Page 2 of 2
Posted: Tue Jul 10, 2007 14:54
by msivula
Nyt on turbo paikallaan ja ensiajot ajeltu pihatiellä.. Ahtoja näyttäisi olevan löysennetyllä hukkaportinkellolla noin 0.5 bar.
Mitä olette mieltä, ylittyykö katsastukseen maksimi hieman alle 150 hp noilla ahdoilla. Eli kone on vakio kanneltaan ja männiltään, imusarja omavalmiste, kuten myös pakosarja. Imulämmöt nousevat ~32 lyhyehköllä vedolla tuolla coolerilla. Ja vakionahan tehokkaimmassa vastaavassa ruiskukoneessa on noin 114hp.
Posted: Tue Jul 10, 2007 19:08
by rally_racer
msivula wrote:Nyt on turbo paikallaan ja ensiajot ajeltu pihatiellä.. Ahtoja näyttäisi olevan löysennetyllä hukkaportinkellolla noin 0.5 bar.
Mitä olette mieltä, ylittyykö katsastukseen maksimi hieman alle 150 hp noilla ahdoilla. Eli kone on vakio kanneltaan ja männiltään, imusarja omavalmiste, kuten myös pakosarja. Imulämmöt nousevat ~32 lyhyehköllä vedolla tuolla coolerilla. Ja vakionahan tehokkaimmassa vastaavassa ruiskukoneessa on noin 114hp.
Maksimiheposet leimalle tolla vehkeellä on 136,8 että kyl saattaa olla siinä ja siinä.
Posted: Tue Jul 10, 2007 20:39
by msivula
rally_racer wrote:
Maksimiheposet leimalle tolla vehkeellä on 136,8 että kyl saattaa olla siinä ja siinä.
Eikös tuo carina II 2.0l oteta verrokiksi, jonka teho on 121tms hp(ilman kattia 126), tuohon 20% lisää jolloin saadaan 145 (ilman kattia 151)? Kuten aikaisemmassa viestissä kerroin, on jarrut ja navat vaihdettu kyseisen auton kilkkeisiin ja tietääkseni muuta ei tarvitse vaihtaa.
Posted: Tue Jul 10, 2007 20:43
by AJ
Vertailuautoksi otetaan mallisarjan suurin (tehokkain) malli. Ja silloin verrattava auto täytyy olla rakenteeltaan muutettu mallisarjan suurinta vastaavaksi. Siihen vielä se 20% lisää niin on laillinen maksimiteho.
Eli vertailuteho on tässä tapauksessa juurikin tuo 126hv (ilman kattia), tähän 20% lisää niin saadaan juurikin tuo ~151hv.
Eli carinan omistaja oli kyllä laskenut aivan oikein.
Posted: Fri Jul 13, 2007 7:30
by wex
AJ wrote:Eli vertailuteho on tässä tapauksessa juurikin tuo 126hv (ilman kattia), tähän 20% lisää niin saadaan juurikin tuo ~151hv.
Nus nus.. 2 litrasen katittoman tehot on 128hp jolloin 20-prosentin säännöllä maksimitehoiksi saadaan 153,6hp..

Posted: Fri Jul 13, 2007 10:24
by Puhi
Nus Nus lisää... Noita ei lasketa sitte heppatehoista, vaan kilowateista...
Posted: Fri Jul 13, 2007 12:21
by jake74
Puhi wrote:Nus Nus lisää... Noita ei lasketa sitte heppatehoista, vaan kilowateista...
samatulos se on kumminki

Posted: Fri Oct 05, 2007 22:19
by msivula
Nonni, nyt on sit (muistaakseni) 113 kW rekisteriotteessa

Penkki meni hyvin ja yhdellä vedolla selvittiin operaatiosta -ja konekin on vielä ehjänä.. Ahtoja oli 0.5 bar ja vähän näyttäisi että tuo integroitu hukkis on liian pieni; ahdot rajoittuvat 0.3bar 3-4.5krpm ja lähtevät tästä kipuamaan lineaarisesti ylöspäin tuonne vedon lopussa olevaan 0.5 bar......
Vääntökäyrä nousee melko lineaarisesti tuolta 2krpm 120Nm - 4krpm 198Nm ja pysyy tasaisena 5500rpm asti. Huipputeho löytyy n. 5500rpm. Omasta mielestä ihan mukavakäytöksinen tuo pikkuturbo tällaiseen normaaliajoon..
Seuraavaksi aletaan odotella että mistä löytyy moottorin heikoin lenkki -toivottavasti kestää pitkään ennen kuin se löytyy.. Niin juu ja alkaa myös tuo taloudellisuuden säätö

Posted: Fri Nov 09, 2007 21:33
by Jasen2624
Veikkaan et pahvi katoaa välistä.. Tosin seki vaikuttaa et mitkä ennakot ja paljo painetta. Veikkaan et likelle 1 tai yli menis et hajoaa.. jos hajoaa.. Oliko otteessa paineet? Paljolla tuo 113kw lähti? Itellä tuossa 18R-GTE:ssä tekee samaa et nostelee paineita kierosten mukaan. Tosin sitte ku mennään yli 2 niin ei nouse enää itestää

Posted: Sat Nov 10, 2007 21:31
by msivula
Laskin ruuttia tuosta ottamalla tavaraa pois kannesta ja männistä, ruutat pitäis olla jotain kasin luokkaa. Mutta aika näyttää, mitä motti tuumaa.... Toivotaan että kestää mahd. pitkään, kun on ainoa ajovehje näin talvisin

Tuli rekkariotteeseen tuo 0.5 bar, nyt laitoin hukkiksen rajoittaan juurikin tuohon paineeseen ja siinä se pysyykin, ei lähde nostelemaan kiekoilla(eli paineen nouseminen johtui tuosta hukkiksen lautasen pienuudesta). Tuo 0.3:a 0.5 bar kasvatus alakiekoilla vaikutti vääntöön aika reilusti "persdynon" kertomana ja nyt onkin ilmaantunut sellaista probleemaa että kytkin ei tykkää pitää. Eipä noita ahtoja tule varmaan nosteltua, pelko motin/laatikon/vetareiden leviämisestä kasvaa exponentiaalisesti ahtopaineen lisääntyessä..
Posted: Sun Nov 11, 2007 12:25
by welho
Kyllä tuo 4a-fe kestää konetta avaamatta sen 0.7 bar. Jos vaan säädöt muuten kohdallaan...itsellä vakio ruiskulla+kertova bensanpaine säädin ja lisärikastus suutin. 0.65bar ahdoilla. Eikä ole ensimmäinen kone, josta kokemusta.
Posted: Fri Dec 21, 2007 22:00
by Karppa
Tarviko laittaa mitään antureita tms? Ite löysin romun keräyksestä samanlaisen pannun ja ois tarkoitus testata tota megan + läppärunkojen kans. Kunhan ekana huomenna avaa koneen ja kattoo kannattaako tosta mosasta edes haaveilla

Posted: Fri Dec 21, 2007 23:34
by msivula
Taisin laittaa jonkun sitkan tms. moottorinlämpöanturin, alkuperäinenkin olisi todennäköisesti käynyt ainakin kalibroimalla. Imuilman lämpötila-anturiksi tuli Boschin avoin ja kaasun asento-anturiksi muistaakseni saman merkkinen. Kiekkatiedon saa siitä virranjakaja/puola-yhdistelmästä lähtevästä liittimestä.
Omasta projusta sen verran, että on tuo kytkin vaihdeltava, ei ole pitoa -tosin tämänhetkisestä budjetista johtuen ei taida ihan heti vaihtua.. Varsinkin kun ilma on pakkasen puolella, saa olla varovainen kaasun kanssa..
Posted: Fri Jan 23, 2009 21:55
by Karppa
Noh suunnitelmat meni ihan uusika. Tai no ei ihan uusiks mut mosaks tuli 4A joka oli alkujaan 8 tappisella kannella joka tosin vaihtu F:n kanteen. Mannista lahti sorvissa pintaa pois, mikunin 46mm lappikset ja 320cc suuttimet hoitaa bensapuolen. Opelin hukkakipina puola + vr anturi loytyy myos. Turbona haarii garretin to4b ja seoksista huolehtii innoivate lc1. ja kiekuu muuten hyvin

sori aakkoset puuttuu, oon hotellin koneella mut ny kapakkiin tonne alas, morjest!