kipinä hukassa *uudet ongelmat*

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

kipinä hukassa *uudet ongelmat*

Post by Timo_R »

Nyt on saatu mega pelittämään osittain, sytkäpuoli pahasti hakusessa vielä. Sytkä on siis toteutettu Hall-anturilla, joka on jakajassa, modulina boschin 139.

Kytketty megaan tuon extran kotisivuilla olevan schematic2 mukaan. Kun laittaa virrat päälle, nii antaa yhden kipinän suoraan puolanjohtoon. Startatessa kipinää ei kuitenkaan enää tule.

Olen koittanut säätää ajotukset kohilleen, mutta kipinää vain ei tule. Jakajankansi yms. perusasiat ovat kunnossa, vika ei ole niissä vaan todennäköisesti jokin ihan yksinkertainen asia, joka ei tule mieleen.
Last edited by Timo_R on Sun Mar 05, 2006 11:16, edited 1 time in total.
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Post by Timo_R »

Vanhoista viesteistä viisastuneena veikkaisin että Q5 on palanut. Se kyllä välillä anto kipinän ihan normaalisti. Koitin aiemmin mainitulla ledi-systeemilläkin ja kerran toimi, sen jälkeen oli jatkuvasti maissa.

Taidan tästä kokeilla jollain toisella transistorilla. Mitenkäs nuo Dwellit ton 139 kans. Oletuksena on 75%, pitäiskö laittaa tuo HEI4 vai miten? Kun ei siinä listassa ainakaan 100% ole...
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

oletko lukenu mun suuttimet kiini ja kipinä hukassa jutun ? oli ittellä kanssa samanlainen ongelma vw:n hallin ulostulo jännitteen kans
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

139 on itsessään ns. smart dwell-moduulii, eli megan dwell controllia ei pidä käyttää, vaan fixed 75% on toimiva. Invert no.
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Post by Timo_R »

Lisäsin Hallin signaaliin 12V ylösvedon 1Kohm vastuksen kautta. Se auttoi ehkä hieman. Hetken aikaa antaa kipinän, ehkä noin 10kpl kun alkaa starttaan, sen jälkeen loppuu. Hetken kun odottaa ja yrittää taas startata nii saattaa tulla muutama kipinä.
Epäilin puolaa, mutta kuitenkin kun maattaa modulin johtoa suoraan niin antaa kipinää ihan normaalisti.

Eli kytkentä on sen http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... matic2.jpg mukaisesti. Hallille 12V/15ohm, megalle pinniin 24 12V/330ohm ja sit vielä Hallin signaaliin se 12V/1Kohm.

Täytyykin varmaan seuraavaksi koittaa tuota toista asennustyyliä, jos sattuisi toimimaan paremmin :)
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Post by Timo_R »

Eipä löytynyt vikaa vieläkään, hieman edistystä tosin. Mittailtiin tuossa ja D5 mitattuna näyttäisi olevan n.12V kun kipinä, ja n.10V toisessa ääripäässä. Meinaako tuo sitä että jossain on vuoto, vai pitäisikö jotain vastuksien arvoa muutella?
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Post by Timo_R »

Edelleenkin painitaan saman ongelman kanssa. Megalle tulee kierrostieto, mutta prosessorilta se ei lähde eteenpäin. Heti prossun kannasta (pin30) mitattuna jännite n.5V, eikä muutu konetta pyörittäessäkään. Samoin jos laittaa lediin 'spark output', palaa tasaisesti koko ajan.

Voisiko vika olla itse prossussa? Asetukset pitäisi olla kunnossa. Sytkänajoitus asetukset tosin ei välttämättä ole ihan kohdallaa, mutta kai sen silti pitäis kipinää antaa. Täytyy seuraavaksi varmaan koittaa eri extran versioo, tällä hetkellä tuo Extra024s13c.
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

asiaan perehtymättä, olisi optoisolaattori kyrvähtänyt?
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Post by Timo_R »

MrFairlane wrote:asiaan perehtymättä, olisi optoisolaattori kyrvähtänyt?
Mutta kierrostieto näkyy oikein. Tuo optoisolaattorihan on ennen prossua jo, eikä se kait ole yhteydessä tuohon puolaa maadoittavaan piiriin mitenkään :?:

Koitin eri extra-versiotakin ja tulos sama :evil:

Ei kai auta kun tilata uus prossu partcolta...jos sekään enää auttaa
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Post by Timo_R »

Kipinä on löydetty, ja ajaankin päästy jonkun verran. Uutena ongelmana ilmeni, että kipinä loppuu n. 2min käynnin jälkeen. Alkuun pelasi hienosti, mutta nyt tekee tuollaista.
Uutta puolaa ja modulia on kokeiltu, aina sama tulos. Normi kärjellisellä sytkällä toimii hienosti. Vika on siis jossain megan laudalla, mutta vinkkejä mistä lähtis selvittään :?: . Koitin sormin tunnustella levyä auton käydessä enkä havainnut merkittävää lämpiämistä.
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Tunnusteleppa sitä sytytysmodulia josko se lämpenisi liikaa. Ihan vastaavaan ongelmaan olen törmännyt kun dwell aika oli väärä.
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Post by Timo_R »

teg wrote:Tunnusteleppa sitä sytytysmodulia josko se lämpenisi liikaa. Ihan vastaavaan ongelmaan olen törmännyt kun dwell aika oli väärä.
Sitä minäkin epäilin, mutta koitin jo kahdella eri modulilla, ja nekin molemmat Boschin 139 eli pitäs ohjata dwelliä.
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Tunnustele silti sytkämodulia. Ehkä se kuumene liikaa.
Timo_R
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Dec 17, 2005 20:41

Post by Timo_R »

teg wrote:Tunnustele silti sytkämodulia. Ehkä se kuumene liikaa.
OK, täytyypä testata. Omituisinta on se, että vähän aikaa pelasi ihan moitteetta. Sen jälkeen alko ongelmat, ja on kokeiltu kahta eri puolaa, kahta modulia. Voisko megan lankulla joku ottaa nokkiinsa kesken ajon...mikään ei kyllä käsin kosketellessa tunnu lämpiävän.
Volvo 242 2.3 16v TIC *MS2-extra+EDIS*
Volvo 854 T-5R + 855 T-5R
Volvo 940 GLT *käyttis*
Post Reply