Page 2 of 2
Posted: Tue Nov 28, 2006 9:17
by reve
tupihepi wrote:tänään itse kävin paikallisella pajalla katseleen arvoja ja näyttivät seuraavalta: CO n. 4,5 ja HC reilun 1000.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Jos joku asiantuntevampi asuis seudulla niin helpointahan olis tarkastella paikanpäällä. Apu olis tervetullutta.
Aika tuttu juttu. Ainakin MS1:llä tekee vähän tiukaa saada kone mahtumaan päästörajoihin isoilla suuttimilla vaikka käykin ihan nättiä tyhjäkäyntiä. Ruiskutus menee isoilla suuttiimilla vaan aika epätarkaksi. Ottamalla bensakartoilla CO:n ylärajoille ja säätämällä sytkää voi löytää arvot, joilla HC:n saa tiputettua alle sallitun. Tai niin se on ainakin täälläpäin ratkennut.
Ja jos ei muu auta, niin vaihda "katsastussuuttimet" jostain vakioautosta.
Posted: Tue Nov 28, 2006 9:42
by Yrkesman
reve wrote:tupihepi wrote:tänään itse kävin paikallisella pajalla katseleen arvoja ja näyttivät seuraavalta: CO n. 4,5 ja HC reilun 1000.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Jos joku asiantuntevampi asuis seudulla niin helpointahan olis tarkastella paikanpäällä. Apu olis tervetullutta.
Ja jos ei muu auta, niin vaihda "katsastussuuttimet" jostain vakioautosta.
Melkein käyttäisin ne katsastussuutin rahat ms2:een.
Itse taistelin viime kesänä vähäpäästöisen auton kanssa todella paljon että sain sen menemään päästörajoista läpi. Ensin 1000cc suuttimilla, sitten noin 800cc suuttimilla, uudella katilla, jne, jne. Puristuspaineet tuli mitattua ja ne oli ok, ohivuodot oli ok, nokkien ajoitus oli ok, uudet tulpat ja johdot, uudet öljyt ja suodatin, pakoputki ei vuotanut, sytkää rukkailtiin edestakas, pakoputken päästä koitettiin kuristaa lähtöä. Seos pysyi laajakaistan mukaan noin lambda ykkösessä, mutta muistaakseni lopullisena ongelmana oli kierroksilla hieman korkea co. Loppujen lopuksi päästöt sai menemään läpi kun vaan jakso lämmittää autoa kierroksilla. Mut mitään syytä ei selvinny miksi se oli noin nihkeetä. Katotaan jos sieltä jotain nyt löytyis kun lähiviikkoina pistän koneen palasiksi.
Posted: Tue Nov 28, 2006 14:43
by reve
Yrkesman wrote:Melkein käyttäisin ne katsastussuutin rahat ms2:een.
Vanhoja liian pieniä romusuuttimia tapaa harrastajilla lojua nurkat pullollaan. Jos ei itsellä, niin yleensä ainakin jollakin kaverilla.
MS2:n kanssa on ainakin aika pitkän aikaa ollut ongelmana se, että softa ei tue kaikkia MS1-extran ominaisuuksia. Mahtaakohan MS2:ssa olla jo nykyään wastefire, wheel decoder ja launch control? Jos ei, niin se ei ole aikanaan mun hommissa vaihtoehto.
Posted: Tue Nov 28, 2006 16:43
by turbosbc
Hireskoodilla leimasäädöt???
Posted: Tue Nov 28, 2006 21:19
by tupihepi
Pitää tulevana viikonloppuna jotain keksiä. Katsella nuo asetukset ja hommata ehkä nuo katsastussuuttimetkin varmuuden vuoksi ainakin.
Posted: Wed Nov 29, 2006 8:25
by tupihepi
jos vaihdan suuttimet pienempiin, niin voiko jotain asetuksia muuttaa siten, että bensakarttoihin ei tarvis koskea?
Posted: Wed Nov 29, 2006 9:20
by reve
tupihepi wrote:jos vaihdan suuttimet pienempiin, niin voiko jotain asetuksia muuttaa siten, että bensakarttoihin ei tarvis koskea?
Laita vain req. fuel oikeaksi. Jos sulla on ollut req.fuel aikaisemmin oikea, ei muihin säätöihin ole tarve koskea (paitsi korkeintaan suutinten avautumisaikaan, jos on eri uusilla suuttimilla tai ollut väärä vanhoilla). Bensakarttahan on VE-kartta, eikä se ota kantaa suutinten kokoon.
Posted: Thu Nov 30, 2006 18:51
by tupihepi
Eli hommasin nuo vakiosuuttimet. Aikaisemmin ollut reg fuel 1,8 tuolla basic settingsseissä. Mikähän olis lähellä oikeaa nyt? Suuttimien tuotto tippu puoleen.
Posted: Thu Nov 30, 2006 20:13
by tupihepi
Nostin asteittain aina n. arvoon 10 ja ei edes yritä käyntiin. Bensa ei haise putken päästä nuuskaistessa. Onko jotain unohtunut?
Posted: Thu Nov 30, 2006 22:17
by msivula
Cranking ja priming on ainakin suoraan millisekunteina (noihin ei req fuel vaikuta mitään, eli se takaisin mistä aloitit uusilla suuttimilla), eli niitä joutuu lisäileen aikalailla...
Posted: Fri Dec 01, 2006 17:47
by tupihepi
Vaihdoin suuttimet taas alkuperäisiin eli pienempi tehoisiin ja kasvatin injpwm peak time arvon 25.5:teen. Sitten kone käyntiin ja tyhjäkäynti kohdilleen reg fuelia nostamalla arvoon 9. Ja seon vissiin siinä.
Käy hienosti ja ei ole arvot enään ongelmana luulen mä.
Kiitos avuista!
Posted: Sun Dec 03, 2006 21:52
by fsohc
TheMan wrote:Miksei onnistuisi? Muutama minullakin ollut Opelit on mennyt päästöistä läpi rikkonaisella katilla

Tosin siitä katin poistosta ei oikeesti ole mitään hyötyä ellei se katti ole aivan tukossa

Jos siis puhutaan oikeasti vähäpäästöisestä uudemmasta kuin '90 autosta, niin ei varmasti mene läpi päästöistä jos ei ole katti kunnossa. Kokemusta on, ei saanut '91 opelia meneen ei sitten mitenkään läpi päästöistä ennenkuin hommas uuden katin siihen.
Posted: Sun Dec 17, 2006 8:47
by tupihepi
Laitetaan vielä tiedoksi, että sain päästöt kohdilleen ja leima tuli.
Posted: Sun Dec 17, 2006 13:02
by jose
jatketaan nyt tähän, vaikka menee hieman asian vierestä. Eli saako noita VE taulukoota ja reg fuelia säätää lennosta, ilman että autoa sammuttaa ja tekee säädöt silloin?
Posted: Sun Dec 17, 2006 14:39
by tupihepi
Lennosta. Olis muuten hieman työlästä. Muista kuitenkin tallennella aina välillä, ettei muutokset huku.
Posted: Sun Dec 17, 2006 14:50
by jose
selvä homma. Olen sammuttanut aina välillä

Posted: Tue Dec 26, 2006 17:24
by pjr
Supa^ wrote:Kelpaako korjaamon lappu jos auto uudelleen rekisteröidään ja suoritetaan täten rekisteröintikatsastus, vaikuttaako se asiaan?
Kokemuksesta. kelpaa rekisteröintikatsastuksessa.
Posted: Tue Feb 20, 2007 14:09
by peanuts
itelläkin ois tässä katsastus edessä, ja ongelmana on että tyhjäkäynti seilaa niin perkeleesti, parhaimmillaan jotain 700-1100 rpm... pitäis vissiin saada toi kondikseen että olis toiveita saada se leima, eli oisko heittää jotain vinkkiä miten lähtee näpräilee tuota tyhjäkäyntiä kuntoon?
Posted: Thu Feb 22, 2007 9:47
by peanuts
sepä menikin jo läpi, eli eipä tartte noita säätöapuja enää...
Posted: Sat Sep 22, 2007 13:21
by ToniV
Onpa teillä pieniä ongelmia meillä päin HC on noin 2500 ja CO 6
Posted: Sat Sep 22, 2007 14:01
by Aatu
ToniV wrote:Onpa teillä pieniä ongelmia meillä päin HC on noin 2500 ja CO 6
Mikä nokka paikoillan. Tuli itselle vastaavat arvot viri nokan kanssa.
HC ei mennyt alle 2500 0.40 väljyksilläkään.
Posted: Sat Sep 22, 2007 18:45
by ToniV
Joku 280 asteinen visiin kyllä tolla pitäs saada läpi. Toissa vuonna meni läpi tupla ventiili välyksillä.
Posted: Sat Sep 22, 2007 21:42
by Aatu
Itellä oli 285:n ja sillä ei saanut päästöistä fordin ohc-konetta läpi(tiedossa ainakin 3-ruisku autoa jotka ei onnistunut).Kadotti lähes kokonaan alipaineet kun kierrokset tippuivat alle 1000rmp.