imulämpötilan vaikutus rikastuksii.. APUVAAA

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

joo tuntuu pa sama ongelma olevan mullakin liekkö sukuvika ?? .
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Heh. Paljo mahollista et on. :D
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Tuossa rupesin vertailee nuita antureitten vastus karttoja ja onha ne erillaiset mitä gm anturi mikä tuohon mekaan olis tarkotettu (jos tämä on oikea).
http://www.pe-ltd.com/Downloads%5Cair_temp.pdf

Itellä on tojotan ja bossin antureita ja kummassakin samaa ongelmaa..
Tuossa tuo 085 loppunen
http://www.farnell.com/datasheets/25299.pdf

Nuistaku vertailee 20 ja vaikka 40 asteen lämpötilat niin huomaa et ei varmastikkaa toimi niinku pitäs. Pitäs vaan löytää se oikea kartta jota meka käyttää mikäli sitä voi ees löytää. Ite en oo ainakaa löytäny vaikka oon käyny kaikki läpi. On ollu yhteys boxiinki mutta ei tulosta.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Lämpötila-anturit täytyy itse kalibroida ja arvot syöttää esim. easythermille ja sillä megalle. Kannattaa lukea megamanual - siellä tämäkin asia on kerrottu.
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

Höylä wrote:tämä tuntuu mullekkin olevan täyttä hepreaa, kun hieman taas tänään tutkin mitä kaikkia megasta oikein löytyy :oops: eli minkähänlaiset arvot tähän taulukkoon olis hyvät lähtökohdat säätämiseen :roll:

tuollaiset arvot nykäisin tutkimalla omia logeja ilmanlämpötilan vaikutuksesta seoksen korjaukseen :roll: eli tuon käyrän pitäis olla se mitä mega käyttää oletuksena... (suunnilleen, käyrän ääripäät voivat olla vielä liian "rikkaalla")

Image

tajusin kyllä jo, ettei tätä käytetä, ellei sitä ota erikseen käyttöön :roll: ja onko tälle edes tarvetta, vai kannattaako käyttää sitä oletuksena olevaa "normaali korjausta" ?

mietin vain, että turbokoneessa, jossa on vesiruisku, tuolle vois olla paremmin käyttöä, kuin vaparissa, jossa varmaan tullaan toimeen ihan normaali asetuksella (megan vakio korjaus lämpötilan mukaan)... eli pelkkää hienosäätöähän tällä haetaan :roll:
Käsittäähän tuo normal correcion, että tuota ei käytetä ja corrected, että tuota kuvaajaa käytetään korjaukseen?
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Kalibroinnit yms. EI vaikuta korjaimen suuruuteen. piste. On kokeillu moni muukin kaveri ja ei mee oikein. Vaikka karttoja tekee huijaamallakin niin se korjain ei mee oikein. Mutta kun laittaa potikan anturin tilalle niin sillon kyllä muuttuu korjain. Tuo korjaimen kartta on varmaan koodattu jonnekki minne sitä ei voi ite mennä muuttelee eikä silleen ku kaikki luulee. Niilä easythermillä tehyillä kartoilla ei muutu muuta ku näytön mittarit. On kokeiltu sen verran monesti et näin se vaan on.
Näkeehän sen nuista antureitten arvoistaki jo. Jos gm anturin arvo
20 asteessa on n.3.5kohm ja
40 asteessa n.1.45kohm

Vastaavasti bossilaisessa
20 asteessa n.2.5kohm ja
40 asteessa n.0.8-1.0kohm

Koska bossilaisen arvo muuttuu enemmän samassa lämpötilan vaihtelussa mitä gm niin tietysti korjainki on liian iso.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Jasen2624 wrote: Niilä easythermillä tehyillä kartoilla ei muutu muuta ku näytön mittarit. On kokeiltu sen verran monesti et näin se vaan on.
Nyt olet pahasti väärässä. Tarkistin lähdekoodista ja kyllä ne kalibroinnit vain vaikuttavat suoraan "ilmamassalaskennassa" käytettävään lämpötilaan. Eli vikasi on siinä ettet ole kalibroinut antureita.
Näkeehän sen nuista antureitten arvoistaki jo. Jos gm anturin arvo
20 asteessa on n.3.5kohm ja
40 asteessa n.1.45kohm

Vastaavasti bossilaisessa
20 asteessa n.2.5kohm ja
40 asteessa n.0.8-1.0kohm

Koska bossilaisen arvo muuttuu enemmän samassa lämpötilan vaihtelussa mitä gm niin tietysti korjainki on liian iso.
Juuri näitä epäkohtia on tarkoitus sillä kalibroinnilla korjata.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Kyllä tiedän et sillä kartalla koodataan se anturi boxille mutta ku se EI toimi.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Pointtini olikin, että vika ei ole siinä laskennassa, vaan kalibroinnissa. KOKEILE edes sitä kalibrointia. :)

Ps. Viimeisissä viidessä squirtatussa autossa ei ainakaan minulla ole moista ongelmaa ollut, kun anturi on oikein kalibroitu
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

On kalibroitu. Mite sinä oot sen tehny ja minne oot kartan kopioinu?
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Eikös tossa nyt vaan luoda easythermillä ne kartat, sitte ne kopioidaan sinne missä sulla on prossun source-koodi, se vedetään compilerilla läpitte ja ajetaan näin saatu uus koodi purkkiin.

Sen jälkeen laitetaan TunerStudion projektin alle inc kansioon ne kartat myös.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Tuone tunen juureen kyllä oon laittanu mutta Mikä ihmeen compiler
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

http://www.finsquirt.net/easytherm/easy ... hjeet.html

Se että sul on incit vaan siellä megatunessa tai tunerstudiossa meinaa vaan sitä että sulla mittarit näyttelee jotain mutta koko koodi pitää uudelleen "kääntää"(compile) uusilla kartoilla ja siirtää prossuun.

Kannattaa laittaa se käännetty koodi talteen niin voi sitten tilata prossun valmiiks omilla kartoilla jos/ja kun sattuu joku pienimuotonen kärähdys joskus.

Ja jos käytössä on Vista täytyy muutamiin tiedostoihin klikkailla properties->run as administrator.. en nyt muista mihin mutta pariin kolmeen ainakin :D
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

No ei se oo ihme et ne karttojen teko ei vaikuta muuhun ku mittareihin.. Yritin tehä tuon mukaan mutta kai sitä on niin palikka et ei älyä mitä tuossa karttojen teon jäläkeen pitäs tehä ku ei multa ainakaa löyvy tuommosie combile.bat yms..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Sun täytyy ladata halutun koodin source jostain päin intternettiä ja se paketti pitää sisällään kaiken mitä tarttee.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

On ne koodit koneella mitä oon ajanu purkkeihin. Mikä source? Suomeksi kiitos.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Mulle ainakin on tullu hires-koodin mukana myös kansio src, eli source = lähdekoodi. Lähdekoodia voi sitten sopivalla editorilla puukottaa ja tehä vaikka omia funktioita jos taidot riittää, mutta se pitää kääntää .s19 fileeksi sillä compile.batilla tai mikä lieneekään siellä kansiossa nyt oli.

Eli varmaankin extra-koodi löytyy sieltä msextra-sivuilta ja sen kun latailet niin pitäs löytyä myös toi src-kansio.. jotku muut asiantuntevammat voi tarkentaa, kun en oo itte tota extraa käytelly.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Juu. Onnistuha se koe versio. Ei taho nuo kielet taittua ku suomi ja sekin välttävästi.. :shock:
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Post Reply