Page 8 of 11
Posted: Mon Jun 14, 2010 21:23
by BlackEscort
sierramies wrote:Missä tossa ohc:n imusarjassa on paikka imuilman lämpöanturille? Onko se siellä painekotelon perässä, näyttäis kyllä joltain ropulta? ainakin niinku joku pelti vaikuttas olevan.
Vai onko se paikka siinä vasemmassa sivussa lähellä rintapeltiä? (keulasta perään katsottuna)
Ei missään, ohc:n vakio ruiskussa imuilman lämpöanturi on ilmamäärämittarissa.
Posted: Mon Jun 14, 2010 22:05
by sierramies
Ainaki olen jossain lukenu näin, että olis. Voi olla, että olen sekottanu johonki muuhun.
Posted: Mon Jun 14, 2010 22:15
by hepsukka
Kertokaapas pystyykö ton kaasarimallin jakajan käyttään sytkän ohjaukseen mitenkään?
Posted: Thu Jun 17, 2010 18:07
by sierramies
Kyllä kai sen pystyy käyttämään jos se on Hall anturilla. Tämä asia on itsellekkin vähän epäselvä.
Posted: Fri Jun 18, 2010 23:09
by hepsukka
sierramies wrote:Kyllä kai sen pystyy käyttämään jos se on Hall anturilla. Tämä asia on itsellekkin vähän epäselvä.
Pitäishän tuon olla. Pitänee huomenna koittaa 139 päätteisellä boksilla josko sais käymään.
Posted: Mon Jun 28, 2010 21:37
by hepsukka
Jatketaanpas taas, jakajalta kun tulee kaks johtoo musta/puna ja vihreä/kelta, kumpi on signaali ja pystyykö toisee liittään virta?
ja mikä allamainituista modauksistä kuuluu tehdä tuolle "anturalle?
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... l.htm#hall
Alla kuva jakajasta ja modulista :


Posted: Mon Jun 28, 2010 22:40
by Benkku
Kyseessä siis Fordin TFI (Thick Film Integrated) sytytys, 12A199 moduulilla. Jakajan anturi ei ole hall,vaan magneettikela-anturi ts. VR-anturi eli variable relutance.
http://www.megamanual.com/ms2/TFI.htm
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Manual.htm
Joudut lisäksi muuttamaan jakajan kiinteäksi, eli poista tuo alipaine-ennakkoa muuttava kalvorasia, sekä keskipakoennakko. Toinen vaihtoehto tietty, on hankkia kiinteällä akselilla varustettu OHC koneen jakaja.
Posted: Mon Jun 28, 2010 22:54
by hepsukka
Jakaja on jumitettu täysin. Nyt tuo selvitti aika paljon. Kiitoksia vastauksesta.
Seuraavaan pähkinään, nyt kun haluan ajaa tuolla jakajalla ja msd-6al sytkävahvarilla niin meneekö niin että ei tarvi ku signaalin ottaa jakajasta suoraan megaan ja alla olevalla kytkennällä tehä, tässä vaiheessa tuo megalle menevä johto onkin sitten suoraan jakajasta eikä tuosta omasta Motorcraftin modulista?
Vai tarviiko koko modulia enään jos msd:llä ajaa?
Posted: Mon Jun 28, 2010 23:19
by hepsukka
DIYAUTOTUNE wrote:MegaSquirt-I PCBv2.2 Mods Required:
* Input Mod: You install a 1k 1/4w resistor in place of D8
* Output Mod: None Required when using MSD 6a Box.
hanks to 'stangdrvr' for the drawings and notes and permission to use them here!
These diagrams are very useful if you are planning on running your MegaSquirt using a MSD 6a box to provide the ignition signal.
There are a few changes to the second diagram as compared to the MegaManual on the msefi site. These changes are TFI + MSD specific.
A1 = Connect to oxygen sensor, LM-1, or LC-1 output.
B2 = Connect to blue wire from TFI module.
C3 = Connect to coil outputs from MSD.
D4 = Connect to white wire from MSD.
Muokattu edelliseen postaukseen

Posted: Wed Jun 30, 2010 3:59
by Benkku
Juu - kuten itsekin totesit, niin TFI moduuli toki vr-anturin signaalin muuntimeksi tarvitaan.
Posted: Wed Jun 30, 2010 15:19
by hepsukka
Benkku wrote:Juu - kuten itsekin totesit, niin TFI moduuli toki vr-anturin signaalin muuntimeksi tarvitaan.
Mikäköhän mahtais olla kytkentä ku ei mistään selviä muutaku :
Black to Coil +ve
Green to Coil -ve tacho' feed
Black/Green Feed from Starter (engine crank) wire
Green/Yellow to Distributor plug
Black/Red to Distributor Plug
Brown to Earth
Et mikä ois megalle menevä?
Posted: Thu Jul 01, 2010 1:57
by Benkku
Tuossa kaaviossahan se on sanottu pariinkin kertaan...
'B2 = Connect to blue wire from TFI module' ja 'Blue wire. Tach input to Megasquirt'...
TFI moduulin sininen johdin, kytketään siis Megasquirtin DB37-liittimen pinniin 24.
Posted: Sun Jul 04, 2010 13:34
by olafu
Benkku wrote:Tuossa kaaviossahan se on sanottu pariinkin kertaan...
'B2 = Connect to blue wire from TFI module' ja 'Blue wire. Tach input to Megasquirt'...
TFI moduulin sininen johdin, kytketään siis Megasquirtin DB37-liittimen pinniin 24.
Tossa induktiivisen BOSCH-jakajan purkissa ei ole alunperin missään sinistä johdinta, vaan se löytyy ilmeisesti siitä IS:n motorcraft-jakajan modulista. 12A199 modulista kytketään vihreä johdin megalle ja modulia käytetään tällöin pelkästään signaalimuuntimena. Mustavihreä johto on hyvä jättää irti ja tulpata.

Huomio

Näyttää siltä että mikään esitetty kytkis ei ole oikea. Tarkistin nuo suoraan toimivasta systeemistä.
83BB 12A199 B3A -Moduli pöydällä tekstipuoli ylöspäin, liitin itseä kohti. Liittimen nastat alkuperäisillä johdinten väreillä vasemmalta oikealle:
1 VIHREÄ = (puolan -) eli megan pinniin 24
2 MUSTA = (puolan +) eli virtalukon virta
3 MUSTA/VIHREÄ = (startin abikolle) jätä irti
4 VIHREÄ/KELTAINEN = jakajaan
5 MUSTA/PUNAINEN = jakajaan
6 RUSKEA = maihin
suluissa olevat alkuperäiset puolan kytkennät, mutta signaalimuuntimena käytettäessä ei siis kytketä puolaa tähän moduliin ollenkaan, vaan erillisellä sytytysvahvistimella, esim boschin -139.
Arvomme myös lisänumerot, eli jos käytetään matalaa sähkökaasari-OHC:n "kovaa jakajaa" hall-anturilla
(Jakajan BOSCH ja FORD-numerot 0 237 520 009 = 85 HF12100 DA)
Liittimen nastajärjestys seuraava: Jakaja pöydällä kansi ylöspäin, 3-pinnisen liittimen nastat vasemmalta oikealle
1 = MAA
2 = megan pinni 24 (triggeri)
3 = käyttöjännite 12V tai 5V, molemmilla toimii, mutta alunperin 12V.
Anturi on maadoittavaa sorttia, ylösveto vaikka muutaman sadan ohmin vastuksella viidestä voltista.
Posted: Mon Jul 05, 2010 13:14
by hepsukka
Ja sama 1k vastus D8 tilalle ja sit ei mitää ulostulon muutoksia ku käyttää MSD?
Posted: Mon Jul 05, 2010 19:25
by hepsukka
Syystä tai toisesta niin ei tuu signaalia megalle vihreän johdon kautta, muuten on kytketty näin :
Vihreä - megan 24nastaan
Musta - Virtalukolta +
Musta/vihreä - Ei kytketty
Vihreä/keltanen - Jakajaan
Puna/musta - Jakajaan
Ruskea - maihin
ja msd:lle vedetty ledin miinuksesta x11 ja pin 25 ulos.
Posted: Mon Jul 05, 2010 23:46
by olafu
Pelkkä D8:n vaihtaminen 1k vastukseksi ei riitä.
Poista myös D5 ja R10, kytke hyppylanka XG1:stä pinniin 24 (pinni 24 on yhteydessä D5:n toiseen reikään)
ja toinen hyppylanka D9:n raidalliseen päähän R10:n siitä reiästä, joka on yhteydessä siihen D8:n tilalle kytkettyyn vastukseen.
Posted: Tue Jul 06, 2010 17:00
by hepsukka
olafu wrote:Pelkkä D8:n vaihtaminen 1k vastukseksi ei riitä.
Poista myös D5 ja R10, kytke hyppylanka XG1:stä pinniin 24 (pinni 24 on yhteydessä D5:n toiseen reikään)
ja toinen hyppylanka D9:n raidalliseen päähän R10:n siitä reiästä, joka on yhteydessä siihen D8:n tilalle kytkettyyn vastukseen.
Vielä sama homma, signaali kateissa. Kytketty juuri niinkuin kerrot. Oiskohan joku asetus nyt sitten pielessä. Led17 on spark output a:na, dwell duty fix 50%, ja inverted yes
Posted: Tue Jul 06, 2010 17:55
by olafu
kokeile naputtaa maihin sitä pinnistä 24 tulevaa johtoo ja kato tuleeko jonkinnäköstä kierroslukua näkyviin.
Posted: Tue Jul 06, 2010 19:49
by hepsukka
olafu wrote:kokeile naputtaa maihin sitä pinnistä 24 tulevaa johtoo ja kato tuleeko jonkinnäköstä kierroslukua näkyviin.
Ei tapahdu mitään, johto on ehjä megalle asti, ku heitin db37 liittimessä hyppylangalla pin25seen ja maadoitin nii anto kipinää msd:lle.
Nyt on vaan vieläkin signaali megalle hukassa.
XG1 - Oikeapuoli D5
D8 tilalle 1k vastus
R10 poistettu
D5 poistettu
R10 alemmasta vedetty hyppyjohto oikeanpuoleiselle D9
Spark out on D17 -:sta hyppyjohto X11.
Eikös näillä pitäis toimia?
Posted: Mon Jul 12, 2010 22:01
by olafu
Eli signaali ei jostain syystä mene megan sisällä oikein. Jos pinniä 24 maadottelee niin pitäs tulla kyllä signaalia, tai sitten, kuinkas asetukset megassa on?
Posted: Tue Jul 13, 2010 13:28
by hepsukka
olafu wrote:Eli signaali ei jostain syystä mene megan sisällä oikein. Jos pinniä 24 maadottelee niin pitäs tulla kyllä signaalia, tai sitten, kuinkas asetukset megassa on?
Nyt ainakin tulee megalle signaali ku maadoittaa ja samalla antaa kipinän ulos, pitää koittaa tuolla toisella moduulilla jos syystä tai toisesta ois tuo motorcrafti sanonu työsopimuksensa irti.
Loki näytti et 140 000rpm ois kiertäny

Posted: Tue Jul 13, 2010 21:37
by hepsukka
Nyt on sitte koitettu toisella irrallisella jakajalla, elikkä moduuli antaa 0.00x-0.5xx volttia ulos, riippuen sakarasta.
Jokohan joku neuvois miten tämä nyt vois saada toimimaan. Asetukset megassa oikein tai näin miten megamanuell kertoilee.
Vai pitääkö siirtyä oikee tfi jakajalle + msd:lle, vaiko moduuli heittää helvettii ja vr muunnin piiri? Jos nyt oikein ymmärsin että jakajan sisälllä on vr anturi
Posted: Tue Jul 13, 2010 21:50
by olafu
Moduulin ei kuulukkaan antaa mitään ulos siitä vihreestä nastasta, se vaan maadottelee sitä aina kun sakarat kohtaa jakajassa.
Helpoin lienee laittaa se kaasariboksin matala jakaja missä on hall sisällä ja valmiiks kiinteä. Tai pistää GM:n hei moduli siihen jakajan perään signaalimuutimeks.
Posted: Tue Jul 13, 2010 22:03
by hepsukka
olafu wrote:Moduulin ei kuulukkaan antaa mitään ulos siitä vihreestä nastasta, se vaan maadottelee sitä aina kun sakarat kohtaa jakajassa.
Helpoin lienee laittaa se kaasariboksin matala jakaja missä on hall sisällä ja valmiiks kiinteä. Tai pistää GM:n hei moduli siihen jakajan perään signaalimuutimeks.
Sehän tässä jännintä onkin että kun yrittää konetta pyörittämällä saada signaalia menemään megalle niin ei mitään, ja ku piuhan laittaa maihin nii saman tie näyttää ruutu jotai elämää rpm mittarille.
Kai se pitää sitten koittaa tuo hall jakaja ettiä nii saa moduuleista luopua. Mitä muutoksia tulisi boksin sisälle silloin? Samat mitkä nytten on tehty?
Posted: Wed Jul 14, 2010 18:42
by olafu
hepsukka wrote:olafu wrote:Moduulin ei kuulukkaan antaa mitään ulos siitä vihreestä nastasta, se vaan maadottelee sitä aina kun sakarat kohtaa jakajassa.
Helpoin lienee laittaa se kaasariboksin matala jakaja missä on hall sisällä ja valmiiks kiinteä. Tai pistää GM:n hei moduli siihen jakajan perään signaalimuutimeks.
Sehän tässä jännintä onkin että kun yrittää konetta pyörittämällä saada signaalia menemään megalle niin ei mitään, ja ku piuhan laittaa maihin nii saman tie näyttää ruutu jotai elämää rpm mittarille.
Kai se pitää sitten koittaa tuo hall jakaja ettiä nii saa moduuleista luopua. Mitä muutoksia tulisi boksin sisälle silloin? Samat mitkä nytten on tehty?
Juu ei tarvi enää muutella mitään, se toimii suoraan noilla nykysillä muutoksilla. Hall-anturille menee alkujaan plussaan 12 volttia ja miinukseen maa, O- nasta on triggeri. Toimii kyllä viidelläkin voltilla, muistaakseni kaverin F-ryhmän kilpurissa se on viidellä voltilla ja viiteen volttiin kytkin tossa omassanikin sen.
Posted: Wed Jul 14, 2010 19:05
by hepsukka
olafu wrote:hepsukka wrote:olafu wrote:Moduulin ei kuulukkaan antaa mitään ulos siitä vihreestä nastasta, se vaan maadottelee sitä aina kun sakarat kohtaa jakajassa.
Helpoin lienee laittaa se kaasariboksin matala jakaja missä on hall sisällä ja valmiiks kiinteä. Tai pistää GM:n hei moduli siihen jakajan perään signaalimuutimeks.
Sehän tässä jännintä onkin että kun yrittää konetta pyörittämällä saada signaalia menemään megalle niin ei mitään, ja ku piuhan laittaa maihin nii saman tie näyttää ruutu jotai elämää rpm mittarille.
Kai se pitää sitten koittaa tuo hall jakaja ettiä nii saa moduuleista luopua. Mitä muutoksia tulisi boksin sisälle silloin? Samat mitkä nytten on tehty?
Juu ei tarvi enää muutella mitään, se toimii suoraan noilla nykysillä muutoksilla. Hall-anturille menee alkujaan plussaan 12 volttia ja miinukseen maa, O- nasta on triggeri. Toimii kyllä viidelläkin voltilla, muistaakseni kaverin F-ryhmän kilpurissa se on viidellä voltilla ja viiteen volttiin kytkin tossa omassanikin sen.
Jees, eli tarttee ruveta metsästään hall jakajaa jostaki, lienee käytettynä muissakin autoissa.
Posted: Wed Jul 14, 2010 20:33
by olafu
Kaikki 2.0 ohc sierrat 87 eteenpäin sisältää tuon jakajan. Cosworth RS clubin ilmotuksia selaamaan ja soitto muutamaan paikkaan missä on 2 litrasen sierran osia, ei kovin montaa vesiperää luulis tulevan. Sierran lisäks voi löytyä scorpioistakin. Mitään muun auton hall-jakajaa siihen ei kannata sovittaa.
EDIT: Testasin tota induktiivisen modulia, tein semmosen havainnon, että sen läpi kulkee pieni virta vaikka triggeri ei ole kohdalla. Se saattaa olla syy tohon sun ongelmaas, eli optossa palaa valot koko ajan. Hmm.. teen vielä pikkasen lisämittauksia.
EDIT2: 2mA menee läpi jatkuvasti, sillä saattaa opto kytee jo hiukan. Laita kokeeks vaikka 390 - 1000ohm vastus siitä vihreestä johdosta plussaan, niin se kuormittaa vähän sitä pääteastetta.
Posted: Fri Jul 16, 2010 8:11
by hepsukka
olafu wrote:EDIT2: 2mA menee läpi jatkuvasti, sillä saattaa opto kytee jo hiukan. Laita kokeeks vaikka 390 - 1000ohm vastus siitä vihreestä johdosta plussaan, niin se kuormittaa vähän sitä pääteastetta.
Pitääpä koittaa vielä tämmöinen. Jos se sillä lähtis, muuten se on pakko kai siirtyä hall:in ihmeelliseen maailmaan
Posted: Fri Jul 16, 2010 9:51
by olafu
Mieluummin sitten tosta pienemmästä päästä se vastus, 1000 ohm rupee oleen jo rajoilla vaikuttaako.
Posted: Fri Jul 16, 2010 22:30
by hepsukka
olafu wrote:Mieluummin sitten tosta pienemmästä päästä se vastus, 1000 ohm rupee oleen jo rajoilla vaikuttaako.
Nyt ois 330ohm vastus vihreen johdon jatkeena. Seuraavaks arvotaan mitä tapahtuu
