http://www.bosch-motorsport.de/media/ca ... 739pdf.pdf
Tuo on tolle motorsportin anturille mut mun mielestä toi passaa kyllä noihin bossilaisiin aika hyvin.
Valitse tosta kolme lämpötilaa, vaikka -30, 30, ja 90 ja niiden kohdalta otat vastusarvon ja syötät kalibrointiin, niin pitäs olla aika lähellä ja kattaa aika hyvin normaalit käyttölämpötilat.
Kiihdytysrikastus kylmänä
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
juu aika hyvin oli linjassa omiin "laboratorio tarkkuudella tehtyihin mittauksiini
". eli luotan tuohon datashiittiin enempi..data shiitistä löytyi tyylikäs kuvaajaa, joka lineaarinen
joten nyt luotan myös siihen että mega osaa interpoloida 3 arvolla kautta linjan oikein
tiedä sitten missä oli vika tuossa exel taulukossa, käyttäjä vaiko "analyyttisen matematiikka kurssin puuute"



tiedä sitten missä oli vika tuossa exel taulukossa, käyttäjä vaiko "analyyttisen matematiikka kurssin puuute"

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
ei taida olla yhtään anturia mikä olis täysin lineaarinen. kun suurennat tuota kuvaa tuolla bossin sivuilla niin näät et ei se oo lineaarinen siinäkään kuvassa ja sit jos vielä muuttais sen kuvaajan skaalausta niin sit näkis selvemmin vielä
Mä sanoisin et mega olettaa sen sen olevan lineaarinen kalibrointipisteiden välillä. joten kalibrointipisteiden välillä on hieman heittoa todellisuuteen. Mutta jos kalibrointi pisteet valitaan siten että ne on lähellä niitä arvoja missä moottori käy yleisimmin niin sillon se ei pitäs heittää niin paljoa että siitä olis haittaa.
esim. normaali käyntilämmin noin 80-90 astetta
kylmäkäynnistys kesällä ehkä vaikka 20 astetta
talvella missä olis vielä tarkoitus saada auto käyntiin -20 tai ehkä -30 astetta
Noita kannattaa vähän pähkäillä miten se on paras laittaa.
Syötä noi arvot exeliin ja sit katot montako astetta lämpötila heittää kalibrointiarvoilla. ihan vaa mielenkiinnosta ja kerro sit meillekkin. Paljonko on max ero asteissa todellisuuten ja kalibrointiin
Mä sanoisin et mega olettaa sen sen olevan lineaarinen kalibrointipisteiden välillä. joten kalibrointipisteiden välillä on hieman heittoa todellisuuteen. Mutta jos kalibrointi pisteet valitaan siten että ne on lähellä niitä arvoja missä moottori käy yleisimmin niin sillon se ei pitäs heittää niin paljoa että siitä olis haittaa.
esim. normaali käyntilämmin noin 80-90 astetta
kylmäkäynnistys kesällä ehkä vaikka 20 astetta
talvella missä olis vielä tarkoitus saada auto käyntiin -20 tai ehkä -30 astetta
Noita kannattaa vähän pähkäillä miten se on paras laittaa.
Syötä noi arvot exeliin ja sit katot montako astetta lämpötila heittää kalibrointiarvoilla. ihan vaa mielenkiinnosta ja kerro sit meillekkin. Paljonko on max ero asteissa todellisuuten ja kalibrointiin

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Nope. Kalibrointipisteiden avulla muodostetaan kohtuullisen hyvin todellisuutta muistuttava kolmannen asteen yhtälökäyrä anturille koko mittausalueelle. Käytännössä kaikkien NTC-antureiden vastuskäyrä noudattaa Steinhart-Hart yhtälöä, joka voidaan laskea noiden kolmen kalibrointipiteen avulla. Tietysti tuossa tulee aina jotain heittoa todellisuuteen verrattuna ja aina enemmän mitä kauemmas kalibrointipisteistä mennään.Puuhastelija wrote: Mä sanoisin et mega olettaa sen sen olevan lineaarinen kalibrointipisteiden välillä.
Jos kiinnostaa ihmetellä lausekkeita tuon kalibroinnin takana, niin ihan wikipediakin tietää kertoa aika paljon aiheesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermistor
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Voisko tässä tapauksessa sitten päätellä, että jos otettas ne kalibrointipisteet sitten ihan niin ääripäistä kuin vaan mahdollista, niin olisko se sitten parempi vai kannattaako kuitenkin valita lähempäntä käyttöaluetta ne kalibrointipisteet?ArttuH wrote:Nope. Kalibrointipisteiden avulla muodostetaan kohtuullisen hyvin todellisuutta muistuttava kolmannen asteen yhtälökäyrä anturille koko mittausalueelle. Käytännössä kaikkien NTC-antureiden vastuskäyrä noudattaa Steinhart-Hart yhtälöä, joka voidaan laskea noiden kolmen kalibrointipiteen avulla. Tietysti tuossa tulee aina jotain heittoa todellisuuteen verrattuna ja aina enemmän mitä kauemmas kalibrointipisteistä mennään.Puuhastelija wrote: Mä sanoisin et mega olettaa sen sen olevan lineaarinen kalibrointipisteiden välillä.
Jos kiinnostaa ihmetellä lausekkeita tuon kalibroinnin takana, niin ihan wikipediakin tietää kertoa aika paljon aiheesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermistor

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä
Jos on pitänyt kalibroida anturit ilman anturikarttoja. Olen pruukannut mittaamaan ne kiehuvassa vedessä, huoneenlämmössä(+24) ja pakastimessa. Näkisin että se on riittävä alue mittapisteille ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Kiihdytysrikastus kylmänä e85 #edelleen#
Juu eli tuolloin tammikuussa paloi hermo niin että vaihdoin 98 puolelle ja hyvin mentiin sillä talvi....
nyt taasen vaihdoin e85 seen ja samat ongelmat jatkuvat...
Sellainen olisi kysymyskin että eikös nuo "thermisor tablen" tiedot säily purkissa vaikka "open tunella" lataakin vanhan "tunen" purkkiin??
nyt taasen vaihdoin e85 seen ja samat ongelmat jatkuvat...
Sellainen olisi kysymyskin että eikös nuo "thermisor tablen" tiedot säily purkissa vaikka "open tunella" lataakin vanhan "tunen" purkkiin??