Muut ilmaiset moottorinohjausjärjestelmät + omat viritykset
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 126
- Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
- Location: Kaarina
- Contact:
Vielä ei oo saatu toimimaan oikein, jotain mystistä on vielä jossakin. Tänään väkästellään asian tiimoilta lisää. Toivottavasti lopulta onnistaa.
Perlistä en osaa sanoa mitään kun Miska on toistaiseksi hoitanut sen puolen projektista.
Perlistä en osaa sanoa mitään kun Miska on toistaiseksi hoitanut sen puolen projektista.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 126
- Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
- Location: Kaarina
- Contact:
No niin lopulta saatiin toimimaan. MAP:n skaalaus oli melkoisesti kaseikossa. Tuoreella firmwarella kaikki toimii nätisti. Megatunen inissä tosin on vielä virheitä ainakin idle-säätöjen kohdalla eli toistaiseksi ajelen siis oikean nilkan idlellä.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Tällä megaloaderillasai sen firmwaren menemään.
Ja on "lievästi" yksinkertaisempi, kun se PERL-kaaos.
Ja on "lievästi" yksinkertaisempi, kun se PERL-kaaos.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 126
- Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
- Location: Kaarina
- Contact:
Juuri tuolla minäkin sen sinne työskin. Kieltämättä aivan vitun paljon helpompaa tuolla 
tässä tuore MT ini r017 jonka Miska eilen väänsi. Tuolla toimii idlesäädötkin jo paremmin. Itse jouduin vielä muokkaamaan sen verran että map arvona käytetään suoraan mapADC:tä jotta MT näyttää paineet oikein.
Jari, mihin vehkeeseen tuon asensit?

tässä tuore MT ini r017 jonka Miska eilen väänsi. Tuolla toimii idlesäädötkin jo paremmin. Itse jouduin vielä muokkaamaan sen verran että map arvona käytetään suoraan mapADC:tä jotta MT näyttää paineet oikein.
Jari, mihin vehkeeseen tuon asensit?
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Jep, en myöskään saanut prog.pl koodia pelaamaan.harrastaja wrote:Ja on "lievästi" yksinkertaisempi, kun se PERL-kaaos.
Ympäristö jolla kokeilin;
- Activestate Perl -> ActivePerl-5.8.6.811-MSWin32-x86-122208.zip
ja tuohon CPAN kirjastosta vielä SerialPort-0_19.zip, joka taas vaatii Win32-API-0.41.tar.gz kirjaston.
Tutkailin sitten tuota Prog.pl koodia ja muutin hieman Easy Thermiä, jolloin firmwaren päivitys onnistui.
Megaloader näyttää olevan valmis ratkaisu.
Selvitin mikä Perl ympäristön pystytyksessä meni pieleen ja totesin että Activestate Perliin on Win32API kirjasto ladattava allaolevasta osoitteesta, jostain syystä kirjaston tekijän sivulta ladattu kirjasto ei asennu tai toimi Activestate Perlin kanssa oikein.
Win32API kirjaston asennus:
Lataa oikea ActiveState Perlin kanssa toimiva kirjasto osoitteesta:
http://ppm.activestate.com/PPMPackages/ ... I-0.41.zip
Pura johonkin kansioon, kansiorakenne säilyttäen.
Asennus komennolla:
ppm install win32-api.ppd <Enter>
Win32 Sarjaportti API asennus.
Pura SerialPort-0_19.zip johonkin kansioon, kansiorakenne säilyttäen.
Komentotulkin kehoitteeseen kyseisessä kansiossa komennot.
Perl Makefile.PL <Enter>
Perl test.pl <Enter>
perl install.pl <Enter>
Testausvaiheessa (Perl test.pl) tulee joitain virheitä näistä ei kannata välittää.
Ja voila, Perl ympäristö pelaa.
Win32API kirjaston asennus:
Lataa oikea ActiveState Perlin kanssa toimiva kirjasto osoitteesta:
http://ppm.activestate.com/PPMPackages/ ... I-0.41.zip
Pura johonkin kansioon, kansiorakenne säilyttäen.
Asennus komennolla:
ppm install win32-api.ppd <Enter>
Win32 Sarjaportti API asennus.
Pura SerialPort-0_19.zip johonkin kansioon, kansiorakenne säilyttäen.
Komentotulkin kehoitteeseen kyseisessä kansiossa komennot.
Perl Makefile.PL <Enter>
Perl test.pl <Enter>
perl install.pl <Enter>
Testausvaiheessa (Perl test.pl) tulee joitain virheitä näistä ei kannata välittää.
Ja voila, Perl ympäristö pelaa.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Onko sulla MAPin ja MEGA128 AVCC jännitesyötössä olevat L1 ja L2 kuristimet paikallaan (tai jotkut vastukset tilalla)? Mulla ei ollut mitään, ja kyseiset jännitteet oli n. 4,3V.kalsket wrote: tässä tuore MT ini r017 jonka Miska eilen väänsi. Tuolla toimii idlesäädötkin jo paremmin. Itse jouduin vielä muokkaamaan sen verran että map arvona käytetään suoraan mapADC:tä jotta MT näyttää paineet oikein.
Jari, mihin vehkeeseen tuon asensit?
Ja onko sun boxissa versiotiedot oikein, kun mulla oli ennen V.12 lataamista ihan järkevät, mutta ton 12 päivityksen jälkeen näyttää edelleen versioksi 1.0.11 ja päiväys on "sekava".
Olen vasta pöydällä yrittänyt selvittää toimintaa ja "ylimääräisten" tulojen ja lähtöjen (joita tarvitsen) käyttöä.
Tässä yksi ja tässä toinen mahdollinen kohde.
Tohon jälkimmäiseenhän homman pitäis olla aika selvä.
Tuo firmware revisio on 1.0.12:ssa jäänyt päivittämättä, eli se näyttää 1.0.11:sta, siitä ei hätää.
Kelat L1&L2 kyllä pitäisi kyllä paikallansa olla afaik, muuten sähkön kulku on hippasen heikoilla.
Edit: V3.2:ssa noita keloja ei tarvi mutta 4.3V on hippasen vähän. Oletko kytkenyt levylle jotain komponentteja (liian pieni pullup-vastus jossain tjms)?
Voisitko mitata pump- jännitteen levyltä ja kertoa sarjanumeron?
Kelat L1&L2 kyllä pitäisi kyllä paikallansa olla afaik, muuten sähkön kulku on hippasen heikoilla.
Edit: V3.2:ssa noita keloja ei tarvi mutta 4.3V on hippasen vähän. Oletko kytkenyt levylle jotain komponentteja (liian pieni pullup-vastus jossain tjms)?
Voisitko mitata pump- jännitteen levyltä ja kertoa sarjanumeron?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Muistimpas väärin
. Kyllä se MAPin jännite on ihan oikein, mutta AVCC on ilman kelaa 4,3V (pistin 10ohm. vastuksen, että voi ihmetellä muuta toimintaa).
Kun joku viitsisi tehdä ne kytkentä- ja osasijoittelukuvat kunnolla, niin olis paljon helpompaa. (tai kun sais ne kuvatiedostot niin vois itse siistiä ne)

Kun joku viitsisi tehdä ne kytkentä- ja osasijoittelukuvat kunnolla, niin olis paljon helpompaa. (tai kun sais ne kuvatiedostot niin vois itse siistiä ne)
Tuli kans hommattua tuo ver 3.3
ja siitäpä näin amatööri otti ongelman...
päätekivet puuttuu samaten map...
ja ongelma mitähän noi kivet pitäs olla siis tyyppisiä?
ja mikäs se 4barin mapin tyyppi on?
kun ei osaa
ja ei malttaisi tilailla enää tuolta asti osia... kun luulis "paikallisesta"
puljustakin löytyvän... tietäs vaan mitä etsii
ja siitäpä näin amatööri otti ongelman...
päätekivet puuttuu samaten map...
ja ongelma mitähän noi kivet pitäs olla siis tyyppisiä?
ja mikäs se 4barin mapin tyyppi on?
kun ei osaa

ja ei malttaisi tilailla enää tuolta asti osia... kun luulis "paikallisesta"
puljustakin löytyvän... tietäs vaan mitä etsii

Gallu E15 tbo, Gallu E32 g63-t projekti
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
VEMS ver 3.3 + megatunix
Onko kukaan saanut ver 3.3 sta toimimaan yhteen megatunixin kanssa? Muutaman hetken oon nyt yrittänyt tätä.. mut eipä onnistu.
tollasta pukkaa
Firmware NOT DETECTED properly, Expect MegaTunix to NOT behave properly
tollasta pukkaa
Firmware NOT DETECTED properly, Expect MegaTunix to NOT behave properly
Luepa...
http://www.vems-group.org/wiki/index.php?page=MegaTunix
MegaTunix (niin Xnix kuin Win versiokin) useful with
GenBoard firmware running on GenBoard/VerThree with MSNS defined, but MS_COMPATIBILITY not defined in my_make (as it is in released firmware).
ja kohdasta
Latest changes
We are experimenting with MegaTunix....
Toisinsanoen probleemia Genboard käytössä tuon kanssa on.
http://www.vems-group.org/wiki/index.php?page=MegaTunix
MegaTunix (niin Xnix kuin Win versiokin) useful with
GenBoard firmware running on GenBoard/VerThree with MSNS defined, but MS_COMPATIBILITY not defined in my_make (as it is in released firmware).
ja kohdasta
Latest changes
We are experimenting with MegaTunix....
Toisinsanoen probleemia Genboard käytössä tuon kanssa on.
No niin, vihdoin sain myös omaan autooni viritelyä VEMS v3.3 rautaa kiinni ja myös aikaiseksi kirjoitella tänne jotain tarinantynkää aiheesta.
Olen siis laittanut VEMSin suoraan kiinni alkuperäiseen motronic-liittimelle tulevaan johdotukseen siten, että alkuperäinen ohjain voidaan palauttaa parissa minuutissa paikalleen. Ainoat tarvittavat muutokset olivat 5kpl johtoja laajakaistalambdaa varten ja toisen VR-anturin napaisuuden kääntö, muuten pelataan orkkiskamppeilla. Autona testille toimii Audi 2.3l 5-sylinterisellä bensaturbolla ja on myös varustettu suorasytkällä.
Ensikokemuksena voisi kommentoida että auto tuntuu toimivan rauhallisesssa ajossa lähes kuten motronic-ympäristössäkin, eli mitään nykimisiä tai muuta epämääräisyyksiä ei suuremmin tunnu olevan. Vedon ja moottorijarrutuksen rajalla on tuntuu pieni nykäisy, mutta tähänastisen tunauksen määrällä tuo voitaneen antaa anteeksi.
Kerron lisää kokemuksia jahka päästään kokeilemaan paineilla asti ajoa
Olen siis laittanut VEMSin suoraan kiinni alkuperäiseen motronic-liittimelle tulevaan johdotukseen siten, että alkuperäinen ohjain voidaan palauttaa parissa minuutissa paikalleen. Ainoat tarvittavat muutokset olivat 5kpl johtoja laajakaistalambdaa varten ja toisen VR-anturin napaisuuden kääntö, muuten pelataan orkkiskamppeilla. Autona testille toimii Audi 2.3l 5-sylinterisellä bensaturbolla ja on myös varustettu suorasytkällä.
Ensikokemuksena voisi kommentoida että auto tuntuu toimivan rauhallisesssa ajossa lähes kuten motronic-ympäristössäkin, eli mitään nykimisiä tai muuta epämääräisyyksiä ei suuremmin tunnu olevan. Vedon ja moottorijarrutuksen rajalla on tuntuu pieni nykäisy, mutta tähänastisen tunauksen määrällä tuo voitaneen antaa anteeksi.
Kerron lisää kokemuksia jahka päästään kokeilemaan paineilla asti ajoa
