Page 2 of 3

Posted: Tue Jun 19, 2007 22:32
by cockjerry
cockjerry wrote: Image
Nyt vasta tuli laitettua toi shiftlight skulaamaan, vähän on sekasin vielä valot, mutta jos huomenna sais valmiiks.

Kun kelailee tota kytkistä, niin miten helvetissä toi voi skulata.. millä noita ylimpiä valoja ohjataan?

Posted: Wed Jun 20, 2007 6:42
by risu
Toi kytkentä on MS1 vaihtovaloille jotka kytkee pinnit seuraavasti:

pin10 kun alaraja on saavutettu
pin11 kun keskiraja on saavutettu
pin10+pin11 kun yläraja on saavutettu

Toi kytkentä perustuu ihan diodilogiikka-kytkemiseen:
http://www.play-hookey.com/digital/elec ... gates.html

Tossa ylärajaa ohjaa looginen AND, keskirajaa ohjaa OR ja alarajalla on vain diodi ohjaamassa virtaa.

Selvennykseksi vielä tohon ylimpään: Vastus vetää signaalin ylös 5 volttiin. Diodien läpi ei kulje mitään kun pin10 ja pin11 on arvossa "1" eli 5v. Eli vain silloin High-ulostulo on päällä kun pin10+pin11 molemmat ovat loogisessa "1"-tilassa. Jos kumpikaan pin10 tai pin11 on "0"-tilassa niin kytkentä siirtää diodin kautta linjaan "0"-tilan (tässä tapauksessa ~0.3-0.7 volttia).

Joillain on ollu ongelmia muistaakseni ton kytkennän diodi-OR:in kanssa ja ovat joutuneet lisäämään diodit rinnalle noihin kahteen ylimmäiseen.

MS2 ei oo valmiiksi tuollaista ohjausta mutta toi viimeinenkin skenaario voisi olla kyllä tehtävissä. Ei ole nyt megatunea käsillä enkä muista miten noi ehtolauseet meni geneerisissä portin ohjauksissa joten varauksella tuo. Koko diodihässäkän voi tietenkin unohtaa jos on ylimääräisiä portteja 3kpl joista ajaa ohjaustrankkuja suoraan. MS1 toi on yhdistetty noin porttien säästämiseksi.

Posted: Wed Jun 20, 2007 8:56
by cockjerry
Ahaa.. nyt hiffasin. Kiitoksia 8)

Nyt näyttäisi skulaavan valot niinkuin pitää, paitsi HIGH STAGE jotenkin vuotaa tai jotain, koska palaa himmeästi kokoajan! Siis 0-0 asennossakin, sitten 1-1 asennossa tulee täyskirkkaus. 1-0 ja 0-1 pysyy himmeänä kanssa.

Täytyy tsekata ainakin piuhat ekaks..

Posted: Wed Jun 20, 2007 9:37
by risu
Niin muistin näemmä jotain tohon valoon liittyen mutta en ihan oikein. Sun johdotuksista se hohkaminen ei johdu. Pikkasen hakua kehiin ja löyty nämä:

http://www.msextra.com/viewtopic.php?p=40309
http://www.msextra.com/viewtopic.php?p=147577

eli ton 1k ylösvedon kun muuttaa isommaksi ~10k-50k niin pitäisi toimia.

Posted: Wed Jun 20, 2007 15:20
by cockjerry
risu wrote:Niin muistin näemmä jotain tohon valoon liittyen mutta en ihan oikein. Sun johdotuksista se hohkaminen ei johdu. Pikkasen hakua kehiin ja löyty nämä:

http://www.msextra.com/viewtopic.php?p=40309
http://www.msextra.com/viewtopic.php?p=147577

eli ton 1k ylösvedon kun muuttaa isommaksi ~10k-50k niin pitäisi toimia.
Nyt skulaa! Laitoin 51k

Taas iso käsi sulle! Kiitoksia 8)

Posted: Tue Jul 17, 2007 19:54
by sagg
Johtosarjassa ei oo pinniä 19 kytketty ollenkaan, pitäis olla ilmeisesti maapiuha. Voiko jättää kokonaan pois, vai voiko kolvata hyppylangan laudalle, esim. pinnien 19 - 18 välille? Vai oliko tolle pinnille 18 jotain muuta käyttöä?

Posted: Wed Jul 18, 2007 8:35
by KariM
D25:n pinnit 18 ja 19 ovat laudalla jo valmiiksi yhdessä.

Riittää kunhan siinä johtosarjassa on tarpeeksi tukevasti maapiuhaa, yksi D25:n pinni ei ole vielä riittävästi.

Posted: Sat Jul 21, 2007 13:53
by sagg
Nyybi kyselee lisää tyhmiä. Ensistarttia on yritetty, mutta kierroslukusignaali uupuu. Kyseessä vanha VAG konsernin 8 venttiilinen, jossa alkuperäinen hall anturi jakajassa-sytytys. Mega v2.2 partcon setti 029v extrakoodilla, ilman syttyohjausta.

edit: Kokeiltu seuraavaa:

Pin 24 -> puolan miinus
Pin 25 -> maa
XG1-X11 jumpperoitu

Sama kuin edellä, paitsi myös XG2 jumpperoitu

Pin 24 -> puolan miinus
XG1-XG2 jumpperoitu

Pin 24 -> hallin signaali
XG1-XG2 jumpperoitu

Eli ilmeisesti vika on lankun input puolella? Tältäkin ois tietysti taas säästynyt, jos olisi stimulaattori..

edit: Vika löytyi johtosarjasta.

Posted: Mon Dec 15, 2008 11:08
by Volkkarijermu
risu wrote:Ms2extrassa ne tulot ei sitten välttämättä olekkaan enää ohjelmallisesti kytketty noin joten joudut odottelemaan speksejä koodin kehittelijöiltä.
Sen huomasin että kartan vaihto ei vaadi ylösvetoa mutta launch control vaatii.

Kun toi switch table viritellään tonne MS2 extraan, niin siinä täytyy R1 ottaa "emolevyltä" pois. Mikä funktio sillä vastuksella on jos sen voi tosta noin vaan jättää kokonaan poiskin?

Posted: Mon Dec 15, 2008 22:56
by teg
Siis V2.2 emolevyltä R1 pois? Sen jälkeen ei toimi lambda-mittaus.

Posted: Mon Dec 15, 2008 22:58
by Volkkarijermu
Eiku kolmoslevystä.
Image

Posted: Tue Dec 16, 2008 11:00
by teg
MS1:ssä tuota ei tarvita. Pitäis selvittää mihin pinniin se menee MS2:ssa, jos halutaan sen tarpeellisuus selvittää.

Posted: Sat Dec 20, 2008 12:05
by ihkulainen
edit: poistin omat kysymykset joihin löysin vastaukset.

Posted: Wed Jan 14, 2009 8:57
by mhe
Nopeet ja holmöt:

Ilmaliitännät kurkuissa ja imusarjassa:
eli
1) Imusarjassa yksi eli tehostin alipaine
2) Jokaisessa läpässä 1 eli kaikki yhteen eli MAP
3) Pääty kurkuissa 1/puoli vielä yhdet (mitä näihin laitetaan?) :idea:

Posted: Fri Jan 23, 2009 10:33
by ihkulainen
mullon cbr900 läppärungot, ja niist lähtee joka kanavasta pienet reiät MAP anturille, ja reunimmaisista isommat lähdöt bensapaineen säätimelle.


sitten nopea kysymys. Voinko haarottaa MAPille/bp-säätimelle menevistä alipaineletkuista jarrutehostimelle, vai onko liian pienet?? Täytyykö kairata imusarjaan uudet lähdöt? Joka kanavasta, vai riittääkö yhdestä?

Posted: Sat Jan 24, 2009 10:44
by e0000333
ihkulainen wrote:mullon cbr900 läppärungot, ja niist lähtee joka kanavasta pienet reiät MAP anturille, ja reunimmaisista isommat lähdöt bensapaineen säätimelle.


sitten nopea kysymys. Voinko haarottaa MAPille/bp-säätimelle menevistä alipaineletkuista jarrutehostimelle, vai onko liian pienet?? Täytyykö kairata imusarjaan uudet lähdöt? Joka kanavasta, vai riittääkö yhdestä?
Omassa oli ohutta pneumatiikkaletkua paremman puutteessa tehostajan ja imusarjan välillä. Silloin ainakin jarrua polkiessa huomasi, että tuottoa ei olut tarpeeksi. Tavallisessa ajossa ei kyllä huomannut mitään eroa.

Posted: Sat Jan 24, 2009 10:46
by e0000333
Boshin JHFU4 Hall -anturi jakaja ja Boschin ~139 moduli. Kierroslukuhäiriövaivaseen haluaisin kokeilla resistori tulppia. Kestääkö hall anturi/moduli R tulppia, onko kukaan kokeillut?

Posted: Sun Jan 25, 2009 16:15
by e0000333
e0000333 wrote:Boshin JHFU4 Hall -anturi jakaja ja Boschin ~139 moduli. Kierroslukuhäiriövaivaseen haluaisin kokeilla resistori tulppia. Kestääkö hall anturi/moduli R tulppia, onko kukaan kokeillut?

Joo eli kestää laittaa ja vastuksettoman kuparikaapelin kanssa sama kun orkkis kokoonpanolla...

Posted: Tue Jan 27, 2009 20:02
by datsun180
mites turtanan boksilla tarviiko suuttimille etu vastuksia

Posted: Thu Jan 29, 2009 19:41
by JaniM
Riippuu mikä levy.

Posted: Thu Jan 29, 2009 20:45
by Jasen2624
En ainakaa ite oo tarvinnu etuvastuksia oliko sen nimi nyt 160-100 levy.. tai jotaki sinne päin.

Posted: Fri Jan 30, 2009 6:18
by JaniM
Juu tuossa ei, mutta TRC ja TRC1 tais tarvia etuvastukset tai flybackin muistaakseni.

Posted: Wed Feb 04, 2009 18:59
by datsun180
tuossa ois tuo mun turtanan boksin osa kaavio ja tuo toinen kuva mitä pitäs kytkiä. tarviiko jotaki muuta kytkiä ku nuo mitä tuohon on kirjotettu




http://s276.photobucket.com/albums/kk24 ... ittelu.jpg


http://s276.photobucket.com/albums/kk24 ... liitin.jpg

Posted: Thu Feb 05, 2009 17:31
by JaniM
Juu tuo ei tarttenut etuvastuksia.

Posted: Thu Feb 05, 2009 19:49
by datsun180
ok kiitos.

Posted: Thu Feb 05, 2009 19:59
by Karppa
Haittaako suurempia ku logissa näkyy silloin tällöin rpm:ssä piikki johonki 30000 rpm?

Posted: Sun Mar 01, 2009 11:11
by ihkulainen
taas yks nopee kysymy.

Nyt on mega (ms2 v3) autossa kiinni.

rpm-signaali puuttuu! Kaikki muut tiedot tulee kyl läppärin näytölle.
Rpm testattu stimulla, ja sillä toimis.
Mul on vr-anturi jakajassa, joka lukee 4-sakaraista tikkeriä.. Levyllä pitäis kaikki olla ok.

Miten mun kannattaa rupee ettii tota signaalii? vaikuttaako anturin johtojen napaisuus signaalin näkymiseen? kokeiltu vaihtaa falling/rising-edge.

Posted: Sun Mar 01, 2009 13:12
by Vauhtivaunu
ihkulainen wrote: Mul on vr-anturi jakajassa, joka lukee 4-sakaraista tikkeriä.. Levyllä pitäis kaikki olla ok.

Miten mun kannattaa rupee ettii tota signaalii? vaikuttaako anturin johtojen napaisuus signaalin näkymiseen? kokeiltu vaihtaa falling/rising-edge.
Tosiaan johtojen napaisuus vaikuttaa. Kannattaa myös kokeilla säätää niitä potikoita. Aloittaa niistä kasausohjeessa olevista asennoista.

edit: vois lukea kysymykset ihan kokonaankin :oops:

ps. kun potikat on säädetty vr-anturille, niin stimulla ei pitäis rpm-tietoa tulla ja toisinpäin

Posted: Sun Mar 01, 2009 21:03
by ihkulainen
sillon ku stimulla testasin, niin mul oli hall-kytkentä levyllä.

Vaihdoin hyppylangoista vr-kytkennän, ku selvis et autos semmonen anturi on :o mites ton muunninpiirin helpoiten testaa?


no kokeilen vaihtaa johtojen paikkaa vielä. mietitään siiten lisää->

edit: ainiinjuu.. siellä levylläkin on siis pari potikkaa (r56 & r52) joilla tota vr-signaalii säädetään. Täytyy niitä kokeilla siis myös.

ihmettelinki et mist potikoist puhut :wink: . kiitos!

Posted: Sun Apr 05, 2009 21:26
by ihkulainen
pienestä virheestä paljon vaivaa.
Oli yks diodi väärinpäin vr-muunninpiirissä :oops: :wink:
nyt tulee ainaki stimun kaa signaali näytölle, kun xg1-xg2 hyppyjohto paikallaan.

Käänsin diodin ja pistin hyppyjohdon paikalleen ja testasin stimulla ja uudella 9v-patterilla, niin toimis 5sec. eikä sen jälkeen enään millään. Ledit vaan vilkkus epämääräsest. Luulin aluks että jotain kärähti levyltä, ja pistin kamat kiukkusena kaappiin. Sit päätin kokeilla viel 12v akulla. Jes toimii!! :P Noi 9v-patterit on peestä :evil: