. Ilmarako 3-5mm luokkaa.

Potikalla säätyviä piirejä on 3.0 levyllä, mutta se on hankala
saada välillä toimimaan.

Re: vr anturi

Posted: Mon Apr 16, 2012 5:34
by miki
Mistäs minä tiedän ostin sen liikkeestä nimeltään autotune ja tuli ilman tietoja pussissa.
Piti olla oikein toimiva systeemi keskenään mutta oli näköjään jotain ihan muuta

Re: vr anturi

Posted: Mon Apr 16, 2012 7:32
by JaniM

Re: vr anturi

Posted: Mon Apr 16, 2012 14:53
by miki
Tuo fordin anturi näyttäis olevan näistä jos ei ole muita..

Re: vr anturi

Posted: Mon Apr 16, 2012 16:11
by HSuomi
Mulla oli samat ongelmat juuri ton puolan kanssa.

Millaiset tulpanjohdot ja mitkä tulpat?

Pitää olla vastusta sellanen 5kOhm tulpissa/johdoissa.

Mulla oli 1,5kOhm vastusta ja pauku, rätisi, yski, resetoi ja jumitti. Se kipinä on niin äkänen ilman vastusta että sekottaa megan vaikka vaihdoin VR johdonkin oikeen suojattuun ja pistin konkkaa piuhoihin.

Sitten kun hommasin R-tulpat ni pamahti laakista tulille. Nyt johdot + tulpat n.7kOhm.

Testaa niin että irrotat puolalta sen liittimen ja starttaat sitten. Jos kierrokset näkyy oikein ni tulpissa/johdoissa vika.

Re: vr anturi

Posted: Mon Apr 16, 2012 16:39
by miki
Mulla on uudet kupariydinkaapelit mut vastus on varmaan jotain 1.5-2.5 väliin. :?
Tulpat on ngk 8, ei perus 8 kumminkaan. mutta ei r:t
Täytyypä kokeilla sitten lisätä vastusta naruihin.Millanen setti sulla oli muuten kyseessä ? ahdettu vai ahtamaton.millaisilla latausajoilla puola ? ajattelin kokeilla runningdwell 4 näin alkuun..

Boksi menee aivan sekaisi startatessa,välillä ei löydä liipasua ja sekoittelee sytytyskanavia led:tä päätellen
yskii ja paukkuu ja heittelee kipinää huuhtelutahdille ja herjaa resettiä..vastaavanlaista vaivaa

Kiitoksia vinkistä ! taisinkin jo aiemmin jotain kirjoitustasi lukeakkin aiheesta..

Re: vr anturi

Posted: Mon Apr 16, 2012 18:07
by HSuomi
Tässä oli keskustelua aiheesta: viewtopic.php?f=3&t=7854

Vapari kupla kyseessä. Vajaa parisataa kaakkia.

Laita ne latausajat niinkuin ton puolan ohjeessa on. Ittellä on noin: http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_ ... ilPack.pdf

Auto ei ole yhtään säädöissä vielä enkä tiedä vaikuttaako noi latausajat sitten johonin... Ainakin käy.

Mutta tosiaan helppoa testata ku otat puolalta töpselin irti ja starttaat.

Re: vr anturi

Posted: Tue Apr 17, 2012 8:32
by JaniM
Vaihda suosiolla R-tulpat. Tuossa oli yhdessä ahdetussa Pösössä sama homma. Ecu sekoili tuolla puolalla tavallisilla kynttilöillä.
Vaihtoi takaisin r-tulpat, niin alkoi rokkaamaan.