Page 10 of 11

Posted: Wed Nov 17, 2010 0:01
by Benkku
Villi veikkaus - tuntematta kuinka johdotus on tehty, mutta jos tuossa on alkuperäinen (vastuksellinen) syöttöjohdin puolalle, niin kenties puolan lataus jää matalaksi.

Posted: Wed Nov 17, 2010 0:12
by olafu
Mitä tapahtuu kun kaasun runttaa pohjaan?
Taunuksessa tosiaan on tuo vastusjohto. Mulla oli flekti kytketty siihen niin se meinas syttyä palamaan :D

Posted: Wed Nov 17, 2010 0:22
by Höylä
olafu wrote:Mitä tapahtuu kun kaasun runttaa pohjaan?
Taunuksessa tosiaan on tuo vastusjohto. Mulla oli flekti kytketty siihen niin se meinas syttyä palamaan :D
se tukehtuu... eli siis käy juuri noin kuin tuossa login pätkässä, on aivan sama antaako kaasua enemmän tai vähemmän, kierrokset jää siihen n. 3500 rpm...

johdotusta en ole tutkinut, pitää muistaa ottaa puheeksi :idea:

tässä taunuksessa on vielä muutakin tekemistä, kun ei siinä ole edes flektiä vielä, niin ei ole päässyt oikein vielä ajan kanssa käyttelemään, kun se meinaa keittää jatkuvasti :P viimeksi tais haljeta vielä joku tehostimen letkukin, niin lähdin sitten kotiin...

mä kyllä olen sanonut, että ensin kaikki johdot suoraan akulta, ilman sulakkeita, niin ei ole sitten ainakaan niistä kiinni, jos ei toimi :wink: niin minä aina omat projektit teen :D

no, ollaan me nyt saatu sentään autogaugen laajakaista lambda toimimaan megan kanssa... netistä löytyi helpot ja selkeät ohjeet sen käyttämiseen megan kanssa...

Posted: Wed Nov 17, 2010 0:59
by olafu
Höylä wrote:mä kyllä olen sanonut, että ensin kaikki johdot suoraan akulta, ilman sulakkeita, niin ei ole sitten ainakaan niistä kiinni, jos ei toimi :wink: niin minä aina omat projektit teen :D

no, ollaan me nyt saatu sentään autogaugen laajakaista lambda toimimaan megan kanssa... netistä löytyi helpot ja selkeät ohjeet sen käyttämiseen megan kanssa...
Tuolloin mahdollinen vikakohde on helppo paikallistaa, koska se lähettää selkeitä savumerkkejä. :lol:
Autogaugen laajakaista? Onko autogaugella semmonenkin? Vaikuttaako asialliselta?

Jos nuo logit on otettu kaasu pohjassa, niin ainakin map-arvo on aivan korvallaan. Viittaa map-anturin vikaan silloin. Kaasu pohjassa map-arvo on oltava se n. 100kpa, jos on vapaasti hengittävä.

Posted: Wed Nov 17, 2010 1:12
by Höylä
olafu wrote: Autogaugen laajakaista? Onko autogaugella semmonenkin? Vaikuttaako asialliselta?
ei vaikuta... tai kai se ihan toimiva on, mutta turhan kallis (hinta oli ollut kuulemma yli 300 €) ja innovaten käyttöön tottuneena tuo autogauge ei oikein vakuuttanut muutenkaan... sen mttausaluekin on turhan suppea ja antaa vain 0-4 v ulos... eli AFR lukemana 10-18... no joo, kyllähän tuo tietysti riittää, mutta omat kikkailut siinä pitää tehdä...

olafu wrote: Jos nuo logit on otettu kaasu pohjassa, niin ainakin map-arvo on aivan korvallaan. Viittaa map-anturin vikaan silloin. Kaasu pohjassa map-arvo on oltava se n. 100kpa, jos on vapaasti hengittävä.
ei ole, mutta auto käy ihan yhtä huonosti, kuin noissa logeissakin... tuossa login pätkässä tais olla kaasu auki vain jotain 15% :roll:

se mikään autogauge ole, kun autometer (taitaa olla silti sama asia...) tälläinen kuitenkin http://www.ihaveall.com/detail/p_B00142 ... nsale.html

Posted: Wed Nov 17, 2010 2:22
by Benkku
Tuli vielä mieleen, että laittakaa MAP-anturin letkuun pieni syketasausrasia, ellei jo ole (ilmeisesti kuitenkin letkuliitäntä anturille imusarjan plenumista?) ja tarkistaa antureiden syöttö/referenssi jännite -> pysyykö +5V vakaana.

Posted: Thu Nov 18, 2010 16:24
by earseeni
ArttuH wrote:
Eli ilmeisesti säädöt on vaan turhan rikkaalla tuolle koneelle, jos se kerran saa selvästi liikaa bensaa. Onko noiden suuttimien koosta täyttä varmuutta?
suuttimet on bochin 200cc ja korkeaohmiset olikohan 16 tai 17 ohm

olen tarkistanut ne tuotekoodin mukaan joka lukee suuttimen kaulassa

Posted: Thu Nov 18, 2010 16:29
by earseeni
olafu wrote:
Höylä wrote:mä kyllä olen sanonut, että ensin kaikki johdot suoraan akulta, ilman sulakkeita, niin ei ole sitten ainakaan niistä kiinni, jos ei toimi :wink: niin minä aina omat projektit teen :D

no, ollaan me nyt saatu sentään autogaugen laajakaista lambda toimimaan megan kanssa... netistä löytyi helpot ja selkeät ohjeet sen käyttämiseen megan kanssa...
Tuolloin mahdollinen vikakohde on helppo paikallistaa, koska se lähettää selkeitä savumerkkejä. :lol:
Autogaugen laajakaista? Onko autogaugella semmonenkin? Vaikuttaako asialliselta?

Jos nuo logit on otettu kaasu pohjassa, niin ainakin map-arvo on aivan korvallaan. Viittaa map-anturin vikaan silloin. Kaasu pohjassa map-arvo on oltava se n. 100kpa, jos on vapaasti hengittävä.
se laajakaista on AUTOMETER!

Posted: Mon Nov 29, 2010 3:11
by science
Täysin amateur kysymys liittyen nimenomaan fordin 2.0 iS moottoriin ja auto vuosimallia 87...onko minun mahdollista saada jostain sellainen boxi ettei itselleni jää muuta kuin liittimen kiinni kytkeminen? ja millaista hyötyä (toistaiseksi) vakiosta moottorista saa vai saako mitään?

Posted: Mon Dec 06, 2010 18:53
by earseeni
nonih nytte on selvinnyt tanelin kierros ongelmat eli imuventtiileistä osa kantoi yksi oli vähän kiero ja venttiilin jouset niin löysät että peukalolla sai painella venoja auki... Ihme jottei kiertänyt ja mappiarvo teki sahalaitaa:D

Posted: Tue Dec 07, 2010 22:22
by earseeni
jeah nyt kehrää ohc kuin kissa :P

Posted: Tue Dec 07, 2010 22:29
by Höylä
earseeni wrote:jeah nyt kehrää ohc kuin kissa :P
nyt taidat pärjätä jo ihan omin avuin :roll:

Posted: Wed Dec 08, 2010 15:02
by earseeni
Höylä wrote:
earseeni wrote:jeah nyt kehrää ohc kuin kissa :P
nyt taidat pärjätä jo ihan omin avuin :roll:
joo ainaki luulisin :P kattoo ny jos tulee säätämisen kans vielä jotain ongelmia

Posted: Wed Dec 08, 2010 15:59
by jantunen
Kuinkas tuo sierran alkuperänen sytytysmoduli toimii kaipaako ylösvetoa, kyseessä Hall-anturillinen jakaja. Tarkoitus olis ohjailla modulia LED17:lla Vai lätkäseekö suoraan 139 loppusen modulin tilalle sen toiminta ainakin tiedossa. Jos kuitenkin käyttää sierran alkuperästä niin mites asetukset?

1 Inverted YES/NO?
2 Laskeeko moduli itse latausajat?

Posted: Wed Dec 08, 2010 18:55
by earseeni
jantunen wrote:Kuinkas tuo sierran alkuperänen sytytysmoduli toimii kaipaako ylösvetoa, kyseessä Hall-anturillinen jakaja. Tarkoitus olis ohjailla modulia LED17:lla Vai lätkäseekö suoraan 139 loppusen modulin tilalle sen toiminta ainakin tiedossa. Jos kuitenkin käyttää sierran alkuperästä niin mites asetukset?

1 Inverted YES/NO?
2 Laskeeko moduli itse latausajat?
onkos sulla is-ohc jakaja sekä moduli jos on niin se on TFI-sytytys ja ohjeita löytyy tuolta http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... schematics

TFI bokseja on myös kahdenlaisia toinen on suoraan virranjakajan kyljessä ja toinen on irrallinen ja virranjakajasta tulee kolme johtoa boksille


melkei sama kuin edis4 paitsi siinä on jakaja...

Posted: Wed Dec 08, 2010 20:27
by jantunen
Ok! Eli jos oikeen ymmärsin niin 330 Ohmin ylösveto D 9:n oikealtapuolen (12V)

Kiitokset.

Posted: Wed Dec 08, 2010 20:33
by earseeni
jantunen wrote:Ok! Eli jos oikeen ymmärsin niin 330 Ohmin ylösveto D 9:n oikealtapuolen (12V)

Kiitokset.
no tossa on kuva sisuskalujen modista http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... FI-d17.jpg

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Posted: Sun Apr 10, 2011 11:25
by pietaaa
minkälaisilla setupeilla ootte saanu toimimaan ohc is sierran tyhjäkäyntiventtiiliä PWM ohjattuna? kytkentä on tehty tip 122 trankulla ja 1N4004 diodilla, asetukset sama mitä laittaa, aina kun johto kiinni venttiilissä nii ampasee sen täysin auki, ei jostain syystä pulssita ja kierrokset 2500-3500. ms1 v2.2 ois lauta.

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Posted: Mon Apr 11, 2011 10:35
by NiceMan
Itse ajan Taunusta Mega 3 + MS3X mutta vielä kesken, moottori käy jo tosin asetukset kohdalla vielä.

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Posted: Wed Apr 27, 2011 10:18
by lauri a.
Moro

Sierra alkaa olla valmis ja ois tavoitteena saada se tällä viikolla katsastettua. Kuitenkin tyhjäkäynnin kanssa on ongelmia, vaeltaa epämääräisesti välillä 700-1000 kierrosta. Nokka tuossa koneessa on aika kireä (BP285, 11,81mm nostolla), kuinka paljon tuollainen vaikuttaa tyhjäkäynnin seilaamiseen? Pitäisi saada tuo nyt päästömittausta varten edes käymään tasaisesti enkä oikein enää keksi, mistä kiikastaa. VE-taulukko on tasainen tyhjäkäynnin tienoilla, ja mielestäni olen sammuttanut kaikki tyhjäkäynnin säädötkin tuolta häiritsemästä. (Mitkä kaikki kohdat siihen edes vaikuttaa?) MAP:in letkun kuristamisellakaan ei ole vaikutusta.

Koneessa on Bosch 380ccm suuttimet, nokka on edellä mainittu, ahtimena maltillisen kokoinen Schwitzer...
Imusarja ja kaasuläppä IS:n vakiot.

Image
Lisää tyhmiä kysymyksiä, onko tuo imusarjassa ford-logon vieressä oleva mötti jonkinlainen tyhjäkäyntimoottori? Pystyykö sitä hyödyntämään tässä? Megan on kasannut pääosin kaveri jolta ostin auton keskeneräisenä, ja koitan tässä itse nyt opetella näitä juttuja. Tämä tahtoo vaan olla tälläistä pään hakkaamista seinään kun koittaa itse selvitellä asioita ilman kokemusta Megan parissa...eikä tuo manuaalikaan ihan täydellinen ole joka asiassa.

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Posted: Wed Apr 27, 2011 11:58
by teg
Loki tyhjäkäynnistä kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa.

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Posted: Wed Apr 27, 2011 16:41
by kamski
lauri a. wrote:Moro

Sierra alkaa olla valmis ja ois tavoitteena saada se tällä viikolla katsastettua. Kuitenkin tyhjäkäynnin kanssa on ongelmia, vaeltaa epämääräisesti välillä 700-1000 kierrosta. Nokka tuossa koneessa on aika kireä (BP285, 11,81mm nostolla), kuinka paljon tuollainen vaikuttaa tyhjäkäynnin seilaamiseen? Pitäisi saada tuo nyt päästömittausta varten edes käymään tasaisesti enkä oikein enää keksi, mistä kiikastaa. VE-taulukko on tasainen tyhjäkäynnin tienoilla, ja mielestäni olen sammuttanut kaikki tyhjäkäynnin säädötkin tuolta häiritsemästä. (Mitkä kaikki kohdat siihen edes vaikuttaa?) MAP:in letkun kuristamisellakaan ei ole vaikutusta.

Koneessa on Bosch 380ccm suuttimet, nokka on edellä mainittu, ahtimena maltillisen kokoinen Schwitzer...
Imusarja ja kaasuläppä IS:n vakiot.

Lisää tyhmiä kysymyksiä, onko tuo imusarjassa ford-logon vieressä oleva mötti jonkinlainen tyhjäkäyntimoottori? Pystyykö sitä hyödyntämään tässä? Megan on kasannut pääosin kaveri jolta ostin auton keskeneräisenä, ja koitan tässä itse nyt opetella näitä juttuja. Tämä tahtoo vaan olla tälläistä pään hakkaamista seinään kun koittaa itse selvitellä asioita ilman kokemusta Megan parissa...eikä tuo manuaalikaan ihan täydellinen ole joka asiassa.
Tiesit varmaan tämän. Älä ainakaan katsastus konttorila ala päästöjä säätämän, yritä jossain autokorjaamolla saada ne ensin kohdalleen. Muuten voi tulla punainen lappu tuulilasin koristeeksi. :lol:

Mitä tapahtuu jos otta lisäilmaventtiilin liitin irti? Vaeltamisen vaikuttaa VE.n lisäksi ennakko, ilmavuodot imusajassa/pakosarjassa, nokkaakselin ajoitukset, lambda asetukset, muut asetukset siis aika monia asioita.
Jos mikään auta niin AlphaN voi kokeilla.
Miten tossa joutokäynti on toteutettu?

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Posted: Wed Apr 27, 2011 18:17
by lauri a.
Ton liittimen irroitus ei vaikuta mitenkään. Ja tuo auto on ajokiellossa jo valmiiksi (katsastettu viimeksi 2005)
Opettelin käyttämään tuota lokihommelia, onko kenelläkään kokemusta minkä palvelun kautta nuo pari ottamaani lokia olisi helpoin jakaa tännekin nähtäväksi? Photobucketti kun ei tue normaaleja tiedostoja

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Posted: Mon May 23, 2011 12:41
by temee
Morjesta


Tuli tossa huomattua että pakkohan tänne on käyttäjä tehdä jos joskus haluaa vielä megaruutta sierralla ajella :D

Elikkäs ongelmia olis ja monta. Tosin varmaa aika yksinkertasia mutta itselle lähes ylipääsemättömiä. Autohan on siis ford sierra ohc ruisku turbo ja pitäis tulla megasquirtta ohjaamaan sytkää ja bensapuolta. Moottori on kasassa ja konehuoneessa lähes käynti valmiina mutta megan kanssa tuli pari kysymystä/pulmaa.
1. pitääkö megan boksissa palaa jokin valo kun laittaa sytkä virran päälle?
2. Kuuluko suuttimien "naksahtaa"?
3. Asennus ohjeiden mukaan pinniin numero 28 pitäis tulla 12V koko ajan eli se on varmaan joku pää virta? mutta sitä ei tule vaan 12V tulee pinneihin numero 27 ja 29 vaikka niitä ei ole edes kytkentä kaavion mukaan kytketty?
4. "amatöörimaisia" kysymyksiä mutta toivottavasti saisi vastauksen :D


Ja megasquirt on tämä http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=45


Kiitosta jo etukäteen!

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Posted: Mon May 23, 2011 22:53
by NiceMan
Itsellä Mega3 + MS3X ja yritän vastata.

1.Ei pala yksikään ledi.
-Keskinmäinen "palaa/väkkyy" oliko se sytkä pulssin mukaan
-Uloin kun TPS liikkuu.
-Kolmatta en muista.

2.Ei jos ei konetta pyöritä, ei pulssia.

3.Ei tule koko ajan vaan vain kun virrat päällä(3A sulakkeen kautta).
http://www.msextra.com/doc/general/ms1external.html

Eli Boxi ilman sähköjä kun virrat pois.

4.Niin meillä jokaisella =)Olen itsekkin aloittelija Megassa mutta miksi tyytyä MS1:n ?

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Posted: Tue May 24, 2011 6:40
by TimoS
2. Kyllä mun mielestä priming pulse naksauttaa suuttimia kun virrat kääntää päälle.

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Posted: Tue May 24, 2011 12:02
by temee
Joo eli boksi saattaa sittenki olla oikein kytketty 8)

eli 1 ja 2 kohta on kunnossa jos suuttimien kuuluu naksahtaa :D

3 kohdassa oli tarkotuskin kirjottaa että sytkävirran ollessa päällä virta tulee eli sekin on osittain ok. Ainoa kysymys tästä on vielä se että miksi 27 ja 29 tulee virtaa sytkä virta päällä vaikka niitä ei ole kytketty? Voiko olla mahdollista että mulle on tullut väärä johtosarja tai vähintään väärät asennus ohjeet?


Ja siis kaikki ongelmat ilmeni vasta kun yritin yhdistää boksia megatuneen. Megatune sanoo että ei yhteyttä. Mulla on käytössä tuo usb portin kautta toimiva kaapeli kun läppärissä ei ole COM porttia. Kysymys kuuluukin että miten yhdistän sen boksiin? Oon muutamat eri COM portit kokeillu sieltä megatunen communication settingsistä. Onko tähän olemassa jotkut tietyt arvot että megatune löytää boksin vai pitääkö ne itse vain etsiä?

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Posted: Fri Jun 03, 2011 20:10
by 1000BASE-T
Nyt kun tämä aihe on ollut jo kauan esillä, niin osaisiko joku jo kokemuksesta sanoa, että miten tuo ruiskullisen ohc:n sytytys kannattaisi toteuttaa? Is sierran jakajalla vai kokonaan ilman (Onko kyseessä tällöin tuo Edis4?) ? Kannattaako moottorinohjaus toteuttaa MS 2, vai MS 3? Mites tuo levyversio?

(Moottorini olisi hieman yli 2000cc, vapaastihengittävä ohc-moottori, jossa kaasunvaihtoa on parannettu huomattavasti. Ruiskuhilppeet ovat alkuperäiset vm.86 iS Sierran, poislukien suuttimet)

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Posted: Fri Jun 03, 2011 22:00
by NiceMan
1000BASE-T wrote:Nyt kun tämä aihe on ollut jo kauan esillä, niin osaisiko joku jo kokemuksesta sanoa, että miten tuo ruiskullisen ohc:n sytytys kannattaisi toteuttaa? Is sierran jakajalla vai kokonaan ilman (Onko kyseessä tällöin tuo Edis4?) ? Kannattaako moottorinohjaus toteuttaa MS 2, vai MS 3? Mites tuo levyversio?

(Moottorini olisi hieman yli 2000cc, vapaastihengittävä ohc-moottori, jossa kaasunvaihtoa on parannettu huomattavasti. Ruiskuhilppeet ovat alkuperäiset vm.86 iS Sierran, poislukien suuttimet)
Vaihtoehtoja olisi mutta itse tekisin/tein: MS3 ohjaa kaikkea, ei ole edis:täkään ja jakajankin jättäisin pois.
Itsellä on tosin MS3X lisä levy joten suuttimille saa ohjauksen suoraan, sytkälle laitoin pari kiveä ulkopuolelle jotka ohjaavat suorasytkä puolaa.
Levyversio 3.0 tai 3.57 ja jos haluat säästää niin 3.0 ja kasaat itse koska kasaaminen ei ole vaikeata kun etenee ohjeiden mukaan.
IS Imusarja on ihan ok, laittaa vaan isomman läppärungon, itsellä on 60mm läppä joten piti pikkasen kaivertaa imusarjan vastaavaa reikää isommaksi.
Tosin kaikki nyt riippuu tietenkin nokka akselista, puristuksista etc. miten lopullinen versio toimii mutta uskon että kärsivällisesti säätäen toimii paremmin kuin kaasarilla.

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Posted: Sat Jun 04, 2011 19:10
by 1000BASE-T
Onkohan tuo MS3 kuinka hyvin tuettu? Oletan, että niitä ei vielä kovinkaan paljon ole käytössä verrattuna esimerkiksi MS2.

Itse olisin kovin kiinnostunut MS2 V3.0 toteutuksesta... Läpiladottavat komponentit (pääasiassa) jne.
Onko tuossa MS3 jotain lähes välttämätöntä, mitä ei sitten voida helposti toteuttaa MS2?