Page 2 of 2
Posted: Thu Jan 26, 2006 11:18
by Smokie
ArttuH wrote:
Ymmärsinkö oikein, että kipinöiden määrä kierrosta kohti tuplaantuisi alkuperäiseen verrattuna? Silloin tehokkaampi magneetto olisi varmasti hyvä juttu. Muuten konkkien lataus voi jäädä vähän vajaaksi.
Hahaa, minähän elän jo nyt vaarallisesti, mm. poltan paljon tupakkaa. Eli kyllähän se passaa
Kipinöitä olis tarkoitus saada yhtä paljon kuin alunperinkin, mutta hiukan eri aikaan. Alunperin tulee 4 kipinää kerrallaan 180 asteen välein, nyt pitäis saada 2 kipinää kerrallaan 90 asteen välein.
Posted: Thu Jan 26, 2006 18:09
by ArttuH
Oho, onpas viritys! Hoitaako siis yksi ohjainboksi molempien puolien liipaisun, yhtäaikaa? Mä kun kuvittelin, että tuossa pistämässäsi linkissä ollut ohjaimen kytkis oli vaan toiselle puolalle.
Jos näin on, niin kipinätehon kanssa ei pitäisi tulla mitään ongelmia, edes alkuperäisellä magneetolla. Siis jos kipunassa on alunperin riittävästi tehoa.
Posted: Thu Jan 26, 2006 18:41
by Smokie
Joo, noi Suzukin insinöörit rakentelee sakepäissään kaikkea omituista
Vehkeessä tosiaan on alunperin kaksi tuplapuolaa ja yksi CDI-boksi ohjaa molempia. Nytten kun kampurat on laitettu hiukan uuteen uskoon niin tarvitsee saada kipinää hiukan eri lailla.
Ellei kipinäteho ainakaan merkittävästi alkuperäisestä laske niin kyllä sen kanssa pärjää.
Kaveri katsoi eilen tuota alkuperäisen sytytyksen kaaviota ja sanoi niistä kysymistäni lähdöistä että jossain (ilmeisesti CDI-boksissa) on jännitteen tasaaja. Luulenpa ettei selviä paljonko sieltä ilman sitä tasaajaa jännitettä oikein tulee ja asia ei varmaan selvinne ennenkuin vehkeen saa käyntiin. Minä en ainakaan osaa arvailla.
Sori alkaa tulla jo sekavaa tekstiä, mutta mukulat tappelee minkä ehtii. paree mennä ittekkin kattomaan Muumeja

Posted: Thu Jan 26, 2006 20:59
by ArttuH
Smokie wrote:
Vehkeessä tosiaan on alunperin kaksi tuplapuolaa ja yksi CDI-boksi ohjaa molempia. Nytten kun kampurat on laitettu hiukan uuteen uskoon niin tarvitsee saada kipinää hiukan eri lailla.
Ei muuta kuin kaksi purkkia ja Mega ohjaamaan niitä. Helppo homma
Smokie wrote:
Kaveri katsoi eilen tuota alkuperäisen sytytyksen kaaviota ja sanoi niistä kysymistäni lähdöistä että jossain (ilmeisesti CDI-boksissa) on jännitteen tasaaja. Luulenpa ettei selviä paljonko sieltä ilman sitä tasaajaa jännitettä oikein tulee ja asia ei varmaan selvinne ennenkuin vehkeen saa käyntiin. Minä en ainakaan osaa arvailla.
Meinaatko tuota MAGNETO LO- piuhaa? Mun nähdäkseni siitä otetaan käyttösähkö elektroniikalle ja siinä tosiaan on jännitteen rajoitus. Kipinää varten sähkö otetaan MAGNETO HI+ ja HI- välistä ja varastoidaan konkkaan C1. Siinä ei näyttäisi olevan mitään rajoitusta.
Posted: Thu Jan 26, 2006 22:02
by Smokie
ArttuH wrote:Ei muuta kuin kaksi purkkia ja Mega ohjaamaan niitä. Helppo homma

Mahtavaa että alkaa helpottaa. Tähän asti on vaan vastustanut kokoajan lujempaa. Tosin en tajua, enkä varmaan tulekkaan tajuamaankaan miten tälläiset laitteet rakennetaan, mutta voisko sulta ostaa rahalla moisia lootia? Ei oo paljolle puutetta, ainoastaan kaikki puuttuu

Tai onhan mulla ne puolat jo...
Taidat olla oikeassa noista magneetosta tulevista piuhoista. Magneetossa on erillinen piiri akun lataukseen, mutta muistin että kyllä tuo pyörä käy vaikka ilman akkua. Tsekkasin johtokaavion ja eipä noi akulta tulevat piuhat CDI-boksiin mene.
Hieno juttu jos tää projekti alkaa vähän helpottumaan, vois alkaa taas rakentamaan sitä eteenpäin kun tietää tai edes luulee että sen saa noinkin käymään. Justiin nyt rakennan jarrupenkkiä, varmaan jokunen viikko menee vielä sen kimpussa.
Posted: Fri Jan 27, 2006 1:14
by I_me
sen mangneeton voi testata jos se on aivan pakko testata kun tekee sille pienen testipenkin ja pyörittää kampetta esim tehokkaalla porakoneella, testaaminen olisi itseasiassa ihan suotavaa jos ei ole mitään hajua mitä se pukkaa ulos.
Posted: Fri Jan 27, 2006 8:43
by Smokie
Joo se olis varmaan viikonloppuna edessä. Homma onnistuu vielä vallan näppärästi kun kampiakselit ei ole koneessa kiinni ja magneetto on eri akselilla. Se vaan että porakoneella saa vain noin 3000 kierrosta, pitääköhän se viritellä rälläkkään?
Tohon vissiin tarvisi oskilloskoopin? Semmoista ei tähän hätään löydy.
Mahtaako magneetto tykätä huonoa kun sitä pyörittää "tyhjänä", eli pitäiskö viritellä kaikki sähköosat kiinni siihen?
Posted: Fri Jan 27, 2006 11:08
by I_me
Ei pitäisi olla moksiskaan vaikka ilman kuormaa pyörittää. Eiä se oskiloskooppikaan välttämätön ole, kun se jännitehän siinä on ratkaisevin, taajuushan muuttuu kierrosluvun mukaan ja on laskettavissa, taajuus tosin vaikuttaa tehoon...
Posted: Tue Jan 31, 2006 8:50
by ArttuH
Smokie wrote:
Mahtavaa että alkaa helpottaa. Tähän asti on vaan vastustanut kokoajan lujempaa. Tosin en tajua, enkä varmaan tulekkaan tajuamaankaan miten tälläiset laitteet rakennetaan, mutta voisko sulta ostaa rahalla moisia lootia? Ei oo paljolle puutetta, ainoastaan kaikki puuttuu

Tai onhan mulla ne puolat jo...
Jos sulla ei tosiaan ole hirveää kiirettä, niin voisinhan minä koittaa rakennella jotain tarkoitukseen sopivaa. Jos pystyt mittailemaan magneetolta tulevaa jännitettä, niin siitä olisi kovasti hyötyä. Parantaisi onnistumisen todennäköisyyttä.
Tuo "helppo homma" oli sitten hiukan sarkastinen heitto. Periaatteessa tämä on aika yksinkertainen juttu, mutta hommassa on kuitenkin paljon tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa yllätyksiä ja ylimääräistä säätämistä. Eli en väitä, että toimii varmasti ja ilman ongelmia, mutta en myöskään näe mitään suurempia esteitä onnistumiselle.
Posted: Sun Mar 04, 2007 10:18
by Smokie
Nojjoo, nyt on tämäkin rojekti ollut jo käynnissä. Bensapuolta hoitelee vakio kaasuttimet ja sytytystä ohjaa Artun rakentelema Mega. Megan asentaminen hoitui yllättävän helposti eikä tarvinnut edes raapia päätään puhki

Kaikki kunnia vaan Artulle noista sähköistä.
Posted: Sun Mar 04, 2007 11:39
by j-m kujala
Smokie wrote:Nojjoo, nyt on tämäkin rojekti ollut jo käynnissä. Bensapuolta hoitelee vakio kaasuttimet ja sytytystä ohjaa Artun rakentelema Mega. Megan asentaminen hoitui yllättävän helposti eikä tarvinnut edes raapia päätään puhki

Kaikki kunnia vaan Artulle noista sähköistä.
ihn mielenkiinnolla et muuttuuko tulla kampiakselin asennon muutoksella , kenties teho tai joku , eli mikä hyöty tuosta on , muutakun se kokeilemisen ilo

Posted: Sun Mar 04, 2007 14:39
by Höylä
äänet pitäis ainakin muuttua

Posted: Sun Mar 04, 2007 15:13
by j-m kujala
Höylä wrote:äänet pitäis ainakin muuttua

no sen kaiken muun lisäksi

kai ne tehtan pojat on jonkun syyn keksineet miksi ne noin on tehtaalta lähtiessä ! . kestävyys , vai parempi teho . tasainen käynti tjsp , kaiketi tuolla johonkin ominaisuutenkin voi vaikuttaa !
Posted: Sun Mar 04, 2007 20:23
by Smokie
Äänet ei muuttunut oikein mihinkään, oli pikku pettymys. Kuullostaa aika pitkälti samalta kuin mehevällä nokka-akselilla kiusattu pikkulohko V8, nuotti tietty on "hiukan" korkeampi

Katotaan nyt kunhan saan ennakot kohilleen ja kierroksia myllyyn miltä sitten kuullostaa.
Periaatteessa ja melkein käytännössäkin voimansiirron pitäis päästä helpommalla koska voima tulee kampiakseleilta nyt tasaisemmin. Pito tosin kärsii koska renkaalla on nyt vähemmän palautumisaikaa, mutta empä usko että siitä tulisi mulle ongelma, ei tämä mikään hirmu ole muutenkaan. Jos nyt edes 120 konia sais tiehen asti. Tärinöitä tai muuta vastaavaa ei oo tuossa koekäytöissä tuntunut ollenkaan enempää kuin normaalisti, tosin oon ajellut viime vuosina kolmepätkä IC:llä ja Harrikalla notta on voinut toi käsitys tärinästä vähän venyä
Eipä tuossa muuten paljoa iloa ole kuin tekemisen vaiva ja päänsä seinään hakkaaminen. Onhan siinä jo syytä rakentaa moinen mylly
