Page 6 of 6
Posted: Tue Jul 17, 2007 6:53
by teg
kalsket wrote:Nyt kun noita vemsin mittareita olen joitakin myynyt niin kaksi kommenttia olen saanut:
a) reagoi nopeammin mitä tech edgen mittari
Reagoi nopeammin, kuin ... MIKÄ... techedgen lähdöistä? Mikäli tarkoitat paikallisnäyttöä (LDO2), niin siinä on ihan tarkoituksella "filtteri". Analogiset lähdöt ovat nopeita.
Posted: Tue Jul 17, 2007 10:09
by Krisse
kalsket wrote:Kyllä vaan. Paljonko alle 77e tuo halpa lambda sitten maksaa?
En tiedä, en oo tällä hetkellä töissä niin ei oo mahollisuutta ottaa selvää. Ja mä en myöskään ole perehtynyt irtokomponenttien hintoihin vielä ollenkaan joten en ollut tietoinen että noi on noinkin halpoja yleisesti ottaenkin. Kontrolleri lienee sitten se kalliimpi osa noissa täydellisissä paketeissa.
Posted: Tue Nov 27, 2007 21:49
by Krisse
Loppukesän moottorivauriosta on nyt toivottu ja uuden kasaus menossa, ja tänään tuli sellanen palkkalaskelma että tuli oikein mieleen että jos sitä nyt tälläsee laajakaistaa sijottais.
Kysymys kuuluukin nyt että mikä ja mistä ois tällä hetkellä käyttökelponen edullisimman pään lambda+kontrolleri -paketti? Näyttöä en vältsisti tarvii, riittää että kontrollerin saa kiinni megaan ja tollaseen tavalliseen kapeakaistalambdalle tarkotettuun seosmittariin.
Askartelun kohde on sitä luokkaa (=mietoviritteinen vapari) ettei oo väliä onko reagointiaika '1 vai 100 millisekuntia', ja huonoimman tarkkuuskin on varmast ihan riittävä.
Posted: Wed Nov 28, 2007 1:39
by PQatPIT
Ei ole mitään syytä ostaa huonoa.
Omia kokemuksia on AEMin kontrollereista, osanumerot 30-2300 ja 30-2301; sekä Innovaten LC-1:stä. Toimivia systeemeitä, ei hikkoja tai muita nikotteluja minkään osalta.
Kummatkin sopivat näihin määreisiin. Innovatessa mukana lähtöjen muokattavuus, mutta se voi sekoittaa monen tee-se-itse-miehen pään.
PQ
Posted: Wed Nov 28, 2007 1:44
by Höylä
kyllä innovate lc-1 ainakin on aika helppo kytkeä, mulla ainakin meni heti kerrasta oikein, vaikka olenkin tee-se-itse-mies (mitä ei voi muilla teettää

)
Posted: Wed Nov 28, 2007 9:06
by ArttuH
Tuossa olisi ainakin edullinen vaihtoehto tee-se-itse-henkiselle:
http://www.14point7.com/JAW/JAW.htm
Joiltain ulkomaanelävien foorumeilta olen bongannut jotain kommentteja tuosta joiden mukaan pitäisi olla ihan toimiva viritys. Ostakaapas joku tuollainen ja kertokaa sitten miten toimi

Posted: Thu Nov 29, 2007 9:08
by teg
Tuossa pöydällä odottaisi testausta..
Posted: Thu Nov 29, 2007 20:16
by jannu5
innovate lc-1 kontrolleri+lambada 195e vpv:ltä
Posted: Mon Dec 03, 2007 17:35
by cocki
Miten toi Boschin LSU-anturi pelaa 2-tahti koneissa? Öljy varmaan tappaa sen aika nopeesti?
2-tahtisissahan seosta menee vähän matkaa putkeen, ennenkuin paine-aalto työntää sen takaisin sylinteriin, joten anturi pitäisi sijoittaa varmaan about keskelle paisaria?
Posted: Sat Dec 08, 2007 18:56
by I_me
cocki wrote:Miten toi Boschin LSU-anturi pelaa 2-tahti koneissa? Öljy varmaan tappaa sen aika nopeesti?
2-tahtisissahan seosta menee vähän matkaa putkeen, ennenkuin paine-aalto työntää sen takaisin sylinteriin, joten anturi pitäisi sijoittaa varmaan about keskelle paisaria?
Anturi paisarin jälkeen juuri ennen äänenvaimenninta, ja onpa joissain toteutuksissa jopa äänenvaimentimen puolellakin.
Posted: Wed Dec 12, 2007 23:20
by Andyks
Laitetaan nyt tähän kun jo muutenkin käsitellään laajakaistalambdoja.
Käytössä perus BOSCHilainen lambda. Turbo otti ja hajosi ja tuli ehkä pari tonnia ajeltua sauhuttavalla turbolla. Ajossa ei juuri sauhutellut mutta paikallaan kun lämmöt alhaalla sauhutti aika pahasti.
Nyt kun putkistoa purin turbon vaihtoa varten ja irrotin lambdan, näyttää se aika mustalla.. mutta ihan sormella pyyhkimällä siitä ei oikein mitään lähtenyt. Tarttiskos tuo putsata jollain vai annanko vaan olla...? Ottaako lambda itseensä jos öljyä palaa...?
Ehkä n. 0,5l hävisi tuossa vajaan parin tonnin aikana.. Eli ei se nyt aivan kamalan paljoa sitä silti polttanut...
Edit: niin ja siis pakopuolelle juurikin tuo öljy suurimmaksi osaksi ilmeisesti vuotanut. Ainakin turbon pakopesä oli aivan öljyinen.
Posted: Thu Dec 13, 2007 7:09
by Krisse
Andyks wrote:
Nyt kun putkistoa purin turbon vaihtoa varten ja irrotin lambdan, näyttää se aika mustalla.. mutta ihan sormella pyyhkimällä siitä ei oikein mitään lähtenyt. Tarttiskos tuo putsata jollain vai annanko vaan olla...?
Tolta ne aina näyttää, älä putsaa.
Posted: Sun Dec 16, 2007 9:58
by wex4
Wb Boxin valmistajia on monia, mutta kuinka monessa on dataloggaus?
Vähintään RPM,Map,Tp.Ulkoinen mittari on turha?? Läppäriin kytkeminen tärkeämpää.
Itsellä ei tärkeintä saada megaan kiinni, vaan käyttää monessa eri autossa, saadakseni ne siirtely kuntoon penkittämistä varten.
Posted: Sun Dec 16, 2007 16:23
by eaton/holset power
saakos tuosta vemsin laajakaista tekeleestä logattua pakolämpö tietoa megan tiedon kerjuuseen??

Posted: Mon Dec 17, 2007 14:39
by teg
wex4 wrote:Wb Boxin valmistajia on monia, mutta kuinka monessa on dataloggaus?
Techedgessä ainakin on.
Posted: Sun Dec 23, 2007 23:24
by kuukkeli
Voiko tuohon innovaten lc-1 analog 2 ulostuloon liittää mittarin sekä megan vai kärsiikö tarkkuus / tuleeko häiriöitä?
Posted: Mon Dec 24, 2007 1:03
by PQatPIT
Mä laitaisin toisen analogi-lähdön mittarille ja toisen moottorinohjaimelle. Ohjaimen signaalimaahan kiinni se LC-1:n signaalimaapiuha, vihreäkö se nyt oli, ei tule häiriöitä puutteellisesta maadoituksesta.
Posted: Sat Dec 29, 2007 16:12
by Riper
Saako megassa säädettyä jostakin jännitehäviön matkalla wb:ltä megalle? Itellä vems ja mega näyttää koko aika suurinpiirtein 0,05 lamba-arvoa enemmän, kuin vemsin näyttö. Tietty kartat voisi säätää suuremmalle afr arvolle, mutta jos jostakin löytyisi joku voltage correction säätö niin se helpottaisi kummasti.
Posted: Sat Dec 29, 2007 17:44
by _P_
Riper wrote:Saako megassa säädettyä jostakin jännitehäviön matkalla wb:ltä megalle? Itellä vems ja mega näyttää koko aika suurinpiirtein 0,05 lamba-arvoa enemmän, kuin vemsin näyttö. Tietty kartat voisi säätää suuremmalle afr arvolle, mutta jos jostakin löytyisi joku voltage correction säätö niin se helpottaisi kummasti.
Ei siinä synny käytännössä jännitehäviötä nimeksikään jos liitokset on kunnollisia. Onko maadoitukset nyt varmasti juuri samassa paikassa (saman pultin alla yhteisessä liittimessä tinattuna esim.) kaikilla noilla laitteilla?
EDIT: lisäksi ainakin mega käyttää ad-muuntimen referenssinä +5V reguloitua jännitettä josta saa muutkin piirit käyttiksen. Se ei nyt kuitenkaan ole lähelläkään mikään tarkkuusreferenssijännite ja jos nyt sattuu olemaan sopivasti semmonen regu jossa se ulostulo on hieman kauempana 5 voltista niin tuollaista pientä virhettä helposti esiintyy vaikka maadoitukset olisivatkin kunnossa. Tietysti jos ei VEMSsissäkään ole mitään tarkempaa +5V (ei tietoa mulla) niin virhe voi olla vielä suurempi/pienempi riippuen mihin päin heittää...
Posted: Wed Jan 02, 2008 15:48
by cocki
teg wrote:Tuossa pöydällä odottaisi testausta..
Itsekin tilasin 70$ DIY setin ja Boschin WB-anturin 49$

Ei voi olla kuin tyytyväinen hinta/laatusuhteeseen.
Nyt kun löytäisi vielä halvan K-tyypin termoparin 0-1000astetta ja liukupotikan kaasunasentoa varten. Tossa JAWissahan on RPMn lisäksi 2 extra inputtia millä on helppo logata EGT ja TPS.
Kytkiksetkin löytyy megasquirtin sivuilta noille extra ominaisuuksille.
Posted: Fri Jan 04, 2008 8:30
by teg
cocki wrote:Boschin WB-anturin 49$
Mistä tilasit tuon? Amazon ei suostunut Suomeen myymään....
Posted: Sat Jan 19, 2008 1:57
by Krisse
Kone on nyt kasattu ja laajakaista asennettu. Kävin koeajolla ja mittari näytti ihan kelpo lukemiajoten voidaan todeta että näköjään saatiin kartta aikanaan tolla kapeakaistallakin kuntoon.
Mutta on mulla kysymyskin. Veikkaan että tästä on täälläkin puhuttu - ja varmaan manuaalistakin löyty mutta alkaa olee jo väsy - mutta en nyt onnistu mistään löytämään. Ropleemin nimihän on se että laajakaistan oma mittari näyttää ihan fiksuja lukemia, mutta megatunen mielestä seossuhde pyörii kokoajan jossain 2-3:1 nurkilla. Kun oikein villisti kaasuttaa että saa seosmittarin menemään yli asteikon ja siinä lukee van rich, niin sillon näyttää megatunekin jotain muuta mutta muutoin se on aina ihan asteikon äärilaidalla.
Exhaust gas senttingseistä löydän narrow/wideband valinnan mutta se ei tota asiaa korjaa, muuta vipstaakia en löydä vaikka jossain sellanen varmasti on. Mutta missä se jossain on?
EDIT: No jaaha juu, settings.inistä löytyi # set narrow_band_ego ja monta riviä erilaisia lambdoja joiden edessä lukeekin # unset, veikkaan että tolla hoituu mutta huomenna vasta pääsee kokeilemaan.
Posted: Fri Feb 01, 2008 19:39
by Krisse
Posted: Fri Feb 01, 2008 22:22
by mikko80
Hieno!

Tommonen autoon...
Posted: Sat Mar 08, 2008 14:36
by eaton/holset power
eaton/holset power wrote:saakos tuosta vemsin laajakaista/egt tekeleestä logattua pakolämpö tietoa tiedon kerjuuseen??
