Page 2 of 2

Posted: Wed Jan 07, 2009 20:47
by heikki.i
Kertokaas et mikä voi polttaa 6syl. suorasytkän sulakkeen aina kun on lopettanut starttaamisen :?: mulla tulee virta tosta bensapumpun releeltä.
Ihan ensiksi kun koitin startata autoa, niin se antoi kipinää ja sulake pysy ehjänä mutta nyt se ei anna kipinää ja polttaa sen sulakkeen joka kerta ku lopettaa starttauksen.
Puola on boschin suorasytkäpuola, boksi on finkpt tekemä

Posted: Wed Jan 07, 2009 20:49
by teg
Varmaankin sytkän invert/non-invert asetus väärä ja puola/sytkäyksikkö palanut.

Posted: Thu Jan 08, 2009 21:49
by heikki.i
teg wrote:Varmaankin sytkän invert/non-invert asetus väärä ja puola/sytkäyksikkö palanut.
Kertokaas mulle että saako ton supran 7mgte:n puolapaketin toimiin sytkäkivien kanssa:?: Tai mitä sille boksille tarttis tehdä että sen saa toimiin :?: Kun nyt siinä on se boschin suorasytty puola

Posted: Fri Jan 09, 2009 8:43
by teg
Mikä yksikkö ohjaa puolaa? Tuolla hukkakipinä-topicissa on kerrottu mitä tarvitset että se toimii.

Posted: Fri Jan 09, 2009 23:19
by heikki.i
Mikä yksikkö? muttaku ei oo mitään yksikköö ku tulee suoraan boxilta noi johdot puolalle

Posted: Sat Jan 10, 2009 9:43
by teg
Onko boksissa sitten sisäänrakennettuna jotkut sytkäkivet? Jossain ne ON oltava.


Tarkistithan invert/non-invert asetuksen?

Posted: Sat Jan 10, 2009 10:48
by Karppa
vai ettei ole sitten puolissa itsessään ne vahvistimet. Mulla on nissanin cop puolat jossa ainakin piirikaavion mukaan ois itsessään vahvistin

Posted: Sat Jan 10, 2009 12:25
by heikki.i
teg wrote:Onko boksissa sitten sisäänrakennettuna jotkut sytkäkivet? Jossain ne ON oltava.
Joo kyllä ne sytkäkivet on tuonne boksin sisällä laitettu.

Posted: Mon Jan 12, 2009 0:23
by Benkku
heikki.i wrote:Kertokaas et mikä voi polttaa 6syl. suorasytkän sulakkeen aina kun on lopettanut starttaamisen :?: mulla tulee virta tosta bensapumpun releeltä.
Ihan ensiksi kun koitin startata autoa, niin se antoi kipinää ja sulake pysy ehjänä mutta nyt se ei anna kipinää ja polttaa sen sulakkeen joka kerta ku lopettaa starttauksen.
Jos käytössä MSExtra koodi, niin koodissa on bugi, joka jättää ohjauksen (muistaakseni 0.77 sekunniksi tjsp.) päälle. Aiheesta on MSExtra.com sivustolla viestiketju.

Posted: Wed May 06, 2009 20:47
by eaton/holset power
mistä mahtais löytyä 6 sylinterisen hukkakipinä asetukset?

kyseessä partcon mega ja sytkän johdotukset toteutettu käyttämällä kolmea sytkälähtöä ja jokainen sytkä lähtö ohjaa kahta ISL9V3040P3 sytkäkiveä. jokaisen kiven edessä 660ohm vastus.

voiko noille kiville ottaa lähdöt huoletta tän linkin osoittamalla tavalla :oops:
http://www.saunalahti.fi/jysal/auto%20k ... et%202.JPG

Posted: Thu May 07, 2009 20:53
by Vauhtivaunu
eaton/holset power wrote:mistä mahtais löytyä 6 sylinterisen hukkakipinä asetukset?
Ms-extran manuaalista.

Tietysti jos laitat tarkempaa tietoa moottorin tyypistä ja triggauksesta yms. niin pystyy sanomaan tarkemmin.
eaton/holset power wrote: voiko noille kiville ottaa lähdöt huoletta tän linkin osoittamalla tavalla :oops:
http://www.saunalahti.fi/jysal/auto%20k ... et%202.JPG
Ei noin.

Niitä kiviä ohjataan suoraan prosulla. Tarkoittaa sitä että ne kytketään noiden ledinohjaustrankkujen tilalle.

Posted: Sun May 10, 2009 22:26
by eaton/holset power
Vauhtivaunu wrote:
eaton/holset power wrote:mistä mahtais löytyä 6 sylinterisen hukkakipinä asetukset?
Ms-extran manuaalista.

Tietysti jos laitat tarkempaa tietoa moottorin tyypistä ja triggauksesta yms. niin pystyy sanomaan tarkemmin.
eaton/holset power wrote: voiko noille kiville ottaa lähdöt huoletta tän linkin osoittamalla tavalla :oops:
http://www.saunalahti.fi/jysal/auto%20k ... et%202.JPG
Ei noin.

Niitä kiviä ohjataan suoraan prosulla. Tarkoittaa sitä että ne kytketään noiden ledinohjaustrankkujen tilalle.
terve.

tosiaan :oops: trikkeri tais olla se 60-2 ja moottori on m 50b25 ja auto e34, tästä olikin jossain joskus juttua täällä. elikkäs viimeviikon alussa kerkesin tekeen vihdoin johtosarjan melkeimpä valmiiksi asti, elikkäs adapteri jotta oma johtosarja jäi käyttöön.megaakin tuli siinä sit jo hieman testailtua että mappi ja tps pelas. samoiten kytkemäni hei 4 mokkula vr anturin jälkeen oli jotenkin hengissä,, mutta joku siinä mätti kun startatessa kierrokset olivat rapia 4000rpm. tosiaan sytkä kivien ohjaukset vielä kytkemättä kun en ole varma mistä ne pitäisi ottaa :( autossa omat suorasytkä puolat kiinni 6kpl ja kivet(6kpl) kytketty ohjaamaan niitä hukkakipinänä, joten spark out put a-b-c täytyisi löytää jotta homma hieman edistyisi.

Image
tässähän on kyllä hyvä kuva tuosta mistä ne kaks lähtöä ainaskin otetaan, mutta tuossa partcon levyllä on nuo vastukset hieman toisen lailla. kysymys kuuluukin että voiko nuo lähdöt siis ottaa r28,r26 ja r25 vastuksilta (prossunpuolelta) ja tarviiko levylle tehdä mitään muuta. ei tuo englantikaan oikein taivu tuolta msextra sivuilta. valokuva kertois mulle enemmän kuin tuhat sanaa kun ei tunnu näemmä muuten menevän pääkoppaan tuo homma :oops:

Posted: Mon May 11, 2009 9:29
by Vauhtivaunu
eaton/holset power wrote:samoiten kytkemäni hei 4 mokkula vr anturin jälkeen oli jotenkin hengissä,, mutta joku siinä mätti kun startatessa kierrokset olivat rapia 4000rpm.
Se hei4 menee kyykkyyn tuolla 60-2 pyörällä. Pitäisi olla LM1815 jotta se signaalimuunnos onnistuisi.
eaton/holset power wrote: joten spark out put a-b-c täytyisi löytää jotta homma hieman edistyisi.
Spark A= led17ohjaus, signaali sytkäkiville r25-vastuksen prosessorinpuoleisesta päästä. Spark B= led19 ohjaus, vastaavasti r28: päästä. Ja Spark C= r26. Ja kiville pitää siis olla omat etuvastukset, muuten prosu käryää.

Posted: Mon May 11, 2009 13:08
by eaton/holset power
Vauhtivaunu wrote:
eaton/holset power wrote:samoiten kytkemäni hei 4 mokkula vr anturin jälkeen oli jotenkin hengissä,, mutta joku siinä mätti kun startatessa kierrokset olivat rapia 4000rpm.
Se hei4 menee kyykkyyn tuolla 60-2 pyörällä. Pitäisi olla LM1815 jotta se signaalimuunnos onnistuisi.
eaton/holset power wrote: joten spark out put a-b-c täytyisi löytää jotta homma hieman edistyisi.
Spark A= led17ohjaus, signaali sytkäkiville r25-vastuksen prosessorinpuoleisesta päästä. Spark B= led19 ohjaus, vastaavasti r28: päästä. Ja Spark C= r26. Ja kiville pitää siis olla omat etuvastukset, muuten prosu käryää.

ok. kuvan mukaiset etuvastukset kytkin. ja nyt selveni paremmin tuo sytkälähtö hommeli. kun rautalangasta väännetään :)

ihmettelinkin hieman miks ei hei mokkula rokkaa. mistähän tuommoisen LM1815 piirin pystyisi ostamaan.

Posted: Mon May 11, 2009 17:26
by tty
mistähän tuommoisen LM1815 piirin pystyisi ostamaan.
esim:
Rivi______Mikropiiri________Hinta alv0%______Hinta sis.alv

1334:____ LM1815_________5.80 euro_______7.08 euro

http://www.partco.fi/
http://www.diyautotune.com/catalog/lm18 ... p-320.html

Posted: Mon May 11, 2009 19:53
by eaton/holset power
tty wrote:
mistähän tuommoisen LM1815 piirin pystyisi ostamaan.
esim:
Rivi______Mikropiiri________Hinta alv0%______Hinta sis.alv

1334:____ LM1815_________5.80 euro_______7.08 euro

http://www.partco.fi/
http://www.diyautotune.com/catalog/lm18 ... p-320.html
kiitoksia. täytyypä laittaa heti tilaukseen.

Posted: Mon May 11, 2009 21:36
by Vauhtivaunu
eaton/holset power wrote: kiitoksia. täytyypä laittaa heti tilaukseen.
Siihen tietysti pitää olla vielä muutama oheiskomponentti ja pala juovakytkentälevyä johon sen tinailee, jossei ole niin noheva että syövyttelee piirilevyn.

LM1815-piirin kytkentäkaavio:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... putV22.jpg

Senverran tuohon voi tehdä muutosta että laittaa ton pinni nro14 maihin suoraan, siitä jää tuo 39kohm vastus ja 0.01uF konkka pois. Sillon piiri antaa 50/50 suhteella kanttiaaltoa. Sitten tuon 18kohm vastuksen tilalle kannattaa laittaa potikka jolla saa esim. 15-25kohm väliltä säädön. N. 20kohm on ollu aika hyvä bemarin anturille.[/url]

Posted: Mon May 11, 2009 22:58
by eaton/holset power
Vauhtivaunu wrote:
eaton/holset power wrote: kiitoksia. täytyypä laittaa heti tilaukseen.
Siihen tietysti pitää olla vielä muutama oheiskomponentti ja pala juovakytkentälevyä johon sen tinailee, jossei ole niin noheva että syövyttelee piirilevyn.

LM1815-piirin kytkentäkaavio:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... putV22.jpg

Senverran tuohon voi tehdä muutosta että laittaa ton pinni nro14 maihin suoraan, siitä jää tuo 39kohm vastus ja 0.01uF konkka pois. Sillon piiri antaa 50/50 suhteella kanttiaaltoa. Sitten tuon 18kohm vastuksen tilalle kannattaa laittaa potikka jolla saa esim. 15-25kohm väliltä säädön. N. 20kohm on ollu aika hyvä bemarin anturille.[/url]
kiitos hyvistä neuvoista. 3 vastusta. 1 potikka ja 3 konkkaa. joten eiköhän tuon kytkennän tekeminen onnistu :) katsotaan kuinka alkaa toimimaan kun tuommoisen kerkiää jossain välissä puuhastelemaan (tallinrakennus projekti päällänsä)

vauhtivaunu kun on ilmeisesti ollut tekemisissä noiden pemujen kanssa niin miten olet toteuttanut imuilman&veden lämpö anturoinnin johdotukset kampaan :roll: kaavioiden mukaan muistaakseni e34 oma moottorin ohjaus lukisi antureilta jännitettä ja tuo 5v kytkeytyy antureiden johtoihin kai jossain päin johtosarjaa...

Posted: Wed May 13, 2009 21:27
by Vauhtivaunu
eaton/holset power wrote: vauhtivaunu kun on ilmeisesti ollut tekemisissä noiden pemujen kanssa niin miten olet toteuttanut imuilman&veden lämpö anturoinnin johdotukset kampaan :roll: kaavioiden mukaan muistaakseni e34 oma moottorin ohjaus lukisi antureilta jännitettä ja tuo 5v kytkeytyy antureiden johtoihin kai jossain päin johtosarjaa...
Mulla on semmonen muisto et kun megalta laittaa TPS:lle sen +5v (Vref) niin se kiertää ainakin moottorinlämpöanturille ja jännitteestä tulee häiriötä kaasua painettaessa. Megahan lukee sitä vastusta eikä tartte jännitettä lämpöantureilta, vaan anturien toinen karva tulee maihin ja toinen sitten menee megalle. Asiaan ei tullu perehdyttyä tarkemmin, kun se ei tuntunut häiritsevän megan toimintaa :?