Juu, mutta lopullinen suihkutusaikojen ero ratkaisee määrän annosteluvirheen, joka käytännössä hieman pienenee (esimerkissä 5.6 vs. 4.35%). Mielestäni pitäisi (suutinten auki-oloaikojen ero siis) laskea näin, jotta nähdään vaikuttavuus seossuhteeseen.harrastaja wrote:Ei teg:llä tainnu tulla virhettä, kun laskenta tulee tehdä halutun "todellisen" PW:n mukaan (1,8ms).
Asetukset BMW R 1100 suuttimille Harrikan Evo-koneessa
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
-
Juu, sillä DT lisätään laskettuun suihkutusaikaan (esimerkissä 1.5ms) jolloin oikea korjauksen lähtökohta PW oli sen 1.5 ilman 0.5ms DT:tä.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Manual.htm
<clip>
Hybid Alpha-N =
PW = REQ_FUEL * VE * TPS * MAP * E + accel + Injector_open_time
Normal Alpha-N =
PW = REQ_FUEL * VE * TPS * E + accel + Injector_open_time
</clip>
Edit: Korjattu lause.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Manual.htm
<clip>
Hybid Alpha-N =
PW = REQ_FUEL * VE * TPS * MAP * E + accel + Injector_open_time
Normal Alpha-N =
PW = REQ_FUEL * VE * TPS * E + accel + Injector_open_time
</clip>
Edit: Korjattu lause.
Last edited by Benkku on Wed Oct 27, 2010 21:26, edited 4 times in total.
-
Eipäs mennä liian monimutkaisuuksiin.
Siis boxista lähtevä pulssi on molemmissa tapauksissa 2ms, jolloin motti käy samalla seoksella. Ja se suutin ruuttaa sen 1,5ms "tehollisesti" molemmissa.
Se on sitten eri juttu, millä se boxi on ynnäillyt sen PW:n. Käytännössä VE pitää muuttua. Ja tietysti se boxin laskema PW, mihin DT lisätään on eri.
Siis boxista lähtevä pulssi on molemmissa tapauksissa 2ms, jolloin motti käy samalla seoksella. Ja se suutin ruuttaa sen 1,5ms "tehollisesti" molemmissa.
Se on sitten eri juttu, millä se boxi on ynnäillyt sen PW:n. Käytännössä VE pitää muuttua. Ja tietysti se boxin laskema PW, mihin DT lisätään on eri.
Juu, eli VE taulukon tai ReqFuel arvot eroavat, DT:n ollessa väärä.harrastaja wrote:Eipäs mennä liian monimutkaisuuksiin.
juu, kyllä minä ymmärrän mitä te ajatte takaa... mulla on käynyt vain aina niin hyvä säkä, kun olen sen arvon siihen hatusta vetänyt, että niin helteillä, kuin pakkasellakin on seokset ollut sitä mitä halutaan, eikä ole heat sokkia ollut jne.teg wrote:Sillä on ihan oikeasti väliä, kuten varmaan olet huomannut noista laskutoimituksista.
Sen kun saa edes suurin piirtein kohdilleen, niin ei tarvitse ihmetellä että miksi illalla säädetty moottori onkin kovin laihalla päivällä.
jos mulla olis tuollaisia ongelmia ollut, niin varmasti olisin jossain vaiheessa päätynyt hakemaan syytä tuolta avautumisaika puolelta...
tänään muuten kokeilin omaa 300E mersua käyntiin pitkästä aikaa ja ekalla hörähti ja jäi käymään, vaikka ei ole edes lambdakorjaus käytössä... ei nikotellut ja muutenkin kävi sairaan hyvin... säätö tehty jossain n. +20 C lämpötilassa... kaverille vielä oikein mainitsin, että katso nyt, vaikka tuossa on mun asentama ja säätämä megasquirt, niin se käy noin hyvin

kaverin sierrassa on myös samaa vikaa, että toimii kuin junan vessa lämpötilasta riippumatta... (ja siinä nousee vielä imuilman lämmöt yli 60 C, jos se käy pariminuuttia paikallaan...)
Juu, varmaan käykin - 'enemmän tai vähemmän silmiä kirvellen' (käytännössä ehkä kuitenkin menee laihempaan suuntaan). Pointti on se, ettei tuota DT:tä hatusta tempaisemalla saa kohdalleen, jos/kun tietoa suuttimesta ja sen toiminnasta kyseisellä ohjauksella ei ole.
Seossuhde siis pakostikin eroaa verrattuna 20 C kesäkeliin.
niin no, mun aistinvaraisella seossuhteen arvioinnilla tuo oli ihan ok.Benkku wrote:Juu, varmaan käykin - 'enemmän tai vähemmän silmiä kirvellen' (käytännössä ehkä kuitenkin menee laihempaan suuntaan). Pointti on se, ettei tuota DT:tä hatusta tempaisemalla saa kohdalleen, jos/kun tietoa suuttimesta ja sen toiminnasta kyseisellä ohjauksella ei ole.

ja miksi seossuhde eroais nyt, verrattuna siihen +20 C kesäkeliin, jos kerran DT tai aukioloaika (jne. nimitykset kyseiselle asialle) on sattunut menemään ihan oikein (tai ainakin todella lähelle) tuurilla

suuttimista mulla on senverran tietoa, että ne on 11 mm yläpäällä ja tuotto jotain n. 300 cc ja matalaohmiset

Juu, seossuhteen pitää aika paljon muuttua, että käynnissä korvakuulolta eroa havaitsee.Höylä wrote:niin no, mun aistinvaraisella seossuhteen arvioinnilla tuo oli ihan ok.ja korvakuulolta arvoituna kävi ihan samoin, mitä silloin kesälläkin...
ja miksi seossuhde eroais nyt, verrattuna siihen +20 C kesäkeliin, jos kerran DT tai aukioloaika (jne. nimitykset kyseiselle asialle) on sattunut menemään ihan oikein (tai ainakin todella lähelle) tuurilla
suuttimista mulla on senverran tietoa, että ne on 11 mm yläpäällä ja tuotto jotain n. 300 cc ja matalaohmiset
'jos kerran DT...'... Kun se vaan ei ole todennäköistä tai jos oikeasti tuollainen säkä käynyt, niin kannattaa ehkä 'rientää täyttämään lottokuponkiin yksi rivi'.
väärin, mulla on "absoluuttinen sävelkorva" moottoreiden käynnin suhteenBenkku wrote:
Juu, seossuhteen pitää aika paljon muuttua, että käynnissä korvakuulolta eroa havaitsee.

aina olen korvakuulolta kuullut omassa työkoneessa jo paria päivää aikaisemmin, kun sieltä alkaa kansipahvi vuotaa / suuttimet olla vaihtokunnossa, vaikka muut ei muka kuule vielä mitään erikoista... sitten vimeistään viikon päästä on saanut tehdä ne huollot, mitä ehdotin jo aikaisemmin...
toisilla se vain on ja ne joilla sitä kykyä ei ole, eivät sitä voi "käsittää"... kuulostaahan se vähän hullulta, kun toinen tulee ja kuuntelee hetken konetta ja sanoo mitä sille pitää tehdä

viewtopic.php?p=37426#37426
Tony Palo 'standing corrected'...
http://www.efi101.com/forum/viewtopic.php?p=43678#43678
Tony Palo 'standing corrected'...
http://www.efi101.com/forum/viewtopic.php?p=43678#43678
-
Re: Asetukset BMW R 1100 suuttimille Harrikan Evo-koneessa
Nostetaan vähän vanhaa aihetta ylös.
elikäs mulla on megakilsoja takana noin 250km, seokset alkaa olla suurinpirtein ajettavat. ihmetyttää kun tyhjäkäynti seokset (siis lämpimällä koneella) voi olla yhtäkkiä 12.5-12-7 vaikka edellis päivä säädetty n.14.5-14.7. luin tämän topicin läpi ja olen aika hämmentynyt, injector opening time on megatunessa asetettu 1ms kattelin suuttimien(bosch EV14 550cc) mukana tullutta mittausraporttia ja siinä on deadtime 14V:ssa 0.5ms 13V:ssa 0.55ms 12V:ssa 0.6ms JNE...
eli laitanko tuohon megan injector opening time kohtaan deadtime lukeman esim. tuon 0.5ms?
voiko tuo väärä inj.open.time vaikuttaa siihen kun login mukaan duty1 käy 1.6bar ahdoilla 110, AFR ollessa n.11-11.2 eikait tuo duty voi edes olla yli sata kun se kuitenkin on suuttimien aukiolo prosentti?
elikäs mulla on megakilsoja takana noin 250km, seokset alkaa olla suurinpirtein ajettavat. ihmetyttää kun tyhjäkäynti seokset (siis lämpimällä koneella) voi olla yhtäkkiä 12.5-12-7 vaikka edellis päivä säädetty n.14.5-14.7. luin tämän topicin läpi ja olen aika hämmentynyt, injector opening time on megatunessa asetettu 1ms kattelin suuttimien(bosch EV14 550cc) mukana tullutta mittausraporttia ja siinä on deadtime 14V:ssa 0.5ms 13V:ssa 0.55ms 12V:ssa 0.6ms JNE...
eli laitanko tuohon megan injector opening time kohtaan deadtime lukeman esim. tuon 0.5ms?
voiko tuo väärä inj.open.time vaikuttaa siihen kun login mukaan duty1 käy 1.6bar ahdoilla 110, AFR ollessa n.11-11.2 eikait tuo duty voi edes olla yli sata kun se kuitenkin on suuttimien aukiolo prosentti?
Jep, väärä opening time (dead time / offset) aiheuttaa juurikin seoksen heittelyä lämpötilan, jännitteen yms. muuttuessa. Ja sen pitäisi olla juurikin tuo mittausraportissasi mainittu deadtime. Muistaakseni Megan asetuksiin pitäisi laittaa tuo aika 13,2V jännitteellä, eli sun tapauksessasi tuohon tulisi siis 0,55ms. Laita myös jännitekorjaus oikeaksi, noiden lukujen mukaan se olisi 0,05ms/V. Näiden jälkeen joudut sitten säätämään uusiksi ainakin pienen kuormituksen alueet.
Duty1 tarkoittaa juurikin pankin 1 suuttimien aukioloa prosentteina. Ja yli 100 menevät lukemat tarkoittavat, että suuttimet ovat koko ajan auki ja ohjain haluaisi syöttää vieläkin enemmän soppaa. Eli joko sulla loppuu suuttimista tuotto kesken tai sitten säädöt ovat poskellaan. Aika tyypillinen kämmi etenkin ahdettuja koneita säädellessä on vetää seos niin rikkaalle, että sytytyskatkoksia alkaa esiintymään, mikä sitten näkyy lambdassa laihempana seoksena, jonka jälkeen sitten vedetään säätöjä entistä rikkaammalle. Tässä sitten päästään äkkiä noihin yli 100% aukioloaikoihin. Tosin 1,6 baria ahtoja kuulostaa vähän siltä (tietty koneesta riippuen), että 550cc suuttimet saattavat hyvinkin olla oikeastikin käymässä pieniksi. Opening time vaikuttaa tuohon duty-lukemaan jonkun verran, mutta ei ratkaisevasti. Etenkään jos seokset ovat nyt sitä mitä pitääkin.
Duty1 tarkoittaa juurikin pankin 1 suuttimien aukioloa prosentteina. Ja yli 100 menevät lukemat tarkoittavat, että suuttimet ovat koko ajan auki ja ohjain haluaisi syöttää vieläkin enemmän soppaa. Eli joko sulla loppuu suuttimista tuotto kesken tai sitten säädöt ovat poskellaan. Aika tyypillinen kämmi etenkin ahdettuja koneita säädellessä on vetää seos niin rikkaalle, että sytytyskatkoksia alkaa esiintymään, mikä sitten näkyy lambdassa laihempana seoksena, jonka jälkeen sitten vedetään säätöjä entistä rikkaammalle. Tässä sitten päästään äkkiä noihin yli 100% aukioloaikoihin. Tosin 1,6 baria ahtoja kuulostaa vähän siltä (tietty koneesta riippuen), että 550cc suuttimet saattavat hyvinkin olla oikeastikin käymässä pieniksi. Opening time vaikuttaa tuohon duty-lukemaan jonkun verran, mutta ei ratkaisevasti. Etenkään jos seokset ovat nyt sitä mitä pitääkin.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
kiitos valaisusta asiaan, pitääkin sitte heti laittaa arvot kohilleen niin ei tule säädettyä väärillä lukemilla turhaan. Kone on mazdan 4cyl 1.6L ja ms1 V3.0 hr10g. Tyhjäkäynnillä duty1 on 1.5% ja pw 2ms eli eikait tuonne hirveesti isompia suuttimia voi laittaa? Vai vääristääkö tuo väärä opening time noita tyhjäkäynnin arvoja? logi näyttää duty2:lle tupla lukemia vaikka pw1 ja pw2 on samat, jostain olin lukevinani ettei tuo haittaa tai siis ettei se 2pankki oikeasti ruiskuta tuplasti vaan logi vaan näyttä sen väärin, mitenkähän tuokin sitte oikeasti on?