Page 5 of 6

Posted: Thu Jul 20, 2006 15:42
by smoke
kun laittaa laajakaista lambdan tarvitseeko megaa muokata(piirilevyyn tehdämutoksia) jollain lailla?
ja jos tarttee jotain anturin ja megan väliin niin mitä se vaatii?

Posted: Thu Jul 20, 2006 19:45
by KariM
Zenerdiodi D11 (MS pcb-versio v2.2) on syytä poistaa.

Anturin ja Megan väliin tarvitsee laajakaistaohjaimen, merkkejä esim. Innovative, Techedge, PLX.

Posted: Mon Aug 07, 2006 5:38
by Corolla
antonmies wrote:PLX M-250+52mm mittari on asiapaketti, ei tarvitse kalibroida, ei ongelmia kuumilla pakokaasuilla.

pystyyköhän tuota mittarii käyttää myös innovaten kaa? o se oma mittari turkasen kallis ja haluis jonkulaisen mittarin saaha et näkis ajos seoksii ilman läppäriä. Vai onkos mitään muuta hyvää vinkkii sille mittarille

Posted: Mon Aug 07, 2006 11:52
by ast
Itselläni on tavallista lambdaa varten aikoinaan tehty 10 ledin palkkimittari mihin syötän Innovaten analogilähdöstä 0-1V signaalia siten että 0V vastaa 20:1 seosta ja 1V 10:1 seosta. Ei tarkka, mutta näkee tuosta nyt ollaanko sillä alueella mille kone on säädetty tai meneekö jostain syystä vaarallisen laihalle. Läpäärillä Innovatesta suoraan tai megan logista jos on tarvetta tarkempaan säätämiseen. Oikeastaan en ole normaliajossa kokenut tarvetta tuon tarkemmalle mittarille. Onhan se kuitenkin aivan eri luiokkaa kuin peruslambdan kanssa käytettäessä.

Posted: Thu Aug 17, 2006 16:54
by antonmies
PLX:ltä tulee uutta purkkia. Näyttö ja sovitin n.100e alle nykyisen pakettihinnan, ja pelkkä purkki n.200e. Hinnat on avoinna vielä. www.plxdevices.com voi mennä tässä vaiheessa katsomaan lisää. Alupurkki ja kaikki, eikä paukahda Megan kanssa!

Posted: Fri Aug 18, 2006 5:09
by Make_1
Näyttö ja sovitin n.100e alle nykyisen pakettihinnan, ja pelkkä purkki n.200e.
Mistä löysit Euroopan hinnan?

Purnukka ei näytä kovin vesitiiviiltä...

Posted: Fri Aug 18, 2006 18:08
by antonmies
Hei, mä oon maahantuoja :lol: Sisätiloihinhan tuo tulee asentaa. Veneeseen kyl meinaan parit pistää sit joskus kun on siinä kunnossa...

Posted: Mon Aug 21, 2006 9:42
by Make_1
Hei, mä oon maahantuoja Sisätiloihinhan tuo tulee asentaa. Veneeseen kyl meinaan parit pistää sit joskus kun on siinä kunnossa...
Ok

Mä olen laittamassa pyörään laajakaistaa ja siinä ei olikein ole kuivia sisätiloja... Eli ilmeisesti M-250 tai M-300 olis parempia vaihtoehtoja. Vai miten niiden kotelot kestää roiskeita?

Posted: Mon Aug 21, 2006 10:59
by antonmies
Ei nekään mitään huipputiiviitä ole, mutta tuon SM-AFR voi laittaa aika piiloon, koska se on niin pieni (52mm x 75mm x 28mm). Mittarin jyräyttää sitten vaikka sinne "tuulilasin" alle.

Posted: Tue Aug 29, 2006 18:59
by Make_1
antonmies wrote:PLX:ltä tulee uutta purkkia. Näyttö ja sovitin n.100e alle nykyisen pakettihinnan, ja pelkkä purkki n.200e. Hinnat on avoinna vielä. www.plxdevices.com voi mennä tässä vaiheessa katsomaan lisää. Alupurkki ja kaikki, eikä paukahda Megan kanssa!

Onko tietoa milloin SM-AFR rantautuu Suomeen myytäväksi asti?

Voisi vaikka tulla kaupoille...

Posted: Tue Aug 29, 2006 19:02
by antonmies
Olisi tullut jo, mutta valmistaja huomasi jonkin vian mittarin ja mittalaitteen välisessä sarjakaapelissa. Näillä näkymin saavat paketin matkaan syyskuun ensimmäisellä viikolla.

Posted: Tue Aug 29, 2006 19:16
by Make_1
Eli odotellaan...

Mikä tulee olemaan jälleenmyyntihinta SM-AFR + DM-5 AFR paketille?

Posted: Tue Aug 29, 2006 19:40
by antonmies
Se tulee asettumaan n.285 tuntumaan

Posted: Tue Sep 12, 2006 13:01
by kalsket
Kiinnostaisko ihmisiä tällanen WB mittari

Image

Sisältää anturin, sovittimen, näytön. Näytössä myös pakolämpö-näyttö (K-tyypin anturille)

Antaa ulos simuloitua kapeekaistaa 0-1V sekä lineaarinen laajakaista 0-5V.

Hintaa olis n. 265e

Jos kiinnostaa niin pistäkää mailia teppo.kalske@iki.fi

Vähän lisätietoa

* 3 digit 7 segment LED (with dots)
* 4 digit 7 segment LED (with dots)
* Voltage output. High resolution (up to 5V, 12bit, programmable output curve)
* RS232 level
o directly plugs into PC
o or USB-RS232 adapter

* inputs and outputs related to supply and WBO2 and EGT measurement
* free outputs
o power
o signal level (external referenced voltage output)
* extra inputs
o analog input
o RPM input
* button

Firmware features

Since this is ment as an easy-to-use device, first only very few features are supported.

* WBO2. real WBO2 control circuit (full implementation), not a guess from narrowband voltage as most ledbar displays
* EGT (with cold-junction measurement)
* onboard-temp
* dimming
* Data can be logged to PC for further analysis
* firmware upgrade via bootloader
* even bootloader upgrade is possible (for improved network support)

RPM input (VR or HALL, several trigger-types) for logging or display.

Posted: Sun Sep 24, 2006 17:15
by Make_1
antonmies wrote:Näillä näkymin saavat paketin matkaan syyskuun ensimmäisellä viikolla.
Onko Paketti päässyt matkaan? Vai onko tullut lisää viivytyksiä?


PLX:n sivuillakin näkyy vielä seisovan, että vain varauksia otetaan vastaan. :(
SM-AFR & DM-5 Combo
( 00WBSMAFR-DM5-CMB )

Pre-Orders Only.
Estimated Release: October '06

Posted: Sun Sep 24, 2006 20:53
by antonmies
Taistelevat ilmeisesti uuden valmistuslinjansa kanssa.

Odotellaan, ei kai tässä muukaan auta...

Posted: Sat Oct 28, 2006 15:57
by hva570
Eikös PLX R-300 olis sopiva pyörä käyttöön?
Roiskevedenpitävä ja pieni.

Posted: Sat Oct 28, 2006 16:05
by Supa^
Mitenkäs, onko ihmiset huomannut lagia laajakaistan kanssa jos anturi on sijainnut pitemmällä putkistossa. Itellä LC1 ja kitin mukana tullu boschin anturi. Sijaitsee metrin päässä pakoputkenpäästä ennen takavaimenninta. Siksi näin kaukana koska 6-koneen 2 putkea yhtyy tuossa yhdeksi vasta. Tuntuu vähän siltä että välillä ei oo viiveitä kun taas toisinaan on. Toki tähän vaikuttaa pakokaasujen virtausnopeus eli kierrosnopeus mutta miten muilla on? Onko viiveitä?

Posted: Sat Oct 28, 2006 20:33
by Kimmo's
Supa^ wrote:Mitenkäs, onko ihmiset huomannut lagia laajakaistan kanssa jos anturi on sijainnut pitemmällä putkistossa. Itellä LC1 ja kitin mukana tullu boschin anturi. Sijaitsee metrin päässä pakoputkenpäästä ennen takavaimenninta. Siksi näin kaukana koska 6-koneen 2 putkea yhtyy tuossa yhdeksi vasta. Tuntuu vähän siltä että välillä ei oo viiveitä kun taas toisinaan on. Toki tähän vaikuttaa pakokaasujen virtausnopeus eli kierrosnopeus mutta miten muilla on? Onko viiveitä?
Moi,

suoranaista käytännön kokemusta asiasta ei ole, mutta tuossa teoreettista pohdintaa jota harrastelin aikani kuluksi:

Oletetaan että kyseessä on 2-litrainen nelitahtimoottori jonka pakoputki on 2". Imuilman lämpötila on 20C ja pakokaasujen lämpötila 700C. Oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi että VE on 100%

Moottori siis imee per yksi kampiakselin kierros n. 1000cc ilmaa. Pakoputkesta tulee ulos silloin ideaalikaasulain mukaan 3320cc pakokaasuja. Yksi metri kahden tuuman putkea on tilavuudeltaan noin 1960cc. Pakokaasu liikkuu siis putkessa yhden metrin per 0,6 kammenkierrosta. Tuosta voidaan laskea, että jos esimerkiksi koneessa on kierroksia 6000 RPM, menee tuohon metrin matkaan pakokaasulla noin 6 tuhannesosasekuntia.

Tuossa on monta tekijää jota ei ole otettu huomioon, pakopaineet, pakokaasun jäähtyminen yms, mutta uskaltaisin silti väittää ettei tuolla anturin paikalla ole juurikaan merkitystä viiveen kannalta. Vaikka tuo esimerkkilaskelman tulos heittäisi dekadilla, siltikään viive ei olisi esimerkiksi MS:n lokissa nähtävissä.

- Kimmo

Posted: Fri Nov 10, 2006 22:58
by Make_1
antonmies wrote:Taistelevat ilmeisesti uuden valmistuslinjansa kanssa.

Odotellaan, ei kai tässä muukaan auta...
No nyt vihdoin on pelit myynnissä:
PLX web store wrote:SM-AFR & DM-5 Combo
( 00WBSMAFR-DM5-CMB )


--------------------------------------------------------------------------------

Now available

Jonkun aikaa kuitenkin taitaa ottaa, ennenkuin kamat Suomeen asti rantautuu...

Posted: Fri Nov 10, 2006 23:10
by antonmies
Itseasiassa lähetys tuli viime viikolla. Mittari+purkki 285e.

Sivuillamme lisää, kun laitetaan :lol:

Posted: Sat Nov 11, 2006 8:01
by Make_1
Yritin laittaa tilausta Yhteydenottokaavakkeellanne, mutta kun painoin lähetä-nappulaa, tuli ruutuun herja: http://error.sjr.fi/?error=403

Posted: Sat Nov 11, 2006 14:06
by antonmies
Nyt pitäisi toimia, siirrosta aiheutuvia haittoja...

Posted: Mon Nov 13, 2006 11:31
by Make_1
No nyt sain tilauksen perille.
Kiitos palautteesta / yhteydenotosta!

Posted: Tue Dec 26, 2006 4:24
by slappala
no jos joku on huolissaan tuosta viiveestä niin itellä ainakin tech edgen kamat näyttää just sen mitä pitää..mikäli viivettä olisikin on se niin olematon nykytekniikan mittareissa että huoli pois. mielenkiintoisinta olisikin tietää miten nuo vems:in lambdat pelaa ja onko niitä monella?

Posted: Tue Dec 26, 2006 12:57
by kalsket
Nyt kun noita vemsin mittareita olen joitakin myynyt niin kaksi kommenttia olen saanut:
a) reagoi nopeammin mitä tech edgen mittari
b) mittari pitää ääntä (ininää/surinaa)

Tuohon surinaan on korjaus jossakin välissä tulossa.
Parille ammattilaisellekin noita olen pari myynyt ja he kyselivät vain että onko tarvittaessa lisää saatavissa, ihan huonoja eivät siis liene :)

Posted: Tue May 15, 2007 20:24
by esajorma
Autossani on asennettuna kapeakaistalambda, mutta nyt olisi kaverilta mahdollista saada innovate lm-1 lainaan säätämisen ajaksi. Onko poissuljettu ajatus asentaa tämä laajakaista kapeakaistan LISÄKSI siksi aikaa, että säädöt on saatu kohdalleen?

Tämä siksi, että en mieluusti koittaisi säätää uutta laajakaistaa pelaamaan megasquirtin kanssa yhteen, koska säädöt saisi mielestäni yhtä hyvin tehtyä pienemmälläkin vaivalla. Tutkii LM-1:n näytöstä AFR lukua ja säätää bensakarttaa sen pohjalta.

Onko mahdoton ajatus?

Posted: Tue May 15, 2007 20:35
by turbosbc
Onnistuuhan se noinkin tasakaasualueilla mutta mitäs sitten kun vedetään lappu lattiassa??

Pistä vaan se laajakaista megaan kiinni ja kunnon lenkki logiin. Eihän tossa tarvi kuin muutamia asetuksia muuttaa.

Posted: Mon Jul 16, 2007 21:44
by Krisse
Onko noi laajakaistalambdat ja -kontrollerit kuin 'universaaleja'? Meinaan vaan että työ puolesta voisi olla saumaa kivasti hinnoiteltuun Boschin lambdaan mutta voinko sen kaveriksi ostaa sitten minkä vaan kontrollerin jonka halvalla saa?

Posted: Mon Jul 16, 2007 21:48
by kalsket
Kyllä vaan. Paljonko alle 77e tuo halpa lambda sitten maksaa?