Page 5 of 7

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Wed Nov 27, 2013 16:38
by petski3
gerhard wrote:sellainen ihmetys on myös tullut useasti kun on pakoputki/turbo systeemejä rakennellut ja käyttänyt mottia ilman pako putkea että kuinka paljon motti sylkee vettä kylmällä moottorilla... ei siis öljyä eikä raaka bensiiniä(silloin vielä käytetty 98) vaan silkkaa vettä.
eikä katoa jähdytys järjestelmästä...eli kaiketi kondenssio vettä.. voisiko tämä vesi "sammuttaa/tukahdutta" palotapahtumaa??? toki ei selitä miksi sitten käy kuumalla motilla nätisti ve70% tyhjäkäyntiä..(kun varmasti kaikki vesi "haihtunut")..
En tiedä kuinka paljon vettä muodostuu bensalla, mutta kun polttaa 1KG etanolia, syntyy 1,4L vettä. (Jossen nyt ihan väärin muista)
Omassa harrastepelissä joka käy E85, niin pakoputkesta tulee vettä aivan solkenaan kun motti on kylmä.

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Wed Nov 27, 2013 21:31
by gerhard
Näitä sytkä asetuksia tullut tarkasteltua ja tämä ingnitio input capture täytyisi varmistaa että on varmasti oikein päin... "This must be matched to your tach input. If it is set incorrectly you can experience timing drift with rpms or misdetection of missing teeth on a missing tooth wheel." onko helppoa, yksinkertaista, varmaa tapaa? (composite logger ei ihan auennut niin että osaisi varmuudella tulkita siitä) tai kokemuksia/tarinoita mitä kiusaa aheuttanut jos ollut väärä napaisuus....? :roll:

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Thu Nov 28, 2013 12:25
by Vauhtivaunu
gerhard wrote:onko helppoa, yksinkertaista, varmaa tapaa?
Image

Laitat sytkävalikosta "fixed timing" päälle ja vaikkapa 10 ast. ennakkoa. Kun kone käy niin katot lampulla ettei kampuran merkki vaella kierrosluvun mukana. Nimenomaan fixed anglella ennakko on lukittuna eikä saa muuttua.

Ja muistat laittaa sytkäkartan takaisin kun oot tutkinu asian.

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Thu Nov 28, 2013 17:17
by Masi_K
Vauhtivaunu wrote:
gerhard wrote:onko helppoa, yksinkertaista, varmaa tapaa?
Laitat sytkävalikosta "fixed timing" päälle ja vaikkapa 10 ast. ennakkoa. Kun kone käy niin katot lampulla ettei kampuran merkki vaella kierrosluvun mukana. Nimenomaan fixed anglella ennakko on lukittuna eikä saa muuttua.

Ja muistat laittaa sytkäkartan takaisin kun oot tutkinu asian.
Ja jos vaan mahdollista, niin tarkastaa myös 20astetta tai suuremmalla kiinteällä ennakolla. Tällöin kone jaksaa jopa kiertää jonnekki 3k rpm. Jos sielläkin pysyy ennakko aisoissa, on asia kunnossa.

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Thu Nov 28, 2013 20:58
by gerhard
Nyt on valoa näytetty kampuran päähän...vähän sai kikkailla että sai kunnolla näkymään(vitun häiriösujatut tulpan johdot :evil: ) hieman ennakon pinenemistä havaittavissa [raisingin] kanssa, tiedä sitten mistä johtuu..kumivaimentimesta triggerpyörän sisällä vai mikä.. Mutta kyllä [falingin] kanssa enemmän epämääräisyyttä havaittaavissa, jopa täysiä huti kuteja..
ihan iloisesti tuntui kiertävän yli 3000rpm 10* asteen ennakollakin :o eli sillä sitten pärjäilin..
eli kaiketi kunnossa tämä asetus oli..

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Sun Dec 08, 2013 19:39
by gerhard
Nyt on vihdoin ehtinyt alkaa tihentämään tuota ve-karttaa ja päätin siirtyä suosiolla 16x16 kartaan...sitä asiaa muuttaessa löytyi tuolta valikoista tällläinen map sample asia

https://www.dropbox.com/s/wua18d42vh2gg ... sample.jpg

mikäs tämä oikein on, kun en löytänyt mistään missä asia selitettäisiin?
linkkejä asiaa käsitteleville sivustoillle?

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Sun Dec 08, 2013 19:59
by gerhard
Ööö :oops: ja tuo vanhan kartan hyödyntäminen ei kyllä mennyt putkeen, vaikka tallensin kartan ensi sitten vaihdoin asetusta ja latasin kartan uudelleen..niinkuin ohjeetki sanovat...vai eikö toimi 12->16 suuntaan, toisinpäin kun olen mielestäni aikanaan tehnyt ja olisi toiminut?
https://www.dropbox.com/s/4qhgyqb013djb ... x12x16.jpg

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Mon Dec 09, 2013 17:38
by Masi_K
Kyllä se on mulla skaalannut onnistuneesti. Eli vein kartan ja toin sen isomalle kartalle sitten(import export).

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Mon Dec 09, 2013 21:13
by gerhard
:oops: eli yritin käyttää save/load komentoa ja pitää käyttää export/import(ei löydy valikoista textinä vaan vihreä nuoli kuvake ikkunassa). eli se asia tuli kuntoon.

vielä tuosta map samplesta..tutkailin että ms1 tunerin valikoista ei kyseistä toiminto löydy..? eli joku hieno,hifi/tarpeeton toiminto mikä vain lisää sekavuutta ja vikamahdollisuuksia? :roll:

näin kun noista parametrien nimistä päättelisin että lukisi map arvoa vain tietyllä kampiakselin kohdalla tietyn aikaa....joten kai noihin tunerin map mittarin näyttämiin voi luottaa..vai käyttääkö varsinainen koodin algorytmi jotain pulssimaista map luenta tapaa, jonka asetukset ei olisi oikein ja siksi koko ecun toiminta kuralla?

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 10, 2013 8:45
by ArttuH
Ymmärsit ihan oiken tuon MAP samplingin. Eli sillä voi määritellä millä kohtaa koneen kiertoa MAP-anturia luetaan. Yleensä tuolla ei kuitenkaan ole kauhean dramaattista merkitystä, etenkään monisylinterisessä koneessa, jossa MAP mitataan yhteisestä plenumista. Jos tuota haluaa optimoida, niin tyypillisin tapa on kokeilla eri arvoja tyhjäkäynnillä ja katsoa millä saadaan tasaisin ja pienin lukema. Eli en usko, että tuo aiheuttaa mitään isompia ongelmia tässä tapauksessa.

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 10, 2013 10:04
by gerhard
OK eli jos haluaisin kuitenkin varmistaa ettei tuosta harmia aiheudu (toisin sanoen haluaisin kytkeä tuon toiminnon pois päältä). Yritin MAP sample winow(deg) arvoiksi 360 jotta ottaisi koko kampiakselin kieroksen "näytettä", mutta 50* max mitä tuneri hyväksyy..joten mites se tehtäisiin?

Vielä kuvaava vika ongelmista näin kunnon pakkasilla: starttaan autoa kytkin pohjassa vaihde vapaalla, saan sen vihdoin käymään ja käyttettyäni vähän kaasuakin niin että varmasti käy kunnolla, jalka pois kaasu polkimelta ja annan vielä käydä tyhjäkäyntiä, sitten nostan jalan kytkimeltä jolloin motin kuormitus kasvaa ihan hius karvan verran (vaikka vaihde vapalla mutta lootan öljy vaan tosi kankeaa näillä keleillä) jolloin motti SAMMUU.
tosi rasittavaa kun tarkoituksena vain nousta autosta skrapaamaan laseja. ja joudut hivuttamaan kytkimen ylös toinen jalka kaasulla. Tämä siis noilla vanhoilla 12x12 kartoilla (en ole vielä kerinnyt väkertämään uusia 16x16)

Alkaa vaikutta siltä että jos ei uusi kartta auta niin on pakko siirtyä tukemaan enempi öljy sheikkejä, ylikansallisia öljy-yhtiöitä,suomen vero varoja jne. siirtymällä takaisin 98e käyttöön pakkas kauden ajaksi..jos vähän helpottaisi arkea.

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 10, 2013 11:09
by teg
Kuulostaa ihan siltä että et ole säätänyt karttoja tarpeeksi. Tyhjäkäynti alueelle olisi hyvä tehdä melko tiheään pisteitä, kuten taisinkin jo mainita.

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 10, 2013 11:30
by gerhard
tjaa..kaippa tuokin korjaantuupi sitten kun saan uudet kartat käyttöön... olisiko jotain konstia vielä millä saisisi tuota vanhaa karttaa hyödynnettyä. jos haluaisin vielä lisää rpm ja map sarakkeita tyhjäkäynnille (tietty high rpm ja ahdot harvemmiksi) ilman että tarvisi päässään "interpoloida" ja näpytellä 100kenttää uusiksi...jotain "skaalaus kalua". Tietysti säädän nämä vielä autoa käyttäen..mutta ei tarvitsisi tyhjästä lähteä, eikä pelätä että lipsuu laihalle korkeilla kierroksilla..kun ne olisi kerran vanhan mukaiset..

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 17, 2013 0:34
by gerhard
Nyt 16x16 kartta käytössä ja autotunetettu.
Kartta tiheydeltään "tasajakoinen" edelleen, kun ei keltään asian muuttamiseksi helppo konstia löytynyt..eikä edes avovaimo (matemaattisesti ja exel-käytöstä korkeammin koulutettuja ja pidempiä hermoja omaava) keksiny äkkiseltään mitään..ja uskottelen itseleni ettei kartta käyttökelvoton voi olla, jos tunerin generaattori tuollaisia luo. Vai onko niin ettei tunerin "jaolla" toimivaa mottia saa? =tuneri tältäkin osin susi??

Kylmä ongelmat ei vieläkään hellitä.

Autoa autotunetettu ~1h (jarrua vasten pikkukierroksin ilman kiihdytysrikastusta jne.) ja kartta tämän näköinen.

https://www.dropbox.com/s/jrnuc6v0hbgkljb/16x16.jpg

Nyt kaipaisin seikkaperäisiä ohjeita miten tästä aletaan edetä..eli vastaus "säädä ve taulukkoa" ei oikein edistä asiaa... miten, mistä, millä perustein..
Yritän saada loginkin tänne huomenissa..

https://www.dropbox.com/s/6jmcimhyx1pdu ... utotun.msq

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 17, 2013 13:40
by Vauhtivaunu
Pysty- ja vaakasarakkeiden arvoja (fuelload ja rpm) pystyy muuttamaan kun nappaat hiirellä harmaan ruudun päällä ja sen jälkeen pääset laittamaan siihen haluamasi arvon.

Omaan silmään tuo kartta näyttää karmealta. Eikö jostain lähiseudultasi löytyisi kokenutta mega-asentajaa joka voisi laittaa tuon ihan käsin säätämällä kuntoon. Tulisi parempi tulos kuin millään "automaattisilla" toiminnoilla.

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 17, 2013 18:41
by madi
Mitä katselin noita karttoja niin oliko sulla jotaki hyötyä tuosta noise filteringistä se ainakin pois päältä
AFR table on niinku olis tehty 2bar paineille eli saat tiputella yläpäätä aika reilusti
Acceleration wizardin asetuksetki o kyllä aika metässä

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 17, 2013 18:47
by gerhard
Vauhtivaunu wrote:Pysty- ja vaakasarakkeiden arvoja (fuelload ja rpm) pystyy muuttamaan kun nappaat hiirellä harmaan ruudun päällä ja sen jälkeen pääset laittamaan siihen haluamasi arvon.

Omaan silmään tuo kartta näyttää karmealta. Eikö jostain lähiseudultasi löytyisi kokenutta mega-asentajaa joka voisi laittaa tuon ihan käsin säätämällä kuntoon. Tulisi parempi tulos kuin millään "automaattisilla" toiminnoilla.
Sarrakeiden editointi on kyllä hallinnassa mutta se että ve arvot kyseisellä rivillä scaalautuisi uuteen arvoon sunnilleen oikein vanhaan arvoon nähden..

Saisiko tarkennusta miten näyttää karmealta? rpm/map-jako? tyhjäkäynnin ve arvo suhteessa kierrosten arvoihin? ve arvojen luvut ylipään? vai numeroiden sekamelska?

Varmaan löytyy säätäjäkin..mutta oma usko on että systeemissä jokin muukin vika kuin ve taulukko joka vaikuttaa vähän kaikkeen. ja haluaisin sen ensin kuntoon ennen säätäjälle menoa, joka 2h säätämisen jälkeen sanoo:"tässä on jotain hämärää" ja alkaa etsiä aiheuttajaa jota ei välttämättä helppolla löydy, jolloin lopputulos on se että minulla on kädessä lasku jossa 6H*30€ ja vieläkin toimimaton auto.
Perusteluksi tämä tyhjäkäynnin ve luku suhteutettuna täystehon lukuun..joka ei mielestäni ole kunnossa..
Vai olisiko jollain osoittaa perusteluni vääräksi...onko jollain ve kartta jossa auto käy tyhjäkäyntiä arvolla 70 ja täysteholla 110 ja homma toimii??

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 17, 2013 18:54
by gerhard
madi wrote:Mitä katselin noita karttoja niin oliko sulla jotaki hyötyä tuosta noise filteringistä se ainakin pois päältä
AFR table on niinku olis tehty 2bar paineille eli saat tiputella yläpäätä aika reilusti
Acceleration wizardin asetuksetki o kyllä aika metässä
Nose filtteri päällä koska kesällä esiintyi purkin "sammumista" kesken ajon useasti ja kun laitoin noise filtterin päälle ongelma poistui kerta laakista. Miksi otettava pois päältä?

Ei kai afr tablen yläpään rikkaus voi vaikuttaa topikin vikaan?

mikäs siellä kiihdytyksissä niin on metsässä?

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 17, 2013 19:37
by madi
Mulla oli taas ennemminki ongelmaa ku oli noise filtteri päällä
Entäs ne sun arvojen heittelyt lämpimänä ? Vieläkö tätä ongelmaa on ?
Teimpäs sulle kartan ja testaa tuolla

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 17, 2013 20:01
by gerhard
madi wrote:Mulla oli taas ennemminki ongelmaa ku oli noise filtteri päällä
Entäs ne sun arvojen heittelyt lämpimänä ? Vieläkö tätä ongelmaa on ?
Teimpäs sulle kartan ja testaa tuolla
Minkälaisia ongelmia tuli?

Arvojen heittely lämpimänä?...jos tarkoitat tps arvoja niin eipä ole esiintynyt...nyt kylläkin on tps threshold 400 luokaa joten ei pitäisikään pienestä ärtyäkkään...

Hatun nosto vaivan näöstä. täytyypä kokeilla.tuossa kaiketi ei ollut muutakun noita kiihdytys arvoja rukattu??

huomasin siinä vertaillessa että msq jonka tänne olin linkittänyt sisäslsi vielä tps threshold 1000 eli arvo autotunetuksen aikana, ettei kytkeydy päälle :oops:

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 17, 2013 20:21
by kamski
Ok kävisko joku näistä? :) Nekin kauhealla vaivalla tehty :lol:

https://www.google.fi/search?q=fuel+tab ... 33&bih=871

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 17, 2013 21:57
by gerhard
kamski wrote:Ok kävisko joku näistä? :) Nekin kauhealla vaivalla tehty :lol:

https://www.google.fi/search?q=fuel+tab ... 33&bih=871
Nyt ei pointti auennut...?? karttoja on juu..mutta noissa järjestään kaikissa tyhjäkäynti 30-40 luokkaa ja täystehot 110 luokka.. joten aivan eri luokkaa kun omat 70/110???

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 17, 2013 22:35
by Puuhastelija
Tässä topikissa on jo höylätty näitä asioita läpi aika kattavasti, mutta toi VE 70/110 voi selittyä monellakin asialla. Esim. "kertova" bensanpaineen säädin tekee tollaisen ilmiön tai sitten suuttimen dead time asetuksella saa myös jotain tuon tyylistä aikaaan.
Itse en olis huolissani tuosta 70/110 VE:stä jos kaikki asetukset on kerran kohdallaan niin purkissa kuin mekaanisissakin osissa.

edit:
toi on vähän ihme kun sun kartassa toi skaalaus pomppaa 40kpa -> 5kpa toi kannattas laittaa paremmin kun ve pomppaa myös 70 -> 50 niin on vähän turhan isoja harppauksia tyhjäkäynnin alueella

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 17, 2013 22:45
by gerhard
Puuhastelija wrote:Tässä topikissa on jo höylätty näitä asioita läpi aika kattavasti, mutta toi VE 70/110 voi selittyä monellakin asialla. Esim. "kertova" bensanpaineen säädin tekee tollaisen ilmiön tai sitten suuttimen dead time asetuksella saa myös jotain tuon tyylistä aikaaan.
Itse en olis huolissani tuosta 70/110 VE:stä jos kaikki asetukset on kerran kohdallaan niin purkissa kuin mekaanisissakin osissa.
ok..eli tälläiselläkin ve "skaalalla" pitäisi megan algorytmit pelata..
bensanpaineen säädin on perinteinen "lineaarinen".

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Tue Dec 17, 2013 22:50
by Puuhastelija
Tuli muuten mieleen et jos haluut muuttaa kartan rpm sarakkeita tai sitten noita kpa sarakkeita, niin uusimmassa tunerstudiossa on siinä vasemmassa alanurkassa semmoinen nuoli kahteen suuntaan niin siitä klikaten niin saat sellaisen työkalun mikä sitten laittaa sen kartan ve arvot suoraan kohdalleen vanhojen arvojen mukaan.

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Wed Dec 18, 2013 0:23
by gerhard
Puuhastelija wrote:Tuli muuten mieleen et jos haluut muuttaa kartan rpm sarakkeita tai sitten noita kpa sarakkeita, niin uusimmassa tunerstudiossa on siinä vasemmassa alanurkassa semmoinen nuoli kahteen suuntaan niin siitä klikaten niin saat sellaisen työkalun mikä sitten laittaa sen kartan ve arvot suoraan kohdalleen vanhojen arvojen mukaan.
Juurikin tälläistä kaipasinkin :D ja tuntui ihan toimivankin oletetulla tavallakin :D mukavaa että tuneri yllättää näinkin päin..

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Wed Dec 18, 2013 13:50
by gerhard
gerhard wrote:
madi wrote:Mulla oli taas ennemminki ongelmaa ku oli noise filtteri päällä
Entäs ne sun arvojen heittelyt lämpimänä ? Vieläkö tätä ongelmaa on ?
Teimpäs sulle kartan ja testaa tuolla
Minkälaisia ongelmia tuli?

Arvojen heittely lämpimänä?...jos tarkoitat tps arvoja niin eipä ole esiintynyt...nyt kylläkin on tps threshold 400 luokaa joten ei pitäisikään pienestä ärtyäkkään...

Hatun nosto vaivan näöstä. täytyypä kokeilla.tuossa kaiketi ei ollut muutakun noita kiihdytys arvoja rukattu??

huomasin siinä vertaillessa että msq jonka tänne olin linkittänyt sisäslsi vielä tps threshold 1000 eli arvo autotunetuksen aikana, ettei kytkeydy päälle :oops:
Tuli testattua tota kiihdytysrikastus dialogiasi.(en uskaltanut koko msq:ta ladata purkiin...tiedä mitä puolan polttavia ja motin tulvimaan saavia suutintesti asetuksia sinne olisi kepposeksi kätketty tunerin valikkojen syövereihin :roll: )

tässä logi kyseisellä asetuksilla, kylmä käynnistä lämpimäksi, kaupunki ajoa puutalo korttelissa..ja vähän tielläkin..

sama vanha laulu: kylmänä ei toimi, lämpimänä ihan jees (~60c)
https://www.dropbox.com/s/bkx2zwt7zginp0x/madi.msl

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Wed Dec 18, 2013 15:07
by teg
Tuossa lokissa sinulla on ainakin kylmänä niin paljon kiihdytysrikastusta, että moottori taitaa tukehtua joka kerta kun polkaiset kaasua. Seos menee yli mittarin mittasteikon.

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Wed Dec 18, 2013 18:59
by madi
Se oli se sun koko kartta muutettuna pari asiaa mitkä on mulla ainakin toiminut tosihyvin ooppelin koneessa
Entäs jos testaisit vaikka joillaki toisilla suuttimilla musta alkaa tuntuun että nuo suuttimet on vituiksi modatut

Re: Kiihdytysrikastus kylmänä

Posted: Wed Dec 18, 2013 19:03
by gerhard
teg wrote:Tuossa lokissa sinulla on ainakin kylmänä niin paljon kiihdytysrikastusta, että moottori taitaa tukehtua joka kerta kun polkaiset kaasua. Seos menee yli mittarin mittasteikon.
tjaa...miksiköhän toiminta on ihan samanlaista noilla omilla kiihdytys rikastus kertoimillani jotka ei lisää ainetta ollenkaan lämpötilan mukaan..multiplayer100% , 0ms??