Page 2 of 2

Posted: Sun Apr 02, 2006 19:51
by Volkkarijermu
No ähöh siis joojuu... eli sitte ku vasta on käytössä se superpuola 0,01ohmin vastuksella, niin sitte lätkästä se etuvastus. Mihinkä virtaan se olis sitte hyvähkö rajottaa?

Posted: Sun Apr 02, 2006 21:29
by volvoman
Eli mä kun hommaan VW 1,6FSI koneen puolia 4kpl (tulee volvon "vinokoneen" 16v kanteen, kun sopinevat "heittämällä"), niin kannattaa katsoa, että puolan vastus ei ole mikään superpieni, vaan ainakin luokkaa muutamia ohmeja. Ja joka IGBT:lle vaikka 5A sulake, kuullostaako järkevältä?

Posted: Mon Apr 03, 2006 6:55
by harrastaja
j-k wrote:Itse puola rajoittaa tuon virran 7 A:iin (2 ohmin puola ja 14V jännite) joten mitä välii? Ajetaanhan noita puolia pelkillä kärjilläkin ja on tehty kärkiohjattuja transistorisytkiäkin ilman mitään vastuksia
ÄLÄ :shock: nyt tommosta mene kirjoittamaan, kun suurin osa (lue lähes kaikki "nykyaikaiset") puolista on alle 1ohm.

Posted: Mon Apr 03, 2006 8:23
by j-k
So? Se olikin esimerkki wanhasta puolasta. :P

Posted: Mon Apr 03, 2006 10:44
by harrastaja
No, kun sähän kirjoitit, että puola rajoittaa. Eikä, että joku vaikka -67 mallin Skodan puola rajoittaa :wink: .

Ja asiaakin sitten.
volvoman - Ei taida löytyä suorasytytyspuolia, joissa olisi muutamia ohmeja.
Aika turvallista on 2ms:n ajalla aloittaa.

Posted: Mon Apr 03, 2006 14:41
by risu
Eikä toi dwell-control oo muutenkaan huono juttu, miksi sitä puolaa pitäs ladata yhtään pidempään mitä tarttee? Laittakaa nyt kaikki hukkaenergia kuriin. :) Toihan pitäs olla niin että puola just ehtis latautumaan kunnes se puretaan. Jos haluaa hifistellä niin ton latausajan voi skoopilla mitata ja säätää optimaaliseksi.

Posted: Mon Apr 03, 2006 19:04
by ArttuH
Juu, ehdottomasti kannattaa käyttää dwell-control:ia ja vielä oikeilla arvoilla. Kuten sanottu, niin ei niitä VB921:siä kannata ehdoin tahdoin ajaa virtarajaa vasten, ne ei tykkää siitä isommissa määrissä. Mutta aika tarkkana saa olla, jos meinaa luottaa pelkästään tuohon dwell control:iin. Tosi kiva huomata esim. uuden koodiversion bugi kärähtäneestä IGBT:stä tai puolasta :) Tällaisissa tapauksissa virtaraja tuo vähän lisäturvaa.

Posted: Mon Apr 03, 2006 19:34
by Volkkarijermu
Onko siis tuo puolan päälläajan rajotusko tarkottaa dwellin rajottamista oikeisiin lukemiin? Eli jos mä pöllin sekatavarakaupasta vaikka neljä tällasta mölkeriä: http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/puola.GIF
Vastushan on 0,5 ohmia, joten virtaa lentää aivan liikaa. Joten puolan ja sytkäkäikäleen väliin sohastaan vastus, joka rajottaa virran vaikkapa 8 ampeeriin jolloin vois koittaa dwell-ajaksi n. 1,4ms? Onks tää ny taaskaan sinnekkäänpäin?

Posted: Tue Apr 04, 2006 6:26
by ArttuH
Sinnepäin. Jos otat tuollaisen puolan ja laitat dwell-ajaksi 1,4ms 14V jännitteellä, niin dwell-ajan päättyessä puolan virta on 8A. Ilman vastuksia tai muita virran rajoittimia. Eli jos voit olla varma, ettei puolaa koskaan ladata sopivaa dwell-aikaa pitempään, niin mitään virranrajoitusta ei tarvita.

Mutta jos puolaa jostain syystä ladataankin pitempään, niin alle 5ms päästä virta onkin jo yli 20A. Vastus on tietty yksi konsti, jolla virtaa voi rajoittaa. Vastus kannattaa valita niin, että se rajoittaa virran normaalia suuremmalle tasolle, mutta kuitenkin niin, että sytkäohjain kestää. Näin vastus ei hidasta niin paljoa puolan latautumista. Eli tuolla puolalla ja tässä mainitulla IGBT:llä sopiva virta voisi olla vaikka 14A, joka saadaan aikaan 0,5 ohmin etuvastuksella.

Sulake ei sitten välttämättä ole kovin tehokas keino IGBT:n suojaamiseen. Sulakkeet kestävät hetkellisesti moninkertaista virtaa ennen palamistaan. Yleensä puolijohteet kärähtävät ennemmin kuin sulakkeet jos molempien virrankestot ovat samaa luokkaa. Nopeat sulakkeet saattavat hyvällä tuurilla toimiakin.

Posted: Tue Apr 04, 2006 10:40
by volvoman
Eli näistä jutuista päätellen, voin olla aika varma, että käräytän 2-3 puolaa, ennenkun edes olen saanut koneen käyntiin megan ohjaamalla sytkällä :roll: :lol:

Posted: Tue Apr 04, 2006 11:09
by j-k
10...15 A nopea sulake testejä varten sarjaan. Voi olla myös hyvä laittaa NPN-trankku ohjaamaan suojausta.

Netlist:
1. 2N3904 kollektori, IGBT-hila
2. 2N3904 kanta, IGBT emitteri, 0.05 ohm(TO220)1
3. 2N3904 emitteri, 0.05 ohm(TO220)2, GND
4. puola_+, +12V
5. puola_-, IGBT kollektori

Virran mennessä >14A vetää trankku hilan maihin...

:)

Posted: Tue Apr 04, 2006 19:41
by volvoman
Uskaltaakos puolalle tosiaan antaa 14A virtaa, kuullostaa kyllä käryltä :?

Posted: Tue Apr 04, 2006 20:02
by j-k
Jatkuva virta ja pulssivirta on kaksi eri asiaa. 10A (50% duty cycle) vastaa periaatteessa 5A (continuous) :) Puola ja trankku/fetti pääsee välillä jäähtymäänkin...

Esim. 6000rpm vastaa 100 kampikierrosta per sekunti eli 10ms kierähdysaika ja 4-pyttyisellä jakajamallilla tulee 2 sytytystä kierroksella. Puolan varausaika jos on mainittu 1,4ms se tekee yhteensä 2,8ms/10ms -> 28% duty cycle. 14A pulssivirta olisi siis 3,92A jatkuvaa.. :lol: Lisäksi pitää ottaa huomioon induktiivinen luonne jolloin tuo pulssivirtakaan ei heti kytkettäessä ole 14A vaan kasvaa dI/dt:n mukaan. Puhtaasti resistiiviselle kuormalle tuo malli käy suoraan.

Pienemmillä käyntikierroksilla puolan lepoaika vain kasvaa.

Posted: Wed Apr 12, 2006 6:35
by JaniM
Mites käykö noi Vemsillä myytävät kivet suoraan VB921 tilalle?
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... 674a16fbfc

DIYautotunesta ei viitti parin kiven takia tilata ku postimaksut tuplaa hinnan (~26$)
Vai onkos joku tilaamassa diy:stä muutakin isoa, jos samalla sais itelle muutaman päätteen?
Tai sit kimppaa tehdään.