Page 2 of 3

Posted: Tue Aug 29, 2006 14:04
by unatco
ainaki kone herää alhaalta :D

Posted: Wed Jul 25, 2007 20:37
by Olli
Muutenhan tuo remmi+turbo-yhdistelmä olisi hyvinkin simppeli jos remmi saisi pyöriä koko ajan. Näin ei kuitenkaan ole oikein mahdollista saada järkevää pakettia, vaan joku magneettikytkin tms. on mielestäni pakollinen.

Ongelmana tulee eteen remmin välitys. Jos pidetään esimerkkinä vaikka Eatonin M45:sta joka on melko pieni ja käytetty ahdin. Tietääkseni esim. omassa kokoonpanossa 0.5 barin paine tyhjäkäynnillä edellyttäisi remmin pyörivän n. 3 kertaa nopeammin kuin kampura ja jos konetta kierrätetään 6-7t, niin remmin pyörii jo 18-21t. Valmistajan ilmoittama maksimikierrosluku taitaa olla karvan alle 15t ja silloinki hyötysuhde on surkea. Ahdin siis lämmittää älyttömästi imuilmaa jne.

Mutta kertokaa mistä saisi magneettikytkimen tai vastaavan kyseisen ahtimen päähän.

Posted: Thu Jul 26, 2007 17:31
by TT132
No eikös tuo ole aika loogista isontaa remmiahdinta ja pienentää välityssuhdetta jos liikutettu ilman määrä ei piisaa?
Mulla on Eatonin M90 1.5 välityssuhteella. M90 siirtää saman ilman määrän puolta pienemmillä jengoilla ko toi M45...

Posted: Thu Jul 26, 2007 21:34
by Kimple
Itsellä on 1,6 litraisessa koneessa rotrex ja isohko holset. hyvin pelittää.
Rotrex puhaltaa Holsetille lisää ilmaa,( läpi holsetin). Kun tuotto loppuu rotrexilta niin aukeaa venttiili mistä holset imee ilman suoraan ohitse rotrexin. Eli kun ylipaine ahtimien välissä muuttuu alipaineeksi.. yksinkertaista. Vaihtoa ei edes huomaa ajossa. Rotrexiä ei pudoteta pois pelistä missään vaiheessa, sille ei ole tarvetta. Koska sehän ei joudu enää tekemään painetta sen jälkeen kun alipaine venttiili avautuu josta holset imee ilmansa.
Tässä kuva koneesta.

http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... noname.jpg
Pito irtoaa tarvittaessa vielä kolmosella paikaltaan lähtiessä..

Posted: Thu Jul 26, 2007 22:17
by Olli
TT132 wrote:No eikös tuo ole aika loogista isontaa remmiahdinta ja pienentää välityssuhdetta jos liikutettu ilman määrä ei piisaa?
Mulla on Eatonin M90 1.5 välityssuhteella. M90 siirtää saman ilman määrän puolta pienemmillä jengoilla ko toi M45...
M90 ei mahdu kovinkaan monen puuhastellun konetilan sisään.

Posted: Tue Jul 31, 2007 20:39
by Bullitt
Nyt olen joko minä, tai sitten joku muu käsittänyt jotain aivan väärin, mutta mun kaaliin ei mitenkään mahdu se, etteikö remmiahdin muka söisi tehoa, jos moottori pyörittää sitä koko ajan.

Sehän nyt on ihan satavarma, että ei se ahdin siellä ilmaiseksi pyöri. Koittakaa pistäkää kampi jonkun remmiahtimen päähän, ja pyörittäkää sitä alkuun vaikka 10000 kierrosta/min, niin kysytään sitten uudestaan, että miltä tuntuu.

Posted: Wed Aug 01, 2007 16:19
by MrFairlane
Kuten jo Kimple mainitsi...kun remmiahtimen jälkeen on luukku auki, niin ahtimessa vastustaa pyörittämistä ainoastaan pari laakeria.

Posted: Wed Aug 01, 2007 18:23
by Olli
Bullitt wrote:Nyt olen joko minä, tai sitten joku muu käsittänyt jotain aivan väärin, mutta mun kaaliin ei mitenkään mahdu se, etteikö remmiahdin muka söisi tehoa, jos moottori pyörittää sitä koko ajan.

Sehän nyt on ihan satavarma, että ei se ahdin siellä ilmaiseksi pyöri. Koittakaa pistäkää kampi jonkun remmiahtimen päähän, ja pyörittäkää sitä alkuun vaikka 10000 kierrosta/min, niin kysytään sitten uudestaan, että miltä tuntuu.
Mikäs ongelma tämä on?

Pidätkö tätä n. 5 hevosvoiman tehohävikkiä niin suurena, että idea pitää kuopata?

Posted: Fri Aug 03, 2007 12:06
by teg
Taitaa olla hävikki jo liki 10-kertainen ;)

Venttiili

Posted: Sat Aug 04, 2007 16:06
by gryger
Minkälaisen venttiilin/läpän olette asentaneet tuohon remmin ja pakokaasuahtimen väliin? :?:

Posted: Mon Aug 13, 2007 9:25
by turbo 245
teg wrote:Taitaa olla hävikki jo liki 10-kertainen ;)
Jos ahtimella on vastapainetta niin varmaan sen pyörittämiseen kuluukin reilusti tehoa, mutta kun turbon herättyä remmillä ei ole minkäänlaista vastapainetta niin tehoa ei tarvita kuin parin laakerin aiheuttaman vierintävastuksen voittamiseen.

Posted: Mon Aug 13, 2007 19:32
by MrFairlane
Korjatkaa, jos olen väärässä.


Roots-ahdin ei tuottaisi tehohäviöitä LUUKKU AUKI, koska se vain siirtää ilmaa luodakseen paineen imusarjassa.

Keskipakoahdin tuottaa tehohäviötä roottorin nopeuden neliössä, koska se kehittää paineen ahtimen ulkokehällä.
(En tiedä miten vaikuttaa luukun avaaminen)

Ruuviahdin tuottaa tehohäviöitä yhtä paljon luukku kiinni tai auki, koska se kehittää paineen ruuvien välissä.[/b]

Posted: Mon Aug 13, 2007 19:50
by Höylä
MrFairlane wrote:Korjatkaa, jos olen väärässä.

Roots-ahdin ei tuottaisi tehohäviöitä, koska se vain siirtää ilmaa luodakseen paineen imusarjassa.

Keskipakoahdin tuottaa tehohäviötä roottorin nopeuden neliössä, koska se kehittää paineen ahtimen ulkokehällä.
(En tiedä miten vaikuttaa luukun avaaminen)

Ruuviahdin tuottaa tehohäviöitä yhtä paljon luukku kiinni tai auki, koska se kehittää paineen ruuvien välissä.
no sen verran minäkin muistan, että roots ahtimella on kaikkein suurin tehohävikki näistä edellä mainituista :roll: ainakin ahtamis tarkoituksessa, mutta jos ahdin pyörii "vapaalla" siihen en ota kantaa...

Posted: Mon Aug 13, 2007 20:08
by Vauhtivaunu
MrFairlane wrote:Korjatkaa, jos olen väärässä.

Roots-ahdin ei tuottaisi tehohäviöitä, koska se vain siirtää ilmaa luodakseen paineen imusarjassa.

Keskipakoahdin tuottaa tehohäviötä roottorin nopeuden neliössä, koska se kehittää paineen ahtimen ulkokehällä.
(En tiedä miten vaikuttaa luukun avaaminen)

Ruuviahdin tuottaa tehohäviöitä yhtä paljon luukku kiinni tai auki, koska se kehittää paineen ruuvien välissä.
Kyllä ne kaikki mekaaniset ahtimet vaan kampiakselilta tehoa ottavat. Toiset vähemmän toiset enemmän. Roots on ehkä näistä kehnoin. Sen sisäiset häviöt (=vuotaa painetta siipien välistä takasin) on suurimmat. Mekaanisen ahtimen (roots,ruuvi,keskipako,G-ahdin yms.) sisäisestä hyötysuhteesta riippuu kuinka paljon se hukkaa kampiakselilta varastamaansa energiaa. Mitä parempi hyötysuhde sitä vähemmän kampiakselitehoa menee "hukkaan".

Jokatapauksessa mitä enemmän ahdetaan sitä enemmän tarvitaan tehoa. Esim. turbon "ottama" teho on melkoinen, jos laskee paljonko se muuttaa pakokaasun energiaa ilman paineistamiseen. Normaalisti asiaa ei huomioida, koska pakokaasu on "hukkaenergiaa".

Posted: Mon Aug 13, 2007 20:19
by MrFairlane
Korjataan sen verran, että tarkoitin tuossa läppä auki pyörittämistä.

Posted: Mon Aug 13, 2007 20:21
by msivula
Ruuvi on tietääkseni kaikista vähiten tehoa tarvitseva. Esim. tehtailla ruuvikompuroita ei sammuteta ollenkaan vaan ne pyörivät "tyhjänä" kun painesäiliön paine on ylärajalla.

Posted: Tue Aug 14, 2007 17:04
by Benkku
msivula wrote:Ruuvi on tietääkseni kaikista vähiten tehoa tarvitseva. Esim. tehtailla ruuvikompuroita ei sammuteta ollenkaan vaan ne pyörivät "tyhjänä" kun painesäiliön paine on ylärajalla.
Siltikin ahdin ottaa aika lailla tehoa 'kevennettynä' pyöriessään, mittaapa vaikka kyseisen kompressorin moottorin virrankulutus.

Tietty tässä tapauksessa ahdin pyörii suht. vakionopeudella (miinus sähkömoottorin jättämä).

Autossa pyörittämiseen tarvittava teho korkeammilla ahtimen pyörintänopeuksilla luonnollisesti suurempi.

Posted: Tue Aug 14, 2007 19:06
by TT132
Jos tuo tyhjää pyörivä remmiahdin muodostuu kynnyskysymykseksi niin sillon pitää tarkistella myös laturin, vesipumpun, öljypumpun, mahdollisen ilmastoiniin kompuran, mahdollisen ohjaustehostimen pumpun, voiman siirron jne. Aiheuttama tehohävikki. Tuntuu nappikaupalta tommonen ylimääränen remmiahdin tuolla välissä varsinkin kun ynnäilee kaikkea edellämainittua ja niiden tehonkulutusta. Itsellä ei ole esim ilmastointia ja ohjaustehostinta. Uskon että nämä kaksi jo kuluttaa roisisti enemmän tehoa kuin ilman vastapainetta pyörivä Eaton. Eikä kyllä totta puhuen kiinnosta niin paljoa että jaksais ruveta tollasia laskemaan... Heleppo kompensoida tollaset hukkaportin ruuvia pyörittämällä...

Posted: Tue Aug 14, 2007 20:02
by teg
TT132 wrote:Heleppo kompensoida tollaset hukkaportin ruuvia pyörittämällä...
Mitäs sitten kun se on tapissa? Väännetään ruuviin lisää jengoja? ;)

Posted: Tue Aug 14, 2007 20:11
by teg
MrFairlane wrote: Keskipakoahdin tuottaa tehohäviötä roottorin nopeuden neliössä, koska se kehittää paineen ahtimen ulkokehällä.
Jos keskipakoahtimen ilmanotto estetään, niin silloinhan sen tehontarve pienenee ainostaan vierintävastuksiin?

Posted: Tue Aug 21, 2007 19:52
by MotoJussi
teg wrote:
MrFairlane wrote: Keskipakoahdin tuottaa tehohäviötä roottorin nopeuden neliössä, koska se kehittää paineen ahtimen ulkokehällä.
Jos keskipakoahtimen ilmanotto estetään, niin silloinhan sen tehontarve pienenee ainostaan vierintävastuksiin?
Näin toivon itsekin.

Työn alla MotoGuzzi California K vuosimalli 2000.

Aiemmin pyörässä oli piggy-back periaatteella rikastustietokone, nyt korvaan sen ja orggistietokoneen pelkällä Megasquirtilla. Oli nelipisteruisku (orig purkki ohjasi orig ruuttia ja rikastinpurkki rikastinruuttia), tulee olemaan 2-piste, ruutta per sylinteri.

Eaton M45 ahdin koneen kyljessä, oikean sylinterin kainalossa. Välijäähyn jätän tästä versiosta vielä pois.

Pakoventtiilit vaihdettu isompiin, pakokanavat avarrettu, männät madallettu.

http://hogsden.dyndns.org/~jsavola/ahdin/44.html on vanha kuva, mutta jotain ideaa kuitenkin. Kuvan oton jälkeen lisätty mm. sytytystulppia (nyt neljä).

Vaihdan toimintaperiaatetta, aiemmin oli ahtimelta syöttö 3 litran painepönttöön, joka oli alkuper ilmanputsarin paikalla. Läpät alkuperäisillä paikoilla. Nyt ahtimelta suoraan imukanaviin ja läpät ennen ahdinta.

Herra tietää, toimiiko :)

MotoJussi & California K

Posted: Thu Aug 23, 2007 9:08
by micco
Olli wrote: omassa kokoonpanossa 0.5 barin paine tyhjäkäynnillä .
Onko mitään iloa siitä että tyhjäkäyntikierroksilla on puoli bar ahtoa saatavilla?
Ainakin ex-Ladani protestoi pahasti jos alle 2000 kierroksen yritti vedättää. Puoli baria ylipainetta irtosi muistaakseni tuolta 2krpm tienoilta. Ahdin oli M45 ja sitä pyöritettiin 2x-nopeudella.

Posted: Thu Aug 23, 2007 12:06
by MotoJussi
micco wrote:
Olli wrote: omassa kokoonpanossa 0.5 barin paine tyhjäkäynnillä .
Onko mitään iloa siitä että tyhjäkäyntikierroksilla on puoli bar ahtoa saatavilla?
Ittellä oli Guzzissa ratkaisuna Boschin alipaineohjattu venttiili:

Yksi paksu haara painepuolella, toinen paksu haara ilmakehässä ja ohjausletku imusarjassa, läppien jälkeen.

Kun oli alipainetta, venttiili laski paineet pois. Kun alipaine katosi (läpät vähänkin auki eli kaasua käännetty), venttiili sulkeutui ja ahtoa alkoi syntyä.

En keksi yhtään hyvää syytä pitää tyhjäkäynnillä paineita systeemissä. Mut en Ladaa ole tuunannutkaan...

Noita venttiileitä saa vaikka Alppilan Autohuollosta Helsingissä. Sedät tietää kyllä kun selittää. On kolmea jäykkyyttä, 50, 130 (?) ja 200 mbar. Eivät ole ihan ilmaisia, jotain 50e kappale.

Suosittelen perehtymään.

Posted: Thu Aug 23, 2007 13:23
by micco
MotoJussi wrote: Ittellä oli Guzzissa ratkaisuna Boschin alipaineohjattu venttiili:
Yksi paksu haara painepuolella, toinen paksu haara ilmakehässä ja ohjausletku imusarjassa, läppien jälkeen.
Kun oli alipainetta, venttiili laski paineet pois. Kun alipaine katosi (läpät vähänkin auki eli kaasua käännetty), venttiili sulkeutui ja ahtoa alkoi syntyä.
Noita Boschin muovidumppeja Ladassakin oli ohivirtausventtiileinä. Ensimmäinen koeajo tapahtui yhdellä venttiilillä ja kun välijäähdyttimen pääty posahti irti lisäsin toisen venttiilin.

Posted: Thu Aug 23, 2007 18:59
by Kimple
Ne ketkä tuolla ihmettelee että viekö tuollainen rotrex esm. paljon voimaa kampiakselilta "tyhjänä" pyöriessään, tuskin ovat koskaan moista laitetta käsissään pyöritelleet. Se ei todellakaan vie laturia enempää voimaa kampuralta, tyhjää puhaltaessaan. Mutta sen hyöty on melkoinen kun kaasua polkaistessa ohivuoto venttiili sulkeutuu, ja rotrex syöttää ilmansa koneeseen ,esm. turbon läpi niin kuin itsellä. Pienessä koneessa on kiinni isohko turbo joka ei herää yksistään kovinkaan nopeasti, syy miksi se on niin iso , on tietysti suuren tehon tavoittelu. Mutta tuon rotrexin avustamana saan koneen ahdot nousemaan paikoillaan ilman "rasitusta" 0,9 baariin vain kaasua painamalla. Tuo 0,9 baaria on mittarissa hiukan ennen rajoittajaa, joka on kahdeksassa tonnissa. Kone vastaa kaasun kuin vihainen pikku vapari kone, ilman hirveää vaparin imu ääntä :D

Kuva kikkareesta..
Image

Posted: Thu Aug 30, 2007 10:31
by AsA
No niin eli minulla on tämmönen dx corolla johon on laitettu camryn 2litranen kone ja toyotan oma SC12 remmiahin kupeeseen, tässä remmissä on vakiona magneetti kytkin. Remmiä, ruiskua ja vakio sytkää ohjaa mega, remmin ohjaus on otettu ihan megan ulostulosta ja tällä hetkellä toimiin kaasun asennon(TPS) mukaan. Mahdollisuudet olis ottaa myös toinen muuttuja käyttöön vaikka kierrosluku.
Auto säädettiin penkissä ja muutokset koneessa ovat isommat suuttimet (365) sekä celikan teräspahvi, penkissä 0.3bar paineilla irtosi 134hp ja 209Nm ja tehot ovat pyörätehoja eli 17prosenttia lisää niin saa konetehon.
Ja väännöt on jo 2000rpm noin 200Nm.
Ja vakio tehot ovat 128hp ja 179Nm ja ne ovat kone tehoja.
Ja ei ne hepat vaan se vääntö.
Auto on mukava ajaa tienpäällä, mukava jalalle, remmi ei pyöri vielä 120km/h tasakaasulla ajossa, eli mennään vaparina joka näkyy kulutuksessa, raskaalla kaasujalalla ajettuna 350km ja 40 litraa meni.

Posted: Fri Sep 07, 2007 13:46
by MotoJussi
MotoJussi wrote:
Ittellä oli Guzzissa ratkaisuna Boschin alipaineohjattu venttiili
Kilahti, paska.

Ahtimesta alkoi kuulua rouhina ja samantien se hirtti kiinni.

Taidan kasata vapariksi kunnes keksin mitä sitten tekisin.

Vähän nyrppii :?

Posted: Mon Sep 10, 2007 19:34
by Kimple
Nooh,, tahtoo nä vehkeet välillä hiukan hajoilla..
Mulla on näitä tämännäköisiä kahdeksan kappaletta jo tältä kesältä !!
Image

Posted: Sat Sep 15, 2007 15:23
by slappala
No semmosta sattuu virivehkeiden kanssa.

Itse en näe ollenkaan järkeä yhdistää keskipakotyyppistä remmiahdinta
turboon. Onhan se kiva kun on molemmat vaan hyvin mitoitettu turbo toimii vähintäänkin yhtä hyvin.

Omassa autossa ongelmana lähinnä ollut että alhaalla tuntuu olevan liikaakin eatonilla ahtoja. Pari mäntää meni aika pikaseen kun männänrengaspöydät murtuivat. tämä siksi kun on vakiomäntiä joissa suuri silikonipistoisuus..toiset pehmeämmät sitten meni lyttyyn.

Tosin nytten on kestäneet kun on pudottanut syttyjä alhaalla. Omassa portattu ahdin ja ahdot tällä hetkellä 1.4bar. alkaa olemaan todellakin jo rajoilla vaan porttaaminen ainakin datalogien perusteella auttoi vietävästi mm. imulämpöihin jne. Omaan ei ainakaan tartte turboa :) alkaa olemaan sen verta karu kampe jo ajella muutenkin.

niin konehan oli bemun m20b25 jota muutenkin hiukan viilattu. Jos tosin koko ajan menee mäntää niin kannattanee syttyä ja bensaa säätää.

tuossa männässä ainakin jo egt:ssä pitää näkyä ettei kaikki ole kohallaan.

Posted: Sat Sep 15, 2007 20:27
by Olli
micco wrote:
Olli wrote: omassa kokoonpanossa 0.5 barin paine tyhjäkäynnillä .
Onko mitään iloa siitä että tyhjäkäyntikierroksilla on puoli bar ahtoa saatavilla?
Ainakin ex-Ladani protestoi pahasti jos alle 2000 kierroksen yritti vedättää. Puoli baria ylipainetta irtosi muistaakseni tuolta 2krpm tienoilta. Ahdin oli M45 ja sitä pyöritettiin 2x-nopeudella.
Tuo 0.5bar. tyhjäkäynnillä on ehkä hieman liioteltua, mutta jos esim. Eatonia voi hetkellisesti pyörittää sen vajaat 20trpm. ja kone kiertää vaikka 7000, niin 3:n välityksellä max. kierrokset olisi 21trpm. Jos välitys on tuolla 2-2.5:n tuntumassa, niin ylipainetta alkaa jokatapauksessa tulemaan melko alhaalla.

Jos jotain pelottaa tuo mahtava tehohävikki, niin älkää ihmeessä laittako mekaanista ahdinta.