Trigger angle & säätöä

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Samba wrote:Minkäs kokoset ne suuttimet on? löytyykö uutta logia viimeisimmistä käynnistysyrityksistä?
240cc

Eipä tuu enään logia.. nyt se sitten tapahtui! Startin rattaat pamahti paskaksi, noh kyllähän se oli odotettavissa kun iskee aina sillontällöin takaisin.

Inspikset koko projektiin meni noiden rattaiden myötä.. siinä menee joku 3-4viikkoa taas kun tulee uudet, maksaa jonkun 200egee tsibale tietysti.

njoo-o.. no eipä tarvi tulla tsiigaamaan vähään aikaan! :( Se oli niin lähellä, kävi jo oikeestaan, mutta aina katkes kuin seinään loppujenlopuksi.

noh palaillaan aiheeseen jossain vaiheessa.. ehkä nopeesti ehkä ei :(
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Täytyy alkaa miettimään, jos duunaisi triggerpyörän tosta magneeton kopasta ulos ja hall-anturi haistelemaan sitä?

Missä kohtaa tätä kuvaa mega saa liipaisun? Onko se vasta kun signaali on ensin mennyt (-) ja sen jälkeen kun ylittää nollarajan.

http://njaa.pp.fi/uus_setti_06/vrsignaali.jpg

Eli kuvassa jälkimmäisen nousevan piikin kohdalla?
Last edited by cockjerry on Sun Jun 18, 2006 9:35, edited 10 times in total.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

cockjerry wrote: Req_fuel 8-12.. no sitten on mega laskenut reilusti yläkanttiin.
Ei se väärin laske, vaan tuo arvoväli on suositeltu lopputulos. Ts. jos siihen ei pääse, pitäisi suuttimien virtausta taikka muita asetuksia (squirts/cycle, staging jne.) säätää jotta tuolle suositellulle välille pääsisi. Mutta tuo on tosiaan vain suositus, voi se muillakin arvoilla toimia.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

KariM wrote: Ei se väärin laske, vaan tuo arvoväli on suositeltu lopputulos. Ts. jos siihen ei pääse, pitäisi suuttimien virtausta taikka muita asetuksia (squirts/cycle, staging jne.) säätää jotta tuolle suositellulle välille pääsisi. Mutta tuo on tosiaan vain suositus, voi se muillakin arvoilla toimia.
Suuttimet ovat pienet. Joten toi REQ_FUEL menee väkisinkin nyt vähän yläkanttiin. Kun laitan tarkat arvot eli 762cc, 1 sylinteri, 2x 240cc ja 12.0AFR, niin 24.8 tulee REQ_FUEL.

Tosin nyt on asetettu 2-pyttyseksi, REQ_FUEL puolitettu, 2 squirttausta.


Tuli tosta gason saannista sellanen mieleen, että ainakun yrittää lähteä käymään, niin pölläyttää mustaa. Jos vähennän tosta gason saantia, niin ei edes lupaa kunnolla, mutta en oo viitsinyt lisätäkään. TOSIN, toi kone on just niputettu ja "sisäänajossa", että saattaa hämätä! Varsinkin jos putkeen on jäänyt vanhaa gasoa jne. Laitanko vielä lisää soppaa? Cranking pulsewidth on jotain 4 @ 71ast ja 7 @ -40

Trigger Angle: 5.00ast
Cranking Trigger: Trigger Rise
Ignition Input Capture: Rising Edge
Sparkout: Inverted

Sytkäkartta on aika ok, eli ennakot on laitettu varovaisesti, aika lähellä orggis "sytkäkarttaa" normaali kuormituksella.


Eikös toi R56 säädä volttitasoa tossa megan VR-piirissä, joten jos nostan sitä, niin tossa yhessä skoopin kuvassa olevat pienet sahalaidat ei vaikuttaisi? Sitten voisi tuoda vielä anturia aavistuksen lähemmäksi.

Jos kone sahaa esim. 290rpm startilla, niin onko 350rpm silloin ok cranking rpm lukema.

Ei mahdu mun kupoliin, että mikä kusee. Vaikka oli orggis kokoonpanossa paskat tulpat ja kaasarin säädöt päin persettä, niin kyllä se lähti. Lisäks 15v vanhat puolat + ja johdot!

Jos hakis ne iridium tulpat vielä.
205

Post by 205 »

Tuli tossa mieleen ootko kattonu ajotuslampulla, että missä kohtaa
tuo kipuna todella tulee kun starttaa ?
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

205 wrote:Tuli tossa mieleen ootko kattonu ajotuslampulla, että missä kohtaa
tuo kipuna todella tulee kun starttaa ?
Se täytyykin ekana tsekata kun saan startin kondikseen!

Jos partcosta sais vaikka sellasta häiriösuojaa voisi vetää VRn piuhojen ympärille. Nyt siirsin piuhat kulkemaan toiselta puolelta konetta, kun ennen meni suoraan sytkäjohtojen päältä.

Kun tsiigaa tota DRn orggis kytkentää, niin CDI boksissa saa olla aika kova vr signaalin suodatus.

Onko kukaan kokeillut laittaa 47K vastusta VRn miinus piuhaan ja liittää se suoraan potikkaan?

"But what this does is allow rejection of common noise introduced in the VR wires by the op-amp."

Jotenkin noi starttausvirrat sekottaa tota VRn signaalia. Koska se signaali on hieno kun sahaus ei vaadi paljoa virtaa. Tosin megatune näyttää nyt oikein rpm myös puristusten kanssa, mutta ihan kuin saisi jotain häiriöitä.

Täytyy yrittää saada jostain 800 rattaat, niissä on sellanen räikkäsysteemi, niin voi pyörittää konetta vähän vapaammin kun ei tarvi välittää takapotkuista.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Tuli vielä sellanen asia mieleen tosta trigger anglesta..

Eli se trigger anglehan on se 4.9-5.2 astetta. Muistaakseni luin täältä, että mega tarvitsee 5 astetta ennen YKK sen liipaisun ja se miinustettaisiin trigger anglesta.

Eli onko se trigger angle silloin 0 astetta?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Olikos nyt puhe MSII:sta? En osaa sanoa päteekö siihen tuon req_fuel suositusarvot.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

KariM wrote:Olikos nyt puhe MSII:sta? En osaa sanoa päteekö siihen tuon req_fuel suositusarvot.
njep MS-2 on kyse!

Pitäisikö VROUTista tulla kanttiaaltoa? Siitähän näkisi suoraan, että miten päin se aalto tulee, niin ei tarvi epäröidä miten päin ne cranking triggerit ja ignition triggerit tulee.

Mitataanko se skoopin plussalla vroutista ja toinen maihin?
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Täällä sama ongelma, eli yrittää käydä startatessa, vaan ei jaksa jäädä käymään, ja potkii takaisin satunnaisesti.
Voiko alipaineen heittely aiheuttaa moista?
Alipaine on nyt vaimennettu bensa suorattimella.
En ole vielä kokeillut Alpha-n:ää eli ilman map anturia, mutta sitä tarvitaan ahtimen kanssa.

MiniMS ohjain extra-koodi: 029q2
http://www.mini-ms.com/

MegaTune 2.25
Hall anturi, startti ennakko trigger return: n. 3 astetta ennakkoa startatessa
Kipinä tulee OK käsin ilman tulppaa pyörittäessä.
Ajoitus lampullakin näyttää suht ok pyöritettäessä.
Normaali liipaisu tulee n. 60 astetta eykk
Kierrosluku näyttää Megatunessa vakaalta.
(Nyt asetettu 1 syl 2-t) ruisku määrä jaettu 2:lla,
ruiskuttaa 2x / työtahti ( 720 astetta) koska anturi kampiakselilla
toinen suutin vielä pois käytöstä.
Last edited by tty on Sun Aug 20, 2006 18:31, edited 1 time in total.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

tty wrote:Täällä sama ongelma, eli yrittää käydä startatessa, vaan ei jaksa jäädä käymään, ja potkii takaisin satunnaisesti.
Voiko alipaineen heittely aiheuttaa moista?
Alipaine on nyt vaimennettu bensa suorattimella.
En ole vielä kokeillut Alpha-n:ää eli ilman map anturia, mutta sitä tarvitaan ahtimen kanssa.
Ai saatana! Helvetin hieno projekti, luulin että oon ainut (idiootti?), joka laittaa 1-mukiseen ahtimen ja ruiskun. 8)

Mulla on kanssa SD käytössä, vaikka sahaa 290rpm, niin MAPin arvo on se 99-100kPa kokoajan. Tosin ei pitäisi vaikuttaa ennakkoon mitenkään ja onhan tossa TPSkin käytössä.

Sais gyntterit jo lähettää ne prkl rattaat, että pääsee taas miettimään kupolin sekasin :idea:
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Tais löytyä syy noihin backfireihin..

"Now, this same thing happens if you crank the engine (BUT IT DOESN'T START) and then let go of the starter. Since the engine stops rotating, the TCI shuts off and.... you get a single spark. This explains why you get a DELAYED single misfire/backfire after cranking but get no start. Especially if the battery is low. You have enough juice to crank but not for a good spark. Then you let go and get a GOOD full spark 2 seconds after as the TCI shutsdown. With fuel vapor in the carbs... bang. AND, since you're getting 2 single sparks regardless of where the engine stops... you could get it in a cylinder "valved" open to the exhaust which has fuel vapors in the muffler.... KA-POW!!"

Toi mun laite tekee täysin samaa kun tossa! Tosta probleemasta ei taida päästä edes eroon, muutakuin niillä rattailla, jotka pitäis tulla huomenna. Antaa koneen pyörähtää väärään suuntaan 8)

mutta eihän tollanen pidemmän päälle gutaa tee koneelle, jollain täytyis saada toi turha kipinä veke..

ja käynnistys ongelma saattaa johtua paskasta kipinästä, ei vaan yksinkertaisesti oo tarpeeksi voimaa käynnistyksessä. Sittenkun mega stoppaa ja tulee yksi voimakas kipinä ja BANG! Just niinkuin tossa, välillä sahaus yritykset päättyy voimakkaaseen "suhahdukseen" putkessa.

Kipinä tosin näyttää ihan hyvältä.. tiedä sitten onko se hyvä pytyssä ja startatessa.

mutta tosiaan täytyy vielä tsekata ajotuslampulla, mutta en usko, että ajoitus heittäisi.
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

>>Täällä sama ongelma, eli yrittää käydä startatessa, vaan ei jaksa jäädä >>käymään, ja potkii takaisin satunnaisesti.
>>Voiko alipaineen heittely aiheuttaa moista?
>>Alipaine on nyt vaimennettu bensa suorattimella.
Alipaine tulee nyt ok.
O2 heittelee
Tp näyttää toimivan ok
Last edited by tty on Sun Aug 20, 2006 18:32, edited 2 times in total.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Kerro ihmeessä jos saat skulaamaan, että missä vika.

Toi husse on vissiin alunperin kanssa CDI ja nyt sulla on normaali 12v sytytys?
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Joo, cdi oli ja nyt Hall + jyrsitty "epäkesko" + Mega/VB921 IGBT + Bosch suorasytytys puola purkaamolta.
Last edited by tty on Thu Jul 06, 2006 10:16, edited 1 time in total.
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Lähti käymään!!!
Dwell aikaa 1ms lisää + sytytystä pari astetta aikaisemmalle ja tuoretta bensaa :)
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

tty wrote:Lähti käymään!!!
Dwell aikaa 1ms lisää + sytytystä pari astetta aikaisemmalle ja tuoretta bensaa :)
Hienoa! Pistä kokemuksia sitten kun saat säädettyä, että millanen vehje ajaa 8)

Mulla toi megatune runkkaa sitä Dwell aikaa jotenki itse.. eli vaikka laittaa tietyn dwellin, niin se laittaa sitä automaattisesti.

ja sytkän kanssa sama homma.. mutta ko. arvot on ok, eli 5 ast ja dwell on jotain 11ms sahauksessa muistaakseni.

gasosta mulla on tuskin kiinni, v-power + octan boosterit sisällä
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Eli v3 levy + bosch sytytysyksikkö..
DRn koneen vakio ennakot muuten:
5 astetta B.T.D.C below 2200rpm

Osaakos tuo Bosch yksikkö itse säätää Dwell aikaa, silloinhan Megan ei sitä tarvi säätää?
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Moduli on toi motonetin unipoint 10-8012, joten taitaa olla se tyhmempi malli.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

noniin nyt on taas startti kondiksessa!

Tuli ajoituslampulla vähän tutkittua, piirsin magneetonkoppaan viivan, mutta mitäs siitä vilkuttelusta voi päätellä? Pitäis nähdä toi magneeton kehä, että tolla tekis jotain? Sitä kun ei oikein pysty näkemään..

Tsekkasin VROUTista scoopilla, että millasta aaltoa sieltä tulee.. näyttäis tulevan aika ok. Sellanen kantikasaalto, tosin vähän vino.

Nyt on potikat melkein täysin vastapäivään käännettynä.
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Täällä taas suli liitokset startista :(
http://www.netikka.net/aas/startti.jpg

Saatko kokeiltua kipinää, kun pyörität konetta käsin ilman tulppaa
( pyörittele edestakaisin siinä kohdassa missä pitäisi tulla)
jollain tikulla näkee missä mäntä on menossa, pitäisi tulla vähän ennen YKK.
Tai startilla ja lampulla katsoen, kun pyörää kallistaa toiselle kyljelle,
koppa irti varoen ettei öljy valu!
( vai onko tarpeellisia osia kiinni kopassa ettei onnistu?)
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

tty wrote:Täällä taas suli liitokset startista :(
http://www.netikka.net/aas/startti.jpg

Saatko kokeiltua kipinää, kun pyörität konetta käsin ilman tulppaa
( pyörittele edestakaisin siinä kohdassa missä pitäisi tulla)
jollain tikulla näkee missä mäntä on menossa, pitäisi tulla vähän ennen YKK.
Tai startilla ja lampulla katsoen, kun pyörää kallistaa toiselle kyljelle,
koppa irti varoen ettei öljy valu!
( vai onko tarpeellisia osia kiinni kopassa ettei onnistu?)
Ai saatana, mulla kävi kanssa noin tolla 750 startilla! + hiilet paloi. Täytyy testata tota käsinpyöritys systeemiä, joutuu vaan aika nopeesti huitasemaan kun on paska vr-anturi, eikä hallia.

eli pistetääs nyt tää oma tilanne selvästi:

Ajoituslamppu näyttää mitä sattuu, mutta megatunessa näkyy RPM tieto hienosti ja vakaasti.

Megatunessa näkyy RPM tieto myös hienosti ja vakaasti kun on puristukset koneessa, ILMAN sytkämodulin sulaketta.

Sekoilu alkaa kun kaikki on valmista käynti kuntoon ja sytkämodulin sulake on paikoillaan.

Tossa lyhyesti, et joku muukin sais kiinni ongelmasta :D

EDIT:

Vika on aika varmasti tossa RPM lukemassa.. tyhjänä pyörittelee, niin 303rpm max. mikä on järkevä, muttakun laittaa tulpat niin 549rpm.

Mistähän toi johtuu? Signaalin suodatustakaan ei oikein voi enään lisätä, ne on maximilla. Jos lisään vielä, niin ei tuu RPM-tietoa ollenkaan.

Eli mistään sekoilusta ei siinänsä ole kyse, vaan rpm kasvaa tonne 550 tasaisesti puristusten kanssa, kuitenkin max. rpm tyhjänä 303rpm.

http://njaa.pp.fi/uus_setti_06/Ihmejuttu2.xls Eli tossa on puristusten kanssa sahausta. Ainut mikä hämää on RPM, mitä helvettiä se on 500 kun pitäisi olla 300 tai vähemmän!

Sitten sytkämodulin sulake kiinni, eli käyntikondis!
http://njaa.pp.fi/uus_setti_06/Ihmejuttu2.xls Mark001 resetti pamahtaa sinne, eli sytyttää ja kone stoppaa luultavasti? Ei mikään ihme jos se luulee, että kone pyörii 2x nopeutta.

Asetuksetkin on 2cyl. ja four stroke.

Tuli mieleen, jos sahauksen aikana megan kello alkaa kusemaan, niin silloinhan rpm menee poskelleen?

ja tässä ilman puristuksia sama kokoonpano.. ~300rpm max. ja kone pyörii puristuksien kanssa paljon hitaammin.
http://njaa.pp.fi/uus_setti_06/ihmejuttu4.xls

Ihan kuin toi kello "hyppisi" ja töksähtelisi tossa kun kelaa noita logeja..

Todelliset kierrokset puristusten kanssa on jotain ~200rpm lähettyvillä, eli niiden pitäisi laskea, ei nousta.
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Mitenköhän tässä etenisi mahdollisimman järjestelmällisesti.
Osa tainnut tulla aikaisemminkin.
Startti aikaisen kipinän ajoitus varmaan pitäisi ensin selvittää.
Sekoileeko kierrokset silloinkin, jos ottaa tulpanjohdon pois ja siihen toisen tulpan koneen ulkopuolelle eli tuleeko sekoilu siitä kun kipinä tulee sylinterissä?
Onko vr-anturi tukevasti kiinni ja johdot / liitokset ehjät?
Vr-anturin ja metallipalan välys oikea ja tasainen koko matkalla?
Eikös sen kipinän pitäisi tulla vaikka pyörittää hitaastikin, kun vaan anturi huomaa muutoksen?
Onko maadoitukset kunnossa?
Kulkeeko johdotukset miten lähellä puolaa / tulpan johtoa?
Oletko mitannut sytkämodulin ottaman lepo ja työ virran?
Miten alas jännite laskee kun starttaat ( saikos senkin siihen logiin)
(Käytätkö lisävirta boosteria ( laturia) millaista sen jännite on?)
Onko mahdollista antaa startille ihan omalta akulta virtaa?
Miten silloin alussa teit sen asetus tiedoston?
Avasitko ensin sen kyseisen koodi version default.msq tiedoston ja teit siihen päälle? ( Näin ainakin Ms1 versiossa)
(Tämä ei kyllä sotke kierros tietoa:
Eihän mikään kierros tai ahtopaine rajoitin ole päällä?)
Tämmöistä tuli mieleen ;)
Last edited by tty on Sat Jul 08, 2006 21:22, edited 2 times in total.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

jep koitetaan mahd. selvästi.

Eli

Mega "sekoaa" aina kun on puristuksia, eli kierrokset nousee 500rpm vaikka max. rpm on ilman puristuksia 303rpm. Ei väliä onko sytkämodulin sulake paikallaan. Jos laitan sytkän sulakkeen paikalleen, sahaa hetken ja stoppaa, johtuen väärästä ajoituksesta! Siltikin samaa 500rpm näyttää hetken.


VR-anturi on tukevasti kiinni ja sitä on tuotu alkup. mestasta, noin 0.5mm lähemmäksi. Tota lähemmäs ei oikein pysty enään laittamaan.

Kyllä sitä suht nopeesti saa käsin kääntää, että huomaa muutoksen.

Maadoitukset on varmasti ok. Lisäsin vielä koneelle sellaisen lättäkaapelin rungosta.

Sytkäjohtojen lähellä ei mene mitään muita piuhoja kuin magneeton.

Joo boosteri on käytössä, sillä saa 14v ja 30a virtaa ja sitten saa 18v ja perkeleesti virtaa. Tolla 14v ja 30a sahaa jo aika iloisesti. Se myös pysyy sahatessa, mikäli realtime displayhin on uskominen.

Tota koodihommaa en muista.. muistaakseni poltin vaan asetuksia suoraan sinne prossuun ja sitten tallentelin aina tiedostoa vähän väliä.

Kierrosrajoitin on 7500-8000, joten ei pitäisi vaikuttaa, vai sotkeeko se jotain?

Sytkämodulia en olekkaan mittaillut mitenkään...
ja toi oma virtalähde megalle on ollut mielessä, eli käynnistys olisi täysin erillään.

Mä en oo mikään sähköguru, niin tälleen pikaisesti kelattuna, starttivirrat sekoittaa megan pahasti? Yrittääkö se virta kulkea megan kautta vai, kaikki maadotukset on samassa pisteessä. Otankin foton ko. kokoonpanosta!

Tollanen 1-mukinen 10:1 puristuksilla ja 107.5mm mäntä ottaa aika saatanasti sitä kusoa! Starttaus sessiota vois kuvailla pajavasaralla takomiseks :roll:
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Ilmeisesti startti tekee voimakasta virtapiikkiä.

>>Joo boosteri on käytössä, sillä saa 14v ja 30a virtaa ja sitten saa 18v ja perkeleesti virtaa. Tolla 14v ja 30a sahaa jo aika iloisesti. Se myös pysyy sahatessa, mikäli realtime displayhin on uskominen.
Onkohan sen antama jännite miten puhdasta, ettei sieltä tule häiriöitä?

>>Tota koodihommaa en muista.. muistaakseni poltin vaan asetuksia suoraan sinne prossuun ja sitten tallentelin aina tiedostoa vähän väliä.
Sen voisi tehdä alusta asti uudelleen kyseisen koodin defaulttia pohjana käyttäen, jos viitsit :)

>>Kierrosrajoitin on 7500-8000, joten ei pitäisi vaikuttaa, vai sotkeeko se jotain?
Ei haittaa mitään

Tälläinen kohta:
>>The Trigger angle sets how many degrees before TDC the ignition trigger (of whatever kind) goes active. The trigger should go active at least 5 degrees before maximum desired advance (MSnS mode only)

Eli vähintään 5 astetta enemmän kuin max. ennakko
eli Trigger angle= ( sulla max. 28 astetta B.T.D.C above 4800rpm) + 5 = ainakin 33 astetta. jossain luki, että olisi nyt vain 5 astetta?
Eli signaalin pitäisi tulla tuolla 33 asteen kohdalla EYKK.
Jossain kyllä luki että:
Do NOT use a value between 15 and 40 deg or your engine will not run correctly.
Eli pitäisi laittaa signaali tulemaan n. 40 asteen kohdalle EYKK Vr-anturilta = Trigger angle.
Muut ajoitukset / kierrosluvut sitten sinne spark karttaan 100 kohtaan soveltaen.
Saa joku korjata, jos alan olla väärässä ;)

Sitä en nyt keksi miten se Vr-anturi näkee sen Trigger returnin sieltä metallipalan loppu päästä ja voiko sitä käyttää...
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Täytyy koittaa ladata akku täyteen ja koittaa ilman boosteria, jos sieltä tosiaan tulis jotain häiriötä.

Teen noi asetukset uudestaan! Pikkuhomma, jos vertaa tähän säätämiseen. :D

Toi trigger anglehan tässä on ollutkin vähän kysymysmerkki.. eikös se riipu siitä koska se signaali ylittää nollarajan? Missä se sitten ylittääkin sen oikeasti. Heti ensimmäisen piikin jälkeen vai vasta tokan piikin kohdalla? Osaisko joku sanoa tosta scoopin kuvasta?


Eikös toi ennakko ole "mekaaninen" kun trigger angle on alle 20?, eli tykittää samantien kun saa liipaisun? RPM tieto pitäisi kyllä ensin saada myös puristusten kanssa kondikseen.

Ainakin kun scoopilla tutkin VROUTtia, niin signaali oli väärinpäin, eli patti meni alespäin. Eli sen pitäis olla aika selvä.

Kuva maados"pisteestä", siitä alta lähtee sellanen lättäkaapeli suoraan startinkylkeen. Megan yms. maat on siinä mustassa paksussa pakassa päällimäisenä. Tilaakin on vaikka muille jakaa! :D
Image
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Noniin!

Nyt sain sekoilut pois, kun liitin megan & muun systeemin omaan akkuun!

Hieman mukavempi starttailla kun ei kengi takaisin. 8)

RPM tulee nyt ok, spark advance ok (5ast) jne.

Kaikki olis nyt ok.

Nyt vaan kun saisi sytkän asetukset kohdalleen, niin luulen, että se pamahtaa käyntiin!

Ainut vaan että buusteri hajos! PRKL :x
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Njaaha!

Puola vissiin PASKANA? Antaa kipinää välillä hyvin ja välillä ei ollenkaan ja välillä miten sattuu. Kipinä on mun mielestä ollut aika heikko kokoajan, voisiko olla pytyssä ei tuu aina kipinä?

Laitoin tollasen opelin 1-piippusen autopuolan testiks ja tsiisus mikä kipinä verrattuna tohon mopopuolaan! Suhahduskin oikein kuuluu sen verta kova kipinä.
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

Image

onkosäädöt jotenkin noin / wheel decoter settings oikein

kun minun megalog viever näyttää starttinne nopeutta jopa noin

50000 rpm :shock:

ei kai tuo mega tajua kuin 16000 rpm :roll:
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

njoo injector settingsit on noin! Mitä logia tsekkailit? Jossain aikasemmissa oli asetukset poskellaan ja niissä tosiaan ne rpm sekoili aika rankasti.

mutta engine settingsit on vähän eritavalla Eli 2 cyl, four-stroke, 2 squirts, 2 injectors, simultaneuos ja even-fire.

mutta mutta!! Sehän melkein käy.. ekaa kertaa noin 1000rpm käy kunnolla mukana. Nyt ollaan TODELLA lähellä käyntikondista. Vielä kun keksisi sen viimeisen probleeman.

Ihan kuin jokatoisella kierroksella ei tulisi gasoa? Tai jotenkin toi käynti viittaisi siihen. Eli sytyttää --> RPM hyppää 1000-1500 --> tyhjää ---> taas sytyttää, RPM hyppää. (Kone tosiaan käy sen hetken tota 1500rpm, eli ei ole rpm sekoilua)

Ignition settingsit on muuten aika kaukana niistä alkuperäisistä, ihan raa'asti kokeilin vaan millä skulaa parhaiten.. nää on ylivoimasesti parhaat:

Trigger angle 50ast
sparkout: Going low
Cranking trigger: calculated
Ignition capture: Rising edge.

Noilla asetuksilla on siis todella lähellä ettei jää käymään ja ei potki takaisin oikeastaan yhtään. Ainahan nää 1-mukiset lopussa potkaisee takaisin, mutta ei vastusta. Puolana auton 1-piippuinen, eli vain toinen tulppa käytössä! Kipinä on ihan eriluokkaa verrattuna tohon prätkän orggis puolaan.

Mikä wheel decoder? Missä sellanen on, ei oo tullu vielä vastaan vaikka on mielestä kaikki asetukset tutkittu?

Entäs toi next pulse tolerance? Nyt

cranking 40
after-start 60
normaali tila: 25
Post Reply