Raspberry Pi, Tunerstudio ja GPS

Keskustelu Megasquirtin firmwaresta ja muista Megasquirtiin liittyvistä ohjelmistoista

Moderator: Masi_K

Post Reply
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Raspberry Pi, Tunerstudio ja GPS

Post by Mighty190 »

Otsikon mukaisella aiheella lähdetään liikkeelle.

Kysymys on lähinnä se, että miten TS tallentaa tiedot matkamittariin, tai missä vaiheessa. Sen olen huomannut, että jos vatukalta ottaa kylmästi virrat pois, TS ei tallenna kuljettuja kilometrejä muistiin. Kun TS:n sammuttaa hiirellä ruksista, tiedot vaikuttaisi tallentuvan.

Pystyykö tuota Tunerstudion sulkemiskomentoa jotenkin simuloimaan ssh:n/jonkun scriptin kanssa siten, että tuo tallennus toimisi? (Tietysti tätä voisi testata ennen kuin täällä kyselee :D )

Speksit:

Raspberry Pi 3 Model B+, Raspbian
Adafruit Ultimate GPS Breakout - 66 channel w/10 Hz updates
TS versio 3.0.50.06 Beta (jos muistan oikein)

Tunerstudiosta on ostettu täysversio, muttei Ultraa. Ultralla saisi nuo kustomikanavat käyttöön ja sen jälkeen homma onnistuisi C++/C# kanssa. Esimerkiksi matkamittarin voisi laittaa tallentamaan vaikka sekunnin välein aina, kun nopeus on enemmän kuin 2. Ei silti tätä toimintoa varten pelkästään viitsisi tuota Ultraa ostaa.

Ajatuksia?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Raspberry Pi, Tunerstudio ja GPS

Post by Masi_K »

Syy tohon tallentamattomuuteen lienee se vaan että yhteys vaan katkeaa ts ltä holtittomasti kun sammutat laitteen. Sammuttamalla ohjelman on sammutus siten tiedossa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Raspberry Pi, Tunerstudio ja GPS

Post by Mighty190 »

Masi_K wrote: Tue May 12, 2020 11:34 Syy tohon tallentamattomuuteen lienee se vaan että yhteys vaan katkeaa ts ltä holtittomasti kun sammutat laitteen. Sammuttamalla ohjelman on sammutus siten tiedossa.
Näin ajattelin itsekin. Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan TS tosiaan tallentaa kilometrit joko niiden muuttuessa, tai jollain vaihteluvälillä. Eli vaikka ottaa virrat pois, Odometeriin jää viimeinen lukema.

Tämä toteamus oli siis roskaa: "Sen olen huomannut, että jos vatukalta ottaa kylmästi virrat pois, TS ei tallenna kuljettuja kilometrejä muistiin. Kun TS:n sammuttaa hiirellä ruksista, tiedot vaikuttaisi tallentuvan."
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Raspberry Pi, Tunerstudio ja GPS

Post by Mighty190 »

Jos sitä julkaisisi joskus jotain hyödyllistäkin. Alla ohje GPS moduulin baudin ja taajuuden vaihtoon:

Tämä ohje perustuu linkin takaa löytyvään materiaaliin.

10Hz päivitystaajuutta varten on baudi muutettava. Adafruitin Ultimate GPS-moduulissa se on 9600 vakiona. Portti täytyy toki olla oikein, eli se mihin moduuli on kytketty. Kiinni olevat laitteet löytää RPI/Linux ympäristössä terminaalin kautta seuraavalla koodilla:

Code: Select all

dmesg | grep ttyUSB
Baud vaihtuu seuraavalla koodilla GPS-laitteessa -> 57600:

Code: Select all

echo -e "\$PMTK251,57600*2C\r\n" > /dev/ttyS0 
jossa ttyS0 on portti, GPS on siinä kiinni omassa tapauksessa. Se on kytketty GPIO:n kautta, jotta numerointi pysyy staattisena. Muita baudejakin tuetaan, mutta checksum arvo pitää muuttaa myös (edellisessä 2C). Tällä baudilla pitäisi toimia 10Hz päivitykset kyllä.


Tässä vaiheessa vahva suositus sille, että vaihtaa portin baudin myös tietokoneen päässä, jotta säästyy ongelmilta:

Code: Select all

stty -F /dev/ttyS0 57600 clocal cread cs8 -cstopb -parenb
Katsotaan vielä, että baudi vaihtui:

Code: Select all

stty -F /dev/ttyS0 -a
Seuraavana päivitystaajuuden muuttaminen:

Code: Select all

echo -e "\$PMTK220,100*2F\r\n" > /dev/ttyS0 
jossa 100 on päivitystaajuuden arvo millisekunteina [ms] (1s/100ms = 1s/0,1ms = 10*1/s = 10Hz)

Ja se on siinä! TS:n maksetulla versiolla ainakin saa otettua datalogia siten, että tulee noi GPS arvot mukaan. 10Hz päivitystaajuudella saa 0-100 ja 0-200 ajatkin jo melko tarkasti esille. Toki myös kulutus- ja matkamittarin ynnä muiden tarkkuus paranee.

Tuon kun laittaisi vielä scriptiin ja patterinvaihdon yhteydessä ajettaisiin kerran tai joka käynnistyksessä, niin olisi täydellinen. Toisaalta, tuo kun minimissään 2 riviä koodia, niin sen kirjottaa kyllä kerran vuodessa. Lisää PMTK-paketeista: https://cdn-shop.adafruit.com/datasheets/PMTK_A11.pdf
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Raspberry Pi, Tunerstudio ja GPS

Post by Masi_K »

Kunhan muistaa sitten myös että adafruitin gps moduulissa on oltava patteri tai muu syöttö muistia varten. Muuten jokakerta pudotaan takaisin 1hz taajuudelle.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Raspberry Pi, Tunerstudio ja GPS

Post by Mighty190 »

Masi_K wrote: Tue May 26, 2020 19:34 Kunhan muistaa sitten myös että adafruitin gps moduulissa on oltava patteri tai muu syöttö muistia varten. Muuten jokakerta pudotaan takaisin 1hz taajuudelle.
Tuo unohtu mainita suoraan, hyvä kun sanoit! Sitä varten visioin tuota scriptiä myös. Sen ei pitäisi haitata, vaikka joka käynnistyksessä ajaa koodin (piiri ei kulu).
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Raspberry Pi, Tunerstudio ja GPS

Post by Masi_K »

Eihän se kulu joo. Mutta siitä patterista on sekin hyöty että sillä saa sen hotstart funktion käyttöön. Lyhenee satelliittien löytö radikaalisti.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Raspberry Pi, Tunerstudio ja GPS

Post by Mighty190 »

Näin on. Siitä innostuin tuon 10Hz:n ottamaan käyttöön, kun patteri ekan kerran alkoi loppumaan tuossa muutama viikko sitten. Pitkään se kyllä kesti, mielestäni jonkin verrankin yli tuon speksatun 240 päivän.

Tuntuu myös, että tuolla 10Hz päivityksellä löytäisi fixin nopeammin. Aikaisemmin sai odottaa 0-10 sekuntia, nyt on ollut samaan aikaan valmis kun TS on käynnistynyt.
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: Raspberry Pi, Tunerstudio ja GPS

Post by NiceMan »

JA eikös voisi tehdä 12->3.3 muuntimen jolla syöttää autosta suoraan, pari konkkaan tasaamaan jos tulee nytkähdys 12:n puolella...
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Raspberry Pi, Tunerstudio ja GPS

Post by Mighty190 »

Saisihan sellaisenkin tehtyä. Patteri on siinä mielessä parempi, ettei tarvi akun irrotuksen jälkeen taas konfiguroida GPS-modulia.
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: Raspberry Pi, Tunerstudio ja GPS

Post by NiceMan »

Mighty190 wrote: Mon Jun 22, 2020 9:34 Saisihan sellaisenkin tehtyä. Patteri on siinä mielessä parempi, ettei tarvi akun irrotuksen jälkeen taas konfiguroida GPS-modulia.
Totta, senkin saa vältettyä muutamilla konkilla jos ei nyt koko päivää pidä pois akusta
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Raspberry Pi, Tunerstudio ja GPS

Post by Mighty190 »

NiceMan wrote: Mon Jun 22, 2020 15:16
Mighty190 wrote: Mon Jun 22, 2020 9:34 Saisihan sellaisenkin tehtyä. Patteri on siinä mielessä parempi, ettei tarvi akun irrotuksen jälkeen taas konfiguroida GPS-modulia.
Totta, senkin saa vältettyä muutamilla konkilla jos ei nyt koko päivää pidä pois akusta
Pitää paikkansa. Tuon auton kanssa on tullut silti huomattua se, että yksinkertainen on parempi toisinaan 😂 Talvella toi on myös pois ajosta, enkä pidä akkua autossa sinä aikana.
Post Reply