lisää tarkkuutta ruiskutusaikaan

Keskustelu Megasquirtin firmwaresta ja muista Megasquirtiin liittyvistä ohjelmistoista

Moderator: Masi_K

eaton/holset power
Kokenut Megasquirttaaja

Post by eaton/holset power »

risu wrote:Jos jollain ois aikaa niin megatunen + extran perussäädöistä vois kirjoittaan suomeks ihan fiksut nettisivut missä käytäis kaikki perusasiat läpi. Itselläkin käyny mielessä mutta ei oikein aikaa tohon, edelleen liikaa projekteja. Sinänsä nyt ois hyvä aika tollaselle kun ei enää ykkösextraan tuu paljoa sen kehityskaaren jäädessä näille paikkeille. Kakkosextra on asia erikseen, mutta tällä hetkellä pelkän prossun hinta ja saatavuus rajoittaa budjettiruuttaajia.

Alkuperäset extran viralliset nettisivut on epäselkeet + ollu vaikka kuinka pitkään päivittämättä. Sit on toi uus html-pohjainen manuaali joka on tehty vähän paikkaamaan tilannetta mutta sieltäkin on aika surffaaminen tietyn asian selvittämiseksi, ja se on vähän kuitenkin yksinkertaistettu opus.

Tietenkin jos Finsquirtilta sais kerättyä asiantuntevan porukan joista kukin tekis seikkaperäset ohjeet tietyille erityisominaisuuksille niin toi vois onnistuakkin, ei kaatuis kaikki yhden jampan harteille. Vähän niinkuin toi megamanual mutta extran käyttöä ajatellen. Nykykäyttäjistä varmaan kaikilla toi extra kuitenkin on jo käytössä.
todella hyvä ajatus, tuommoinen kyllä olisi kätevä
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

olen tässä viikonlopun aikana vääntänyt tuota 029_hr8f2 koodia suomeksi :P siellä on jo osa ohjeista ja valikoista suomeksi, jos on kiinnostusta, niin tämän raakileen voi imuroida täältä

ei jaksa enää tänään yrittää keksiä suomalaisia vastineita niille sanoille, joten koodin "suomentaminen" venyy varmaan ensviikon lopulle :roll: ja pitäis vielä yrittää sisäistää niiden kaikkien toimintojen tarkoituskin, niin olis helpompi yrittää keksiä niitä sanojakin :roll: on siellä varmaan paljon virheitäkin jo, mutta tuo nyt on tuollainen harjoitus...
eaton/holset power
Kokenut Megasquirttaaja

Post by eaton/holset power »

oli aika fiksun oloinen tuo tune kun oli suomen kieliset tekstit, mutta latasin tuon tuosta linkistä ihaan omaan kansioonsa niin tuli käyttöön tuo suomenkielinen teos mitään kummempia temppuja ja ei saanut mega yhteyttä sen jälkeen mutta sit sain taas toimiin kun poistin tuon ja tein ne confirgurointi hommelit uudestaan 29t koodille. en tiedä näistä hommista kyllä paljon mitään . en tiedä mikä meni mönkään?

Höylä wrote:olen tässä viikonlopun aikana vääntänyt tuota 029_hr8f2 koodia suomeksi :P siellä on jo osa ohjeista ja valikoista suomeksi, jos on kiinnostusta, niin tämän raakileen voi imuroida täältä

ei jaksa enää tänään yrittää keksiä suomalaisia vastineita niille sanoille, joten koodin "suomentaminen" venyy varmaan ensviikon lopulle :roll: ja pitäis vielä yrittää sisäistää niiden kaikkien toimintojen tarkoituskin, niin olis helpompi yrittää keksiä niitä sanojakin :roll: on siellä varmaan paljon virheitäkin jo, mutta tuo nyt on tuollainen harjoitus...
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

olen tässä illan aikana poistellut mokia ja korjaillut muutenkin ohjeita ja valikkoja tuosta "suomi" koodista, nyt siellä ei pitäis enää olla hirveästi virheitä niissä kohtaa, joita olen suomeksi muutellut :roll: (päivitetty versio löytyy samasta linkistä, kuin edellinenkin)

jokapaikkaan ei vissiin edes pääse muuttelemaan kieltä, mutta onneksi ne on ihan sellaisia perus juttuja, joten ne nyt ei ole niin välttämättömiä saadakkaan suomeksi (esim. warmup wizard)

ohjeiden suomentaminen jäi hieman taka-alalle siinä vaiheessa, kun aloin koko megatunea suomeksi muuttamaan :P mutta eiköhän ne vielä ehdi jossain vaiheessa viedä loppuun asti :wink: (paitsi jos tämäkään koodi ei suostu toimimaan kunnolla mun koneessa :evil: )

no, saa tästä ainakin hyvän "opetusvälineen" kuitenkin, eli vois tehdä vielä kuvalliset ohjeet megatunen käytöstä ja säädöistä extra koodilla :idea:
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

kokeeksi aloitin tekemään kuvallisia ohjeita extran ominaisuuksista...

Megasquirt extra "manuaali", olisko tuon tyyliset sivut selkeät ja helppokäyttöiset :roll:

eli yksinkertaiset sivut joilla sais samalla yksityiskohtaisesti ja tyhjentävästi selitettyä asiat :roll: pahinta nois extran omissa ohjeissa on se, että niissä on selitetty asiasta jotain, mutta jätetään kuitenkin paljon tulkinnanvaraa vielä asiasta...

esimerkiksi näin -> "Low wheel counts < 20 teeth need to use the 024 style, higher numbers of teeth, may work better with 025 style"

tarkoittaako tuo sitä, että kaikkien joilla on alle 20 hampainen triggeri pyörä, kannattaa käyttää tuota 024 style asetusta, vai vain sitä, että ne joilla on yli 20 hammasta triggerillä saavat omansa toimimaan paremmin tuolla 025 style valinnalla :roll: :oops: itse olen käyttänyt tähänasti tuota 025 style asetusta 3 hampaisella trigger pyörällä :P toimii kuitenkin vissiin molemmilla koodeilla, oli käytössä 3 tai 36 hampainen trigger pyörä, mutta olis hyvä, jos kaikki tälläiset asiat saataisiin kerralla selviksi, kuten juuri tämä, että kumpiko tyyli on paras minkäkin tyyppisellä triggeri pyörällä...

edit: päivitetty juttua...
risu
Himopostaaja

Post by risu »

Extran nettisivuilla on auttamattoman vanhaa tietoa, joten siitä ei voi kaikkea päätellä. Ilmeisesti pienillä hammasmäärillä oli vanhoissa 25-sarjan koodeissa ongelmia. Mutta esim 29-sarjan koodeissa pitäis olla jo käytössä toiminto, jolla startatessa 25-sarjan wheel decoder asetuksilla käytetään 24-sarjan lukurutiineja riippumatta siitä kumpi noista on valittuna. Muistaakseni jotain tuommoista joskus MSefiltä luin. Saman ketjun yhteydessä James taisi pohtia koko 24-sarjan valinnan poistamista sillä 25käydessä + 24startatessa toimii kohtuuhyvin. Optio jäi sitten kun jotkut vielä käytti 24 rutiinia.

Just tällaisten asioiden takia suomalainen perusruuttaaja on pulassa kun englanti ei taivu parhaalla mahdollisella tavalla eikä varmasti aloittelija ole lukenut jokaista MSEFIn ketjua läpi tietääkseen miten noi hommat oikeesti toimii. Siks uus manuaali vois olla ihan hyvä juttu nyt kun muutoksia ei enää tule samassa määrin.

Itse koodin suomentaminen on vähän työlästä kun kuitenkin uuden koodiversion myötä joutuu päivittämänä uuden koodin inin. Tohon löytyy helpottavia ohjelmia mutta mun mielestä pelkkä suomenkielinen manuaali riittäis.
Tiara Kit Car - MsnS-E
risu
Himopostaaja

Post by risu »

Mitä tohon manuskahommaan tulee niin lähtisin itse ehkä kuitenkin tälle newbie-linjalle: http://www.finsquirt.net/manuaali/5.html
Eli ensin kerrottaisiin mitä pitää vähintään säätää ja sitten lisäominaisuudet yhteyden mukaan erikseen, mielellään vielä kytkennätkin selkeämmin.
Itse karsastan pitkiä html-dokumentteja luettavuuden takia, helpompihan ne on kyllä päivittää kun ei ole montaa tiedostoa mutta hidastaa tietyn tiedon hakemista.

Mulla on jossain tallessa oma kirjoittamani DOC-muotoinen aloitusohje vanhemmalle koodille, vois kaivaa sen esiin.

ps, jos haluat kuvakaappauksen ikkunasta niin paina ALT pohjassa Print Scrn niin avoin ikkuna kopioituu leikepöydälle, ei tartte erikseen rajata ikkunaa kuvankäsittelyohjelmalla.
Tiara Kit Car - MsnS-E
risu
Himopostaaja

Post by risu »

Mun mielestä alkuun pääsemisen kannalta olennaisimpia asioita on aikalailla järjestyksessä:

Lämpöanturien kalibrointi ja koodin päivitys. Eli easythermin (tai vastaavan) käyttö.

Megatunen asennus, mitä tarvitaan mihinkin kansioon jotta homma skulaa.

Perussäädöt alkuun pääsemiseksi niin bensalle kuin sytkällekkin. Karttojen generoinnit bensalla ja sytkälle (megatune ei edelleenkään itse generoi sytkää).

Kiihdytysrikastukset ja lambadakorjaukset.

Kylmäkäynnistysasetukset ja tyhjäkäyntisolenoidin säätö.

Noiden vaiheiden jälkeen enää tarttee käydä läpi mitä ylimääräistä boksi vois tehdä jos on tarpeen.
Tiara Kit Car - MsnS-E
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja

Post by SamiH »

Extralle on nykyään saman tyylinen manuaali, kuin mitä on perus MS koodille. http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm Tuolla käsittääkseni on tietoja myös päivitetty aikalailla. Tarkemmin tuota en ole vielä tutkinut.
risu
Himopostaaja

Post by risu »

Tiedän, linkitin tuon saman tänne silloin kun ilmestyi. Mutta tuokin on melko sekavasti järjestelty eikä siellä kaikkea oleellista vieläkään ole.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

mutta se ei ole suomeksi :cry: varmaan hyvä manuaali muuten...

mun tarkoitus olis saada selville mitä mikäkin asia vaikuttaa (mitä joku tietty asia on suomeksi) sen jälkeen kyllä osaisin säätää arvot kohdalleen, kun vain tietäis, että mitä sitä oikein on säätämässä...

vaikea tehdä säätöjä, jos/kun ei ole mitään hajua mihin joku säätö edes vaikuttaa...

olettaisin monella muullakin peruskäyttäjällä olevan sama ongelma :roll:

tuo englaniksi oleva extran ohje on mulle yhtä hyödyllinen, kuin jos joku joka ei osaa suomea, yrittäis kokata suomenkielisen keittokirjan avulla sellaista ruokaa, jota ei ole ikinä tehnyt...

nyt kun tutkin tuota englanninkielistä extran manuaalia, huomasin mielenkiintoisen asian :wink: se on tehty hyvin samalla tyylillä, mitä itsekkin olen nyt tekemässä... kuva ja selitys mitä mistäkin tapahtuu.

eikä tuohon mun tekemään ohjeeseen ole tarkoitus laittaa mitään säätö ohjeita (arvoja yms.) sen kummemmin... kun jokainen moottori on kuitenkin erilainen ja tarvitsee erilaiset säädöt...
risu
Himopostaaja

Post by risu »

Avasin uuden ketjun suomimanuska-ajatukselle:

viewtopic.php?t=2700
Tiara Kit Car - MsnS-E
Post Reply