Page 2 of 3
Posted: Tue May 02, 2006 22:30
by Höylä
inertiaali wrote:Oliko tietoa kellään, mitkä muut noista malleista ovat ulkoisia b-pumppuja? 52-202 malli näyttäisi olevan loppu tällä erää.
52-203 pitäis myös sopia ulkopuoliseen asennukseen

Posted: Wed May 03, 2006 7:13
by JaniM
203 loppu myös eilen Vantaalla. 208 ja 209 sisäasenteisia.
Posted: Sun Jun 11, 2006 17:13
by miki
täytyy itte kanssa hakea pari pumppua biltemasta noita isoja jos ne on kerran muillakin toiminu.

.välitöntäpalautetta annetaan kun pumput saadaan paikalle
Posted: Wed Jun 14, 2006 14:27
by cybo
Kannattaa muistaa myös että jos pumppu on vakiona vaakatasossa se pitää myös asentaa vaakatasoon. Noissa "k-jetin" pumpuissa ei kaikissa ole päittäislaakeria eikä siten kestä pystyasennusta.
Posted: Tue Jun 20, 2006 8:45
by Tama
Ostin tuollaisen volvon pumpun, eli tuo 52-203, mutta törmäsin pieneen asennus ongelmaan.. Eli miten oote kiinnittäntyt tuon painepuolen? Jos siihen laittaa banjon ja tavallisen mutterin kiristämään sitä, niin bensaa ilmeisesti lentää vielä sen takaiskuventtiilin päästä? Eli siihen pitäs löytää kupukantanmutteri, mutta ainakaan jyväskylästä en löytänyt sellaista mistään. 12mm ja nousu 1,5mm.
Heivasin sen takaiskun siitä mäkeen ja marssin american importsiin ja hommasin sieltä suoraan letkukaran siihen päähän. Toimii. Jenkkivehkeiden nuo karat ovat jotenkin kartiomaisia joten se ei mennyt kovin syvälle sinne kierteisiin.
Miten olette ite toteuttaneet tuon?
Posted: Wed Jun 21, 2006 0:23
by Höylä
Tama wrote:Ostin tuollaisen volvon pumpun, eli tuo 52-203, mutta törmäsin pieneen asennus ongelmaan.. Eli miten oote kiinnittäntyt tuon painepuolen? Jos siihen laittaa banjon ja tavallisen mutterin kiristämään sitä, niin bensaa ilmeisesti lentää vielä sen takaiskuventtiilin päästä? Eli siihen pitäs löytää kupukantanmutteri, mutta ainakaan jyväskylästä en löytänyt sellaista mistään. 12mm ja nousu 1,5mm.
Heivasin sen takaiskun siitä mäkeen ja marssin american importsiin ja hommasin sieltä suoraan letkukaran siihen päähän. Toimii. Jenkkivehkeiden nuo karat ovat jotenkin kartiomaisia joten se ei mennyt kovin syvälle sinne kierteisiin.
Miten olette ite toteuttaneet tuon?
mulla olis sellainen ylimääräinen "kupukanta mutteri", kun oma pumppu meni paskaksi ja vaihdoin pumpun mallia (pumppu oli jostain -80 luvulta, ei biltemasta)
edit: tarvitsenkin itse sitä mutteria (ja vielä toisenkin lisäksi), ei niis bemarin pikkupumpuis riitäkkään tuotto ja paine noilla systeemeillä (vaparina olis vielä mennyt...)

Posted: Wed Jun 21, 2006 6:42
by Tama
pidetään mielessä

No tuo onneksi tuo homma toimii suoraa tuolla letkukaralla, takaiskuventtiili puuttuu nyt tosin. Ajattelin käydä hommaamassa sellaisen erillisen ihan letkun väliin.
Posted: Thu Jun 22, 2006 7:04
by Tama
Nyt olen törmännyt sellaiseen ongelmaan, että bensanpaineet putoavat täyskaasu kiihdyttäessä 4500rpm kohdalla. Eli vaikuttaa kun tuotto loppuisi. Aluksi kun ahdot nousevat, b.paine nousee normaalisti ahtopaineen mukaan, ja sitten yhtäkkiä b.paineet tippuvat vähän yli kahteen baariin.
Eli tämän takia ostinkin tuon uuden pumpun siinä toivossa ettei noin kävisi. Veikkaan kuitenkin ettei vika ole enää pumpun tuotossa (52-203), joten tiedustelen että minkäkokoisia bensalinjoja olette painepuolella käyttäneet? Nyt autoon on vaihdettu siis bensapumppu, bensasuodatin ja testattu eri b.paine mittarilla ja b.paine säätimellä. Ei auttanut. Bensalinjat ovat ulkomitoiltaan 8mm kupariputkea, eli sisämitta taitaa olla 6mm.
Autona Peugeot 505 2,2l tjurbo ja tehoa tarkoitus ottaa 300 hv
Suuttimet 465/3,6bar
Posted: Thu Jun 22, 2006 10:39
by volvoman
Mulla 340 volvossa 2,5L 16v pannulla 8mm kuparitulo, ja 6mm muovilähtö, ulkomittoja siis. Ja pitäisi kyllä riittää 400hv asti.
Posted: Thu Jun 22, 2006 11:46
by Benkku
Tama wrote:bensanpaineet putoavat täyskaasu kiihdyttäessä 4500rpm kohdalla. Eli vaikuttaa kun tuotto loppuisi. Aluksi kun ahdot nousevat, b.paine nousee normaalisti ahtopaineen mukaan, ja sitten yhtäkkiä b.paineet tippuvat vähän yli kahteen baariin.
Suuttimet 465/3,6bar
Mikä on järjestelmäpaine, ajoneuvo sammutettuna/pumppu kytkettynä ?
Suuttimet kuitenkin virtaavat 'vain n. 120 l/h'. Mahdollisesti pumpun ylipaineventtiili avautuu ?
Tokihan tuotto putoaa paineen noustessa, mutta tyypillisesti paine ei kuitenkaan äkillisesti putoa ennen painerajan avautumista.
Posted: Thu Jun 22, 2006 13:55
by Tama
Eli peruspaine (alipaineletku säätimen päästä irroitettuna) on 2,8 bar tällähetkellä. Mulla on säädettävä b.paine säädin (cosworth sierran) ja oon koittanut vaikka mitä paineita (2,5bar, 3,0bar ja jopa 3,6bar) ja aina sama juttu..
Pumpussa ei ole ilmeisesti mitää ylipaine venttiiliä. Alumperin pumpun toisessa päässä on takaiskuventtiili jossai on ilmeisesti myös tuo ylipaine venttiili. krojatkaa jos olen väärässä. No mutta siis koko mokkula on otettu pois ja korvattu ihan letkukaralla. Eli pumpussa ei ole tällähetkellä edes takaiskuventtiiliä.
Paineet nousee napakasti ahdon noustessa sinne 3,7 bariin ja sieltä sitten tulee nopeasti alas vähän yli 2 barin tienoille. Jos suuttimilla on vaikka 2,2bar ja imusarjassa 1,2bar ahtoa vastassa, niin eihän suuttimet edes toimi oikein noin pienellä paineella?
Sama efekti kävi siis mös vanhalla pumpulla, mutta auto vain rupesi nykimään, että tuotto ei riittänyt senkään vertaa. Nyt auto ei enää nyi täyskiihdytyksissä. Tänään vaihdan nostopumpun suotimen ja tankin. Yksi mahdollinen syy voi olla että nostopumppu on liian lähellä tankin pohjaa tai että tankissa on jotain sontaa joka tukkii sitten systeemiä.
Posted: Thu Jun 22, 2006 16:33
by Turbiini
Onko nostopumpun ja painepumpun välissä keräilysäiliötä? jos ei ole niin suosittelen sellaisen asentamista, jos nostopumpun tuotto loppuu niin painepumppu saa vielä säiliöltä hetken aikaa tavaraa. Jos taas painepumppussa ei tuotto piisaa niin aina voi käyttää kahta rinnan. Ensimmäisenä toki kannattaa mitata saako pumppu tarpeeksi jännitettä.
Ylipaine venttiilistä vielä sen verran että se tuskin on pumpun lähdössä olu koska siitä pitää mennä paluu takaisin pumpun imupuolelle, ja yleensä se on rakennettu pumpun sisään. Oire ei kyllä ylipaineventtiilitä kuulosta koska sen aukeaminen ei laske painetta alle sen missä se aukeaa.
Pumpun tuottoa eri paineissa on helppo mitata kun irrottaa paluu letkun säätimeltä ja mittaa paljonko sieltä tulee tavaraa eri paineilla, noilla sun teho tavoitteilla olisi suotavaa että max paineilla yli 3litraa/minuutti (2 pitäisi piisata mutta liikaa ei voi pumpussa koskaan olla tuottoa)
Posted: Sun Dec 10, 2006 20:04
by smoke
paljoko tuottoa tossa pumpussa mahtaa olla?
mahtaisko piisata reiluun 200hv?
Posted: Mon Dec 11, 2006 16:29
by volvoman
Itte ostin 740 B230ET turbokoneen pumppua vastaavan mallin biltemasta, tuottoa luvataan 225l/h, ja siihen se näyttäisi hyvin ylävän AINAKIN ILMAN vastapainetta.
Nyt kiinni 340DL projektissa, eikä ole ollut valittamista. Saa nähdä miten pitkälle riittää, kun tulee isommat suuttimet.
Posted: Thu Dec 21, 2006 18:15
by micco
volvoman wrote:Itte ostin 740 B230ET turbokoneen pumppua vastaavan mallin biltemasta, tuottoa luvataan 225l/h, ja siihen se näyttäisi hyvin ylävän AINAKIN ILMAN vastapainetta.
Nyt kiinni 340DL projektissa, eikä ole ollut valittamista. Saa nähdä miten pitkälle riittää, kun tulee isommat suuttimet.
Hain sitten minäkin Biltemasta 52-202:n. Mittausten mukaan 3 barin paineella ja 13 voltin jännitteellä tuottoa olisi 200l/h ja 5 barin paineella ja 12.2 voltilla 145l/h.
Vertailun vuoksi mainittakoon että uusi MSD2225 tuotti melko tarkkaan saman verran kun taas vanha ja väsynyt urheiludatsunin pumppu tuotti 5 barilla 275l/h

Posted: Thu Mar 29, 2007 19:47
by quaz
Mistäs kannattais kysellä 16x1,5mm kierteellä -> 8mm puristusliitos letkukaroja?
EDIT: Tutuilta/kavereilta kyseltyäni löytyikin alan kauppa sopivan läheltä. Hydromarkettiin siis.
Posted: Thu Apr 05, 2007 8:38
by miki
Nyt olen törmännyt sellaiseen ongelmaan, että bensanpaineet putoavat täyskaasu kiihdyttäessä 4500rpm kohdalla. Eli vaikuttaa kun tuotto loppuisi. Aluksi kun ahdot nousevat, b.paine nousee normaalisti ahtopaineen mukaan, ja sitten yhtäkkiä b.paineet tippuvat vähän yli kahteen baariin.
tämä kuulostaa kyllä että painepumppu ei sais gasoliinia jos sulla on varaaja säiliö pohjassa niin kannattaa tarkastaa se tankin sisällä oleva nostopumppu. ittellä on nyt ollu tollanen em 203 turbo volvon pumppu pohjan alla ja tuntuu tuotto riittävän ainakin 300hv asti. micco tuo 202 pumppu on vapari volvon
Posted: Tue Jun 05, 2007 11:07
by P_KASA
Nyt teki jo toinen bilteman saabia vastaava pumppu stopin, ekaks eilen kun pistin pyörimään pumpun niin b-paine värisi tolkuttomasti ja tänään kun laitoin uudestaan pyörimään notta kokeilisin mopoo käyntiin niin hetken pyörähti ja sit jumittui!
Posted: Tue Jun 05, 2007 22:49
by quaz
Nyt on pari kuukautta ollut 52-202 auton pohjassa (vakio 405 mi16) ja jurinat urinat ja hetkelliset tehonpuutteet katosivat erittäin tehokkaasti. So far 49.90 + 4.20e tarpeisiin on ollut ihan hyvä sijoitus. Tämän sanottuani huomenna matka katkeaa ruuhka-aikaan keskustassa ja keskellä risteystä

Posted: Tue Jul 10, 2007 22:01
by j-k
Minä en enää osta biltemasta yhtään pumppua

2 viikkoa sitten ostin siirtopumpuksi imevän kapistuksen ja 2 litraa se jaksoi imeä ja sitten hajosi kokonaan. Virtaa ei enää kulkenut läpitte...
Tänään vein takas ja nostin kassasta rahat pois ja menin Motonettiin hakemaan toisenlaisen. Katsotaas taas huomenna miten käy.
Itse ruiskupumppuna on sitten riesan oma jonka laitan myös konehuoneeseen, pumppujen välissä keräyssäiliö kun ei tanarissa loiskelevyjä ole, paluuletku kumminkin..
Posted: Tue Jul 10, 2007 23:11
by jake74
j-k wrote:Minä en enää osta biltemasta yhtään pumppua

2 viikkoa sitten ostin siirtopumpuksi imevän kapistuksen ja 2 litraa se jaksoi imeä ja sitten hajosi kokonaan. Virtaa ei enää kulkenut läpitte...
nä taitaa olla semoosia että osa pelaa ja osa taas ei. meijän dexissä on pilteman pumput siirto pumppuina ja ollut jo vuoden ja ajettu 15000km niillä ja vielä pelaa.
Posted: Wed Oct 10, 2007 14:41
by Jankos
Ei ole tainnut pahemmin ongelmia olla näissä biilteman ruiskupumpuissa?
Kilpuriin pitäisi valita pumppua ja siihen niitä kaksi laitetaan jokatapauksessa vaikka yksikin piisaisi. Eli vaikka toinen laukeisi niin toisella pärjäisi jokatapauksessa. MSD oli ensin mielessä mutta niistä on kuulunut enemmän valituksia kuin näistä biiltemalaisista...
Posted: Wed Oct 10, 2007 18:48
by PQatPIT
Kilvanajo-laitteeseen laittaisin Bosch Motorsport-speksatun pumpun numerolla 0 580 254 044.
On kalliimpi kuin mitään mitä Aarne Kärpänen myy mutta toimii taatusti ja riittää taatusti, etkä tarvitse kuin yhden. Kokeiltu on.
PQ
Posted: Wed Oct 10, 2007 19:59
by Jankos
PQatPIT wrote:Kilvanajo-laitteeseen laittaisin Bosch Motorsport-speksatun pumpun numerolla 0 580 254 044.
On kalliimpi kuin mitään mitä Aarne Kärpänen myy mutta toimii taatusti ja riittää taatusti, etkä tarvitse kuin yhden. Kokeiltu on.
PQ
Tässähän olikin ihan uutta tietoa

Posted: Thu Oct 11, 2007 3:55
by Benkku
Jankos wrote:Ei ole tainnut pahemmin ongelmia olla näissä biilteman ruiskupumpuissa?
Kilpuriin pitäisi valita pumppua ja siihen niitä kaksi laitetaan jokatapauksessa vaikka yksikin piisaisi. Eli vaikka toinen laukeisi niin toisella pärjäisi jokatapauksessa. MSD oli ensin mielessä mutta niistä on kuulunut enemmän valituksia kuin näistä biiltemalaisista...
Mikä mahtaa olla poltto-aineen tarve (ts. paljonko voimalaitoksesta tehoa) ?
Aidon Bosch pumpun itsekin sinuna laittaisin, mutta toki jokin '044' pumppua edullisempikin (vaikka esim. 975 eli nykyään 942 tai 910) 400 hv tehoihin asti riittää.
975 pumppaa 165 litraa/h, 5 kg/cm2 linjapaineeseen, mikä riittää reilusti yli 400 hv:n lukemiin.
Posted: Thu Oct 11, 2007 8:23
by harrastaja
Jankos wrote:
Kilpuriin pitäisi valita pumppua ja siihen niitä kaksi laitetaan jokatapauksessa vaikka yksikin piisaisi. Eli vaikka toinen laukeisi niin toisella pärjäisi jokatapauksessa.
Tämä on yksi asia mitä en ole ikinä ymmärtänyt...
Miksi polttoainepumppuja pitää olla kaksi, kun ei mitään muutakaan osaa kahdenneta?
Vai tuleeko esim. moottoreitakin kaksi?

Posted: Thu Oct 11, 2007 11:40
by Jankos
Kaksi pumppua kun se toinen kumminkin sohlaa roskien yms takia... Ehkä se on sitä vanhaa ajattelua kun kaasaripelien pumput jatkuvasti sohlasi ja vielä ristiin, eli jossain vaiheessa toinen ei toiminut ja jossain vaiheessa toinen. Eikä kaasaripumpuissa ollut kyseessä että osta parempi kun ne tuntuu kaikki olevan yhtä paskoja. Käytännössä ongelmat johtunee siitä epämääräisestä käytöstä, auto kun saattaa seisoskella pidemmänkin aikaa.
Ja on se hemmetin ärsyttävää keskeyttää jos bensapumppu sohlaa, kone jos sohlaa niin se räjähtää levällee pitkin tietä niinkuin muutkin osat, ja kaikenlisäksi hiipuva pumppu kun hajottaa tuon moottorinkin...
Heppoja tuossa on hiukan reilu parisataa ja vähän niiden toivotaan nousevan ruiskumuutoksella mutta alle 250 kuitenkin. Ja kyseessä ei ole edes turbo vaan parilitranen 8-vena vapari.
Missäs hinnassa noi paremmat boschilaiset sitten pyörii? Ja mikä on koko bosch koodi?
Posted: Thu Oct 11, 2007 12:15
by Jankos
Tuolta löytyi jo aika hyvin tietoa noista bosch pumpuista:
alppila
909 olisi myös aika tehokas pumppu tuon mukaan.
Vieläkin silti perään noita biiltemakokemuksia... Vaikka tuohon kilpuriin sitten kallistuttaisiin tuohon boschilaiseen, näitä sivariprokkiksia kun on kans ihan riittävästi.
Posted: Thu Oct 11, 2007 19:52
by Höylä
harrastaja wrote:Jankos wrote:
Kilpuriin pitäisi valita pumppua ja siihen niitä kaksi laitetaan jokatapauksessa vaikka yksikin piisaisi. Eli vaikka toinen laukeisi niin toisella pärjäisi jokatapauksessa.
Tämä on yksi asia mitä en ole ikinä ymmärtänyt...
Miksi polttoainepumppuja pitää olla kaksi, kun ei mitään muutakaan osaa kahdenneta?
Vai tuleeko esim. moottoreitakin kaksi?

kyllä mulle ainakin tulee 2 pumppua (tai ehkä jopa 3...), vaikka varmasti löytyiskin sellainen pumppu markkinoilta, joka riittäis yli 500-600 hepan tehoihin... 2 kevyempi tehoista pumppua kuitenkin A. tulee halvemmaksi, B. pumput ei ole niin kovilla ja C. ihan varmuuden vuoksi...
Posted: Sat Oct 13, 2007 5:12
by Benkku
Jankos wrote:Kaksi pumppua kun se toinen kumminkin sohlaa roskien yms takia...
Jaa jaa
Rullakennopumpun kanssa tulee aina käyttää mikronikokoista imusuodatinta. Joissakin pumpuissa (esim. 0 580 464 xxx) on imupuolen pääty avoin, jossa kyseinen suodatin vakiona.
Eikä liene pahitteeksi - vaan suorastaan järkevää ja välttämätöntä - tarkistaa tankin puhtaus (ynnä sisäpuolinen kunto jos peltitankki) kun sitä 'kilpuria' rakentaa.