Muutama kysymys säädöistä
Moderator: Masi_K
Tuo ensimmäinen venttiilin asennus oli tosiaan väärä, siinä venttiili vääristää myös MAP-anturin näkemää painetta. Jälkimmäinen versio näyttää toimivalta.
MAP:in toimivuuden voi testata suurinpiirtein vaikka injektioruiskulla. Ensin MAP:in letku irti, Megaan virrat päälle ja katsotaan Megatunella mitä MAP näyttää. Pitäisi olla noin 100kPa (yleensä 98-100). Sitten injektioruisku kiinni MAP:in letkuun ja sillä vuorotellen ali- ja ylipainetta anturille ja tarkistetaan Megatunesta, että näyttämä muuttuu vastaavasti. Mutta en usko, että MAP-anturi olisi tuossa venttiilikokeilussa särkynyt. Eiköhän tuossa ole kyse jostain muusta.
MAP:in toimivuuden voi testata suurinpiirtein vaikka injektioruiskulla. Ensin MAP:in letku irti, Megaan virrat päälle ja katsotaan Megatunella mitä MAP näyttää. Pitäisi olla noin 100kPa (yleensä 98-100). Sitten injektioruisku kiinni MAP:in letkuun ja sillä vuorotellen ali- ja ylipainetta anturille ja tarkistetaan Megatunesta, että näyttämä muuttuu vastaavasti. Mutta en usko, että MAP-anturi olisi tuossa venttiilikokeilussa särkynyt. Eiköhän tuossa ole kyse jostain muusta.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Mä ainaki ottasin mapille ja hukkaportin kellolle kokonaan omista nipoista, jos imusarjasta on pakko ohjata hukkaporttia. Etenki rajapaineventtiilin kanssa äkillinen paineenvaihtelu letkussa voi vaikuttaa mapinki lukemaan. Mulla on ainaki vaikka kuin paljo ylimääräsiä nippoja B230ET:n imusarjassa.
Ajoituslampulla näkee helpoiten/nopeiten jos kipinää ei tule tulpille. Kaikki tulpat voi mennä yhtaikaa pimeeks jos tulee samanverran(liikaa) jokaiseen bensaa ja starttaillaan tarpeeks kauan. Näkeehän niistä jos ne on märät...voi kokeilla elvyttää vaikka toholla lämmittämällä.
Ajoituslampulla näkee helpoiten/nopeiten jos kipinää ei tule tulpille. Kaikki tulpat voi mennä yhtaikaa pimeeks jos tulee samanverran(liikaa) jokaiseen bensaa ja starttaillaan tarpeeks kauan. Näkeehän niistä jos ne on märät...voi kokeilla elvyttää vaikka toholla lämmittämällä.
niin, mikä hinku sitä hukkaportin painetta on edes ottaa imusarjasta
monta huonoa puolta asiassa, eikä yhtään hyvää...
esim. kun päästät kaasun, hukkaportti luulee, ettei ole ahtoja, eikä se silloin avaa porttia, vaan turbo paahtaa täysillä paineilla ja uudessa kiihdytyksessä turbon herääminen ottaa aikaa...

esim. kun päästät kaasun, hukkaportti luulee, ettei ole ahtoja, eikä se silloin avaa porttia, vaan turbo paahtaa täysillä paineilla ja uudessa kiihdytyksessä turbon herääminen ottaa aikaa...
Kyllä tuossa lh-jetin imusarjassa tosiaan on vielä pari vapaata tulpattua reikää joista voisi paineen ottaa. Itse en ole näitä virityksiä tehnyt vaan edellinen omistaja.
Itselläni ei ole mikään hinku ottaa painetta imusarjasta, vaan se nyt sattui olemaan siellä. Kompurakotelossa ei ole nippaa ja ahtoputket on kuparia, niin hitsauskin onnistuu vähän heikosti. Onko parempia ehdotuksia?
Tänään testasimme taas ja auto käynnistyi normaalisti lukuunottamatta aivan alussa tullutta normaalia suurempaa savua. Olisiko sitten saanut bensaa liikaa ja kastellut tulpat?
Noista lämmöistä vielä. Kun koeajolla kone lämmitettiin ensin ja ajettiin rauhassa n. 40km/h vauhdilla, pysähdeltiin valoissa ja käytettiin tyhjäkäynnillä melko pitkään, niin onko nuo 95 asteen lämmöt poikkeuksellisen korkeat? En tiedä mitä nuo normaalisti pitäisi olla tuolla 82 asteisella termarilla tai missä vaiheessa tulisi huolestua? Uusi syyläri maksaa 30e, joten sen vaihto ei ole ongelma. Lähinnä kiinnostaa mihin saakka lämmöt saa nousta ennen kuin pitää säikähtää? Volvon oma mittari näytti tuossa 95 asteessa karvan vajaata punarajaa.
Itselläni ei ole mikään hinku ottaa painetta imusarjasta, vaan se nyt sattui olemaan siellä. Kompurakotelossa ei ole nippaa ja ahtoputket on kuparia, niin hitsauskin onnistuu vähän heikosti. Onko parempia ehdotuksia?
Tänään testasimme taas ja auto käynnistyi normaalisti lukuunottamatta aivan alussa tullutta normaalia suurempaa savua. Olisiko sitten saanut bensaa liikaa ja kastellut tulpat?
Noista lämmöistä vielä. Kun koeajolla kone lämmitettiin ensin ja ajettiin rauhassa n. 40km/h vauhdilla, pysähdeltiin valoissa ja käytettiin tyhjäkäynnillä melko pitkään, niin onko nuo 95 asteen lämmöt poikkeuksellisen korkeat? En tiedä mitä nuo normaalisti pitäisi olla tuolla 82 asteisella termarilla tai missä vaiheessa tulisi huolestua? Uusi syyläri maksaa 30e, joten sen vaihto ei ole ongelma. Lähinnä kiinnostaa mihin saakka lämmöt saa nousta ennen kuin pitää säikähtää? Volvon oma mittari näytti tuossa 95 asteessa karvan vajaata punarajaa.
Ok. Muistelisin että vanhassa koneessani oli 87-termari ja sekin alkoi lähentelemään punarajaa ruuhkassa, vaikka kone tuntui olevan kunnossa ja kiinni jumiutunut visko pyöri koko ajan.
Termostaatti on uusi ja syyläri pitäisi olla tuota pienen pientä vuotoa lukuunottamatta ok. Sain nyt hankittua uuden syylärin, joten sen asennuksen jälkeen tuo vesipumppu on ainoa kysymysmerkki noista. Visko on kyllä otettu pois, mutta autossa on tilalla sähköflekti. Ellei vika poistu syylärin vaihdon myötä, niin pitää uusia myös tuo vesipumppu.
Syyläristä en viitsinyt alkaa 30 euroa maksamaan, joten hankin sen 25 eurolla ja mukana tuli vielä paisuntasäiliö ja letkut. Kukaan ei tässä tietenkään puhunut uusista osista. Oman vanhan syylärini taisin myydä reilulla kympillä.
Termostaatti on uusi ja syyläri pitäisi olla tuota pienen pientä vuotoa lukuunottamatta ok. Sain nyt hankittua uuden syylärin, joten sen asennuksen jälkeen tuo vesipumppu on ainoa kysymysmerkki noista. Visko on kyllä otettu pois, mutta autossa on tilalla sähköflekti. Ellei vika poistu syylärin vaihdon myötä, niin pitää uusia myös tuo vesipumppu.
Syyläristä en viitsinyt alkaa 30 euroa maksamaan, joten hankin sen 25 eurolla ja mukana tuli vielä paisuntasäiliö ja letkut. Kukaan ei tässä tietenkään puhunut uusista osista. Oman vanhan syylärini taisin myydä reilulla kympillä.
Teoriassa pitääs saada pysymään ainaki kiehumispisteen alapuolella, joka on paineenalaisella (1,5bar) vesi/glykoliyhdistelmällä hieman korkeampi kuin 100 astetta. Arveleisin että 115 alkaa jo kuplimaan, koska tavallinen vesi kiehuu siinä paineessa 112 asteessa. Paine edellyttäen että paisuntasäiliön korkki on kunnossa
Käytännössä turbokone voi pahoin jos jatkuvasti mennään yli 90 astetta...nakuttaa helposti
Voihan se lämpöanturiki antaa mittarille ihan väärää tietoo...se johon tulee abikoliittimellä johto imusarjan alle
Käytännössä turbokone voi pahoin jos jatkuvasti mennään yli 90 astetta...nakuttaa helposti
Voihan se lämpöanturiki antaa mittarille ihan väärää tietoo...se johon tulee abikoliittimellä johto imusarjan alle
Kiitos arvoista. Tuo liittimen johto lähinnä mietityttää, koska abiko on vanhuuttaa löystynyt ihan älyttömästi ja liitin on anturin vastaosaan tosi löysä. Pari kertaa se on irronnut kokonaan ja vähän väliä saa laittaa paremmin kiinni jne.
Taidan uusia johtoon liittimen jos sen saisi pysymään tukevammin kiinni. Voi olla tuollakin vaikutusta asiaan.
Taidan uusia johtoon liittimen jos sen saisi pysymään tukevammin kiinni. Voi olla tuollakin vaikutusta asiaan.
Tänään auto sais uuden vanhan syylärin ja rajapaineventtiili asennettiin oikein omaan letkuunsa + kaikki turhat haaroituksen revittiin h*lvettiin. Ei tuntunut pahemmin vuotavan ja nyt on siinä lämpöanturissakin hyvä liitin.
Pitää varmaan taas hakea siirtolaput ja testata. Kiihdytysrikastuksia pitäisi säätää, mutta missä olisi tietoa / ehdotuksia näistä?
Pitää varmaan taas hakea siirtolaput ja testata. Kiihdytysrikastuksia pitäisi säätää, mutta missä olisi tietoa / ehdotuksia näistä?
Tänään suoritettu ekat testit uudella syylärillä ja tuntui pelaavan. Ulkona oli lämmintä 30 astetta ja termarina siis 82-asteinen. Lämmöt nousi siihen 81-82 asteeseen melko nopeasti, mutta jäivät sahaamaan 77-82 väliin ajosta riippuen.
Ahdot on nyt säädetty maltillisesti alle 0.5 bar ja nostetaan jatkossa sitten lisää. Seokset tuntui olevan kautta kiihdytyksen tuolla 0.8 pinnassa eli ei pitäisi bensasta olla pulaa.
Nyt pitäisi varmaan taas ottaa siirtokilvet ja mitata päästöt.
Ahdot on nyt säädetty maltillisesti alle 0.5 bar ja nostetaan jatkossa sitten lisää. Seokset tuntui olevan kautta kiihdytyksen tuolla 0.8 pinnassa eli ei pitäisi bensasta olla pulaa.
Nyt pitäisi varmaan taas ottaa siirtokilvet ja mitata päästöt.
Tänään autoon haettiin siirtokilvet taas kahdeksi päiväksi ja tarkoitus oli mennä mittaamaan päästöt. Ensimmäisessä paikassa oli kone totta kai rikki ja toinen vaihtoehto sanoi klo. 15 että on kotiin lähdössä, vaikka puljun pitäisi olla auki viiteen saakka.
Autolla myös ajettiin ja aluksi se pelasi ihan kivasti. Ahdot oli n. 0.3 ja seokset pysyi melko tarkasti tuolla 0.8-0.7 välissä kaasusta tai paineesta riippumatta. Lämmöt pysyi siella max. 82 asteessa taas. Auto ajettiin ensimmäisen mittauspaikan pihaan.
Kun lähdimme takaisin tallille päin, niin alkoi ilmestyä ihme vikaa. Kun kaasua painoi tavallista enemmän esim. ylämäessä tai kiihdytyksessä, niin kone alkoi ikäänkuin puutua ja seokset tippui tasan nollaan. Kone ei tuntunut kiertävän, eikä ahdot nousseet käytännössä lainkaan kevyellä kaasulla, vaikka hetki sitten ahdin reagoi hyvin. Tuntui olevan jotenkin pulaa bensasta.
Auto ajettiin rauhassa talliin ja saman viat jatkui koko matkalla. Mitään vuotoa ei bensalinjassa näkynyt, eikä näyttänyt lattialle vuotavan. Ahtomittari näyttää imusarjasta tyhjäkäynnillä -0.8 ja 3 bar paineensäätimellä bensapaineet siis 2.2 ja alipaineletku irti tasan 3bar.
Onkohan nyt bensalinjassa joku liitin löysässä, suodatin tukossa, siirtopumppu mykkänä vai mitä ihmettä? Kun yhden vian saa korjattua niin ilmenee 3 uutta
Taas olisi kiva saada nopeasti vinkkejä kun olisi mahdollisuus ajaa.
Autolla myös ajettiin ja aluksi se pelasi ihan kivasti. Ahdot oli n. 0.3 ja seokset pysyi melko tarkasti tuolla 0.8-0.7 välissä kaasusta tai paineesta riippumatta. Lämmöt pysyi siella max. 82 asteessa taas. Auto ajettiin ensimmäisen mittauspaikan pihaan.
Kun lähdimme takaisin tallille päin, niin alkoi ilmestyä ihme vikaa. Kun kaasua painoi tavallista enemmän esim. ylämäessä tai kiihdytyksessä, niin kone alkoi ikäänkuin puutua ja seokset tippui tasan nollaan. Kone ei tuntunut kiertävän, eikä ahdot nousseet käytännössä lainkaan kevyellä kaasulla, vaikka hetki sitten ahdin reagoi hyvin. Tuntui olevan jotenkin pulaa bensasta.
Auto ajettiin rauhassa talliin ja saman viat jatkui koko matkalla. Mitään vuotoa ei bensalinjassa näkynyt, eikä näyttänyt lattialle vuotavan. Ahtomittari näyttää imusarjasta tyhjäkäynnillä -0.8 ja 3 bar paineensäätimellä bensapaineet siis 2.2 ja alipaineletku irti tasan 3bar.
Onkohan nyt bensalinjassa joku liitin löysässä, suodatin tukossa, siirtopumppu mykkänä vai mitä ihmettä? Kun yhden vian saa korjattua niin ilmenee 3 uutta

Taas olisi kiva saada nopeasti vinkkejä kun olisi mahdollisuus ajaa.