Muut ilmaiset moottorinohjausjärjestelmät + omat viritykset

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Vielä ei oo saatu toimimaan oikein, jotain mystistä on vielä jossakin. Tänään väkästellään asian tiimoilta lisää. Toivottavasti lopulta onnistaa.

Perlistä en osaa sanoa mitään kun Miska on toistaiseksi hoitanut sen puolen projektista.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

No niin lopulta saatiin toimimaan. MAP:n skaalaus oli melkoisesti kaseikossa. Tuoreella firmwarella kaikki toimii nätisti. Megatunen inissä tosin on vielä virheitä ainakin idle-säätöjen kohdalla eli toistaiseksi ajelen siis oikean nilkan idlellä.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Tällä megaloaderillasai sen firmwaren menemään.
Ja on "lievästi" yksinkertaisempi, kun se PERL-kaaos.
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Juuri tuolla minäkin sen sinne työskin. Kieltämättä aivan vitun paljon helpompaa tuolla :)

tässä tuore MT ini r017 jonka Miska eilen väänsi. Tuolla toimii idlesäädötkin jo paremmin. Itse jouduin vielä muokkaamaan sen verran että map arvona käytetään suoraan mapADC:tä jotta MT näyttää paineet oikein.

Jari, mihin vehkeeseen tuon asensit?
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

harrastaja wrote:Ja on "lievästi" yksinkertaisempi, kun se PERL-kaaos.
Jep, en myöskään saanut prog.pl koodia pelaamaan.

Ympäristö jolla kokeilin;

- Activestate Perl -> ActivePerl-5.8.6.811-MSWin32-x86-122208.zip

ja tuohon CPAN kirjastosta vielä SerialPort-0_19.zip, joka taas vaatii Win32-API-0.41.tar.gz kirjaston.

Tutkailin sitten tuota Prog.pl koodia ja muutin hieman Easy Thermiä, jolloin firmwaren päivitys onnistui.

Megaloader näyttää olevan valmis ratkaisu.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Selvitin mikä Perl ympäristön pystytyksessä meni pieleen ja totesin että Activestate Perliin on Win32API kirjasto ladattava allaolevasta osoitteesta, jostain syystä kirjaston tekijän sivulta ladattu kirjasto ei asennu tai toimi Activestate Perlin kanssa oikein.

Win32API kirjaston asennus:

Lataa oikea ActiveState Perlin kanssa toimiva kirjasto osoitteesta:
http://ppm.activestate.com/PPMPackages/ ... I-0.41.zip

Pura johonkin kansioon, kansiorakenne säilyttäen.

Asennus komennolla:
ppm install win32-api.ppd <Enter>


Win32 Sarjaportti API asennus.

Pura SerialPort-0_19.zip johonkin kansioon, kansiorakenne säilyttäen.
Komentotulkin kehoitteeseen kyseisessä kansiossa komennot.

Perl Makefile.PL <Enter>
Perl test.pl <Enter>
perl install.pl <Enter>

Testausvaiheessa (Perl test.pl) tulee joitain virheitä näistä ei kannata välittää.

Ja voila, Perl ympäristö pelaa.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

kalsket wrote: tässä tuore MT ini r017 jonka Miska eilen väänsi. Tuolla toimii idlesäädötkin jo paremmin. Itse jouduin vielä muokkaamaan sen verran että map arvona käytetään suoraan mapADC:tä jotta MT näyttää paineet oikein.

Jari, mihin vehkeeseen tuon asensit?
Onko sulla MAPin ja MEGA128 AVCC jännitesyötössä olevat L1 ja L2 kuristimet paikallaan (tai jotkut vastukset tilalla)? Mulla ei ollut mitään, ja kyseiset jännitteet oli n. 4,3V.
Ja onko sun boxissa versiotiedot oikein, kun mulla oli ennen V.12 lataamista ihan järkevät, mutta ton 12 päivityksen jälkeen näyttää edelleen versioksi 1.0.11 ja päiväys on "sekava".

Olen vasta pöydällä yrittänyt selvittää toimintaa ja "ylimääräisten" tulojen ja lähtöjen (joita tarvitsen) käyttöä.

Tässä yksi ja tässä toinen mahdollinen kohde.
Tohon jälkimmäiseenhän homman pitäis olla aika selvä.
mp
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Thu Jun 02, 2005 8:47
Location: Lieto
Contact:

Post by mp »

Tuo firmware revisio on 1.0.12:ssa jäänyt päivittämättä, eli se näyttää 1.0.11:sta, siitä ei hätää.

Kelat L1&L2 kyllä pitäisi kyllä paikallansa olla afaik, muuten sähkön kulku on hippasen heikoilla.

Edit: V3.2:ssa noita keloja ei tarvi mutta 4.3V on hippasen vähän. Oletko kytkenyt levylle jotain komponentteja (liian pieni pullup-vastus jossain tjms)?
Voisitko mitata pump- jännitteen levyltä ja kertoa sarjanumeron?
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Muistimpas väärin :lol: . Kyllä se MAPin jännite on ihan oikein, mutta AVCC on ilman kelaa 4,3V (pistin 10ohm. vastuksen, että voi ihmetellä muuta toimintaa).

Kun joku viitsisi tehdä ne kytkentä- ja osasijoittelukuvat kunnolla, niin olis paljon helpompaa. (tai kun sais ne kuvatiedostot niin vois itse siistiä ne)
mpleinon
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sat Jul 30, 2005 12:15

Post by mpleinon »

Kysellään täältäkin. Onko kiinnostuneita yhteistilaukseen.
VEMS ver 3.3 levyjä puoliksi kalustettuna.
mr_mmc
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Jun 19, 2005 21:18
Location: Kurikka

Post by mr_mmc »

Tuli kans hommattua tuo ver 3.3

ja siitäpä näin amatööri otti ongelman...
päätekivet puuttuu samaten map...
ja ongelma mitähän noi kivet pitäs olla siis tyyppisiä?
ja mikäs se 4barin mapin tyyppi on?
kun ei osaa :oops:

ja ei malttaisi tilailla enää tuolta asti osia... kun luulis "paikallisesta"
puljustakin löytyvän... tietäs vaan mitä etsii :oops:
Gallu E15 tbo, Gallu E32 g63-t projekti
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Suuttimen ohjaimiksi ajattelin IRLZ24N ja puolille IRGB14C40L.

Noita on mulla jokunen ylimääräinen jos on tarvis.
mpleinon
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sat Jul 30, 2005 12:15

VEMS ver 3.3 + megatunix

Post by mpleinon »

Onko kukaan saanut ver 3.3 sta toimimaan yhteen megatunixin kanssa? Muutaman hetken oon nyt yrittänyt tätä.. mut eipä onnistu.
tollasta pukkaa

Firmware NOT DETECTED properly, Expect MegaTunix to NOT behave properly
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Luepa...

http://www.vems-group.org/wiki/index.php?page=MegaTunix

MegaTunix (niin Xnix kuin Win versiokin) useful with

GenBoard firmware running on GenBoard/VerThree with MSNS defined, but MS_COMPATIBILITY not defined in my_make (as it is in released firmware).

ja kohdasta

Latest changes

We are experimenting with MegaTunix....

Toisinsanoen probleemia Genboard käytössä tuon kanssa on.
peekooo
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Tue Sep 27, 2005 23:00

Post by peekooo »

Olisiko kukaan muu tilaamassa VEMS:iä lähiaikoina? Mahtaisiko kimppatilauksesta olla hyötyä?
mp
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Thu Jun 02, 2005 8:47
Location: Lieto
Contact:

Post by mp »

No niin, vihdoin sain myös omaan autooni viritelyä VEMS v3.3 rautaa kiinni ja myös aikaiseksi kirjoitella tänne jotain tarinantynkää aiheesta.

Olen siis laittanut VEMSin suoraan kiinni alkuperäiseen motronic-liittimelle tulevaan johdotukseen siten, että alkuperäinen ohjain voidaan palauttaa parissa minuutissa paikalleen. Ainoat tarvittavat muutokset olivat 5kpl johtoja laajakaistalambdaa varten ja toisen VR-anturin napaisuuden kääntö, muuten pelataan orkkiskamppeilla. Autona testille toimii Audi 2.3l 5-sylinterisellä bensaturbolla ja on myös varustettu suorasytkällä.

Ensikokemuksena voisi kommentoida että auto tuntuu toimivan rauhallisesssa ajossa lähes kuten motronic-ympäristössäkin, eli mitään nykimisiä tai muuta epämääräisyyksiä ei suuremmin tunnu olevan. Vedon ja moottorijarrutuksen rajalla on tuntuu pieni nykäisy, mutta tähänastisen tunauksen määrällä tuo voitaneen antaa anteeksi.

Kerron lisää kokemuksia jahka päästään kokeilemaan paineilla asti ajoa :wink:
Post Reply