Muutama kysymys säädöistä

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Vielä ehtisi antaa vinkkejä tämän päivän.

Miten tuon map-anturin toimivuuden voisi varmistaa, jos sillä nyt on osuutta asiassa?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Tuo ensimmäinen venttiilin asennus oli tosiaan väärä, siinä venttiili vääristää myös MAP-anturin näkemää painetta. Jälkimmäinen versio näyttää toimivalta.

MAP:in toimivuuden voi testata suurinpiirtein vaikka injektioruiskulla. Ensin MAP:in letku irti, Megaan virrat päälle ja katsotaan Megatunella mitä MAP näyttää. Pitäisi olla noin 100kPa (yleensä 98-100). Sitten injektioruisku kiinni MAP:in letkuun ja sillä vuorotellen ali- ja ylipainetta anturille ja tarkistetaan Megatunesta, että näyttämä muuttuu vastaavasti. Mutta en usko, että MAP-anturi olisi tuossa venttiilikokeilussa särkynyt. Eiköhän tuossa ole kyse jostain muusta.
Arttu
GSX1100 -85
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Epätodennäköistähän se on, mutta tuntuu vaan kummalta kun auto pelasi ensin ihan ok. Sitten teimme tuon venttiilikokeilun ja sen jälkeen ei edes käynnistynyt.

No pitää mennä kohta tutkimaan sitä.
Ruuttana
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sun Mar 11, 2007 20:28
Location: Turku

Post by Ruuttana »

Mä ainaki ottasin mapille ja hukkaportin kellolle kokonaan omista nipoista, jos imusarjasta on pakko ohjata hukkaporttia. Etenki rajapaineventtiilin kanssa äkillinen paineenvaihtelu letkussa voi vaikuttaa mapinki lukemaan. Mulla on ainaki vaikka kuin paljo ylimääräsiä nippoja B230ET:n imusarjassa.

Ajoituslampulla näkee helpoiten/nopeiten jos kipinää ei tule tulpille. Kaikki tulpat voi mennä yhtaikaa pimeeks jos tulee samanverran(liikaa) jokaiseen bensaa ja starttaillaan tarpeeks kauan. Näkeehän niistä jos ne on märät...voi kokeilla elvyttää vaikka toholla lämmittämällä.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

niin, mikä hinku sitä hukkaportin painetta on edes ottaa imusarjasta :roll: monta huonoa puolta asiassa, eikä yhtään hyvää...

esim. kun päästät kaasun, hukkaportti luulee, ettei ole ahtoja, eikä se silloin avaa porttia, vaan turbo paahtaa täysillä paineilla ja uudessa kiihdytyksessä turbon herääminen ottaa aikaa...
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Kyllä tuossa lh-jetin imusarjassa tosiaan on vielä pari vapaata tulpattua reikää joista voisi paineen ottaa. Itse en ole näitä virityksiä tehnyt vaan edellinen omistaja.

Itselläni ei ole mikään hinku ottaa painetta imusarjasta, vaan se nyt sattui olemaan siellä. Kompurakotelossa ei ole nippaa ja ahtoputket on kuparia, niin hitsauskin onnistuu vähän heikosti. Onko parempia ehdotuksia?

Tänään testasimme taas ja auto käynnistyi normaalisti lukuunottamatta aivan alussa tullutta normaalia suurempaa savua. Olisiko sitten saanut bensaa liikaa ja kastellut tulpat?

Noista lämmöistä vielä. Kun koeajolla kone lämmitettiin ensin ja ajettiin rauhassa n. 40km/h vauhdilla, pysähdeltiin valoissa ja käytettiin tyhjäkäynnillä melko pitkään, niin onko nuo 95 asteen lämmöt poikkeuksellisen korkeat? En tiedä mitä nuo normaalisti pitäisi olla tuolla 82 asteisella termarilla tai missä vaiheessa tulisi huolestua? Uusi syyläri maksaa 30e, joten sen vaihto ei ole ongelma. Lähinnä kiinnostaa mihin saakka lämmöt saa nousta ennen kuin pitää säikähtää? Volvon oma mittari näytti tuossa 95 asteessa karvan vajaata punarajaa.
Ruuttana
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sun Mar 11, 2007 20:28
Location: Turku

Post by Ruuttana »

No ei todellakaan 82 termarilla pitäs olla " karvan vajaata punarajaa"!!! Itellä 87 asteinen ja mittari näyttää puoltaväliä, vaikka kuinka höngyttäs.
Vesipumppu, termostaatti tai syyläri on huonossa kunnossa. Et kai oo ottanu pois viskotuuletinta?

Mistä muuten saat hankittua syylärin 30 eurolla?
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Ok. Muistelisin että vanhassa koneessani oli 87-termari ja sekin alkoi lähentelemään punarajaa ruuhkassa, vaikka kone tuntui olevan kunnossa ja kiinni jumiutunut visko pyöri koko ajan.

Termostaatti on uusi ja syyläri pitäisi olla tuota pienen pientä vuotoa lukuunottamatta ok. Sain nyt hankittua uuden syylärin, joten sen asennuksen jälkeen tuo vesipumppu on ainoa kysymysmerkki noista. Visko on kyllä otettu pois, mutta autossa on tilalla sähköflekti. Ellei vika poistu syylärin vaihdon myötä, niin pitää uusia myös tuo vesipumppu.

Syyläristä en viitsinyt alkaa 30 euroa maksamaan, joten hankin sen 25 eurolla ja mukana tuli vielä paisuntasäiliö ja letkut. Kukaan ei tässä tietenkään puhunut uusista osista. Oman vanhan syylärini taisin myydä reilulla kympillä.
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Kysymys kuuluu vielä, että mihin saakka vedenlämmöt saisi maksimissaan nuosta? En luota täysin tuohon Volvon omaankaan mittariin, joten asteluku olisi mukava tietää.
Ruuttana
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sun Mar 11, 2007 20:28
Location: Turku

Post by Ruuttana »

Teoriassa pitääs saada pysymään ainaki kiehumispisteen alapuolella, joka on paineenalaisella (1,5bar) vesi/glykoliyhdistelmällä hieman korkeampi kuin 100 astetta. Arveleisin että 115 alkaa jo kuplimaan, koska tavallinen vesi kiehuu siinä paineessa 112 asteessa. Paine edellyttäen että paisuntasäiliön korkki on kunnossa

Käytännössä turbokone voi pahoin jos jatkuvasti mennään yli 90 astetta...nakuttaa helposti

Voihan se lämpöanturiki antaa mittarille ihan väärää tietoo...se johon tulee abikoliittimellä johto imusarjan alle
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Kiitos arvoista. Tuo liittimen johto lähinnä mietityttää, koska abiko on vanhuuttaa löystynyt ihan älyttömästi ja liitin on anturin vastaosaan tosi löysä. Pari kertaa se on irronnut kokonaan ja vähän väliä saa laittaa paremmin kiinni jne.

Taidan uusia johtoon liittimen jos sen saisi pysymään tukevammin kiinni. Voi olla tuollakin vaikutusta asiaan.
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Tänään auto sais uuden vanhan syylärin ja rajapaineventtiili asennettiin oikein omaan letkuunsa + kaikki turhat haaroituksen revittiin h*lvettiin. Ei tuntunut pahemmin vuotavan ja nyt on siinä lämpöanturissakin hyvä liitin.

Pitää varmaan taas hakea siirtolaput ja testata. Kiihdytysrikastuksia pitäisi säätää, mutta missä olisi tietoa / ehdotuksia näistä?
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Tänään suoritettu ekat testit uudella syylärillä ja tuntui pelaavan. Ulkona oli lämmintä 30 astetta ja termarina siis 82-asteinen. Lämmöt nousi siihen 81-82 asteeseen melko nopeasti, mutta jäivät sahaamaan 77-82 väliin ajosta riippuen.

Ahdot on nyt säädetty maltillisesti alle 0.5 bar ja nostetaan jatkossa sitten lisää. Seokset tuntui olevan kautta kiihdytyksen tuolla 0.8 pinnassa eli ei pitäisi bensasta olla pulaa.

Nyt pitäisi varmaan taas ottaa siirtokilvet ja mitata päästöt.
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Tänään autoon haettiin siirtokilvet taas kahdeksi päiväksi ja tarkoitus oli mennä mittaamaan päästöt. Ensimmäisessä paikassa oli kone totta kai rikki ja toinen vaihtoehto sanoi klo. 15 että on kotiin lähdössä, vaikka puljun pitäisi olla auki viiteen saakka.

Autolla myös ajettiin ja aluksi se pelasi ihan kivasti. Ahdot oli n. 0.3 ja seokset pysyi melko tarkasti tuolla 0.8-0.7 välissä kaasusta tai paineesta riippumatta. Lämmöt pysyi siella max. 82 asteessa taas. Auto ajettiin ensimmäisen mittauspaikan pihaan.

Kun lähdimme takaisin tallille päin, niin alkoi ilmestyä ihme vikaa. Kun kaasua painoi tavallista enemmän esim. ylämäessä tai kiihdytyksessä, niin kone alkoi ikäänkuin puutua ja seokset tippui tasan nollaan. Kone ei tuntunut kiertävän, eikä ahdot nousseet käytännössä lainkaan kevyellä kaasulla, vaikka hetki sitten ahdin reagoi hyvin. Tuntui olevan jotenkin pulaa bensasta.

Auto ajettiin rauhassa talliin ja saman viat jatkui koko matkalla. Mitään vuotoa ei bensalinjassa näkynyt, eikä näyttänyt lattialle vuotavan. Ahtomittari näyttää imusarjasta tyhjäkäynnillä -0.8 ja 3 bar paineensäätimellä bensapaineet siis 2.2 ja alipaineletku irti tasan 3bar.

Onkohan nyt bensalinjassa joku liitin löysässä, suodatin tukossa, siirtopumppu mykkänä vai mitä ihmettä? Kun yhden vian saa korjattua niin ilmenee 3 uutta :D

Taas olisi kiva saada nopeasti vinkkejä kun olisi mahdollisuus ajaa.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

onko bensanpaine kunnossa tuossa puutumisen hetkellä? Jos tankissa ei ole loiskelevyä tms systeemiä ja tankki on suht tyhjä niin se saattaa tuollaista aiheuttaa. Nopea ratkaisu on tankata auto :P
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Bensapainemittari on konehuoneessa, joten sitä ei ajossa näe. Tankissa on bensaa riittävästi.
Post Reply