Page 9 of 11
Posted: Sat Jul 17, 2010 20:16
by hepsukka
hepsukka wrote:olafu wrote:Mieluummin sitten tosta pienemmästä päästä se vastus, 1000 ohm rupee oleen jo rajoilla vaikuttaako.
Nyt ois 330ohm vastus vihreen johdon jatkeena. Seuraavaks arvotaan mitä tapahtuu

Jaahas. Taitaa purkista olla jotain muuta nyt hajalla ku ei enää anna signaalia maadottamalla johtoa. Eikä myöskään anna msd:lle mitään muutakun maajohtoa led17 miinuksee nii rätisee taas komiasti konehuoneessa.
Kai se pitää jollakin insinöörillä käyttää tuota boksia joka sit vois ehkä jopa saada sen toimimaan. Taikka siirtyä takasin kaasareihin

Posted: Thu Jul 22, 2010 15:56
by hepsukka
Nyt ois kovamallinen hall jakaja.
Elikkäs jos vedän esim 12v virtalukon kautta joka näppärästi on tullut entiselle motorcraft moduulille niin ei tarvi ylösvetoa?
Ja kytketäänm niinku on ollutkin ja led17 antaa triggerisignaalin msd:lle jolloin pitäs rokata vehkeet.
Posted: Wed Jul 28, 2010 22:04
by hepsukka
Trigger anglen ku määrittää yli 50 astetta nii rupee pahasti rykimää ja paukkumaan vaikka kääntää ennakot kohilleen lampun kans. Mikähän on maksimi arvo mitä pystyy käyttään ettei kipinä mene sekaisin?
Posted: Sat Sep 11, 2010 13:42
by olafu
Tarkista millä hetkellä se kipinä tulee ja mihin kohtaan jakajan kannessa pyörijän pää silloin näyttää. Se pitää laittaa niin, että maksimiennakolla pyörijän reuna on juuri tullut nastan kohdalle ja nollaennakolla pyörijä on jättämässä nastaa. Tämä tarkoittaa sitä, että pyörijän nokan joku kohta on aina nastan kohdalla kaikilla ennakoilla kipinän tullessa. Jos koko ennakkoalue ei mahdu pyörijän leveyteen niin pidä kuitenkin huoli että maksimi kuormituksen ennakko osuu niin, että pyörijä on nastan kohdalla. Taitaa kuitenkin riittää aika laajalle, eli tuskin tulee tätä ongelmaa.
Trigger angle pitää säätää noiden asioiden perusteella, sitten koko jakajaa kääntämällä säädetään todellinen ennakko vastaamaan karttaa.
Jos tämä säätö menee pieleen niin kipinän kanssa on luvassa isoja ongelmia.
Helppo konsti on tehdä jakajan kanteen iso reikä mistä näkee pyörijän kunnolla, esim. puolanjohdon ja tulpanjohdon väliin. Katso sitten lampulla siitä reijästä pyörijää ja säädä trigger anglea. Kansi on luonnollisesti pilalla mutta se on halpa työkalu tuon tarkistamiseen, eikä tarvi miettiä mitään.
Posted: Tue Oct 26, 2010 20:41
by earseeni
nytte puskee taas onkelmia uuden megan kanssa
Eli kone on ihan perus2.0 taunuslohko jossa on viilaaltu ja plaanattu kansi, efin imusarja ja muita is hilppeitä ja ohjaa mega 1 v2,2 ja edis4
Eli ongelmana on se että kone yrittää käyntiin mutta aina kun yrittää lähtee käyntiin niin "lyöö vastaan" niinsanotusti eli kone pysähtyy ja taas jatkaa pyörimistään. Kaiken näkösiä asetuksia on muuteltu ja vaikutuksena on ollut vain jotta rupeaa suhauttelemaan lieskoja imusarjasta ja paukutteleen putkes...
Mistäköhän kannattaisi ruveta vikaa etsimään
asetukset ovat laitettu ms-extra sivujen ohjeiden mukaan
ja koodina on extra 029q2
Posted: Fri Oct 29, 2010 16:28
by olafu
Sytytysjohtojen järjestys lienee oikein..?
Onhan triggerin puuttuva hammas anturiin nähden 90 astetta ennakossa?
Jos ediksen signaalijohdot irrottaa megasta, niin pitäisi olla 10 asteen kiinteä ennakko. Tällä lähtee ainakin käymään ja voi tarkistaa triggerin tarkan asennon, mikäli tulpanjohdot on oikein, anturi oikeassa kohdassa ja edis ehjä+oikein kytketty.
Posted: Fri Oct 29, 2010 20:52
by Höylä
olafu wrote:Sytytysjohtojen järjestys lienee oikein..?
Onhan triggerin puuttuva hammas anturiin nähden 90 astetta ennakossa?
Jos ediksen signaalijohdot irrottaa megasta, niin pitäisi olla 10 asteen kiinteä ennakko. Tällä lähtee ainakin käymään ja voi tarkistaa triggerin tarkan asennon, mikäli tulpanjohdot on oikein, anturi oikeassa kohdassa ja edis ehjä+oikein kytketty.
sen verran kävin eilen tuota vilkaisemassa, että totesin mopon takarattasta tehdyn 36-1 triggeri pyörän vipottavan aika reilusti, luultavasti vika löytyy siltä osastolta

ja millaisilla spekseillä oleva triggeri pyörää tuo fordin VR anturi muuten pystyi lukemaan, eli onko tuo mopon n. 6 mm paksu takaratas liian ohut muutenkin hommaan, vaikka ei vipottaisi ?
se nimittäin ampuu putkeen, vaikka laittais mitä asetuksia, eli kadottaa oletettavasti niitä triggerin hampaita miten sattuu ja aloittaa sitten luonnottomasta kohtaa taas antamaan sitä kipinää
triggerin puuttuva hammas oli 90 astetta ennakossa, eli kun kone ykk, niin puuttuva hammas on yhdeksäs hammas vr-anturin kohdasta laskettuna...
niin ja tulpanjohdot oli ainakin mun eilisen järjenjuoksun mukaan oikein...
kokeiltiin myös ilman sitä megan ennakon säätöä, eli pelkän ediksen varassa, ei toiminut... tosin akut tais olla jo siinä vaiheessa niin tyhjiä, että kipinä katos kokonaan
mutta nyt siellä pitäis olla megassa sellaiset asetukset, joilla kyllä pitäis lähteä käyntiin, jos kaikki muu vain setupissa toimii...
Posted: Sat Oct 30, 2010 7:25
by JaniM
6mm paksu riittää, mutta mites toiseen suuntaan paksuutta?
Posted: Sat Oct 30, 2010 11:23
by Höylä
JaniM wrote:6mm paksu riittää, mutta mites toiseen suuntaan paksuutta?
sitä oli jo sorvissa vähän tasoiteltu hampaan päistä, että oli saatu rpm tieto ylipäätään tulemaan, mutta kai tuo on vielä jotenkin niin kintaalla, etä ei pelaa 100% vamuudella

eli lisää pituutta hampaisiin ja vipotus pois, niin pitäis toimia

Posted: Sat Oct 30, 2010 12:56
by JaniM
Muistaakseni sellanen 5mm toiseen suuntaan ja liki kymmenen pitkät hampaat, niin ainakin toimii luotettavasti.
Posted: Sat Oct 30, 2010 15:36
by earseeni
Eileen ostin yhen foordin lohkon jonka sisällä oli ihan ediksen oma triggeri pyörä ja tänään laitettiin paikalleen mutta enään ei tuu kierrosluku tietoakaan

voi olla vaan pienestä hifistelystä kiinni mutta huomenna(sunnuntaina) pitäs yrittää jatkaa hifistelyä. ja akut on latingissa taas
toivotaan et huomenna hörähtääs käyntiin ees jotenki
Posted: Sat Oct 30, 2010 16:54
by Aatu
Trikkerin johdot väärinpäin?
Posted: Sat Oct 30, 2010 18:09
by Höylä
Aatu wrote:Trikkerin johdot väärinpäin?
tuota en tarkistanut, tuli kyllä myös itselle mieleen, kun olin paikalta jo lähtenyt...
earseeni: saatan huomenna tulla käymään, jos on menoa jalasjärvelle...
Posted: Sat Oct 30, 2010 18:31
by JaniM
Edis ei ainakaan toimi jos väärinpäin piuhat anturissa.
Niin ja onko R-tulpat tai piuhat?
Posted: Sat Oct 30, 2010 19:45
by Höylä
JaniM wrote:Edis ei ainakaan toimi jos väärinpäin piuhat anturissa.
Niin ja onko R-tulpat tai piuhat?
tulpat oli ainakin useamman kerran liotetut bensassa

Posted: Sat Oct 30, 2010 23:47
by jake74
Höylä wrote:JaniM wrote:Edis ei ainakaan toimi jos väärinpäin piuhat anturissa.
Niin ja onko R-tulpat tai piuhat?
tulpat oli ainakin useamman kerran liotetut bensassa

antaako nuo enää kipinää paineessa?

Posted: Sun Oct 31, 2010 20:58
by Höylä
nyt se iltapäivästi hörähti heti käymään, kun vain saatiin VR-anturilta tulemaan kunnon tietoa edikselle ja megalle...
joko siellä oli johdoissa vikaa tai joku ihme tekovika muuten, mutta skoopin näyttöön kun saatiin sykettä myös ediksen jälkeen, niin heti lähti käyntiin...
rpm tieto muka tuli aikaisemminkin megalle, mutta mistähän se mega sen oli kehittänyt

kun skoopin mukaan ei mitään liikettä näkynyt... no, ei mikään ihme, jos vähän paukutti putkeen ja imusarjaan

Posted: Mon Nov 01, 2010 0:00
by earseeni
Höylä wrote:nyt se iltapäivästi hörähti heti käymään, kun vain saatiin VR-anturilta tulemaan kunnon tietoa edikselle ja megalle...
joko siellä oli johdoissa vikaa tai joku ihme tekovika muuten, mutta skoopin näyttöön kun saatiin sykettä myös ediksen jälkeen, niin heti lähti käyntiin...
rpm tieto muka tuli aikaisemminkin megalle, mutta mistähän se mega sen oli kehittänyt

kun skoopin mukaan ei mitään liikettä näkynyt... no, ei mikään ihme, jos vähän paukutti putkeen ja imusarjaan

joo niinpä saatiin nyt se useastikkin käyntiin muttei vielä ainakaa saatu pysyyn käynnis mutta aina lähtee kuitenkin helpolla käymään
Posted: Mon Nov 01, 2010 9:50
by Höylä
earseeni wrote:joo niinpä saatiin nyt se useastikkin käyntiin muttei vielä ainakaa saatu pysyyn käynnis mutta aina lähtee kuitenkin helpolla käymään
no, se nyt ei enää ole kuin pelkästä säädöstä kiinni

laittakaa nyt aluksi bensakarttaan vieläkin reilumpia lukemia, niin saa sen edes pysymään käynnissä...
Posted: Tue Nov 09, 2010 21:55
by earseeni
Höylä wrote:earseeni wrote:joo niinpä saatiin nyt se useastikkin käyntiin muttei vielä ainakaa saatu pysyyn käynnis mutta aina lähtee kuitenkin helpolla käymään
no, se nyt ei enää ole kuin pelkästä säädöstä kiinni

laittakaa nyt aluksi bensakarttaan vieläkin reilumpia lukemia, niin saa sen edes pysymään käynnissä...
vielä oli triggeröinnissä vikaa kun pyörästä oli yksi hammas taittunut vituilleen mutta nyt pelaa ja ekat ripaluisutkin vedetty.
Nyt alkaakin sitten se säätö urakka
Posted: Mon Nov 15, 2010 23:19
by Höylä
nyt on niin sekavaa vikaa, että ei oma pää sano heti yhtään mitään
eli PW nousee aivan hervottomaksi tuossa taunuksessa ja tukehtuu siis bensaan n. 3000 rpm kohdalla... nyt siinä sentään on jo sellaisen ilman ja vedenlämpöanturit kiinni, että sekaannus ei johdu virheellistä rikastuksista tai muusta minkä itse olisin heti huomannut
tässä ensimmäisessä kuvassa on pieni pätkä logia siitä, kun tukehtuminen alkaa tässä taunuksen koneessa... asetukset on käytännössä samat ja suuttimet molemmissa koneissa 200 cc/min ja sylinterin koko sama n. 500 cc, niin pitäishän siellä silloin olla myös PW ja muut "samat" (tai siis ainakin olla lähellä toisiaan, eikä niin, että toisessa koneessa PW on 3.5 ja toisessa hypitään 15 paikkeilla...)
tuo alempi kuva on sierran koneesta, jossa samat kartat ja asetukset muuten, sylintereitä on vain 2 kpl enemmän
ensin siis taunus joka tukehtuu...
ja sitten sierra joka hyrrää hienosti...
eli varsinainen kysymys on nyt se, että mikä aiheuttaa tuon hervottoman PW:n (tai dutycyclen) suuttimia mega kuitenkin ajaa auki aivan liian paljon

voiko viallinen VR anturi aiheuttaa tuollaista vai onko boksi jotenkin saanut siipeensä vai mikä hitto tuota vaivaa, kun ei tuossa ole mitään logiikkaa...
logissa ei näy rpm piikkejä/pätkintää...
koodia on kokeiltu hi-res ja normaalia, sama juttu molemmilla...
kone käy tyhjäkäyntiä (n. 1700 rpm) ihan siististi ja kestää kierroksia hieman päälle 2300 rpm, kunnes alkaa se bensassa uiminen, joka kyllä näkyy tuossa logissakin...
tuossa on vielä se pieni datalogin pätkäkin, jos siitä on jotain apua
http://jysal.pp.fi/auto%20sekalaista/me ... 151739.xls
Posted: Tue Nov 16, 2010 0:09
by olafu
Map arvo heiluu ainakin tosi paljon vaikka kierrokset pysyy samana.
Posted: Tue Nov 16, 2010 0:27
by Höylä
olafu wrote:Map arvo heiluu ainakin tosi paljon vaikka kierrokset pysyy samana.
no joo, se nyt heiluu varmaan lähinnä siksi, kun kone on tukehtua ja ei bensaan
mutta mikä saa siis PW arvon heilumaan 10 ja 15 väliä jatkuvasti, kuten tuosta kuvastakin näkyy...
molemmissa koneissa siis identtiset säädöt ja koodi jne. toisessa vain on 2 pyttyä enemmän... on VR anturi lukemassa kampuran päästä ja edis ym.
toinen on ford 2.0 OHC ja toinen BOB 2.9 cosworth kone... suuttimet saman kokoiset, toinen kone toimii samoilla säädöillä, kuin unelma (se BOB 2.9) ja toinen ei käy kuin tyhjäkäyntiä kunnolla (tosi hyvin kyllä käy, ei siinä mitään, mutta ei kestä kierroksia...) molemmissa MS1, mutta tuon taunuksen megasta en muuta tiedä...
kiihdytys tai muista rikastuksista tuo ei pitäis olla kiinni, ainakaan login mukaan ei sellaisesta ole viitteitä...
Posted: Tue Nov 16, 2010 9:01
by ArttuH
Kuvasta päätellen PW heiluu siksi että MAP heiluu. Mutta jos samoilla asetuksilla samalla RPM:llä ja MAP:illa toisessa koneessa tuloksena on huomattavasti isompi PW, niin syynä voi olla lähinnä joku rikastuksista tai sitten avautumisajan jännitekorjaus. Koitan ehtiä vilkaisemaan tuota logia illemmalla, niin siitä luulisi selviävän jos joku näistä on selvästi pielessä.
Posted: Tue Nov 16, 2010 9:48
by teg
Login perusteella näyttäisi ihan siltä, kuin sinulla olisi kohtuullisen iso req_fuel ja mega antaa ihan sellaista PW:tä, kuin VE kartta käskee.
Kartalla näyttäisi olevan 10 pykälän hyppy n.3500rpm ja 74->85 MAP arvon välillä.
3200rpm kohdillä näyttäisi olevan jopa niin, että 82kPa kohdalla on suurempi VE arvo kuin 87kPa kohdilla.
Posted: Tue Nov 16, 2010 11:34
by Höylä
asetukset on siis identtiset, eli molemmissa on sama reg_fuel arvo (16)
rikastukset ja muut asetukset on siis täysin identtiset, koska nappasin ne suoraan toisen koneen asetuksista...
VE karttaa skaalasin lopuksi n. 50% pienemmäksi, niin kone kiersi jo peräti 4000 rpm

toki tukehtui silloinkin vielä bensaan...
tämän taunuksen kanssa oli jo aluksi ihan kiitettävästi ongelmia tuon VR anturin kanssa ja epäilen että se ei toimi vieläkään kunnolla

eli se tippuu pelistä pois kierroksilla tai jotain muuta paranormaalia tuossa nyt tapahtuu
en ole kyllä mitannut edes suuttimia, onko ne korkea vai matala ohmiset, kun olen vain ohimennen poikennut tutkimassa mikä tässä taunuksessa mättää...
Posted: Tue Nov 16, 2010 13:36
by ArttuH
No, vilkaisin tuota logia pikaisesti ja kaikki olennaiset arvot näytti ihan järkeviltä. Eli ei mitään mahdottomia rikastuksia minkään tekijän mukaan ja akkujännitekin oli melko tasaisesti 13V nurkilla. Eli eiköhän tuo ole ruiskinut suunnilleen sen mitä req.fuelin ja VE-taulukon mukaan pitääkin.
Eli ilmeisesti säädöt on vaan turhan rikkaalla tuolle koneelle, jos se kerran saa selvästi liikaa bensaa. Onko noiden suuttimien koosta täyttä varmuutta?
Posted: Tue Nov 16, 2010 13:50
by Höylä
ArttuH wrote:
Eli ilmeisesti säädöt on vaan turhan rikkaalla tuolle koneelle, jos se kerran saa selvästi liikaa bensaa. Onko noiden suuttimien koosta täyttä varmuutta?
se mulle tuli myös mieleen

omistaja (earseeni) saa itse vastailla näihin teknisiin yksityiskohtiin, jos/kun huomaa nämä kysymykset...
näillä samoilla kartoilla olen kuitenkin useamman koneen ajanut säätöihin, eikä mikään ole käyttäytynyt tällä tavoin
mutta onko siis VR-anturin aiheuttamat sekaannukset täysin pois suljetut

triggeripyörää on kuitenkin naputeltu suuntaan ja toiseen, kun sen piikit oli taittuneet... nyt epäilen kuitenkin itse eniten sitä, että kipinä hukkuu jossain vaiheessa ja se oirii samoin, kuin hukkuis bensaan... voiko edis tippua kyytistä suuremmilla kierroksilla tai jotain muuta yhtä paranormaalia ilmetä näissä fordin sytkä vehkeissä...
Posted: Tue Nov 16, 2010 15:25
by olafu
Se triggerin katoaminen näkyis kierrosluvussa heti, tai ainakin lost sync laskuri kasvattaisi arvoaan.
Posted: Tue Nov 16, 2010 23:11
by Höylä
olafu wrote:Se triggerin katoaminen näkyis kierrosluvussa heti, tai ainakin lost sync laskuri kasvattaisi arvoaan.
eli VR-anturi/triggeri vika on pois suljettu, itse päättelin myös näin olevan, kun mitään resettejä tai muuta ei tule...
sitten seuraavaan kohtaan sytytysjärjestelmää, eli entä itse edis tai puolat, voisko ne tipahtaa kyytistä isommilla kierroksilla

omistaja muisteli, että edis ja puola on eri autosta, toisessa on sininen tarra ja toisessa muistaakseni punainen, voiko tuolla asialla olla jotain merkitystä?
oireet on hyvin samankaltaiset, kuin mulla joskus sen mitsun koneen kanssa, siinä toinen suutin pankki päätti jostain syystä alkaa ruiskuttaman tuplat ja nyt tuo taunus tuntuu tekevän samaa molemmilla suutin pankeilla

mitsun koneessa auttoi, kun asensi koodin uusiksi, tässä ei...
pitää joku päivä kun ehtii, niin käydä kokeilemassa vaihtaa ruiskutusten määrää, sdamanaikaiset tai vaihtelevat ruiskutukset jne. että mitä ne vaikuttaa
