Page 7 of 7

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Jan 21, 2014 19:23
by Puuhastelija
http://www.bosch-motorsport.de/media/ca ... 739pdf.pdf

Tuo on tolle motorsportin anturille mut mun mielestä toi passaa kyllä noihin bossilaisiin aika hyvin.

Valitse tosta kolme lämpötilaa, vaikka -30, 30, ja 90 ja niiden kohdalta otat vastusarvon ja syötät kalibrointiin, niin pitäs olla aika lähellä ja kattaa aika hyvin normaalit käyttölämpötilat.

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Jan 21, 2014 19:59
by gerhard
juu aika hyvin oli linjassa omiin "laboratorio tarkkuudella tehtyihin mittauksiini :lol: ". eli luotan tuohon datashiittiin enempi..data shiitistä löytyi tyylikäs kuvaajaa, joka lineaarinen :shock: joten nyt luotan myös siihen että mega osaa interpoloida 3 arvolla kautta linjan oikein :D
tiedä sitten missä oli vika tuossa exel taulukossa, käyttäjä vaiko "analyyttisen matematiikka kurssin puuute" :oops:

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Jan 21, 2014 21:33
by gerhard
:shock: No eihän se lineaarinen ole edes bossin datasheetin lukuja käyttäen. (Huolimatta kauniista kuvaajasta bossin sivuilla). Onko kellään tietoa, kuinka tuo mega laskee noista 3 arvosta (lineaarisesti vai logaritmisesti)?

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Jan 21, 2014 22:33
by Puuhastelija
ei taida olla yhtään anturia mikä olis täysin lineaarinen. kun suurennat tuota kuvaa tuolla bossin sivuilla niin näät et ei se oo lineaarinen siinäkään kuvassa ja sit jos vielä muuttais sen kuvaajan skaalausta niin sit näkis selvemmin vielä
Mä sanoisin et mega olettaa sen sen olevan lineaarinen kalibrointipisteiden välillä. joten kalibrointipisteiden välillä on hieman heittoa todellisuuteen. Mutta jos kalibrointi pisteet valitaan siten että ne on lähellä niitä arvoja missä moottori käy yleisimmin niin sillon se ei pitäs heittää niin paljoa että siitä olis haittaa.
esim. normaali käyntilämmin noin 80-90 astetta
kylmäkäynnistys kesällä ehkä vaikka 20 astetta
talvella missä olis vielä tarkoitus saada auto käyntiin -20 tai ehkä -30 astetta
Noita kannattaa vähän pähkäillä miten se on paras laittaa.

Syötä noi arvot exeliin ja sit katot montako astetta lämpötila heittää kalibrointiarvoilla. ihan vaa mielenkiinnosta ja kerro sit meillekkin. Paljonko on max ero asteissa todellisuuten ja kalibrointiin :D

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Wed Jan 22, 2014 8:31
by ArttuH
Puuhastelija wrote: Mä sanoisin et mega olettaa sen sen olevan lineaarinen kalibrointipisteiden välillä.
Nope. Kalibrointipisteiden avulla muodostetaan kohtuullisen hyvin todellisuutta muistuttava kolmannen asteen yhtälökäyrä anturille koko mittausalueelle. Käytännössä kaikkien NTC-antureiden vastuskäyrä noudattaa Steinhart-Hart yhtälöä, joka voidaan laskea noiden kolmen kalibrointipiteen avulla. Tietysti tuossa tulee aina jotain heittoa todellisuuteen verrattuna ja aina enemmän mitä kauemmas kalibrointipisteistä mennään.

Jos kiinnostaa ihmetellä lausekkeita tuon kalibroinnin takana, niin ihan wikipediakin tietää kertoa aika paljon aiheesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermistor

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Wed Jan 22, 2014 21:08
by Puuhastelija
ArttuH wrote:
Puuhastelija wrote: Mä sanoisin et mega olettaa sen sen olevan lineaarinen kalibrointipisteiden välillä.
Nope. Kalibrointipisteiden avulla muodostetaan kohtuullisen hyvin todellisuutta muistuttava kolmannen asteen yhtälökäyrä anturille koko mittausalueelle. Käytännössä kaikkien NTC-antureiden vastuskäyrä noudattaa Steinhart-Hart yhtälöä, joka voidaan laskea noiden kolmen kalibrointipiteen avulla. Tietysti tuossa tulee aina jotain heittoa todellisuuteen verrattuna ja aina enemmän mitä kauemmas kalibrointipisteistä mennään.

Jos kiinnostaa ihmetellä lausekkeita tuon kalibroinnin takana, niin ihan wikipediakin tietää kertoa aika paljon aiheesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermistor
Voisko tässä tapauksessa sitten päätellä, että jos otettas ne kalibrointipisteet sitten ihan niin ääripäistä kuin vaan mahdollista, niin olisko se sitten parempi vai kannattaako kuitenkin valita lähempäntä käyttöaluetta ne kalibrointipisteet? :?:

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Thu Jan 23, 2014 17:50
by Masi_K
Jos on pitänyt kalibroida anturit ilman anturikarttoja. Olen pruukannut mittaamaan ne kiehuvassa vedessä, huoneenlämmössä(+24) ja pakastimessa. Näkisin että se on riittävä alue mittapisteille ?

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä e85 #edelleen#

Posted: Thu May 08, 2014 23:55
by gerhard
Juu eli tuolloin tammikuussa paloi hermo niin että vaihdoin 98 puolelle ja hyvin mentiin sillä talvi....
nyt taasen vaihdoin e85 seen ja samat ongelmat jatkuvat...

Sellainen olisi kysymyskin että eikös nuo "thermisor tablen" tiedot säily purkissa vaikka "open tunella" lataakin vanhan "tunen" purkkiin??